Apples nya Lightning-kontakt innehåller säkerhetskrets

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Vem har sagt att det låter bra?
O andra sidan låter det inte bra via telefon ändå...inte i mina ögon...eh öron
Men det är nackdelen...hittils har det bara funkat över BT ja...

Allt är ju relativt.
320kbit mp3 / 256kbit AAC duger för mig i bilen, men inte om jag kör via blåtand.
Jag tror dock det kan vara något med stereon, för skillnaden är mycket mindre med min HK GO + play 2 med blåtandsadapter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moriquende:

Micro USB är en mycket begränsad standard och har verkligen inga fördelar gentemot Apples kontaker. Den ENDA fördelen med den är att man kan låna en någon annans laddare.

Bör kanske nämna att jag inte speciellt förtjust i Apples produkter(iOS är ganska bökigt och frustrerande att använda i min mening), men lite cred ska de allt ha för att de skapar egen egen kontakt, som faktiskt har bra och många funktioner, och sedan håller sig till den en längre tid.

Och att det är en standard, det i sig är en stor fördel. Helt ärligt tycker jag inte någon förtjänar något cred över huvud taget för att välja bort en utvecklad standard till förmån för ett proprietärt system, speciellt inte om anledningen till det är att man vill kunna sälja mobilhögtalare där man slipper att använda en 3.5mm-sladd...

Skrivet av Tozzi:

Hur är det med tillbehör och anslutningsmöjligheter till dessa rackare då? Det är bara ett USB uttag, väldigt begränsat imo.

Och vad används de extra anslutningsmöjligheterna till på iPhone? Det enda jag sett den användas till någonsin (som är något USB inte klarar) är uppspelning av musik via små högtalare med horribelt ljud, där man då ställer ner sin iWhatever i högtalaren istället för att koppla in den med en 3.5mm-sladd.

Skrivet av ficklampa:

Javisst, men nu är det såhär att dockporten har lite fler ledare än en vanlig usb-port så den har möjlighet för fler funktioner än vad en USB-port ger. T ex line out med mera. Något som saknas på android-telefoner.

Se ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Och att det är en standard, det i sig är en stor fördel. Helt ärligt tycker jag inte någon förtjänar något cred över huvud taget för att välja bort en utvecklad standard till förmån för ett proprietärt system, speciellt inte om anledningen till det är att man vill kunna sälja mobilhögtalare där man slipper att använda en 3.5mm-sladd...

Och vad används de extra anslutningsmöjligheterna till på iPhone? Det enda jag sett den användas till någonsin (som är något USB inte klarar) är uppspelning av musik via små högtalare med horribelt ljud, där man då ställer ner sin iWhatever i högtalaren istället för att koppla in den med en 3.5mm-sladd.

Se ovan.

Vad är det för vits med en standard om det begränsar? En standard är en standard, det betyder inte per automatik att det är bra, men jag hoppas din ISP kör RIP i sina routrar som routingsprotokoll: För det är en standard. Men du verkar helt insnöad i dina högtalardockstationer tyvärr, det finns mer tillbehör än bara det.

Bara för du inte sett det, finns det inte, hur gick din tankegång där till? Det är ju upp till var och en vad man vill ha för tillbehör. Men för att nämna några så finns ju SD-läsare som du dockar i underifrån, så du kan läsa din kameras SD kort (fullstora SD, inte mini). Sen finns det S-vidoe och HDMI adaptrar för att visa t.ex. film direkt på teven från iPad/iPhone/iPod. Sen på dockstationer med högtalare, så kan man styra enheten via dockstationen. T.ex: När jag kopplar in min iPhone i bilen, kan jag styra telefonen via stereon, måste inte byta låt på mobilen samt att jag då fortf få upp albumomslag, kan se musikvideos och från youtube till stereon och kan fortf styra allt via stereon, Apples anslutningar möjliggör mer kommunikation mellan enheterna och ger en lite friare händer.

