Foxconn erkänner barnarbetare

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag har pratat om arbetsmarknaden från första början, om du ska citera mig och ta upp saker som är irrelevanta i det ämnet jag diskuterar så är du helt ute och cyklar, och jag ber dig vänligen att antingen hålla dig till det ämnet eller låta bli att svara på inläggen. Om du inte har något viktigt som du känner att du måste tillägga det som faktiskt var relevant från början, så sätter i alla fall jag punkt här.

Universellt betyder att regeln även gäller arbetsmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Universellt betyder att regeln även gäller arbetsmarknaden.

Och fortfarande hävdar jag att du har fel där. Det är inte samma för alla och det bevisas hela tiden.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Och fortfarande hävdar jag att du har fel där. Det är inte samma för alla och det bevisas hela tiden.

Bevis? Ok, länka gärna till de vetenskapliga undersökningar som visar att det inte är lönt att visa framfötterna i arbetslivet. Jag väntar med stort intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Hur mkt tjänar man för att vara höginkomsttagare i dagens Sverige enligt dig då?

Ja i dagens Sverige verkar folk tycka att alla som tjänar strax över medianen är höginkomsttagare. Det är ju vida känt att skillnaderna i löner är extremt små i Sverige, vilket är en anledning till varför det är dyrt att producera varor här. Men nu för tiden ser vi företag lägga ner i Sverige och varslar många till höger och vänster och så är det ju, man kan inte både äta kakan och ha kvar den.

Nu glider vi dock mer och mer off-topic.

OnT:
Rent allmänt verkar folk i Sverige inte hänga med i den utveckling som skett i Kina de senaste 15-20 åren.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Vart skrev jag att man måste välja mellan att jobba eller hora? Jag tog sexhandel som ett exempel (notera t.ex.), det kan lika gärna vara att man langar droger, rånar och misshandlar folk för att få pengar till mat. Jag tycker det är dubbelmoral från svenskar som klagar. Det går utmärkt att skicka iväg sina egna ungar på sommarjobb från och med att dom fyllt 13år, och som kan vara ett riktigt helvete för dom där dom ofta utnyttjas, men så fort någon 14 åring, som i det här fallet till och med praktiserade, arbetar i ett asiatiskt land så blir det ett jävla ramaskri.

Så ta och ställ frågan till dig själv om du tycker det är okej att svenska barn sommarjobbar för skitlön. Finns inget som är mer falskt än dubbelmoral.

Precis, du pratar om dom 2.. jobba som barn.... eller nånting "värre", droger/rånar/misshandlar osv. varför måste det vara värre än värst? varför överhuvudet taget måste det vara värre en värst?

Du säger istället tydligt att det är Bättre med barnarbete på ett företag som är känt för arbetsförhållanden som är så dåligt att folk tar livet av sig, ja.. det är bättre det än att sälja sex,droger,misshandle,

jo, du tycker det är bättre! men thats it också..
Blir det värre om det handlar om barnarbete i ett asiatiskt land eller nått annat land? :S

Jag tycker dock att det är förfärligt att det förekommer barnarbete på foxcon. det är bra att det kommer fram så det kan bli en förändring.

Men att ha sexhandel,droger,rånar,misshandel som argument till att det är bättre med barnarbete. som att det vore OK!? låter helt fel i mina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Bevis? Ok, länka gärna till de vetenskapliga undersökningar som visar att det inte är lönt att visa framfötterna i arbetslivet. Jag väntar med stort intresse.

