Acer släpper multi touch-skärmar för Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Att ha den så där plant som i sista bilden och sen tangentbordet under skulle säkert vara najs, så kan man använda skärmen som en enkel ritplatta och sånt. Man kanske skulle kunna skippa musen om man inte kör fps.

Så länge man kan ha armbågen i bordet medan man pekar tror jag inte det är ett ergonomiskt problem.

Bakterier? Va? Haha. Så de kommer trivas mycket bättre på en skärm än på mus och tangentbord? En glasklädd skärm är nog en aning lättare att rengöra också. Sen har man immunförsvar, används tex på tunnelbana och andra platser man inte orkar sprita av innan man tar på.

Ja fast du smetar inte ut fingret på ett tangentbord heller... Det är en helt annan grej med skärm.

Oavsett så kommer det se förjävligt ut med alla fingeravtryck... Och oergonomiskt som smör kommer det bli

Skrivet av Highlaj:

Gillar inte heller detta koncept. Men....bakterier? Du menar att det skulle vara mer bakterier på en skärm som folk rör på än på tangentbordet du använder? Exakt samma sak, dock tekniskt sätt värre med tangentbord "bakterie-mässigt" sätt på grund av objektets lutning och att smuts fastnar mellan tangenter etc.

Tycker dessa är mer intressanta ur ett konsument-perspektiv (All-in-ones med touch, om än dyrt):
http://www.engadget.com/2012/10/15/acer-aspire-5600u-7600u-to...

Skärm är nog värre med tanke på att man "smetar ut" som sagt... Men tiden får väl utvisa vad det blir av det hela.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bacon:

Är det någon som vet om upplösningen om 1080 bara är en effekt av HD-hysterin, eller finns det begränsningar med touchtekniken som fördyrar?

Det är bara en hysteri. Folk söker 1080p (full-HD) för att dem har hört att det är bra. Bolagen följer efter.
Det i sin tur resulterar i at folk inte köper skärmar med en annanupplösning utanför HD-standarden, och det blir därmed inte lönt att tillverka dessa skärmpaneler.

För många icke tekniska så innebär det att en skärm som inte stödjer "full HD" är en dålig sådan, även om den rent tekniskt skulle ha den dubbla upplösningen.
Folk måste informeras att det finns bättre upplösningar än "Full HD".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Ser okej ut, dock med tanke på priset så känns Viewsonics touch varianter mer lockande. Tycker att dessa Acer skärmar ser en aning plastiga ut, till skillnad från Viewsonics variant som i min mening känder betydligt robustare, utifrån bilderna ssett. Är heller inget större fan av "hel" fot, ser heldre en mindre centrerad. Återstår trotts allt att se tills man har haft möjlighet att pilla lite på dem.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem

Fortfarande lite dumt med ståede touchpaneler av den större storleken. För alla som har en bärbar dator testa att lägga den så att skärmen ligger som en surfplatta i knät och notera hur det helt plötsligt inte blir så dumt med en större touchskärm.

Tror mer på skärmar som helt ligger ner och har goda betrakningsvinklar (IPS som denna acer redan har). Att de ska ligga ner är endast för att man då kan vila armen precis som den vilar när man använder en mus och med de goda betrakningsvinklarna behöver man egentligen inte låta skärmen stå vertikalt även om det kan bli lite ovant i början.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Varför tror folk att förslitningsskador osv kommer att öka?
Tänk efter lite INNAN ni skriver tack.

Touchskärmarna ersätter INTE mus/tangentbord utan KOMPLEMENTERAR dem.
Alltså, folk kommer inte att sitta och peta på skärmarna konstant utan touchfunktionen kommer att användas för att tex starta program i Modern UI läget, man kan scrolla lite snabbt osv.

Sedan så används inte alla skärmar hemma på pojkrummet heller, utan dessa skärmar kan användas t.ex för inloggning, stämpla in/ut på företag osv.

Allt kretsar inte kring 1337GAMERZ.

Ja men vad tror du man helst använder? Sträcker dig fram för att navigera på skärmen eller använda mus och tangentbord?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sämsta konseptet jag har hört talas om. Ser jag ett fingeravtryck på skärmen får jag hysteriskt utbrott och tvättar av direkt. Skulle aldrig klara sitta o kladda med fingrarna på skärmen. Nä, mus och tangentbord ska det va!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja fast du smetar inte ut fingret på ett tangentbord heller... Det är en helt annan grej med skärm.

