Komplett nekar mig RMA fast garantin inte ens är 1 år

Permalänk
Avstängd

Komplett nekar mig RMA fast garantin inte ens är 1 år

Min laptop dog igår och jag har givetvis 1 års garanti som går ut den 23 oktober i år och det är närmare snart 1 år sen.
Puhh vilken tur tänkte jag att detta hände innan garantin går ut via komplett! men får nekat att RMA min laptop utan dom hänvisar mig till asus servicepartner!

Jag tänkte bara va? vad handlar detta om jag har alltid kunnat RMA trasiga varor som är köpta hos olika datorbutiker innan men komplett nekar mig detta.
Det är väl inte upp till mig att få den genomkollad av deras servicepartner? utan detta är ju en vara komplett har sålt till mig och dom ger mig via komplett 1 års garanti och varan ska väl givetvis bytas ut eller ersättas av nån liknande? och dom har alltid haft tekniker/service snubbar som sitter på komplett och checkar igenom saker som folk RMA hos dom?
Detta ska väl gå genom utan tjafs och trams ifrån deras sida eller?

Har aldrig varit med om maken hur dom beteer sig nuförtiden komplett inte första gången man läser om deras ovilja att RMA prylar. jaja tänkte bara dela med mig lite av min behandling och frustration. tänkte bara att detta ej är rätt utan totalt fel av komplett.
Dom ska väl bara låta RMA gå igenom och skicka ut en fraktsedel till mig och jag får skicka datorn till dom och dom får gå genom den eller hur?
har köpt och sålt saker inom datorgenren i 15 år och har aldrig stött på detta innan.

Är detta nåt nytt för komplett att avsäga sig ansvaret? liksom datorn dog och det började lukta bränt sedan är den totalt död och jag ser inte nån som helst hinder att komplett inte ska ta på sig detta, för datorn är beyond repair och varan ska ersättas.

Men jag kan väl ha fel nuförtiden? vi som är lekmän/köpare verkar inte ha nåt att säga till om längre.
Men i alla fall så tackar jag för mig och får väl se detta som en ny upplevelse och komplett kommer aldrig få mina pengar genom något som helst köp igen efter detta.
Och jag ber er att inte starta med nåt tjafs eller munhugg i denna tråd tack på förhand mvh Tom

Permalänk
Moderator
Moderator

Har aldrig haft några problem med RMA hos Komplett, de har varit överlägsna på den fronten.
I fallet med bärbara datorer så är det nog mer regel än undantag att butiken hänvisar till tillverkarnas eget folk för retur och att utföra felsökningar och reparationer.
Samma sak för mig hos en annan butik (CDON / Fujitsu).

Efter lite snabbt sökande har jag sett liknande trådar om andra butiker, bland annat Dustin, så det är som sagt inget unikt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Ah ok det gör saken mera klart för mig.
Ja, då får jag väl tyvärr gå den vägen då, tack så mycket för svar Daemon.

Kan väl tillägga att jag aldrig har stött på detta hos komplett innan utan det har varit här har du en fraktsedel sedan kommer en ny vara inga problem.

Men men Jaså gick det bra med att gå genom Cdon/Fujitsu?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av bicepscurl:

Ah ok det gör saken mera klart för mig.
Ja, då får jag väl tyvärr gå den vägen då, tack så mycket för svar Daemon.

Kan väl tillägga att jag aldrig har stött på detta hos komplett innan utan det har varit här har du en fraktsedel sedan kommer en ny vara inga problem.

Men men Jaså gick det bra med att gå genom Cdon/Fujitsu?

Inga problem, hoppas allt löser sig.

Min retur har inte blivit av ännu faktiskt, min fungerar på det stora hela fortfarande hjälpligt och har ingen extra bärbar dator så har inte velat skicka in den. Även om jag måste ta tjuren vid hornen någon gång. x)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Ah oki nej man måste ju ta tag i det hela sitter ju på min 5 åriga son's dator nu så medans jag skriver detta annars är det mobilen man får surfa på.
Känns surt trodde i alla fall att datorn skulle hålla några år men men tji fick jag haha.
Så visst skulle man vilja ha en ny dator rakt av men detta kommer nog ta en jädra tid tyvärr! så jag förstår att du inte har RMA din än =).

