Permalänk
Medlem

Plugga i labbgrupper

Hej!

Jag är en kille som läser programmering på universitet och när vi skulle hitta labbpartner så frågade jag en kille, fast jag kunde frågat vem som helst då men jag visste väl inte bättre. Jag hamnade alltså med den som har sämst närvaro på ickeobligatoriska labbtillfällen utav alla, och visst kan man inte tvinga nån, men han har inte hjälpt till i någon utav de kurser vi jobbar ihop på. Nu tror han att han ändå "är med" vilket retar gallfeber på mig, han dyker bara upp när det är obligatoriskt tillfälle eller redovisning av något projekt, och då vet han inte ett skit om vad vi har gjort och ber mig att förklara hur koden fungerar.

Vad fan ska jag göra? Jag mailade läraren men jag har inte fått nåt svar än. Många har det här problemet har jag hört och det verkar vara vanligt första året på utbildningarna.

:/

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Entusiast

1, Snacka med honom om be honom skärpa sig. Det är inte ditt jobb att lära honom grejerna.
2, Om han inte lyssnar är det väl bara att låta bli att gå igenom grejerna. Bara att maila över koden och be honom lösa det själv.
3, Se till att byta labbpartner inför nästa kurs.

Om det är riktigt stort problem kan du ju vara dryg och hänga ut honom totalt genom att helt stryka hans namn från inlämningarna och säga till examniatorn att han inte gjort något av det. Det brukar inte vara helt populärt med folk som bara glider med på universitetet.

Men första steget tycker jag är att prata med killen. Han skulle nog för övrigt behöva se över sitt liv lite eftersom man pluggar på universitet för att lära sig något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag ska snacka med honom då.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Jag var själv i exakt samma situation som dig när jag läste programmering första året.
Sjukt irriterande. Den andre fattade ingenting och krävde att jag skulle ta det lugnare och förklara för honom vad jag gjort.
Samtidigt var han direkt korkad och för lat för att lära sig själv.
Dessbättre såg jag till att jobba själv efter den labben. Den andre killen hoppade av efter ett par veckor.

Programmering tillsammans med någon annan fungerar i allmänhet utomordentligt dåligt om man ska försöka skriva på samma kodstycke gemensamt. Det blir nästan oundvikligt så att en gör allt jobbet och den andre sitter och glor.
Ska man göra något gemensamt bör man vara på någorlunda samma nivå och helst jobba med olika delar av koden.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Detta är ett vanligt fenomen, men om du har lite stake i dig så funderar du efter själv vad du tycker är okej, hur mycket respektive lite arbete är rimligt? 50/50? Kom fram till vad du själv känner sedan säger du till han. Vi är två som skall göra detta arbete, jag förväntar mig att du gör X och jag gör Y för att detta skall hålla i längden, det är nu upp till dig om du vill vara med eller om jag skall köra detta själv. Notera att om jag göra detta själv så kommer du ej nämnas i detta arbete och där av ha missat detta moment i kursen.

Worst case är att han hoppar av, då får då göra hela arbetet själv. Detta är dock långt ifrån omöjligt och om du ror hem det kommer du troligtvis ha lärt dig mer än dina flesta kurskamrater.

Permalänk
Medlem

Har haft motsvarande problem (om än inte just data-lab och inte i 2-mannagrupper) med frånvarande tomtar på allt som inte är obligatoriskt och schemalagt och som inte dragit sitt strå till stacken. Det de grupper jag varit med i har löst det på olika sätt. En grupp "släppte till" och skrev med personen i fråga på den redovisningen för att sedan låta denne dra ett proportionellt större strå till stacken nästa vända (vilket fungerade bra i just den konstellationen där vi kunde förmoda att det skulle funka på grund av att vi kände personen hyfsat sedan tidigare kurser och förmodade att det handlade om en temporär situation), medan ett par andra grupper helt enkelt strukit personerna ur redovisningen och på så vis tvingat dessa att själva ta ansvaret för sina studier.

I din situation skulle jag som sagt redogöra läget för läraren, kolla om samarbetet är obligatoriskt och om så inte är fallet göra jobbet på egen hand. Om nu samarbetet är obligatoriskt (vilket jag har svårt att tro i sammanhanget), ja då får läraren gott redogöra för hur det är tänkt att du ska examineras på någon annans ogjorda arbete när du har dragit dina strån till stacken och varför din "partner" ska ges samma poäng för att ha fått någon annan (dig) att göra jobbet.

Men som sagt, det är inte ett ovanligt fenomen, inte minst under första året (innan många av dessa personer på naturlig väg sållats bort) och det brukar inte ses på med blida ögon på någon nivå i organisationen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Mejla honom när du går på de icke obligatoriska labbarna. Kommer han inte dit redovisar du labbarna själv. Är det inte i stort sett fusk att en person gör labben och sen redovisar båda? (om det är mot reglerna är det en smidig motivering att inte inkludera honom i redovisningen)

För övrigt tycker jag att programmeringslabbar bör göras själv. Den som inte skriver koden kommer alltid lära sig mindre ändå.

Visa signatur