Sådana vetenskapliga undersökningar vet jag mycket väl att det inte finns några, utan det jag grundar påståendet på är egen erfarenhet och många människor jag har eller har haft kontakt med. Det jag har upplevt och sett är bevisat för mig, men det är klart att det är svårt att lägga fram dessa bevis för dig och visa hur mycket dessa personer har försökt komma in på arbetsmarknaden men ständigt misslyckas. Flera av oss har t.o.m förlorat på det istället för att vinna något. Förstår du då vad jag menar? Det är inte alltid en självklarhet att ansträngning ger dig några som helst fördelar eller för den delen gör att du lyckas bättre med något. Jag kan självklart inte heller bevisa att så är fallet för alla andra snart 500.000 arbetslösa i det här landet, men jag har svårt att tänka mig att alla dem är arbetslösa enbart för att de inte har försökt visa framfötterna. En väldigt stor klick där är sjuka på olika sätt.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Sådana vetenskapliga undersökningar vet jag mycket väl att det inte finns några, utan det jag grundar påståendet på är egen erfarenhet och många människor jag har eller har haft kontakt med. Det jag har upplevt och sett är bevisat för mig, men det är klart att det är svårt att lägga fram dessa bevis för dig och visa hur mycket dessa personer har försökt komma in på arbetsmarknaden men ständigt misslyckas. Flera av oss har t.o.m förlorat på det istället för att vinna något. Förstår du då vad jag menar? Det är inte alltid en självklarhet att ansträngning ger dig några som helst fördelar eller för den delen gör att du lyckas bättre med något. Jag kan självklart inte heller bevisa att så är fallet för alla andra snart 500.000 arbetslösa i det här landet, men jag har svårt att tänka mig att alla dem är arbetslösa enbart för att de inte har försökt visa framfötterna. En väldigt stor klick där är sjuka på olika sätt.

Så om man är i en svår situation kring arbete så ska man inte visa framfötterna menar du? Hur blir det då bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Så om man är i en svår situation kring arbete så ska man inte visa framfötterna menar du? Hur blir det då bättre?

Men herregud, läser du ens det jag skriver eller trollar du bara? Jag orkar verkligen inte dra detta ännu längre än vad jag redan har gjort. Allting har redan förklarats för dig och du kan enkelt läsa dig till svaret på din fråga flera inlägg tillbaka. Det räcker nu.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Precis, du pratar om dom 2.. jobba som barn.... eller nånting "värre", droger/rånar/misshandlar osv. varför måste det vara värre än värst? varför överhuvudet taget måste det vara värre en värst?

Du säger istället tydligt att det är Bättre med barnarbete på ett företag som är känt för arbetsförhållanden som är så dåligt att folk tar livet av sig, ja.. det är bättre det än att sälja sex,droger,misshandle,

jo, du tycker det är bättre! men thats it också..
Blir det värre om det handlar om barnarbete i ett asiatiskt land eller nått annat land? :S

Jag tycker dock att det är förfärligt att det förekommer barnarbete på foxcon. det är bra att det kommer fram så det kan bli en förändring.

Men att ha sexhandel,droger,rånar,misshandel som argument till att det är bättre med barnarbete. som att det vore OK!? låter helt fel i mina öron.

Vilka valmöjligheter tror Du man har när det gäller att överleva i fall man inte har tillräckligt stor inkomst i ett land där välfärd inte existerar?

Om du tycker det är bättre eller lika bra att barn springer runt på gatorna utan några som helst mål i livet så får du tycka det, jag anser i alla fall att det är bättre att dom jobbar på Foxconn än att dom lever i ghettomisär, men självklart är det inget att sträva efter. Kina ska helt klart bort från barnarbetet, allt jag säger är att för ett barn så är ett liv på Foxconn betydligt bättre än att leva i slummen, men det är något som trygga västvärlden inte kan se, utan här läser man bara dom hemska nyheterna om att en stackare hoppade från ett hustak, utan att ens veta hur personen i fråga mådde utanför arbetsplatsen. Med drygt 1.2 miljoner anställda så nog fan är det nån utav dom som tar livet av sig.

Sen kan jag upplysa dig att Foxconn är en av Kinas bästa arbetsplatser. Dom betydligt lägre självmordsstatistik än vad resten av landet har i snitt, du har alltså större chanser att leva om du jobbar på Foxconn än om du inte jobbar där.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ja i dagens Sverige verkar folk tycka att alla som tjänar strax över medianen är höginkomsttagare. Det är ju vida känt att skillnaderna i löner är extremt små i Sverige, vilket är en anledning till varför det är dyrt att producera varor här. Men nu för tiden ser vi företag lägga ner i Sverige och varslar många till höger och vänster och så är det ju, man kan inte både äta kakan och ha kvar den.

