Val av surfplatta för en novis

Permalänk
Medlem

Val av surfplatta för en novis

Hej!
Min situation är den att jag vill ha smidig surfplatta av nåt slag som substitut för en dator. Jag har nämligen ingen dator och jag vill använda den optimalt för surf, video, foto, läs och möjligen anteckningar.

Tankarna har vandrat och jag är inriktad på Asus Transformers TF700T. Anledningen är delvis pga det dockningsbara tangentbordet vilket kan göra om datorn till någon form av 'arbetsplatta' där jag faktiskt kan skriva längre anteckningar om det skulle behövas.
Det som gör mig tveksam är priset, inte nödvändigtvis att den är dyr utan snarare om den är prisvärd. Jag har tänk lite på nya iPad men jag känner att den kan bli lite för låst för min smak, speciellt om det kommer bli min enda dator jag har att leka med.
I övrigt tänkte jag på Microsoft Surface; hur mycket bättre kommer den bli och till vilket pris. Är det värt att vänta?
Finns det någon annan surfplatta ni kan ge förslag på?

Edit: Dessutom undrar jag om min HTC kan ge WiFi hotspot till alla ovannämnda surfplattor

Permalänk
Medlem

Vill du ha en arbetsplatta som ersätter en dator är det Surface Pro som gäller. Räkna med att slänga ut 12-14K på den.

Angående TF700 så ser jag inte vad den har för några fördelar för det du vill göra över en TF300. Högre upplösning och snabbare är trevligt, men det hjälper dig inte göra anteckningar mycket bättre. 12x8 upplösning som de "billigare" har är tillräckligt. I mellanklassen så har du tex Xperia, TF300, AT300 och A500. De kostar ungefär lika mycket. Såg att AT300 reas ut på webhallen för 3K. Vet inte vad dom har för kvalité. Asusarna har man hört mycket dåligt skit om iaf. IPad är ju... blerk. Antar du letar efter en 10", annars finns ju nexusen.

Alla Android telefoner borde kunna skapa en wifi hotspot.

Permalänk
Medlem

Först och främst ska det sägas att jag inte har någon längre erfarenhet alls av androidplattor, enbart testat dem i butik och lite snabbt från kompisar.

Med det ur världen ska de sägas att jag själv har en ipad som jag antecknar på, med penna, under föreläsningar och dylikt så ur den aspekten kan jag säga att den fungerar utmärkt. Sedan ett par veckor tillbaka använder min flickvän sin ipad som primär "dator" nu när hon veckopendlar. Den verkar fungera utmärkt för surf, böcker, spotify, youtube, filmtittande och lite spelande, vilket är vad hon använder den till. Det ska dock sägas att när hon kommer hem så fyller jag på den med nytt material så som böcker och filmer. Vet inte hur du ska lösa det problemet med varken en ipad eller androidplatta faktiskt, ska du ha in filmer och serier lär du bli tvungen att nyttja en dator oavsett om det blir via ftp, strömningstjänster eller något helt annat. Androidplattor har ju då den fördelen att de kan (tror jag?) kopplas in som masslagringsenheter medan iTunes är ett krav för iPad.

Ska du ha en platta som totalt ersätter en dator samt bibehåller hela funktionaliteten av en sådan tror jag Surface är den enda vägen att gå, eller i varje fall någon W8 platta och de lär kosta en del!

EDIT; Du kan ju självklart använda iTunes eller vad nu Androidalternativet heter (Play store?) för att införskaffa media också

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Förtydligande från Willhelms kommentar:
Du kan, i Android, koppla upp dig mot ftp eller vanlig samba delning (motsvarande mina nätverksplatser i windows) för att komma åt material (om du exempelvis har en NAS eller annan lagringsplats hemma eller online). För att stream:a material fungerar spotify för musik och exempelvis voddler för film.

Permalänk
Sötast

Jag skulle vilja säga att om det nu är substitut för en dator du vill ha så är det nog ganska viktigt att du ser till att du köper en Android enhet...

Om du inte vill ha en mycket vacker appmaskin med glas på framsidan dvs

Kör du en androidplatta så har du full kontroll, du kommer enkelt åt mappstrukturer/komma åt nätverk och sådant som man förväntar sig i en seriös maskin och lär behöva om man ska arbeta seriöst. Bara en sådan sak som att på Android så kan du bifoga precis vilken fil du vill i ett sms eller mail medans på en ipad så kan du endast bifoga foton och filmer som du själv tagit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vill du ha en arbetsplatta som ersätter en dator är det Surface Pro som gäller. Räkna med att slänga ut 12-14K på den.

Angående TF700 så ser jag inte vad den har för några fördelar för det du vill göra över en TF300. Högre upplösning och snabbare är trevligt, men det hjälper dig inte göra anteckningar mycket bättre. 12x8 upplösning som de "billigare" har är tillräckligt. I mellanklassen så har du tex Xperia, TF300, AT300 och A500. De kostar ungefär lika mycket. Såg att AT300 reas ut på webhallen för 3K. Vet inte vad dom har för kvalité. Asusarna har man hört mycket dåligt skit om iaf. IPad är ju... blerk. Antar du letar efter en 10", annars finns ju nexusen.

Alla Android telefoner borde kunna skapa en wifi hotspot.

Tror inte surface pro släpps förrän 3 månader efter surface RT - vilket släpps 26 oktober.
Det kanske är värt att vänta ändå. Priset är lite osäkert men har hört att den kommer att kosta runt 200 dollar.
Samtidigt känns det som att nya prylar släpps hela tiden och jag kan inte vänta hur länge som helst, jag har nämligen ingen egen dator för tillfället vilket gör det lite halv-akut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Först och främst ska det sägas att jag inte har någon längre erfarenhet alls av androidplattor, enbart testat dem i butik och lite snabbt från kompisar.