Permalänk
Medlem

Som konsument har du alltid (inom 3 år från inköp) rätt att reklamera en vara hos säljaren. Visserligen kan det gå snabbare att vända sig till tillverkaren, men det är inget som du behöver göra. Du har all rätt att skicka datorn till komplett, så får de i sin tur skicka den till tillverkaren. Om du trots allt väljer att skicka den direkt till tillverkaren så se till att ha dokumenterat att det var komplett som instruerade dig att göra detta, annars kan det bli problem i framtiden om antalet reklamationer skulle bli en viktig fråga (t.ex. om de misslyckas med att fixa datorn och hävning av köpet blir aktuellt).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Det tar bara längre tid för dig att gå via butiken, då måste de invänta ditt paket, för att sedan upprätta ett ärende mot asus, invänta hämtning/adresslapp, få iväg din dator, få tillbaka och sedan omadressera och skicka till dig.

Du kan så klart kräva det, om du är sugen på att avvara datorn en vecka längre än nödvändigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bicepscurl:

Ah oki nej man måste ju ta tag i det hela sitter ju på min 5 åriga son's dator nu så medans jag skriver detta annars är det mobilen man får surfa på.
Känns surt trodde i alla fall att datorn skulle hålla några år men men tji fick jag haha.
Så visst skulle man vilja ha en ny dator rakt av men detta kommer nog ta en jädra tid tyvärr! så jag förstår att du inte har RMA din än =).

ASUS är faktiskt riktigt snabba när det gäller raparationer. När min laptop gick sönder ringde jag bara till ASUS service center och dom fixade så att UPS skulle komma hem och hämta datorn till mig. Den skulle till Holland för reparation och jag tänkte att detta kommer ju ta evigheter. Från det att jag ringde till att UPS kom tillbaka med datorn till dörren tog det mindre än 1 vecka =).

Permalänk
Medlem

För övrigt så har ASUS 2 års garanti på alla deras laptops

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av bicepscurl:

Min laptop dog igår och jag har givetvis 1 års garanti som går ut den 23 oktober i år och det är närmare snart 1 år sen.
Puhh vilken tur tänkte jag att detta hände innan garantin går ut via komplett! men får nekat att RMA min laptop utan dom hänvisar mig till asus servicepartner!

Jag tänkte bara va? vad handlar detta om jag har alltid kunnat RMA trasiga varor som är köpta hos olika datorbutiker innan men komplett nekar mig detta.
Det är väl inte upp till mig att få den genomkollad av deras servicepartner? utan detta är ju en vara komplett har sålt till mig och dom ger mig via komplett 1 års garanti och varan ska väl givetvis bytas ut eller ersättas av nån liknande? och dom har alltid haft tekniker/service snubbar som sitter på komplett och checkar igenom saker som folk RMA hos dom?
Detta ska väl gå genom utan tjafs och trams ifrån deras sida eller?

Har aldrig varit med om maken hur dom beteer sig nuförtiden komplett inte första gången man läser om deras ovilja att RMA prylar. jaja tänkte bara dela med mig lite av min behandling och frustration. tänkte bara att detta ej är rätt utan totalt fel av komplett.
Dom ska väl bara låta RMA gå igenom och skicka ut en fraktsedel till mig och jag får skicka datorn till dom och dom får gå genom den eller hur?
har köpt och sålt saker inom datorgenren i 15 år och har aldrig stött på detta innan.

Är detta nåt nytt för komplett att avsäga sig ansvaret? liksom datorn dog och det började lukta bränt sedan är den totalt död och jag ser inte nån som helst hinder att komplett inte ska ta på sig detta, för datorn är beyond repair och varan ska ersättas.