Nu glider vi dock mer och mer off-topic.

OnT:
Rent allmänt verkar folk i Sverige inte hänga med i den utveckling som skett i Kina de senaste 15-20 åren.

Off-topic> Folk överlag missar även att väga in inflationen och de ökade utgifter vi har i form av högre levnadskostnader...
Väger man in detta ligger de flesta industriarbetare till och med strax under den nivån vi låg på för 10-15 år sedan...

OnT: Eller Asien överlag skulle jag vilja säga.... Asien är ärligt talat på väg att ta över den ekonomiska världsmakten. Troligen med Kina i spetsen ja...
Dock har asien en annan arbetskultur än västvärlden. Återstår bara att se när och hur den förändras dramatiskt...för det kommer att ske NÅGON gång...

Permalänk
Medlem

Jaha så det var barnarbete när jag praoade i 8an också?

Visa signatur

AMD 955@4.2GHz | Corsair H60 (2x FD@1000rpm) | 460gtx 768mb@864mhz | Corsair 2x2gb 1600mhz | MSI 870A-G54 | Antec Three Hundred | OCZ 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanger:

Jaha så det var barnarbete när jag praoade i 8an också?

Tänkte just detsamma. Men det beror så klart på hur pass hårt dessa ynglingar fått arbeta. Svårt att veta kanske.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Omitron:

Ju mer man visar framfötterna desto mer fina erbjudanden får man, det hänger ihop. Likaså omvänt, om man inte visar framfötterna så är chansen betydligt lägre att man får fina erbjudanden. Det är sossetänk som gör att folk känner sig som offer och bara sitter och väntar och skyller på omgivningen. Man får inget i livet, vill man ha något får man ta det.

Det vore betydligt effektivare ur samhällssynpunkt om dessa fina erbjudanden gick till människor med rätt kompetens i stället för till människor med stort ego.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Bevis? Ok, länka gärna till de vetenskapliga undersökningar som visar att det inte är lönt att visa framfötterna i arbetslivet. Jag väntar med stort intresse.

Detta är inget vetenskapligt utan bara mina egna iaktagelser på min egna arbetsplats:

Den som visar framfötterna och kommer med bra idéer och gör ett riktigt bra jobb får inga chanser för den gör ett för bra jobb där den är.

De som är chefernas nickedocka och har bruna långa tungor däremot kan gå hur långt som helst...oftast har de dock fel kompetens för jobben de får....

Skrivet av Hyperträd:

Det vore betydligt effektivare ur samhällssynpunkt om dessa fina erbjudanden gick till människor med rätt kompetens i stället för till människor med stort ego.

Det hade sett MYCKET trevligare med rätt kompetens och gynnat alla i längden ja.....
Rätt människa på rätt plats för rätt uppgift...men att det skall ske fullt ut är en riktig utopi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Off-topic> Folk överlag missar även att väga in inflationen och de ökade utgifter vi har i form av högre levnadskostnader...
Väger man in detta ligger de flesta industriarbetare till och med strax under den nivån vi låg på för 10-15 år sedan...

Bara för att de tjänade för mycket för 10-15 år sedan behöver man inte fortsätta på fel spår. Det finns en anledning till att tillverkning/industri med mera flyr Sverige, det krävs inga experter till att utföra arbetet, så varför betala någon mycket mer i Sverige när man kan göra det billigare i andra länder?

Skrivet av Lonefox:

OnT: Eller Asien överlag skulle jag vilja säga.... Asien är ärligt talat på väg att ta över den ekonomiska världsmakten. Troligen med Kina i spetsen ja...
Dock har asien en annan arbetskultur än västvärlden. Återstår bara att se när och hur den förändras dramatiskt...för det kommer att ske NÅGON gång...