Finns även så du kan ansluta direkt med USB kabel från kameran/USB-minnet.

En enkel dockstation med s-video ut, line-out och den vanliga 30-pins kontakten.

Från 30-pin till HDMI, samt 30-pins (för t.ex. laddning eller synkning mm.)

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tozzi:

Jag sa inte alla Nämnde bara den jag hade, tänkte kanske fler kunde berätta hur deras stereo funka (samt modell). ^^

Och ändå kliade det i dina fingrar att behöva skriva den kommentaren? Det är ju rätt obvious att allt handlar om pengar för alla företag, det är ju en business, den måste ju ha en inkomst för att generera omkostnader och löner. I detta fall har Apple ett chip i sina kablar, för att endast tillbehör godkända av Apple ska tillåtas. Varför? Jag säger det igen; För att försvåra för dem som gör piratkopior som inte ens är godkända av Apple, eller t.ex. EU. Att du tycker att detta drabbar konkurans och konsumenter förstår jag inte, dagens 3-parts tillverkare som vill göra apple-tillbehör gör som vanligt och få betala en licensavgift, precis som det alltid varit. Men det är som 90% av alla andra anti-apple kommentarer här, man spyr ut en massa galla, men man kan inte diskutera om det för fem öre.

Visst kliade det i fingrarna.
Det lustiga är att i motsats till dig, verkar många appleanhängare, tro att det handlar om ett slags filantropi från Apples sida, inte vinstintresse.
Men anger man det för vad det är, ett kopieringsskydd lever, man inte i det blå, även om jag föredrar produkter som inte har kopieringsskydd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Och att det är en standard, det i sig är en stor fördel. Helt ärligt tycker jag inte någon förtjänar något cred över huvud taget för att välja bort en utvecklad standard till förmån för ett proprietärt system, speciellt inte om anledningen till det är att man vill kunna sälja mobilhögtalare där man slipper att använda en 3.5mm-sladd...

Och vad används de extra anslutningsmöjligheterna till på iPhone? Det enda jag sett den användas till någonsin (som är något USB inte klarar) är uppspelning av musik via små högtalare med horribelt ljud, där man då ställer ner sin iWhatever i högtalaren istället för att koppla in den med en 3.5mm-sladd.

Se ovan.

Du har kanske missat att det finns dockstationer man kopplar till förstärkare via RCA? Eller att en del förstärkare har en docka inbyggd? Då är Line Out en klar fördel framför 3.5mm-plugg. Det är olika ljudkällor.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Bara för du inte sett det, finns det inte, hur gick din tankegång där till? Det är ju upp till var och en vad man vill ha för tillbehör. Men för att nämna några så finns ju SD-läsare som du dockar i underifrån, så du kan läsa din kameras SD kort (fullstora SD, inte mini). Sen finns det S-vidoe och HDMI adaptrar för att visa t.ex. film direkt på teven från iPad/iPhone/iPod. Sen på dockstationer med högtalare, så kan man styra enheten via dockstationen. T.ex: När jag kopplar in min iPhone i bilen, kan jag styra telefonen via stereon, måste inte byta låt på mobilen samt att jag då fortf få upp albumomslag, kan se musikvideos och från youtube till stereon och kan fortf styra allt via stereon, Apples anslutningar möjliggör mer kommunikation mellan enheterna och ger en lite friare händer.

Ursäkta men allt det du nämner förutom ljudet går att göra över USB och fungerar på de flesta (törs inte skriva alla även om det borde funka på alla) android enheter. Ljudet på bilen tar jag hellre över bluetooth då jag slipper hålla på med att docka telefonen och dessutom fungerar med bilens inbyggda handsfree system. På detta sättet kan jag styra musiken på telefonen via knapparna på ratten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Ursäkta men allt det du nämner förutom ljudet går att göra över USB och fungerar på de flesta (törs inte skriva alla även om det borde funka på alla) android enheter. Ljudet på bilen tar jag hellre över bluetooth då jag slipper hålla på med att docka telefonen och dessutom fungerar med bilens inbyggda handsfree system. På detta sättet kan jag styra musiken på telefonen via knapparna på ratten.