Men jag kan väl ha fel nuförtiden? vi som är lekmän/köpare verkar inte ha nåt att säga till om längre.
Men i alla fall så tackar jag för mig och får väl se detta som en ny upplevelse och komplett kommer aldrig få mina pengar genom något som helst köp igen efter detta.
Och jag ber er att inte starta med nåt tjafs eller munhugg i denna tråd tack på förhand mvh Tom

När jag hade min LG laptop gick alla reparationer genom Info Care på LG:s begäran. Det betydde att varje gång åkte jag ner till en fysisk butik och lämnade in datorn så de kunde sätta på en fraktsedel och skicka den till service. Det står i konsumentköplagen att butiken har rätt att försöka avhjälpa felet och undersöka varan innan de ersätter, och när tillverkarna har krav att endast deras servicepartners får öppna varorna så blir det såhär att det måste skickas iväg i stället.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Har tyvärr samma problem med Dustin Home. Fast där har jag kontaktat tillverkaren som sa att jag skulle reklamera varan till Dustin men ändå vägrar Dustin göra en reklamation. #12795063

Visa signatur

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Permalänk
Avstängd

Oki tack alla för svaren.
Jaså ja det låter ju inte så kul Weno.

Robban... jaså har dom det nu tycker att Asus support har fått massor kritik för deras slöa support. ja personligen har mailat dom ett ex antal ggr för andra ärdenden och aldrig fått ett svar =).

Pece.. eller hur är det så precis som jag trott men men nu nekar dom

Sushi.. jag läste det med att asus har 2 års garanti och det är ju bra faktiskt då man sitter på en rätt så dyr laptop så är det bra att kunna få den fixad när den pajjar. då man inte har råd att lägga ut så pass mye deg för en laptop bara sådär.

Mental... japp det tar nog längre tid men det jag hade velat var att komplett gick igenom datorn fick se att den inte funka och ersatte mig direkt som alla andra butiker har gjort när ett sånt här fel uppstått.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bicepscurl:

Mental... japp det tar nog längre tid men det jag hade velat var att komplett gick igenom datorn fick se att den inte funka och ersatte mig direkt som alla andra butiker har gjort när ett sånt här fel uppstått.

Inte en chans.. särskilt inte ett år efter att du köpte den. Om det är det du menar när du säger RMA så handlar det nog om ett missförstånd, man byter bara ut datorer på det sättet inom DOA-tiden som brukar vara på någon vecka. Efter det är det iväg till service som gäller och det går som Mental sa snabbare om man gör själv.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

Nej jag märkte det Aphex! men som jag skrev att andra datorbutiker har gjort så.

Permalänk
Avstängd

Det jag menar liksom Gamer! därför jag blev så förvånad över kompletts agerande! vad ska man då ha garantin till i 1 år av datorbutiken? den är ju totalt värdelös i så fall om dom ska hänvisa till tillverkaren och dess servicepartner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

När man fortfarande är inom garantitiden på ett år... har inte försäljningsstället någon skyldighet då att DIREKT byta ut varan?

Nej, absolut inte. De kan skicka den på service om du så köpt den för en sekund sen, om de vill.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

När man fortfarande är inom garantitiden på ett år... har inte försäljningsstället någon skyldighet då att DIREKT byta ut varan?

Nej....

Garantin innebär bara att producenten har ett frivilligt ansvar att byta/reparera enheten så länge felet inte anses vara handhavande fel (dvs tappa i golvet/spillt vatten eller vad man mer kan göra) och då måste dom få in enheten först för att avgöra detta varav den skickas till service ställe.

Att en butik dock kan byta direkt hör snarare om det rör sig om goodwill eller känt produktions fel.

Permalänk
Avstängd

Jaha då vet man det! då får man väl vända sig till nån datorbutik som månad om sitt rykte och kör med goodwill dårå.
Men nu är det som det är inget att göra åt än att bita i det sura äpplet. tummen ner för komplett i från min sida i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Jaha då vet man det! då får man väl vända sig till nån datorbutik som månad om sitt rykte och kör med goodwill dårå.
Men nu är det som det är inget att göra åt än att bita i det sura äpplet. tummen ner för komplett i från min sida i alla fall.

