Obligatoriskt att ominstallera OS efter moderkortsbyte? (AMD till Intel)

Permalänk
Entusiast

Obligatoriskt att ominstallera OS efter moderkortsbyte? (AMD till Intel)

Jag undrar om det nästan är obligatoriskt att ominstallera sitt OS efter att man byter moderkort samt CPU (från AM3 till Intel 1155) för att drivers inte ska spöka med mera?
Jag har hittils undvikt att ominstallera OS eftersom jag inte riktigt vet hur man gör :S
Hur blir det med sin Windows-licens och virusskyddet?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Japp det är obligatoriskt annars kan du få massa problem

ska inte vara några bekymmer med din windows license eller virusskydd sålänge du har kvar dina nycklar någonstans kan du bara skriva in dem igen

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tracked:

Japp det är obligatoriskt annars kan du få massa problem

ska inte vara några bekymmer med din windows license eller virusskydd sålänge du har kvar dina nycklar någonstans kan du bara skriva in dem igen

Ok, tack för svaret! Men hur ska man göra det? Ska man sätta i den nya Windows 7-skivan innan man monterar komponenterna och sen som enligt en video säger: Gå i BIOS och ändra first boot device till CD och installera det eller ska man liksom montera komponenterna först och SEN göra detta?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

Det är ingen ide att installera om OS innan du byter komponenter...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

jag bytte från en athlon x2 240 och något MOBO för 400kr till i5 2500k och asus p8z68 V-PRO hände ingenting utan att om installera drivrutiner för nya moderkortet

men kan rekommendera ändå

Permalänk
Medlem

Jag har en fabriksklar dator som jag ska byta moderkort och processor på. Jag fick ingen windows skiva utan det var redan installerat. När jag går in på "DATOR" så står windows har aktiverats PRodukt ID : 54353-543534 osv. Hur gör jag för att få windows när jag byter Moderkort när jag inte har någon skiva?

Permalänk
Medlem

jag ser ingen mening med att installera om win, se bara till att hårddisk kontroller drivrutinen är windows org så kommer det funka gallant. flyttat över disken ca 4-5 gånger nu.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Är man ignorant, ointresserad och lat så går det utmärkt att köra på samma installation av Windows efter byte av moderkort.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blazter:

Är man ignorant, ointresserad och lat så går det utmärkt att köra på samma installation av Windows efter byte av moderkort.

Hur skulle det ha med att man är ignorant och lat att göra? Ointresserad kan jag förstå, men du behöver ju inte vara elak? Det är inte som om att man kompilerar sitt Windows för en speciell plattform.

OT Det enda som möjligtvis kan hända är lite lägre prestanda på grund av att gamla drivrutiner ligger kvar och bråkar. Jag hade egentligen rekommenderat att göra en ny installation, men jag gillar sånt

Permalänk
Medlem

Hehe, med ignorant menar jag att man ignorerar de faktiska nackdelarna (spökande drivrutiner m.m.) och med lat menar jag... ja... tydligen är det inte värt för vissa att ominstallera trots nackdelarna...

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Jag bytte från socket 1156 till 1155 utan problem, tog bara längre tid att starta Windows 8 första gången efter bytet. Inte märkt några nackdelar hittills.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk
Moderator
Moderator

Även om det i vissa fall fungerar så är det mycket möjligt att det kan komma att krävas.
I nyare versioner av Windows kan det (tyvärr?) behövas vid relativt små hårdvaruändringar.
Jag bytte exempelvis från ett 1155-moderkort till ett annat 1155, och det fungerade icke.

Något som kanske kan hjälpa är verktyget sysprep, inte använt det själv än då mitt senaste byte var pga ett moderkort som dog, men det kan vara värt att kika på.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Man bör installera om efter ett moderkorts byte, du kan ha tur att det fungerar bra till en början men finns risk att gamla drivrutiner kommer ge dig konstiga felmeddelande/kraschar.

För att ta reda på din licens kan du använda dig av någon typ av keyfinder, finns många grattis varianter.

http://www.magicaljellybean.com/keyfinder/

står att grattis varianten inte hittar win 7 men testade och den hittade min

edit: Den här artikeln beskriver hur du ominstallerar:
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne

Glöm dock inte att ta reda på licensen innan samt vilken typ av windows du har (home/professional/ultimate/starter) samt 32bit eller 64bit.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Jag tror det där var ett värre problem förr, med sämre skrivna drivrutiner och sämre skrivna OS. Windows Vista och 7 verkar hantera dylika saker riktigt bra, så länge som någon en bit uppåt nämnde, att lagringskontrollern kör med standard-drivisar.

Permalänk
Medlem

För 5+ år sen ja, nu = nej.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Förut (Windows XP) gick det inte över huvudtaget att byta moderkort utan ominstallation, man fastnade vid blåskärm.
Har för mig att det berodde på att vissa drivrutiner inte gick att byta utanför operativ installation(?) Möjligtvis sviker mitt minne.

Hursomhelst, numera är det ofta möjligt att skippa ominstallation, men inte rekommenderat.
Drivrutiner kan fortfarande orsaka många problem, och det tar ofta mer tid att felsöka och bota dessa än vad det skulle ta att installera på nytt.

En nyinstallation har även många andra fördelar, man blir av med mycket skräp man inte längre använder (program, drivrutiner m.m), och man får snabbare uppstart på grund av detta.
Dessutom är det ett ypperligt tillfälle att jaga rätt på senaste versionen av alla drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att köra Linux. Då behöver man inte bry sig om Windows-licenser och virusskydd och det går oftast jättebra att flytta systemdisken till annat moderkort utan att ändra någonting, förutsatt att man kör samma processorarkitektur (man kan inte köra en amd64-installation på en processor som enbart stödjer i386).

Permalänk
Medlem

Jag gjorde själv ett byte av moderkort. Den bluescreenare precis efter windows ikonen kommer upp på W7. Det krävdes en ominstallation för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M