Val av platta för användning som "köksradio"

Permalänk
Medlem

Val av platta för användning som "köksradio"

Hej,

behöver ersätta vår soundbridge-spelare i köket med någonting modernare. Behöver någonting som enkelt kan spela webbradio samt kan bläddra fram en mp3-fil på vår hemmaserver via wifi (ingen 3g-surf alltså). Är helt novis på området och skulle behöva lite guidning. Kan plattan dessutom fungera för enklare surf inkl lite webbmail är det ett plus.

Vad ska jag sikta på och hur mkt behöver jag lägga för att få någonting vettigt?

Tack!

Permalänk
Lego Master

Hade du tänkt ha extra högtalare till den, eller måste de inbyggda leverera tillräckligt för sig själva?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Släng på ca 2000 kr för en NeXus 7 eller Kindle Fire HD. Hade nog passat hela familjen jättefint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hade du tänkt ha extra högtalare till den, eller måste de inbyggda leverera tillräckligt för sig själva?

Ahh, berättigad fråga! Jag har redan ett litet Audio Pro-ljudsystem på plats inkl subba

Tilläggas kan även att jag inte är kompis med iTunes (men kanske kan bli om det behövs..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att spela upp musik och webbradio samt lite recept- och nyhets-surf kräver inte så mycket av en padda. Skulle tro att vilken som helst klarar det idag - ta nån billigare variant och fixa ett vettigt ställ till den (kanske montera in i kökslucka?)

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Både Nexus 7 och Kindle HD verkar ju läckra (även de verkar vara lite "överkurs" för mitt kök). Jag kan tänka mig att frugan kanske är lite skeptisk till en sjutumsskärm så vad blir nästa steg? 10 tum?

Ett snyggt ställ är ju ett måste! Får se till att fräsa till något så att den står lika prydligt som Soundbridgen gör nu

Permalänk

annars är väll detta ställ rätt okej??

http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/tillbeh...

ligger under Ipad tillbehör, men passar alla tablets, penna följer med

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Kul pryl

Blev nästan lite besviken när jag såg att det var en penna och inte en köttermometer som ingick..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

I mitt fall har jag en iPad med Smartcover, så den står för sig själv i hygglig vinkel. Därifrån skickar jag ljudet trådlöst över bluetooth till en mottagare kopplad till mitt Logitech Z-5500 i vardagsrummet. Verkar som att iPaden har bättre BT-transciever än iPhonen, för med mobilen strular det direkt jag kommer ur synfält från mottagaren, men iPaden lirar ostört i hela lägenheten, även med kyl/frys direkt i vägen. Kungligt är vad det är!

Klart att man kan tycka att BT inte direkt ger perfekt ljudkvalitet, men det duger för att ha nåt i bakgrunden. Orkar inte dra mer kablar överallt sen jag lade nätverket för att kunna strömma Tversity till PS3an trådat heller. =P
Dessutom kör jag samma setup i bilen (fast med Android-nallen då) och det är skönt att slippa koppla kablar hela tiden man ska in i/ut ur bilen.

Med de nya iPrylarna behöver du inte bråka med iTunes om du inte ska lägga över mp3or (och även då går det att komma runt vad jag förstår). Själv lirar jag mest Spotify, så jag har inte startat iTunes på år och dar känns det som. Använder det bara för att göra backups på enheterna ibland. Utöver det är det skitsamma.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

I mitt fall har jag en iPad med Smartcover, så den står för sig själv i hygglig vinkel. Därifrån skickar jag ljudet trådlöst över bluetooth till en mottagare kopplad till mitt Logitech Z-5500 i vardagsrummet. Verkar som att iPaden har bättre BT-transciever än iPhonen, för med mobilen strular det direkt jag kommer ur synfält från mottagaren, men iPaden lirar ostört i hela lägenheten, även med kyl/frys direkt i vägen. Kungligt är vad det är!

Klart att man kan tycka att BT inte direkt ger perfekt ljudkvalitet, men det duger för att ha nåt i bakgrunden. Orkar inte dra mer kablar överallt sen jag lade nätverket för att kunna strömma Tversity till PS3an trådat heller. =P
Dessutom kör jag samma setup i bilen (fast med Android-nallen då) och det är skönt att slippa koppla kablar hela tiden man ska in i/ut ur bilen.

Med de nya iPrylarna behöver du inte bråka med iTunes om du inte ska lägga över mp3or (och även då går det att komma runt vad jag förstår). Själv lirar jag mest Spotify, så jag har inte startat iTunes på år och dar känns det som. Använder det bara för att göra backups på enheterna ibland. Utöver det är det skitsamma.

Smidig lösning för dig!

Skickades från m.sweclockers.com