Det tvivlar jag på, i praktiken ja, men sen tror jag långt ifrån många har implementerat den tekniken det krävs för att köra usb "baklänges" eller vad man vill kalla det. Att själva OS klarar de är det ingen fråga om, det är tekniken. Och ja, även om det går; vart är alla tillbehör? Vore ju bra om det fanns en större marknad för det, för om det är så lätt som det låter, varför ser vi inte mer av det då?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Ursäkta men allt det du nämner förutom ljudet går att göra över USB och fungerar på de flesta (törs inte skriva alla även om det borde funka på alla) android enheter. Ljudet på bilen tar jag hellre över bluetooth då jag slipper hålla på med att docka telefonen och dessutom fungerar med bilens inbyggda handsfree system. På detta sättet kan jag styra musiken på telefonen via knapparna på ratten.

Lycka till med att dra ut hdmi ur usb

Blåtand -> bilstereon, sämre ljud, drar batteri så kör du en längre sträcka behöver du ändå koppla in laddare.
Bilens handsfreesystem fungerar ändå.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Lycka till med att dra ut hdmi ur usb

De flesta stöder MHL via USB i dag så det är inga problem.

Citat:

Blåtand -> bilstereon, sämre ljud, drar batteri så kör du en längre sträcka behöver du ändå koppla in laddare.
Bilens handsfreesystem fungerar ändå.

Jag har "trådlös" laddning så väl i bilen, jobbet och hemma. Finns det egentligen någon anledning att ladda telefoner med sladd i dagsläget?

Sämre ljud? Jag hört i alla fall ingen skillnad när sonen kopplar in sin iPhone 5 till med kabel recevern jämfört med om jag gör det med någon av mina telefoner via bluetooth. Nu börjar jag i och för sig bli gammal och hör lite illa så det kan spela in lite med sonen min säger att det är minimal skillnad speciellt i bilen då ljud och störningar från själva körningen "smutsar ner" ljudet. Vad han menar med det kanske de vet bättre än jag.

Har an sedan som jag två telefoner, en privat och en jobb för att jag vill kunna stänga av jobbet ibland så blir det problem i bilen med kablar då jag endast har en ljudingång i bilen. Över bluetooth kan jag ansluta ett antal enheter samtidigt, välja musik ur samtliga enheter samt svara med det inbyggda headsettet på samtiga enheter. Även datorn på jobbet ansluter direkt över bluetooth när jag kommer i närheten av den vilket gör att jag använder datorns trådlösa hörlurar som headset och kan då köra konferenssamtal där en del sitter på skype och andra uppringda via mobilen.

Nä hellre trådlös och lite sämre kvalité på ljudet än att hålla på med kablar.

En liten snabb fråga som kanske inte hör hit: Sonen får inte upp album-art då han ansluter sin iPhone via bluetooth och svart han fått ifrån Macotecet här i Uppsala är att det beror på att det är en fil och filöverföring fungerar inte på iPhone över bluetooth. Stämmer det verkligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

De flesta stöder MHL via USB i dag så det är inga problem.

Jag har "trådlös" laddning så väl i bilen, jobbet och hemma. Finns det egentligen någon anledning att ladda telefoner med sladd i dagsläget?

Sämre ljud? Jag hört i alla fall ingen skillnad när sonen kopplar in sin iPhone 5 till med kabel recevern jämfört med om jag gör det med någon av mina telefoner via bluetooth. Nu börjar jag i och för sig bli gammal och hör lite illa så det kan spela in lite med sonen min säger att det är minimal skillnad speciellt i bilen då ljud och störningar från själva körningen "smutsar ner" ljudet. Vad han menar med det kanske de vet bättre än jag.