Ja den kommer förändras, men vi i Sverige kommer nog alltid förfaras över deras förhållanden då de inte är lika arbetsskygga som oss. Om vi nu inte går i konkurs och får göra om vår arbetskultur.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Vilka valmöjligheter tror Du man har när det gäller att överleva i fall man inte har tillräckligt stor inkomst i ett land där välfärd inte existerar?

Om du tycker det är bättre eller lika bra att barn springer runt på gatorna utan några som helst mål i livet så får du tycka det, jag anser i alla fall att det är bättre att dom jobbar på Foxconn än att dom lever i ghettomisär, men självklart är det inget att sträva efter. Kina ska helt klart bort från barnarbetet, allt jag säger är att för ett barn så är ett liv på Foxconn betydligt bättre än att leva i slummen, men det är något som trygga västvärlden inte kan se, utan här läser man bara dom hemska nyheterna om att en stackare hoppade från ett hustak, utan att ens veta hur personen i fråga mådde utanför arbetsplatsen. Med drygt 1.2 miljoner anställda så nog fan är det nån utav dom som tar livet av sig.

Sen kan jag upplysa dig att Foxconn är en av Kinas bästa arbetsplatser. Dom betydligt lägre självmordsstatistik än vad resten av landet har i snitt, du har alltså större chanser att leva om du jobbar på Foxconn än om du inte jobbar där.

och för att foxcon är en av kinas "bästa" arbetsplatser som har lägre självmorsstatistik än vad resten av landet har i snitt, så betyder det? att det är OK?

Iaf,, låt mig summera lite. Du tycker det är bättre med barnarbete på foxcon än sälja sex/droger/ etc etc etc.
Jag blir upprörd över att du äns kan jämnföra en sån sak?
Jag har svårt och lägga nån värdering i vilket som skulle vara "bättre" än det andra, för inget av det borde finnas, så därför finns inte äns det för mig som exempel.

Det jag reagerade på VAR din "Värdering" om att det är "Bättre" hit o dit, när du inte vet ett jota om vad som verkligen händer där borta?

"en man har vart 97% förlamad i 60år" "tjaa.. det är ju bättre att han lever än död iaf"... lätt o säga? men hur är det för han?, och du lägger en värdering på sweclockers forum när du (vad jag tror) inte har nån bakrund med alls hur dom tonåringarna mår där borta och vad som skulle vart "Bättre" för dom, är ju äns patetisk och uttrycka sig om, enlig mig...

Därför reagerar jag på din kommentar. u got me?..
btw.. har du länk till självmords statistiken? skulle vara intressant och läsa.

Permalänk
Sötast

Jo alltså, när jag praktiserade i 7an så fick jag visa upp ID...... eller vänta, man behöver inte id under 15År.... try better Aftonbladet.

Så foxconn ska kolla ålder på de barnen som skickas på praktik från en skola?

Öhh? Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

och för att foxcon är en av kinas "bästa" arbetsplatser som har lägre självmorsstatistik än vad resten av landet har i snitt, så betyder det? att det är OK?

Iaf,, låt mig summera lite. Du tycker det är bättre med barnarbete på foxcon än sälja sex/droger/ etc etc etc.
Jag blir upprörd över att du äns kan jämnföra en sån sak?
Jag har svårt och lägga nån värdering i vilket som skulle vara "bättre" än det andra, för inget av det borde finnas, så därför finns inte äns det för mig som exempel.

Det jag reagerade på VAR din "Värdering" om att det är "Bättre" hit o dit, när du inte vet ett jota om vad som verkligen händer där borta?

"en man har vart 97% förlamad i 60år" "tjaa.. det är ju bättre att han lever än död iaf"... lätt o säga? men hur är det för han?, och du lägger en värdering på sweclockers forum när du (vad jag tror) inte har nån bakrund med alls hur dom tonåringarna mår där borta och vad som skulle vart "Bättre" för dom, är ju äns patetisk och uttrycka sig om, enlig mig...

Därför reagerar jag på din kommentar. u got me?..
btw.. har du länk till självmords statistiken? skulle vara intressant och läsa.