Oavsett så kommer det se förjävligt ut med alla fingeravtryck... Och oergonomiskt som smör kommer det bli

Skärm är nog värre med tanke på att man "smetar ut" som sagt... Men tiden får väl utvisa vad det blir av det hela.

Rätt säker på att du har fel angående bakterierna. Varför skulle det vara skillnad på om du stryker fingertopparna mot en pekskärm jämfört med att ha handen liggande mot en mus/tangentbord. Något du har fått för dig bara, men kan hålla med om att pekskärm kanske inte är något man behöver på en skrivbordsdator men finns många gånger det kan vara trevligt ex på en presentationsdator som någon redan nämnt. Sen kan man ju hoppas dessa skärmar har en beläggning så inte fingeravtryck fastnar superlätt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Sämsta konseptet jag har hört talas om. Ser jag ett fingeravtryck på skärmen får jag hysteriskt utbrott och tvättar av direkt. Skulle aldrig klara sitta o kladda med fingrarna på skärmen. Nä, mus och tangentbord ska det va!

Du sitter säkert på din ner kladdade Ipad och skriver... skämtosido.. VARFÖR klagar folk på att detta kommer bli kladdigt ? klaga isf på alla mobiler och paddor med isf! eller är det bara för att det inte är ett äpple på skärmen som ni är så buttra ?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahl:

Vilka då? Är själv lite inne att ha en i köket

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/114583-acer_23_tft_t2...

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Varför tror folk att förslitningsskador osv kommer att öka?
Tänk efter lite INNAN ni skriver tack.

Touchskärmarna ersätter INTE mus/tangentbord utan KOMPLEMENTERAR dem.
Alltså, folk kommer inte att sitta och peta på skärmarna konstant utan touchfunktionen kommer att användas för att tex starta program i Modern UI läget, man kan scrolla lite snabbt osv.

Sedan så används inte alla skärmar hemma på pojkrummet heller, utan dessa skärmar kan användas t.ex för inloggning, stämpla in/ut på företag osv.

Allt kretsar inte kring 1337GAMERZ.

Tack, jag använder touchskräm varje gång jag jobbar och jag hade nog fått handledsskador om jag inte fått ha touchskärmen då jag står upp.
Man gör grovgörat med fingrarna då vi har gamla resistiva skärmar med dålig precision och sen gör man skrivande och fin pet med musen typ. sjukt smidigt att kombinera!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Förstår inte er som klagar på ergonomin på en pekskärm. Lägg den platt på bordet eller luta den svagt. Då kommer du få samma känsla som förr i tiden då folk skrev/ritade mm med penna och papper. Det fungerade bra (folk fick inte gamnacke förr). Jag tror stenhårt på pekkonceptet på stationär dator. OS och program behöver anpassas, Win 8 kommer och programmakarna lär hänga på snart de med vare sig ni vill eller inte.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att reflektionerna är så starka att dom inte ens lyckats få bort dom ur produktbilderna?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd

Jobbigt att behöva rengöra hela tiden.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja men vad tror du man helst använder? Sträcker dig fram för att navigera på skärmen eller använda mus och tangentbord?

Exackt. Jag flyttar ofta ogärna ens handen mellan tangentbordet till en pekplatta på en laptop, eller bara musen; varför i hela friden skulle jag villja upp och smeta runt på skärmen?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Den skärmen hade varit trevlig om den hade stöd för penna så man hade kunnat skissa ordentligt. Jag hoppas det kommer några skärmar som både stödjer penna och touch som har ett behagligt pris nu när windows 8 kommer.

Permalänk
Medlem

Dessa system har klara användningsområden.. Inom företagsvärlden/butiker etc. Men att tro att privatpersoner kommer köpa dessa för hemmabruk är snudd på sinnesjukt. Visst, kan de ge folk en 60" display som man kan installera i ett bord.. Så visst, då börjar vi tala om något; Om det inte är obcent dyrt.

Apple har skilt OS för tablets/phones. Google har till och med olika OS för desktop tablet/phone. Endast Microsoft har fantasin att de kan skapa ett OS som fungerar väl och smidigt på desktop som tablets.