Goodwill är något ett företag använder sig av för att kompensera en kund som olyckligt nog råkat ut för flera tråkigheter under tex en reklamation och då är det företaget som betalar ur egen ficka så att säga och inget dom ens behöver ge sina kunder. Att du ska börja leta efter ett annat företag som kör med goodwill låter bara dumt, framför allt när du ska lämna in dator för första gången (?) på en service.

Permalänk
Medlem

Inom 1 år har dom ingen laglig rätt att neka dig, låter mer som att du vill smita undan och låta dig gå till tillverkaren vilket är fel, du ska stå på dig om dom inte ger sig anmäl dom till arn, det är ju trist att stora etablerade företag inte kan sköta enkla garantier vilket dom är skyldiga i detta fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Inom 1 år har dom ingen laglig rätt att neka dig, låter mer som att du vill smita undan och låta dig gå till tillverkaren vilket är fel, du ska stå på dig om dom inte ger sig anmäl dom till arn, det är ju trist att stora etablerade företag inte kan sköta enkla garantier vilket dom är skyldiga i detta fall.

Ja, precis min tanke med! jag frågade vad det hela handlade om och vilket trams det var från deras sida.

Har mailat komplett till deras returgenre.. och frågat om dom inte kan lösa detta och ta på sig ansvaret för deras sålda vara till mig.
Men vi får se jag hoppas inte på för mycket i alla fall..
Aldrig haft strul med RMA ärenden hos komplett varken via mig eller varor jag sålt till andra som pajjat som är köpta via komplett.
Det har bara varit att kontakta dom skicka tillbaka prylarna och nya har sänts ut.

Permalänk
Medlem

Finns ingen lag som gäller för garanti ärenden, endast en lag för reklamation utav produkter.
Det Komplett gjort som också har skrivits tidigare i tråden är att dom hänvisat till ASUS då du som kund får en snabbare hantering utav ditt ärende.

EX. Garanti mot komplett: kund->komplett->ÅF/Tillverkare->komplett/kund->kund
Garanti mot ASUS: Kund->ASUS->Kund

Avgör själv vad som går snabbast och vill du fortfarande komplett sköter ärendet så registrerar du ett nytt ärende där du påpekar att du vill att komplett sköter detta istället.

Passar även på att påpeka att detta är inget företag för att dumpa sina kunder utan för att snabba på deras ärenden för att kunden ska ha sin dator snabbare i slutänden.

Permalänk
Lego Master

Har/hade ett liknande ärende med min ASUS-laptop, den kom tillbaka idag. Gick rätt fort, UPS hämtade den förra måndagen och idag är den tillbaka. LetMeRepair i Uppsala tog hand om reparationen för ASUS räkning, har inte hört något ont om dem (inget över huvud taget, om jag ska vara ärlig).

Ring ASUS, ta deras RMA-nummer och boka en upphämtning med UPS. Går jäkla smidigt, mkt bättre än att behöva bråka med att skicka datorn via posten själv nånstans. Så jag ser egentligen inte problemet med förfarandet.

Som en fotnot är det inte Kompletts "fel" att det måste gå den vägen, det är tillverkaren som ställer krav på säljarna om hur returer och servicar ska hanteras. Om Komplett hade gått med på att ta hand om det hade det bara resulterat i att det hade tagit 3-4 dagar extra för leverans till/från dem i båda led. Onödigt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master
Skrivet av HazZarD:

Inom 1 år har dom ingen laglig rätt att neka dig, låter mer som att du vill smita undan och låta dig gå till tillverkaren vilket är fel, du ska stå på dig om dom inte ger sig anmäl dom till arn, det är ju trist att stora etablerade företag inte kan sköta enkla garantier vilket dom är skyldiga i detta fall.