Har an sedan som jag två telefoner, en privat och en jobb för att jag vill kunna stänga av jobbet ibland så blir det problem i bilen med kablar då jag endast har en ljudingång i bilen. Över bluetooth kan jag ansluta ett antal enheter samtidigt, välja musik ur samtliga enheter samt svara med det inbyggda headsettet på samtiga enheter. Även datorn på jobbet ansluter direkt över bluetooth när jag kommer i närheten av den vilket gör att jag använder datorns trådlösa hörlurar som headset och kan då köra konferenssamtal där en del sitter på skype och andra uppringda via mobilen.

Nä hellre trådlös och lite sämre kvalité på ljudet än att hålla på med kablar.

En liten snabb fråga som kanske inte hör hit: Sonen får inte upp album-art då han ansluter sin iPhone via bluetooth och svart han fått ifrån Macotecet här i Uppsala är att det beror på att det är en fil och filöverföring fungerar inte på iPhone över bluetooth. Stämmer det verkligen?

Kollade upp MHL, och det måste stödjas av både telefonen och tv'n / recievern / etc. Apples lösning fungerar med med allt som har hdmi-ingång.

Trådlös laddning existerar inte. Att man kan lägga telefonen på en dosa som är kopplad till uttaget passar då inte in på min definition av trådlös.

Jag hör ganska tydlig skillnad om ljudet går över blåtand, särskilt märks det på basen av någon anledning. Jag har ingen värstingstereo i bilen, men ett antal steg över standardstereo.

Jag kopplar in min iphone med sladd för att spela musik, har både den och jobbtelefonen kopplad med blåtand så jag kan svara. Ser inte problemet?

Att man ansluter till datorn/headsets vet jag inte hur det har med saken att göra?

Vad försöker grabben ansluta till när han inte får bild? Det kan nog stämma som macoteket säger.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Kollade upp MHL, och det måste stödjas av både telefonen och tv'n / recievern / etc. Apples lösning fungerar med med allt som har hdmi-ingång.

Inte om du använde MHL -> HDMI kabel/konverterare.

Citat:

Vad försöker grabben ansluta till när han inte får bild? Det kan nog stämma som macoteket säger.

Tja recevern, TV:n, datorn ,etc etc.. Alltid samma sak när han ansluter via bluetooth men med kabel fungerar det direkt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tozzi:

Nu sa jag androidlur, mobiltelefon, finns datorer med host-del som kör android som OS, men det är en annan sak, det pratas om mobiltelefoner, och vad jag vet, saknar de host-delen i sig. Du får gärna länka mig tangentbordet och musen, att de går via BT är ingen nyhet, men via kabel...

Det som skiljer är att det inte bara är en dum USB-port, den har mer än 4 pinnar vilket USB har. Det finns alltså fler "kanaler" som du kan föra kommunikation över mellan telefon och tillbehör. Därav att du kan ha de tillbehör som finns idag till Apples iPhones och iPods.

Nej, självklart har de inget med sladden och göra, det har med kontakten i sig, interfacet.

Finns ju piratkopior på microUSB, så vad menar du? Finns ju piratkopior av det mesta, så det håller inte riktigt.

Och jag pratar om en surfplatta som körde Android 3.någonting så det var ingen dator, eller det beror väl på hur man difinierar dator. Det var för övrigt inga specialtillbehör utan en vanlig mus som normalt används till en laptop. Det var bara att köpa en adapter från Samsungs specialkontakt till USB och köra.

Verkar för övrigt som om det bara är USB-loggan som är skyddad så det är fritt fram att tillverka hur mycket kabel man vill så länge man inte använder den specifika loggan. Intressant koncept.

Hur som helst är det ju uppenbart varför Apple väljer en egen standard på kontakterna. Då kan de utan problem ta 169 kr för en Lightning till USB-kabel. Senast jag köpte en micro-USB för att ha som extrasladd för telefonen så jag slipper dra ur den från laddaren när jag ska koppla in den i datorn betalade jag en tia. Har kört på kablar från Deltaco ett bra tag utan problem.