Du blandar ihop bättre med bra. Jag har aldrig sagt att barnarbete är bra, allt jag har sagt att det är bättre att en 14 åring jobbar inom industri än att tvingas ligga med äckliga pedofiler. Barn förtjänar i första hand en utbildning och en chans till ett bra liv, men finns inte den förmånen så kan man åtminstone försöka se den bästa möjliga utvägen. Sen bör du även skilja på barnarbete och barnslaveri. Att tvinga barn till att jobba är lika barbariskt som att tvinga dom till prostitution, men nu snackar vi om barn som arbetar av egen vilja för att kunna försörja sin familj.

Jag kanske inte vet hur det är där borta, men jag växt upp i en relativt tuff förort och vet hur tungt det kan vara att ha ont om pengar. Min familj lyckades dock ta oss bort därifrån men många vänner blev kvar, och vissa lever inte ens längre. I Sverige har vi dock en fungerande välfärd, något som Kina inte har, och utan välfärden så skulle svenska förorter krylla av tonåringar som horar längs gator och torg. Därför så vet jag att ett jobb har mer värdighet i sig än ett "gatujobb", vilken ålder man än har. För att fullt ut kunna förbjuda barnarbete så måste staten kunna agera som madrass när en familj faller, något som Kina inte har fattat än. Barnarbete är i stort sätt oundvikligt i utvecklingsländer, och framförallt om landet i fråga utvecklas till ett industriland. Med allt detta sagt så hoppas jag nu att du fattar att jag inte tycker det är bra på något sätt att barn arbetar, utan att jag ser det som ett lite mer humant sätt att leva på i ett land i misär än att behöva sjunka till dom allra djupaste havsbottnarna.

Och statistik för självmord kan du läsa här
http://en.wikipedia.org/wiki/Foxconn_suicides
"In 2010, Foxconn's worst year for suicides with a total of 14 deaths, their total employee count was 930,000 people.[17] The suicide rate for Foxconn that year was 1.5 per 100,000 making it well below the national average (around 7% of the national average). Even when calculated as if all the employee deaths were from the Shenzhen factory complex alone (to simulate a localised area suicide rate), which in 2010 had a workforce of 450,000,[17] the rate is still well below the national average at 3.11 per 100,000 (around 14% the national average)."

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Du blandar ihop bättre med bra. Jag har aldrig sagt att barnarbete är bra, allt jag har sagt att det är bättre att en 14 åring jobbar inom industri än att tvingas ligga med äckliga pedofiler. Barn förtjänar i första hand en utbildning och en chans till ett bra liv, men finns inte den förmånen så kan man åtminstone försöka se den bästa möjliga utvägen. Sen bör du även skilja på barnarbete och barnslaveri. Att tvinga barn till att jobba är lika barbariskt som att tvinga dom till prostitution, men nu snackar vi om barn som arbetar av egen vilja för att kunna försörja sin familj.

Jag kanske inte vet hur det är där borta, men jag växt upp i en relativt tuff förort och vet hur tungt det kan vara att ha ont om pengar. Min familj lyckades dock ta oss bort därifrån men många vänner blev kvar, och vissa lever inte ens längre. I Sverige har vi dock en fungerande välfärd, något som Kina inte har, och utan välfärden så skulle svenska förorter krylla av tonåringar som horar längs gator och torg. Därför så vet jag att ett jobb har mer värdighet i sig än ett "gatujobb", vilken ålder man än har. För att fullt ut kunna förbjuda barnarbete så måste staten kunna agera som madrass när en familj faller, något som Kina inte har fattat än. Barnarbete är i stort sätt oundvikligt i utvecklingsländer, och framförallt om landet i fråga utvecklas till ett industriland. Med allt detta sagt så hoppas jag nu att du fattar att jag inte tycker det är bra på något sätt att barn arbetar, utan att jag ser det som ett lite mer humant sätt att leva på i ett land i misär än att behöva sjunka till dom allra djupaste havsbottnarna.)

I rest my case.