Permalänk
Medlem

Sitter för långt bort från min skärm för att en pekskärm ska vara praktiskt. Hade inte velat använda det ändå i fall jag satt närmre.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Varför tror folk att förslitningsskador osv kommer att öka?
Tänk efter lite INNAN ni skriver tack.

Touchskärmarna ersätter INTE mus/tangentbord utan KOMPLEMENTERAR dem.
Alltså, folk kommer inte att sitta och peta på skärmarna konstant utan touchfunktionen kommer att användas för att tex starta program i Modern UI läget, man kan scrolla lite snabbt osv.

Sedan så används inte alla skärmar hemma på pojkrummet heller, utan dessa skärmar kan användas t.ex för inloggning, stämpla in/ut på företag osv.

Allt kretsar inte kring 1337GAMERZ.

Du tror verkligen att företag kommer föredra att använda rörelsekombinationer för inloggning?

Tror du verkligen att Nils, 38 år och Maria, 45 år tycker det är bekvämt (eller kommer gå snabbare) att luta sig fram och ha sina händer över och dra genom skärmen bara för att skrolla ned den. Jämfört med att bara klicka ner en knapp och dra ner med fingret några centimeter.

Det här duger inte till 'pojkrummet' eller till kontoret där det arbetas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingShyGuy:

Du tror verkligen att företag kommer föredra att använda rörelsekombinationer för inloggning?

Tror du verkligen att Nils, 38 år och Maria, 45 år tycker det är bekvämt (eller kommer gå snabbare) att luta sig fram och ha sina händer över och dra genom skärmen bara för att skrolla ned den. Jämfört med att bara klicka ner en knapp och dra ner med fingret några centimeter.

Det här duger inte till 'pojkrummet' eller till kontoret där det arbetas.

Det finns defacto touchscreens som används på arbetsplatser för just de uppgifter som beskrivs. Tidsregistrering, samt andra enkla tjänster som kräver rutinmässiga ett, till kanske tre klicks manövrar. Förrutom tidsregistrering så kan mycket i fråga om port/gatekontroll samt mycket annat i styrsystem bra skötas med en touch screen. Vi talar inte nu om folk som sitter vid sin dator +40% av arbetstiden. Vi talar om de som har andra arbetsuppgifter och använder datorer i begränsad mängd.

Men dessa system finns nu, och många av dem använder en simpel touchscreen, de klarar sig bra utan fullvärdigt operativ anpassat för det hela. Dessa system gör en, eller kanske tre saker. Koncepetet att man måste ha ett fullvärdigt windows 8 operativ och hårdvara för det är helt menlöst.

Dessa produkter har förvisso en marknad. Men en liten, väldigt tight liten marknad. Tillräckligt stor för att stora tillverkare skall börja pumpa ut serier? Mja.. Känns tveksamt.

Permalänk
Medlem

skulle vara bra med en vattentätt touchscreen, då kan man ha det i köket och kladda ner den hur mycket man vill och sedan så tar man fram en trasa och rengör den.

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Hedersmedlem

Absolut men den är inte Win8 certad samt inte IPS gillar att man kan "luta" den i artikeln.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Känns lite som att tillverkarna bara sitter och väntar ut de stora drakarna innan de släpper "ny" teknik.
Jag behövde en pekskärm till bilen för cirkus 3-4 år sedan och letade febrilt på nätet efter något med vettigt pris och ändå tillräcklig storlek för att passa i bilen. Givetvis fanns ju Lilliput som alltid satsat på en sådan kundkrets men priset var inte särskilt motiverande. Efter lite velande och läsande så blev det en 10,5" pekskärm av okänt fabrikat (men tydligen med Samsungpanel) från Gooddeals18.com för då 1300 spänn. Upplösning 1024x768.
Nu idag när Windows 8 är på ingång så dyker det också upp fler och fler pekskärmar från kända tillverkare.
Nu är jag säkert lite av en bakåtsträvare som många andra i det här fallet men om man nu bortser från den normala datoranvändaren, vilka målgrupper är det som nu helt plötsligt ökat efterfrågan på pekskärmar? Jag menar, butikspersonal har ju haft pekskärmar sedan ganska lång tid tillbaka, industrier har in-/utstämpling och robotstyrning via pekskärmar, taxibilar har GPS och färdskrivare via pekskärmar o.s.v så vilka är det som börjat trycka på eller är det bara på grund av att Microsoft släpper ett operativsystem med mer uppmärksammat stöd för pekskärmar?

