Permalänk
Medlem

blå skärm

hej! nu är det så att jag och bettan satt och spelade och så frös allt och jag höll in power knappen och starta om datorn och då fick jag följande koder.

0x0000007E
0xFFFFFFFFC0000005
0xFFFFFF88002C7FSC6
0xFFFFFF880009A

Det som händer när man försöker starta datorn är att allt går bra tills "windows startar" sen kommer blåskärmen och datorn startar om.

testat bytt grafikkort/avinstallerat drivrutiner till grafikkortet,flyttat ram minnena/testat med ett utan resultat.
Till slut så tröttnade jag och slängde i w7 skiva och skulle installera om allt då fick jag corrupt file? :S installerade windows7 dagen innan med samma skiva på en annan dator.

datorn funkar endast i felsäkert läge..

specs

e6850
2gb ram
amd 6870
asus p5pkl

top notch grejer jag vet...

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårddiskar?

Permalänk
Medlem

en av mina tidigare datorer krashade på ett liknande sätt och lyckades bara läsa ~50% av filerna när jag försökte installera XP, trasigt moderkort var den på den iaf

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

sata 160,250 och en IDE hårddisk på 80 gb från 10 år tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

en av mina tidigare datorer krashade på ett liknande sätt och lyckades bara läsa ~50% av filerna när jag försökte installera XP, trasigt moderkort var den på den iaf

Är de inte lite skumt att datorn funkar i felsäkert läge om moderkortet är trasigt,.? dock inte förvånad om det nu skulle vara så då datorn är mer eller mindre antik..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ghz:

sata 160,250 och en IDE hårddisk på 80 gb från 10 år tillbaka

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du prova installera med bara en hårddisk i, funkar inte det så prova med den andra i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Kan du prova installera med bara en hårddisk i, funkar inte det så prova med den andra i.

Testade rycka ur alla förutom 160 där windows är installerat utan resultat. Som sagt det funkar i felsäkert läge..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ghz:

Testade rycka ur alla förutom 160 där windows är installerat utan resultat. Som sagt det funkar i felsäkert läge..

Skickades från m.sweclockers.com

Prova installera windows på en annan hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Prova installera windows på en annan hårddisk.

Testade på 250 och på 80 får samma file corupt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ghz:

Testade på 250 och på 80 får samma file corupt

Skickades från m.sweclockers.com

Är skivan bränd? Kan du prova via usb eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Är skivan bränd? Kan du prova via usb eller liknande?

Ja, och nej kan inte använda usb då jag bara har ett usb på en gig.
Testade skivan i en annan dator för att vara helt 100 på att skivan kunde boota och det gjorde den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ghz:

Ja, och nej kan inte använda usb då jag bara har ett usb på en gig.
Testade skivan i en annan dator för att vara helt 100 på att skivan kunde boota och det gjorde den.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har varit med om att brända cdskivor inte vill installera på vissa datorer medan andra går helt utmärkt på, fråga mig inte varför.

Prova lägga in en linux-dist på ditt usb och kolla om den startar med det i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Jag har varit med om att brända cdskivor inte vill installera på vissa datorer medan andra går helt utmärkt på, fråga mig inte varför.

Prova lägga in en linux-dist på ditt usb och kolla om den startar med det i.

Hmm skumt eftersom skivan har funkat i datorn tidigare. Ska leta på xp skivan som jag har någonstans den funkar i alla väder. Operativ system på sticka är rena franskan för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ghz:

Hmm skumt eftersom skivan har funkat i datorn tidigare. Ska leta på xp skivan som jag har någonstans den funkar i alla väder. Operativ system på sticka är rena franskan för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Nej då, bara ladda ner Unetbootin och operativet på .iso och lägga in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Nej då, bara ladda ner Unetbootin och operativet på .iso och lägga in

hur stor stick lär man ha då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ghz:

hur stor stick lär man ha då?

för windows 7 är det 8 gb så jag antar att det funkar med en 4 gb sticka

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

vad har färgen på din skärm med saken att göra? Du måste mena blåskärm

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

vad har färgen på din skärm med saken att göra? Du måste mena blåskärm

ja.. klockan var inte lite mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

för windows 7 är det 8 gb så jag antar att det funkar med en 4 gb sticka

attans jag som bara har en 1,8gb sticka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1ghz:

attans jag som bara har en 1,8gb sticka...

Linux distarna brukar väl ligga på 400-1GB eller nåt sånt om det var det du menade. Prova ladda ner linux mint http://www.linuxmint.com/download.php och kolla om det startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Linux distarna brukar väl ligga på 400-1GB eller nåt sånt om det var det du menade. Prova ladda ner linux mint http://www.linuxmint.com/download.php och kolla om det startar.

har ju ett antikt moderkort med socket 775 och har inte sett någonstans att man kan boota med usb sticka?