Permalänk

Amd eller Intel? För Gaming!

Jag har bara en enkel fråga jag har inte så mycket pengar så jag undrar om man ska köpa AMD Processor eller Intel Processor?

Permalänk
Medlem

AMD för mindre budgets, Intel för större budgets.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Ja.

Nämen, det beror helt på smak, vad har du kört tidigare? Fungerade det bra?
Fortsätt med det då

Permalänk

Tack! Jag ska bygga en dator för första gången så jag vet inte jag har väll haft en sumpig intel processor på min laptop!

Permalänk
Medlem

Intel ger mer kräm men det är dyrare.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Beror på hur mycket pengar du kan spendera
Finns många vänliga personer här som brukar fixa olika kundvagnar åt folk om du säger din budget

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Hjälpsam

Vill du skruva ihop den själv eller få den ihopskruvad?

Vad har du för budget och vad skall du spela? Jag tror du kan få en hel del hjälp i stationära datorer - köpråd med att få ett bra balanserat system för just din budget och dina behov

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Det viktigaste verkar vara att man kommer upp i över 4GHz nånstans annars flaskar en del GPUer. Har ingen exakt siffra men utgår från egna erfarenheter.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hejsan TobbeBajen1337,

Ge lite pengar till båda företagen!
Köp Intel CPU och AMD GPU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan TobbeBajen1337,

Ge lite pengar till båda företagen!
Köp Intel CPU och AMD GPU!

Men utifrån hur AMD har haft det så borde man bara köra AMD, intel börjar nästan kännas lite som Apple... (notera att Apple är ett ondsint företag som vill förstöra världen )

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Amd ger mycket för pengarna. Dock skulle jag rekomendera Intel om du har mycket pengar att lägga ut.

Permalänk
Entusiast

http://www.anandtech.com/bench/CPU/2

Det verkar som om AMD är på väg att förlora även "prist per prestandaenhet" -racet.
Det AMD har kvar idag, är den kraftfulla integrerade GPU-delen i sin Fusion -serie.

Skall man använda ett kraftfullare grafikkort istället för integerarad grafik, finns det idag ingen anledning att köra en AMD-processor.
Intels processorer är både snabbare och billigare i alla katageorier.
AMD måste fortfarande dumpa priserna för att återta sin "Pris per prestanda" tron igen.

Jag själv har alltid förespråkat AMD i deras pris/prestanda koncept, men jag kan inte rekommendera en AMD processor idag. Undantaget om man är intresserad av den ingegrerade GPU-delen i Fusion-serien

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

http://www.anandtech.com/bench/CPU/2

Det verkar som om AMD är på väg att förlora även "prist per prestandaenhet" -racet.
Det AMD har kvar idag, är den kraftfulla integrerade GPU-delen i sin Fusion -serie.

Skall man använda ett kraftfullare grafikkort istället för integerarad grafik, finns det idag ingen anledning att köra en AMD-processor.
Intels processorer är både snabbare och billigare i alla katageorier.
AMD måste fortfarande dumpa priserna för att återta sin "Pris per prestanda" tron igen.

Jag själv har alltid förespråkat AMD i deras pris/prestanda koncept, men jag kan inte rekommendera en AMD processor idag. Undantaget om man är intresserad av den ingegrerade GPU-delen i Fusion-serien

Bättre test

http://www.anandtech.com/bench/CPU/40

Använder kärnorna bättre.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Bättre test

http://www.anandtech.com/bench/CPU/40

Använder kärnorna bättre.

hehe, jo när en Phenom II x6 presterar sämre än en Phenom II x4 så borde man tänka efter lite.

Permalänk
Medlem

Som många har skrivit så funkar amd helt okey om du ska bygga ett budget system, men om det fins dom extra slantarna att klämma ur så kör på en intel.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Sen så är kvalitétsmoderkort för 1155 (den är det va?) dyrare än AM3+ dito.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Sen så är kvalitétsmoderkort för 1155 (den är det va?) dyrare än AM3+ dito.

Kanske men för de flesta går det lika bra med ett budget moderkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazoth:

Ja.

Nämen, det beror helt på smak, vad har du kört tidigare? Fungerade det bra?
Fortsätt med det då

Beror på smak? Det är inget färgval TS frågar om...

Som sagts tidigare, har du en låg budget, köp AMD CPU. Har du en hög budget köp Intel CPU.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Beror på smak? Det är inget färgval TS frågar om...

Som sagts tidigare, har du en låg budget, köp AMD CPU. Har du en hög budget köp Intel CPU.

Hejsan

Det handlar inte om budgeten, utan vad man tycker mer om. Personligen min budget är bra, jag kan köpa Intel, men jag tycker inte om Intel. Men prestanda mesigt det skiljer sig inte så mycket mellan AMD och Intel, det. Vi får nästa samma PC det är bara att du betalar 10 ggr mer än jag.
Nästan samma sak om köper en Samsung mobil och en Apple mobil.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Majoriteten av spelen använder tyvärr 4 kärnor som mest, så även Intels i3-processorer spöar AMDs åttakärniga i många spel.
Speciellt i spel som bara använder två kärnor(Starcraft 2, Crysis 1) sackar AMDs processorer efter rejält

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amazoth:

Ja.

