Permalänk
Medlem

Klockar minnen ner sig också?

Min tur att be om hjälp/fråga om en sak då.

Jag kör en rätt ny rigg som jag byggde ihop i slutet av juni.

3770k
Z77 på moderkortet
Corsair Vengeance minnen på 1600 Mhz

Men, när jag tittar i Speccy så listas mina minnen som 666 Mhz hela tiden.

Så frågan, klockar dom ner sig under låg belastning precis som CPU:n eller är det något fel?

Visa signatur

TANSTAAFL

Permalänk
Skrivet av DegenSHT:

Min tur att be om hjälp/fråga om en sak då.

Jag kör en rätt ny rigg som jag byggde ihop i slutet av juni.

3770k
Z77 på moderkortet
Corsair Vengeance minnen på 1600 Mhz

Men, när jag tittar i Speccy så listas mina minnen som 666 Mhz hela tiden.

Så frågan, klockar dom ner sig under låg belastning precis som CPU:n eller är det något fel?

Dina minnen körs automatiskt i 1333Mhz.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770k @ 4,6Ghz GPU: ASUS GeForce GTX 670 2GB RAM: Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB Moderkort: ASUS SABERTOOTH Z77 SSD1: Corsair SSD Force Series 3 60GB SSD2: Corsair SSD Force Series 3, 240GB HDD: Western Digital Caviar® Black 1TB HDD2: Western Digital Caviar® Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DegenSHT:

Min tur att be om hjälp/fråga om en sak då.

Jag kör en rätt ny rigg som jag byggde ihop i slutet av juni.

3770k
Z77 på moderkortet
Corsair Vengeance minnen på 1600 Mhz

Men, när jag tittar i Speccy så listas mina minnen som 666 Mhz hela tiden.

Så frågan, klockar dom ner sig under låg belastning precis som CPU:n eller är det något fel?

Du har duall chanel, 666x2= ~1333MHz vilket är standard. Vill du ha dom i 1600MHz så måste du klocka dom

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Solding:

Du har duall chanel, 666x2= ~1333MHz vilket är standard. Vill du ha dom i 1600MHz så måste du klocka dom

Nja, DDR = Double Data Rate, inte Dual Channel gör effekten. 666MHz är 666 tusen svängningar per sekund, minnena arbetar på både uppförsbacken och nerförsbacken per svängning av sinuskurvan (jag vet att det varken är en sinuskurva och att termerna är fel men för att förenkla). Detta gör att minnet anrbetar två gånger per svängning eller Hz. 666MHz = ca 1333 tusen operationer per sekund = DDR3 1333MHz.

Dual Channel är att minneskontrollen kan läsa och skriva till två minnen samtidigt och således ha mindre kötider för att accessa data på olika ställen. I teorin dubblar det bandbredden och effektiva hastigheten till minnet, i verkliga livet gör det inte så stor skillnad.

Alla moderkort ställer inte om sig automatiskt i BIOS för att köra minnen på DDR3 1600MHz, utan du behöver manuellt ställa in det i BIOS, det borde vara enkelt och ganska självklart hur man gör när du väl är där. Skiljer lite från moderkort till moderkort.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Åhå, tack så mycket för fina svar, ska titta lite i mitt BIOS när jag kommer hem idag då.
Tack igen.

Visa signatur

TANSTAAFL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Nja, DDR = Double Data Rate, inte Dual Channel gör effekten. 666MHz är 666 tusen svängningar per sekund, minnena arbetar på både uppförsbacken och nerförsbacken per svängning av sinuskurvan (jag vet att det varken är en sinuskurva och att termerna är fel men för att förenkla). Detta gör att minnet anrbetar två gånger per svängning eller Hz. 666MHz = ca 1333 tusen operationer per sekund = DDR3 1333MHz.

Dual Channel är att minneskontrollen kan läsa och skriva till två minnen samtidigt och således ha mindre kötider för att accessa data på olika ställen. I teorin dubblar det bandbredden och effektiva hastigheten till minnet, i verkliga livet gör det inte så stor skillnad.

Jaja, men alla vet vad jag menade ju?

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Jaja, men alla vet vad jag menade ju?

Nja, bara vi som redan kan det

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solding:

Vill du ha dom i 1600MHz så måste du klocka dom

Det du skriver är inte fel men jag skulle inte kalla att aktivera XMP profilen för att klocka dem.

Så för att köra minnena i 1600Mhz behöver du aktivera XMP profilen. Brukar vara en inställning som är antingen "Ingen profil"/"Off" eller "Profile1", iaf på de moderkorten jag haft

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk
Medlem

Tittade in i bios (eller uefi eller vad det heter nu för tiden) igår kväll.
Minnena var identifierade som 1600, men hastigheten stog på auto, 1333...
Ställde om den till 1600 och nu ser det bättre ut.

Men j*vligt märkligt att moderkortet identifierar minnena som 1600 men sen ändå kör dom på 1333 i auto?

Visa signatur

TANSTAAFL