Så frågan kvarstår, vad kan en Lightning göra som inte USB klarar förutom det uppenbara vendor lock in?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Inte om du använde MHL -> HDMI kabel/konverterare.

Tja recevern, TV:n, datorn ,etc etc.. Alltid samma sak när han ansluter via bluetooth men med kabel fungerar det direkt.

Och då behövs det alltså extraprylar i vilket fall som helst

Då skickar nog iOS helt enkelt inte det över blåtand. Har inga prylar att testa med tyvärr.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

Då vet vi vad Samsung kommer att göra snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Vad är det för vits med en standard om det begränsar? En standard är en standard, det betyder inte per automatik att det är bra, men jag hoppas din ISP kör RIP i sina routrar som routingsprotokoll: För det är en standard. Men du verkar helt insnöad i dina högtalardockstationer tyvärr, det finns mer tillbehör än bara det.

Bara för du inte sett det, finns det inte, hur gick din tankegång där till? Det är ju upp till var och en vad man vill ha för tillbehör. Men för att nämna några så finns ju SD-läsare som du dockar i underifrån, så du kan läsa din kameras SD kort (fullstora SD, inte mini). Sen finns det S-vidoe och HDMI adaptrar för att visa t.ex. film direkt på teven från iPad/iPhone/iPod. Sen på dockstationer med högtalare, så kan man styra enheten via dockstationen. T.ex: När jag kopplar in min iPhone i bilen, kan jag styra telefonen via stereon, måste inte byta låt på mobilen samt att jag då fortf få upp albumomslag, kan se musikvideos och från youtube till stereon och kan fortf styra allt via stereon, Apples anslutningar möjliggör mer kommunikation mellan enheterna och ger en lite friare händer.

http://store.storeimages.cdn-apple.com/2911/as-images.apple.c...

Finns även så du kan ansluta direkt med USB kabel från kameran/USB-minnet.

http://www.nycell.net/images/detailed/0/A22.jpg

En enkel dockstation med s-video ut, line-out och den vanliga 30-pins kontakten.

http://photos.appleinsider.com/DigitalAVAdapter.001.jpg

Från 30-pin till HDMI, samt 30-pins (för t.ex. laddning eller synkning mm.)

http://www.xn--ipodtillbehr-fjb.com/wp-content/uploads/2012/0...

Var tvungen länka denna också, en av icke-apples tillbehör ^^

Skrivet av Zotamedu:

Och jag pratar om en surfplatta som körde Android 3.någonting så det var ingen dator, eller det beror väl på hur man difinierar dator. Det var för övrigt inga specialtillbehör utan en vanlig mus som normalt används till en laptop. Det var bara att köpa en adapter från Samsungs specialkontakt till USB och köra.

Verkar för övrigt som om det bara är USB-loggan som är skyddad så det är fritt fram att tillverka hur mycket kabel man vill så länge man inte använder den specifika loggan. Intressant koncept.

Hur som helst är det ju uppenbart varför Apple väljer en egen standard på kontakterna. Då kan de utan problem ta 169 kr för en Lightning till USB-kabel. Senast jag köpte en micro-USB för att ha som extrasladd för telefonen så jag slipper dra ur den från laddaren när jag ska koppla in den i datorn betalade jag en tia. Har kört på kablar från Deltaco ett bra tag utan problem.

Så frågan kvarstår, vad kan en Lightning göra som inte USB klarar förutom det uppenbara vendor lock in?

Valde att citera ett äldre inlägg med lite mer tillbehör än bara för "bärbara högtalare".
Har den plattan Samsungs 30-pins kontakt eller microUSB? Sen kan det ju vara så att plattan är mer som en dator, och kanske därmed har mer funktioner än vad mobiltelefonerna har för detta syfte. På Apples sida är det dock lika med kontakten vare sig det är platta, mobil eller musikspelare.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Och då behövs det alltså extraprylar i vilket fall som helst

Ja du måste ha en kabel med USB i ena ändan HDMI i den andra, själva konverteringen sköter ju en liten "puck" på kabeln. En kabeln har du väl på alla telefoner för att få HDMI vad jag vet.