Vad är det inom ett år som säger att dom får eller inte får göra det ena eller andra?
Reklamationsrätten gäller i 6 månader till kunds fördel (säljaren måste kunna påvisa användarfel) och därefter upp till 3 år till säljarens fördel (kund måste kunna påvisa ursprungsfel).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Har/hade ett liknande ärende med min ASUS-laptop, den kom tillbaka idag. Gick rätt fort, UPS hämtade den förra måndagen och idag är den tillbaka. LetMeRepair i Uppsala tog hand om reparationen för ASUS räkning, har inte hört något ont om dem (inget över huvud taget, om jag ska vara ärlig).

Ring ASUS, ta deras RMA-nummer och boka en upphämtning med UPS. Går jäkla smidigt, mkt bättre än att behöva bråka med att skicka datorn via posten själv nånstans. Så jag ser egentligen inte problemet med förfarandet.

Som en fotnot är det inte Kompletts "fel" att det måste gå den vägen, det är tillverkaren som ställer krav på säljarna om hur returer och servicar ska hanteras. Om Komplett hade gått med på att ta hand om det hade det bara resulterat i att det hade tagit 3-4 dagar extra för leverans till/från dem i båda led. Onödigt.

Jo,det blir nog så har varken tid eller ork eller lust att bråka om nåt kan jag säga.

Men det är nog smidigast så som du säger. tack så mycket för svaret det uppskattas med info om såna här ärenden angående Asus.
Mvh Tom

Permalänk
Avstängd

Komplett sa åt mig att skicka datorn till infocare! och det finns inte en chans att jag tänker låta en hel hoper med totalt inkompetenta personer få röra denna dator. googla lite om dom och sablarns så mycket skit dom ha fått och föredetta anställda berättar om hur dom är på infocare.
Nejdu så mycket folk som har lämnat in saker till detta företag och dom har debiterat dom fast det är fel på datorn fortfarande osv typ 9 av 10 personer är det så för.

Sanslöst att komplett anlitar detta företag som sköter deras dirty affärer typ! undra hur fan jag ska gå till väga nu då jag vägrar skicka in datorn till detta företag och komplett vill inte ta i detta ärende ens.

Permalänk
Medlem

Bara att skicka in den och se glad ut Föräldrarna har lämnat in en billig laptop 3 gånger till elgiganten nu och de har bytat panelen 2 gånger och moderkortet en gång. Hade nog varit billigare att ge dem en ny istället men men. Det är säljaren som bestämmer det.

Permalänk
Avstängd

Jo, men hade dom tagit imot den själva och haft ett seriöst företag som tog hand om datorn fine.. men infocare får aldrig ens röra denna dator så är det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Nejdu så mycket folk som har lämnat in saker till detta företag och dom har debiterat dom fast det är fel på datorn fortfarande osv typ 9 av 10 personer är det så för.

Skall du skriva absurditeter på forum får du nog se till att ha lite fakta som styrker dina påståenden. För det råkar väl inte vara så att du häver ur dig ren dynga?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av bicepscurl:

Komplett sa åt mig att skicka datorn till infocare! och det finns inte en chans att jag tänker låta en hel hoper med totalt inkompetenta personer få röra denna dator. googla lite om dom och sablarns så mycket skit dom ha fått och föredetta anställda berättar om hur dom är på infocare.
Nejdu så mycket folk som har lämnat in saker till detta företag och dom har debiterat dom fast det är fel på datorn fortfarande osv typ 9 av 10 personer är det så för.

Sanslöst att komplett anlitar detta företag som sköter deras dirty affärer typ! undra hur fan jag ska gå till väga nu då jag vägrar skicka in datorn till detta företag och komplett vill inte ta i detta ärende ens.

Självfallet är det inte Komplett som anlitar Infocare, det är snarare hårdvarutillverkaren som har avtal med Infocare. Ska du utnyttja garantin så har du nog inte så mycket val än att använda den serviceverkstad som tillverkaren hänvisar till.

/Erik