Ps. tack för länken

Permalänk
Medlem

Nån som köper jultidningar? Dom vill att min grabb på 7 år ska kuta runt i grannskapet å kränga åt dom...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Haha, älskar det där urklippet ur tidningen. Den blir aldrig gammal.. Lika rolig varje gång man läser den!

Permalänk
Medlem

Måste ju vara kanon för alla iPhone-ägare att veta att deras telefoner sätts ihop av små barnfingrar som inte skadar den fina elektroniken.

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker att det är bättre att barn får arbeta än att sväljta ihjäl...men det kanske bara är jag, tycker du att det är viktigare att barn svälter ihjäl än att få arbeta?
...Om praktik, hade jag fått göra praktik på en fabrik likt denna när jag var 14 varit glad och lite stolt...

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

aftonbladet hade redan igår.

"14 åringar jobbar på iphone fabrik" nåt sådant stod det.

enligt AB så är det bara iphone fabrik

Härligt!
Är som godis i mina öron

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Apple stöttar barnarbete, snälla rikstäckande media, skapa rabalder!

Fast det gör väll sony, nintendo och dom andra också, dessutom "stötar" inte barnarbetskraft. det är foxcons ansvar i första hand att undvika detta.
Själv var jag ju "barnarbetskraft" när jag praktiserade i en mataffär två veckor i nian och det ända jag fick göra var att flytta fram varorna på hyllorna och ställa de äldsta längst fram, fast jag hade en kompis med mig så tog vi oss igenom det tillsammans Sedan när "djävulen"(handledaren/butiskschäffen) sa till oss att vi skulle ersätta allt som vi råkade förstöra med kaxig attityd, sa jag att bara att vi inte hade någon lön att betala ifrån. Det var tydligen väldigt skoj för de andra snälla som arbetade där då de började gapskratta, efter ett tag hade ryktet spridit sig till alla andra som arbetade där på ica att jag dissat honom och folk började skämta om det bakom ryggen på "djävulen". han blängde på mig och min kompis för resten av praktiken när vi mötte varandra och han vägrade svara på frågan om vi var lediga på nationaldagen eller inte så vi sket i att gå dit den onsdagen. Iaf. när vi var tillbaks på skolan berättade vi om hur vi hade haft det där med ensidigt arbeta och göra tunga lyft av backar med drickor så skolan kontaktade honom och tvingade honom att be om ursäkt. Så några dagar senare fick vi brev på posten där han bad om ursäkt för att han gett oss olämpligt arbete.

Lite of-topic men värt att dela med sig

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Så här uttrycker barnkonventionen:

Citat:

Varje barn har rätt att skyddas mot ekonomiskt utnyttjande och arbete som skadar barnet eller hindrar hans/hennes skolgång

Den säger ingenting om att barn inte får jobba, utan de får inte utnyttjas för jobb och det får inte heller gå ut över skolgången.

Detta har även Kina skrivit på och ratificerat. Så det är fritt fram för barn att praktisera på Foxconn för sin skolgång och utföra jobb, det är också okej att barn "sommarjobbar" där eller jobbar extra på sin fritid om det tillåts i Foxconns anställningspolicy. Likaså är det ok att praktisera och sommarjobba i Sverige.

Inte för att jag sympatiserar med Kina och Foxconn, men denna nyheten bygger på helt felaktiga grunder och säkert en hel del omformuleringar vid översättningar.

Permalänk
Inaktiv

Kalla Fakta - Onsdag 21.30

Om barnarbete.. ni som drar en parallell om sommarjobb här i sverige och barnarbete.

Även om jag tvekar på att många kommer titta. det är alltid lättare att tro på sin egen sanning än att se verkligheten. för verkligheten är hårdare än att kommentera om barnarbete på ett forum

Edit: Jag hade fel om det program jag syftade på

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Nån som köper jultidningar? Dom vill att min grabb på 7 år ska kuta runt i grannskapet å kränga åt dom...

Det är ju det som är lite festligt när tidningskillen kommer här på gatan och säljer Aftonbladet. Hans väska hänger nästan i marken, han är max 8-9 år...