Här är ett exempel på sådan kabel:
http://cdon.se/hemelektronik/mhl_adapter_mhl%2b_to_hdmi_a-173...

Denna klarar dock bara 1080i men de finns kablar som klarar 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Ja du måste ha en kabel med USB i ena ändan HDMI i den andra, själva konverteringen sköter ju en liten "puck" på kabeln. En kabeln har du väl på alla telefoner för att få HDMI vad jag vet.

Här är ett exempel på sådan kabel:
http://cdon.se/hemelektronik/mhl_adapter_mhl%2b_to_hdmi_a-173...

Denna klarar dock bara 1080i men de finns kablar som klarar 1080p.

Hur är det bättre än apples lösning?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Hur är det bättre än apples lösning?

Har aldrig påstått att det var bättre men om du följer tråden bakåt så svarade jag på en post som sade att det inte var möjligt att få ut HDMI ur en USB på en android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Och du är då 10år?

Det Gender Bender skriver är helt korrekt. Förstår verkligen inte hur du kan tolka det så långsiktigt till att bränna hus..

Oj då. Jag är osäker på om du är ironisk men det är väl lika bra att förtydliga mig.

Ja det stämmer, det han skrev är helt korrekt. Dvs att piratkopierade kablar kan orsaka bränder. Jag tyckte det hade en ton av humor och tänkte att bränder kan göra så att hus brinner ner om man har otur. Man kanske till och med inte borde våga använda piratkablar av rädsla för bränder, vad vet jag. Kanske helt galet långsökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Vad är det för vits med en standard om det begränsar? En standard är en standard, det betyder inte per automatik att det är bra, men jag hoppas din ISP kör RIP i sina routrar som routingsprotokoll: För det är en standard. Men du verkar helt insnöad i dina högtalardockstationer tyvärr, det finns mer tillbehör än bara det.

Bara för du inte sett det, finns det inte, hur gick din tankegång där till? Det är ju upp till var och en vad man vill ha för tillbehör. Men för att nämna några så finns ju SD-läsare som du dockar i underifrån, så du kan läsa din kameras SD kort (fullstora SD, inte mini). Sen finns det S-vidoe och HDMI adaptrar för att visa t.ex. film direkt på teven från iPad/iPhone/iPod. Sen på dockstationer med högtalare, så kan man styra enheten via dockstationen. T.ex: När jag kopplar in min iPhone i bilen, kan jag styra telefonen via stereon, måste inte byta låt på mobilen samt att jag då fortf få upp albumomslag, kan se musikvideos och från youtube till stereon och kan fortf styra allt via stereon, Apples anslutningar möjliggör mer kommunikation mellan enheterna och ger en lite friare händer.

http://store.storeimages.cdn-apple.com/2911/as-images.apple.c...
Finns även så du kan ansluta direkt med USB kabel från kameran/USB-minnet.

http://www.nycell.net/images/detailed/0/A22.jpg
En enkel dockstation med s-video ut, line-out och den vanliga 30-pins kontakten.

http://photos.appleinsider.com/DigitalAVAdapter.001.jpg
Från 30-pin till HDMI, samt 30-pins (för t.ex. laddning eller synkning mm.)

http://www.xn--ipodtillbehr-fjb.com/wp-content/uploads/2012/0...
Var tvungen länka denna också, en av icke-apples tillbehör ^^

Bara så du vet så kommunicerar Gamedock med enheten via blåtand. Dockporten är för laddning.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Bara så du vet så kommunicerar Gamedock med enheten via blåtand. Dockporten är för laddning.

Ah, my bad!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070