Permalänk
Medlem

högupplösta multi touch skärmar

Anledningen till att högupplösta multi touch skärmar blir mer intressanta att framställa är på grund av efterfrågan hos konsumenterna inför windows 8 samt övriga mobila system.

Det vi alla vill ha är en högupplöst multi touch skärm som kan kopplas trådlöst till vilken dator som helst via router eller dylikt och därmed tjäna som en klient station och "surfplatta". Det innebär att din massiva stationära dator agerar server till denna externa skärm och du kan ligga i sängen och fortsätta ditt arbete utan att stänga ned din stationära som har kraft att driva allt du önskar.

Vad tjänar man på detta utöver friheten att springa omkring med direkt tillgång till din stationära dator/server? Jo, du kan för en mindre summa än en stationär dator köpa sådana HRMT(High Resolution/Definition MultiTouch) skärmar och låta varje familje medlem ha en egen, men alla kör samtidigt under flera olika konton på samma server, med tillgång till all data och gemensamma resurser.

Med detta system kan du alltså sätta upp flera skärmar runt om i huset och styra hela ditt liv och dina prylar från samma server med hjälp av MultiTouch vänliga operativ system.

Renodlade surfplattor behövs bara om du måste resa, eller inte gillar Smartphones.
När du uppgraderar serverns hårdvara uppgraderas alla klienter samtidigt, vilket sparar pengar.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Anledningen till att högupplösta multi touch skärmar blir mer intressanta att framställa är på grund av efterfrågan hos konsumenterna inför windows 8 samt övriga mobila system.

Det vi alla vill ha är en högupplöst multi touch skärm som kan kopplas trådlöst till vilken dator som helst via router eller dylikt och därmed tjäna som en klient station och "surfplatta". Det innebär att din massiva stationära dator agerar server till denna externa skärm och du kan ligga i sängen och fortsätta ditt arbete utan att stänga ned din stationära som har kraft att driva allt du önskar.

Vad tjänar man på detta utöver friheten att springa omkring med direkt tillgång till din stationära dator/server? Jo, du kan för en mindre summa än en stationär dator köpa sådana HRMT(High Resolution/Definition MultiTouch) skärmar och låta varje familje medlem ha en egen, men alla kör samtidigt under flera olika konton på samma server, med tillgång till all data och gemensamma resurser.

Med detta system kan du alltså sätta upp flera skärmar runt om i huset och styra hela ditt liv och dina prylar från samma server med hjälp av MultiTouch vänliga operativ system.

Renodlade surfplattor behövs bara om du måste resa, eller inte gillar Smartphones.
När du uppgraderar serverns hårdvara uppgraderas alla klienter samtidigt, vilket sparar pengar.

Fan det du beskriver är ju precis vad marknaden efterfrågar. Att kopplas ifrån 1 till 1 förhållandet och utnyttja den kraften som faktiskt finns i våra datorer idag. Alla tjänar på det förrutom Microsoft som bara får in EN licens men å andra sidan kan man ju återuppta CAL licenseringen fast för en hemmiljö.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Och du har provat?

Skrivet av MuffinManxD:

Undrar vem som använder touch på vanliga datorskärmar när det finns mus och tangentbord som både är lättare och snabbare att använda.

Har använt Win 8 i ett år och köpte för en månad sen en 23" touch-skärm (Acer) för att förbättra upplevelsen. Självklart är det mkt snabbare att använda skärmen än att klicka runt för att scrolla eller förstora texten. Touch keyboarden är suverän att använda; går blixtsnabbt att skriva kortare inlägg. Klart, ska du författa en bok så e' de' ju inte så praktiskt. Men vissa är väl som min 81-åriga mamma: Jag har gjort det här i 50 år och det har inte skadat mig än! Häng me' i utvecklingen istället för att klanka på allt.

Visa signatur

☺ Jag gör aldrig fel, bara smärre misstag ☺