Permalänk
Medlem

2 * 4GB eller 4* 2GB ? (AM3)

Tja

Sitter på en AM3-plattform med en PhenomII X4 965 och funderar på att stoppa in lite mer ram i den.
För tillfället sitter där 4GB 1600 MHz från Adata fördelat på två stickor.
Bör jag köpa 2 likadana till eller två nya på 4 GB? Jag antar att det blir sämre prestanda om jag kör med 4*2GB än 2*4GB, men i vilka situationer märker man det?
Prisskillnaden är (enligt mig) försumbar så ur ekonomisk synvinkel kvittar det, men det känns ju dumt att lägga ut mer pengar för någonting jag inte kommer märka av...
Alternativt kanske jag kan köpa 2*4GB och köra det tillsammans med det jag har nu? Eller kommer det funka dåligt, typ att jag bara kan använda 2GB på de nyare stickorna, likt grafikminne i CF?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt att det är lite lättare med OC med färre stickor, jag hade kört på 2x4gb.

hade även en q9450 som krävde 2.1 volt på minnena när jag körde med 4 stickor.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Hjälpsam

AM2 och AM3 kan ha en del problem med att köra 4stickor på 1600MHz pga en designmiss i minneskontrollen. Kan gå men inte garanterat. Vill du vara på den säkra sidan kör 2x4GB minnen. Alternativt kan du skaffa två likadana till som du har och i värsta fall dra ner dem till 1333MHz (inte så stor skillnad i verkliga livet).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

AM3 har ju två minneskanaler, så du kommer få samma prestanda oavsett om du använder två eller fyra stickor (förutsatt att du sätter dem så att du använder båda kanalerna dvs.). Så två stickor är bättre, mindre problem och möjlighet att stoppa i fler stickor senare.

Men det borde även gå bra att bara köpa två 4GB-stickor till, och köra dem tillsammans med de nuvarande så att du får 12 GB. Du ska då sätta dem så att du har en 2GB och en 4GB på samma kanal, dvs. så att varje kanal får lika mycket minne att hantera. Jag är rätt så säker på att du då ska sätta de matchande stickorna i socklarna med samma färg, men det är nog bra att kolla upp det i manualen. Detta ska fungera i teorin, men vissa moderkort har problem med många stickor eller olika stickor så det fungerar kanske dåligt i praktiken. Värt att prova om du ändå köper 2x4GB dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

AM3 har ju två minneskanaler, så du kommer få samma prestanda oavsett om du använder två eller fyra stickor (förutsatt att du sätter dem så att du använder båda kanalerna dvs.). Så två stickor är bättre, mindre problem och möjlighet att stoppa i fler stickor senare.

Men det borde även gå bra att bara köpa två 4GB-stickor till, och köra dem tillsammans med de nuvarande så att du får 12 GB. Du ska då sätta dem så att du har en 2GB och en 4GB på samma kanal, dvs. så att varje kanal får lika mycket minne att hantera. Jag är rätt så säker på att du då ska sätta de matchande stickorna i socklarna med samma färg, men det är nog bra att kolla upp det i manualen. Detta ska fungera i teorin, men vissa moderkort har problem med många stickor eller olika stickor så det fungerar kanske dåligt i praktiken. Värt att prova om du ändå köper 2x4GB dock.

Skrivet av Fluf:

AM2 och AM3 kan ha en del problem med att köra 4stickor på 1600MHz pga en designmiss i minneskontrollen. Kan gå men inte garanterat. Vill du vara på den säkra sidan kör 2x4GB minnen. Alternativt kan du skaffa två likadana till som du har och i värsta fall dra ner dem till 1333MHz (inte så stor skillnad i verkliga livet).

Skrivet av kriller007:

Jag har upplevt att det är lite lättare med OC med färre stickor, jag hade kört på 2x4gb.

hade även en q9450 som krävde 2.1 volt på minnena när jag körde med 4 stickor.

Okej, det låter som det kanske inte är helt smärtfritt att köra olika typer av stickor så jag tror jag kör på 2 * 4 GB och försöker hitta på något kul med de gamla, inte bra att vara dumsnål ju.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Kör 4x2? Så slipper du ta upp alla RAM slots =]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av skidzor:

Kör 4x2? Så slipper du ta upp alla RAM slots =]

Gör han det så tar han ju just upp alla slots.

Tumregeln är att det är bättre med färre stickor. Har du 2x4GB kan du enkelt utöka till 4x4GB, men har du 4x2GB är du fast där.

Undantag är väl t ex på LGA 2011-moderkort, där man hellre bör ha t ex 4x4GB än 2x8GB, eftersom den plattformen har stöd för Quad Channel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Okej, det låter som det kanske inte är helt smärtfritt att köra olika typer av stickor så jag tror jag kör på 2 * 4 GB och försöker hitta på något kul med de gamla, inte bra att vara dumsnål ju.

köp 4gb x 2 1600mhz med samma volt och latenser som dina nuvarande, sen testar du om de fungerar ihop och då har du 12gb, men om det inte funkar är det bara att skrota dom.. det är ju inte så att minnen är något dyrt idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Gör han det så tar han ju just upp alla slots.

Tumregeln är att det är bättre med färre stickor. Har du 2x4GB kan du enkelt utöka till 4x4GB, men har du 4x2GB är du fast där.

Undantag är väl t ex på LGA 2011-moderkort, där man hellre bör ha t ex 4x4GB än 2x8GB, eftersom den plattformen har stöd för Quad Channel.

Jag menade 2x4 GB isåfall.