Nämen, det beror helt på smak, vad har du kört tidigare? Fungerade det bra?
Fortsätt med det då

Va snackar du om?? Det handlar inte om smak, Intel är bättre för spel punkt slut, dock mycket dyrare.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Sen så är kvalitétsmoderkort för 1155 (den är det va?) dyrare än AM3+ dito.

Det är rätt lika. Var diskussion om det här tidigare och då var tom. 100kr billigare för ett 1155.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

Det handlar inte om budgeten, utan vad man tycker mer om. Personligen min budget är bra, jag kan köpa Intel, men jag tycker inte om Intel. Men prestanda mesigt det skiljer sig inte så mycket mellan AMD och Intel, det. Vi får nästa samma PC det är bara att du betalar 10 ggr mer än jag.
Nästan samma sak om köper en Samsung mobil och en Apple mobil.

mvh
Njanja

Det där är en grov överdrift och såna kommentarer är anledningen till varför det pågår krig mellan AMD och Intel, AMD och Nvidia, samsung och apple osv. Ta fakta före åsikter.

Personligen valde jag AMD 1100T före Intel 2500K p.g.a den har mer prestanda I mångtrådade program. Och att processor och moderkort landade på ca 3500 kr(inte samma som jag har nu) istället för ca 4000 kr eller mer beroende på moderkort.

I dags läget så är en Phenom II x4 965 tillräckligt för ett grafikkort(vet inte med 690 eller 7990) och för 800 väldigt prisvärd, men är inte speciellt framtidssäker efter att nya konsolerna släpps och mjukvaran börjar göra framsteg igen. En i3 är kanske lite i underkant för spel som kan använda mer än 2 kärnor, och en I5:a landar på 1500 kr men är mer framtidssäker och kommer klara alla grafikkort minst 2år till.

Nu är den delen för riktiga spel alltså inga spel som använder processorn till 80% och grafikkortet knappt spelar någon roll, HoN t.ex. jag får ingen extra prestanda av mina två 7970 då spelet endast använder en tråd. Om du ska spela såna spel så blir processorn mycket viktigare och du får tyvärr offra lite grafikkorts prestanda när du spelar andra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeBajen1337:

Jag har bara en enkel fråga jag har inte så mycket pengar så jag undrar om man ska köpa AMD Processor eller Intel Processor?

För gaming är grafikkortet viktigast, så det bör du lägga
mest pengar på. Processorn är sekunder i detta fallet, men
intels processorer är överlag snabbare.

Det hänger på din budget.
Hur mycket kan du lägga på datorn?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ta en AMD FX-8150 X8 3,6GHz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Som någon nämnde så har AMD även tappat budgetsegmentet. Om jag skulle bygga en billig burk idag så skulle den så ut så här:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2429246/budget-burk-intel

Sen kan man ju ge och ta lite här och var, t.ex. köpa en i3:a istället så får du hyper threading. Man kan också spara in lite på grafikkortet och köpa ett billigt Radeon 7850 nånstans (de var inte så billiga på Inet, men har sett de för runt 1500:- på andra ställen).

Sen får du lägga till om du vill ha Windows och ihopbyggning, blir väl ca 1900 spänn extra.

Skrivet av saturday_sun:

Ta en AMD FX-8150 X8 3,6GHz.

Den går ju på nästan 1500 spänn, då skulle jag hellre ta en 3570K för ett par hundra extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Ta en AMD FX-8150 X8 3,6GHz.

Har du 1200kr för en CPU så tar man en AMD FX-8120 X8
Har du 1800kr för en CPU så tar man en Intel 3570k

FX-8150 är inte värt det.

Skrivet av Thomaseron:

För gaming är grafikkortet viktigast, så det bör du lägga
mest pengar på. Processorn är sekunder i detta fallet, men
intels processorer är överlag snabbare.

Det hänger på din budget.
Hur mycket kan du lägga på datorn?

Beror helt på vilken upplösning du kör på.

Ju högre upplösning du kör på ju snabbare kravet på snabbare GPU växer än kravet för snabbare CPU.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Som någon nämnde så har AMD även tappat budgetsegmentet. Om jag skulle bygga en billig burk idag så skulle den så ut så här:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2429246/budget-burk-intel

http://community.futuremark.com/hardware/cpu/Intel+Pentium+G8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Har du 1200kr för en CPU så tar man en AMD FX-8120 X8
Har du 1800kr för en CPU så tar man en Intel 3570k

FX-8150 är inte värt det.

Beror helt på vilken upplösning du kör på.

Ju högre upplösning du kör på ju snabbare kravet på snabbare GPU växer än kravet för snabbare CPU.

Det är riktigt.
Tänkte 1080 per automatik...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

8150 är både prisvärd och snabb.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2430887/saturday-s

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.