Intel presenterar ljummen kvartalsrapport

Permalänk
Melding Plague

Intel presenterar ljummen kvartalsrapport

Processortillverkaren Intels omsättning stannar på 13,5 miljarder dollar, oförändrat från föregående kvartal och en minskning med fem procent från samma kvartal året innan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns iallafall som att Intel följer den ekonomiska utvecklingen

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Dåliga tider i kombination med långsammare utveckling på mjukvara jämfört med 5+ år sedan, vilket ställer mindre krav på att uppgradera sig till ny hårdvara.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Sen tror jag att det spelar viss roll att de mobila platformarna har gjort sitt intåg och där har intel inte haft några produkter förens nu. Netbook försäljningen har ju i princip upphört och jag tror att många inte köper nya bärbara datorer utan istället nöjer sig med mobiltelefoner/surfplattor, många personer i min närhet har kvar sina bärbara men har ingen tanke på att köpa en ny då de knappt använder de längre för surfa, mail, chatt etc.

Permalänk
Medlem

Den omsättningen skulle man ha:)
kan man inte kalla dålig iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
99:e percentilen

Är det jag som inte fattar, eller varför läggs det så mycket vikt vid ökningen av vinsten? Det borde väl vara gôtt att tjäna 3 miljarder dollar på tre månader även om man tjänade 3,5 miljarder motsvarande period året innan?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som vanligt helt bisarrt. De tjänar sjuka mängder pengar och går med vinst med otroliga siffror. Skulle inte förvåna mig om marknaden tog det hela som ett misslyckande.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Haha, stackarna. Bara 13,5 miljarder dollar

Snart blir det konkurs om det fortsätter såhär

Permalänk

Inte så oväntat med tanke på den svala laptopmarknaden nu precis innan Windows 8 släpps, lär sätta fart igen efter oktober månad.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zuggmate:

Är det jag som inte fattar, eller varför läggs det så mycket vikt vid ökningen av vinsten? Det borde väl vara gôtt att tjäna 3 miljarder dollar på tre månader även om man tjänade 3,5 miljarder motsvarande period året innan?

För att våra kära ekonomer är indoktrinerade till att allt ska alltid öka mot oändligheten. Att verkligheten sätter begränsningar är inget de bryr sig om. Gud har sagt att det ska öka och därmed basta. Tänk religiös sekt men med kontroll över hela samhället.

OT:
Tjänar massor med pengar och nu har de på allvar börjat anfalla ARM. Vill nog hävda att ARM inte har överdrivet långt kvar. Deras design är knappast något speciellt revolutionerande och produktions tekniken som används är i alla fall två noder bakom intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Den omsättningen skulle man ha:)
kan man inte kalla dålig iallafall.

Hög omsättning blir du inte fet på

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

"Ljummen kvartalsrapport"? De har tjänat i princip lika mycket hela året, är det på något sätt dåligt? De går ju fortfarande med rätt stor vinst hela tiden. Alla år är inte lika vinstgivande, så ser det ut för nästan alla företag. Rubriken får det att verka som om Intel har svårigheter med ekonomin, vilket absolut inte är fallet.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

men snälla, de har ju sålt hur mycket som helst av ivy bridge o sandybridge prollar, kollar man på alla laptops ute just nu tex så dominerar intel kretsar..

Återigen, de här e problemet med företag, de sätter alldeles för höga förväntningar på intäkter, och sen när det inte når upp till deras kvota så har de helt plötsligt gått minus??? nig*a please,

"I want fifty three million dollars for my collar stand,
like the Bush administration gave to the Taliban
and f*ck packing grams nig*a, learn to speak and behave,
you wanna spend twenty years as a government slave?
two million people in prison keep the government paid,
stuck in a six by eight block cell alive in the grave.
i was made by revolution to speak to the masses,
deep in the club toast the truth, reach for the classes.
I burn an orphanage just to bring heat to you ba*tards
innocent deep in a casket, columbian fashion
intoxicated of the flow like thugs passion
you motherf*ckers will never get me to stop blastin'
your better off asking Ariel Sharon for compasion
your better off banging for twenty points for a label
your better off battling cancer under telephone cabels
Technique chemically unstable, set to explode
foretold by the dead sea scrolls written in codes
so if your message ain't sh*t, f*ck the records you sold
cuz if you go platinum, it's got nothing to do with luck
it just means that a million people are stupid as f*ck!"