Med det ur världen ska de sägas att jag själv har en ipad som jag antecknar på, med penna, under föreläsningar och dylikt så ur den aspekten kan jag säga att den fungerar utmärkt. Sedan ett par veckor tillbaka använder min flickvän sin ipad som primär "dator" nu när hon veckopendlar. Den verkar fungera utmärkt för surf, böcker, spotify, youtube, filmtittande och lite spelande, vilket är vad hon använder den till. Det ska dock sägas att när hon kommer hem så fyller jag på den med nytt material så som böcker och filmer. Vet inte hur du ska lösa det problemet med varken en ipad eller androidplatta faktiskt, ska du ha in filmer och serier lär du bli tvungen att nyttja en dator oavsett om det blir via ftp, strömningstjänster eller något helt annat. Androidplattor har ju då den fördelen att de kan (tror jag?) kopplas in som masslagringsenheter medan iTunes är ett krav för iPad.

Ska du ha en platta som totalt ersätter en dator samt bibehåller hela funktionaliteten av en sådan tror jag Surface är den enda vägen att gå, eller i varje fall någon W8 platta och de lär kosta en del!

EDIT; Du kan ju självklart använda iTunes eller vad nu Androidalternativet heter (Play store?) för att införskaffa media också

Finns det inte lagringsutrymme som man kan använda sig av som en hårddisk analogt med en vanlig dator? Kan man inte ladda ner filmer/musik på en platta precis som en vanlig dator? Jag vet inte hur UI:t ser ut men jag hoppas att det ger lite mer flexibilitet än en vanlig smartphones UI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Är det verkligen en Surfplatta du kommer ha mest nytta av?
Skulle inte en Netbook med Win7 eller någon Ubuntu alternativ, kunna vara ett bättre alternativ?

Har visserligen en Samsung Note (N7000) med 5,3" skärm den funkar riktigt bra att använda Android OfficeSuite med Kalkyl och Ordbehandlare och surf samt multimedia.
Fast min EeePC Netbook med Linux Mint springer i cirklar runt en Surfplatta trots att cpu-data är till Notens fördel.

¨'

Jag har funderat på en Ultrabook alternativt en netbook men då känner jag att jag lika gärna skulle kunna skaffa en mindre bärbar med mycket bättre prestanda. Om datorn nu blir lite större så löper tankarna vidare till att jag ändå inte skulle orka ta med mig den vilket får tankarna ytterligare vidare till att köpa en stationär.

Jag är nämligen inte hemma särskilt mycket, jag vistas mycket kring universitetscampus samt hos flickvännen vilket skulle göra det bekvämt att jag fick en liten manick som är personifierad. 5'3 är för litet tror jag, runt 10-11 skulle vara optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LHSgen:

Finns det inte lagringsutrymme som man kan använda sig av som en hårddisk analogt med en vanlig dator? Kan man inte ladda ner filmer/musik på en platta precis som en vanlig dator? Jag vet inte hur UI:t ser ut men jag hoppas att det ger lite mer flexibilitet än en vanlig smartphones UI.

Surfplattor kör ju som bekant samma operativsystem som smartphones, dvs Android och iOS samt snart nog Windows 8. Min iPad är i mångt och mycket samma sak som en stor iPhone men utan förmågan att ringa. Apparna ser lite annorlunda ut men innehåller samma funktioner. Min gissning är att android är likadant men de går nog att anta att det går att hacka in lite mer saker i en sådan.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv

Har testat lite surfplattor, inklusive iPad 3.

Mitt tips är att inte köpa en. Köp en Ultrabook istället. Det är ett mycket bättre köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Har testat lite surfplattor, inklusive iPad 3.

Mitt tips är att inte köpa en. Köp en Ultrabook istället. Det är ett mycket bättre köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Beroende på hur man använder sin dator/platta och hur mkt pengar man vill lägga ut!

Visa signatur

| Tablet: | Samsung Galaxy Tab 2 7.0 | CyanogenMod 10 |
| Laptop: | HP Mini 2140 | Atom N270 1.6 GHz | 2 GB PC5300 | GMA 950 | 64 GB SSD | Xubuntu |
| HTPC: | P4 3.0 GHz | Zotac GF9300-I-E | 3 GB PC6400 | 320 GB HDD | Xubuntu |
| Server: | C2D E6750 2.66 GHz | 4 GB PC5300 | 160 GB + 160 GB + 1 TB HDD| Xubuntu

Permalänk

Är supernöjd med min Nexus 7. Plus att den kostar bara 2300:- Så det behöver inte vara någon värsting investering. Att köpa större eller dyrare känns dumt, då kan man lika gärna köpa en ordentlig lap-top. Även om man har en penna så kommer det vara otroligt obekvämt att försöka skriva längre text på en surfplatta. Finns ingen bra plats att vila handen på till exempel.

Ser på film/tv på min, Har min kurslitteratur på den så jag slipper släpa på alla böcker, sköter bankärenden/surfar, Google Documents/Drive, GPS, MM.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oxygen:

Beroende på hur man använder sin dator/platta och hur mkt pengar man vill lägga ut!

Det är förvisso sant.

Jag glömde att nämna att jag syftade på en maskin som är till för studier eller arbete. En surfplatta är mer lämplig för att surfa i soffan/sängen och att spela spel på.

Skickades från m.sweclockers.com