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Är det jag som inte fattar, eller varför läggs det så mycket vikt vid ökningen av vinsten? Det borde väl vara gôtt att tjäna 3 miljarder dollar på tre månader även om man tjänade 3,5 miljarder motsvarande period året innan?

Hört talas om inflation? Om man tjänar lika mycket som året innan så har man i princip gått back 2 %.

Skrivet av sgtspiff:

Som vanligt helt bisarrt. De tjänar sjuka mängder pengar och går med vinst med otroliga siffror. Skulle inte förvåna mig om marknaden tog det hela som ett misslyckande.

Inte alls konstigt, se mitt inlägg ovan.

Skrivet av FribBe:

Haha, stackarna. Bara 13,5 miljarder dollar

Snart blir det konkurs om det fortsätter såhär

Nej, men det kan bli nedskärningar.

Skrivet av anon127948:

För att våra kära ekonomer är indoktrinerade till att allt ska alltid öka mot oändligheten. Att verkligheten sätter begränsningar är inget de bryr sig om. Gud har sagt att det ska öka och därmed basta. Tänk religiös sekt men med kontroll över hela samhället.

Suck, är det någon som tror att något kan öka i oändlighet så är det väl i sådana fall den planekonomiska halvt politiskt styrda centralbanken som trycker upp mer och mer pengar för varje år, vilket skapar en extra skatt på pengar om ungefär 2 % om året, som vi kallar inflation.

Och att ekonomer alltid tror att vinsten kan öka är en ren lögn. Många gånger så förväntar man sig ingen ökning.
Problemet börjar när man först säger att allt går bra, som Intel, och sedan presenterar en sådan här rapport. Då är det klart att det finns en del luft i aktiekursen som måste rättas till, är det så konstigt?

Skrivet av €lysian:

"Ljummen kvartalsrapport"? De har tjänat i princip lika mycket hela året, är det på något sätt dåligt? De går ju fortfarande med rätt stor vinst hela tiden. Alla år är inte lika vinstgivande, så ser det ut för nästan alla företag. Rubriken får det att verka som om Intel har svårigheter med ekonomin, vilket absolut inte är fallet.

Jo, så är fallet. De måste hålla jämnt takt med inflationen MINST.
Att de dessutom sagt att det går ganska bra och sedan inte håller vad de lovat är ju så klart inte bra det heller.

http://finance.yahoo.com/q?s=INTC

Intel är i skrivande stund ner 3 %, vilket låter ganska rimligt eftersom inflationen är 2 %, de hade lovat en hyfsad rapport, och de faktum att den riskfria statsräntan i USA är högre än förra året (vilket ökar kraven på privata aktier).

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kingofmoon:

Hört talas om inflation? Om man tjänar lika mycket som året innan så har man i princip gått back 2 %.

Ja, men jag vet uppenbarligen inte vad det innebär. Hade jag haft ett företag med en vinst på 1 miljard dollar i månaden hade jag varit glad även om det fortsatte vara 1 miljard dollar i månaden. Men jag borde alltså vara ledsen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Ja, men jag vet uppenbarligen inte vad det innebär. Hade jag haft ett företag med en vinst på 1 miljard dollar i månaden hade jag varit glad även om det fortsatte vara 1 miljard dollar i månaden. Men jag borde alltså vara ledsen?

Har du 100kr år 1 kan du köpa t.ex. 10 liter mjölk.
5 år efter har mjölken gått upp till 14kr och då får då 7.x liter kvar.

Eller skulle du vara nöjd om du inte fick löneförhöjning för att kompensera för ökade levnadskostnader?

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem

Q4 kommer antagligen att se lite bättre ut efter W8-släppet. Annars skulle man kunna tänka sig att Intel skulle eventuellt kunna höja sin försäljning genom att *host* *hack* sänka priserna. Men så kan man ju inte göra

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.