Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Fuji Superia 1600
Fotat med Lomo LC-A+

Hoppas bilden funkar, den är stor.
Tycker den filmen är riktigt häftig.

Syns bra för mig. Snygg bild, jag tyckte om ljusspelet..

Jag gillar Superia 1600 också, i dagsljus tycker jag att karaktären påminner om äldre färgfilm med färgrenderingen och bruset.

Just nu kör jag en rulle Superia 800 på 1600 för att se skillnaden, min lokale fotosnubbe tyckte det blev bättre färger och brus och jag testar gärna.. Jag tror dock inte att jag får den där effekten jag gillar med just 1600. Har kört 800 utan pressning och det var mer drag i den (vilket kan vara bra ibland så klart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Stiligt perkka, kör du C41 hemma? Jag är lite sugen på tetenals kit, det kostar runt 250 kr och ska räcka till 12-16 filmer...

Nja riktigt hemma är det väl inte, det är en kulturförening och vi är en fotogrupp där som håller på med analogt och har mörkrum.
Så vi är 3 pers som nästan alltid är där på måndagar och onsdagar, som flest brukar vi kunna vara 5-6 personer men det är inte ofta.
Oerhört skoj dock att vara ett gäng och arbeta i mörkrum.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Syns bra för mig. Snygg bild, jag tyckte om ljusspelet..

Jag gillar Superia 1600 också, i dagsljus tycker jag att karaktären påminner om äldre färgfilm med färgrenderingen och bruset.

http://farm9.staticflickr.com/8460/7946226924_439c3be738_c.jp...

Just nu kör jag en rulle Superia 800 på 1600 för att se skillnaden, min lokale fotosnubbe tyckte det blev bättre färger och brus och jag testar gärna.. Jag tror dock inte att jag får den där effekten jag gillar med just 1600. Har kört 800 utan pressning och det var mer drag i den (vilket kan vara bra ibland så klart).

Schysst bild! Jag ska nog också prova det där, bra tips.

Känns ju futtigt att inte lägga in en bild när man postar...

Kodak Elitechrome extra color (EBX). Diafilm, 100 iso. Framkallad med E6.
Tagen med M6

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Från första rullen hel-analogt jag någonsin fotat Blev bara 4 exponeringar då jag lyckades fucka upp med filmen..
Däremot har jag en rulle till på framkallning! (Förhoppningsvis monterat filmen rätt nu)

Kameran är en Zeiss Ikon Ikoflex, TLR hus från 40 talet?. Filmen är Kodak 400TMAX! Svartvit, såklart!

Permalänk
Medlem

Här är lite kul, en lirare som pushar Tri-X till 6400 iso.
http://theartofphotography.tv/episodes/episode-96-pushing-tri...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

/me serverar upp en portion gryn! Bon appetit!

Ilford HP5+ @1600 i Rodinal 1:25

Beklagar dom klantiga kompositionerna, blev några kalla medan vi lagade mat

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Bra jobbat med framkallningen! Min enda erfaranhet av HP5+ i Rodinal var en icke-push i 1+25, och det blev myycket grynigare. Kanske får jobba lite på min teknik, när jag inte kör semi-stand brukar det bli mer gryn än jag ser hos andras. Men jag är ingen fanatiker, gryn är ofta härligt..

Permalänk
Medlem

Tror jag körde 12 minuter med en försiktig vändning var 30e sekund.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk

Well, vart vräkt i veckan, så nu blir det hem till mor och far igen, tveksamt om mitt mörkrum får plats där...

Permalänk
Medlem

Gaaah, fan va tråkigt cybertrash... Hade du full utrustning med förstoringsapparat, skölj och tork?

Jag och en kompis håller på att styra upp hans källarkontor till kombinerad fotostudio och ev. mörkrum. Problemet är att det inte finns rinnande vatten eller avlopp där...

Permalänk
Medlem

Smask smask, min första rulle Pan-F+ scannad idag... Klickbara till flickr. Körde dom i Nikon FM2:an med 24/2.8:an.

Permalänk

Bilder tagna i Indonesien. Pentax ME Super, 28mm, Ektar 100. Gillar verkligen färgerna från denna film. Inte jag som scannat, men har nu en Minolta Dual IV så jag kan scanna själv i framtiden.

Permalänk

Tillägg: Jag ska till Island snart och ska självklart ta med mig kameran. Jag antar att klimatet där är ungefär som Norrland här, så med tanke på dagsljus och så, vilken film rekommenderas? Tror inte jag kan köra på Ektar 100 när det finns risk för molnigt väder... Säkrast med 400?

Permalänk
Medlem

Kiev 60TTL, Carl Zeiss Jena Sonnar 180mm f/2.8, Ilford Delta 400 i Kodak HC-110 Dil. B

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av pennywize:

Tillägg: Jag ska till Island snart och ska självklart ta med mig kameran. Jag antar att klimatet där är ungefär som Norrland här, så med tanke på dagsljus och så, vilken film rekommenderas? Tror inte jag kan köra på Ektar 100 när det finns risk för molnigt väder... Säkrast med 400?

400 är nog bra om du inte vill konka stativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, jag skulle också valt 400 (Superia är min favorit där) för det om du ska gå runt och fota lite lössläppt och inte bära stativ och planera varje bild. Men jag skulle ju ändå slängt ned någon rulle Ektar ifall lusten faller på, och en Superia 800 eller 1600 bara för att... Men jag gillar available-light också.

Permalänk
Medlem

Hallå! Ursäkta för att det kommer en fråga här bland alla bilder, men jag har länge undrat en sak.
Fick för många år sedan en Kodak Retinette II av mina numera framlidna farföräldrar, och undrar då om det är någon mening med att skaffa film till denna och om man då kan få några hyfsade bilder? Eller om den lämpar sig bättre som prydnad i bokhyllan.

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnsson96:

Hallå! Ursäkta för att det kommer en fråga här bland alla bilder, men jag har länge undrat en sak.
Fick för många år sedan en Kodak Retinette II av mina numera framlidna farföräldrar, och undrar då om det är någon mening med att skaffa film till denna och om man då kan få några hyfsade bilder? Eller om den lämpar sig bättre som prydnad i bokhyllan.

Om den fortfarande går som den ska så varför inte? Ljusmätaren är nog inget att lita på vid dethär laget eftersom den är av selen-celltypen som åldras men har man en handhållen ljusmätare eller t.ex. en systemkamera man kan mäta med(eller lär sej "Sunny 16"-systemet) så gör det inget eftersom den inte är länkad till kontrollerna. Det verkar vara ett hyfsat bra objektiv för den sortens kamera så resultat lär det väl bli

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Om den fortfarande går som den ska så varför inte? Ljusmätaren är nog inget att lita på vid dethär laget eftersom den är av selen-celltypen som åldras men har man en handhållen ljusmätare eller t.ex. en systemkamera man kan mäta med(eller lär sej "Sunny 16"-systemet) så gör det inget eftersom den inte är länkad till kontrollerna. Det verkar vara ett hyfsat bra objektiv för den sortens kamera så resultat lär det väl bli

Okej låter ju bra, trevligt att den inte är rent smäck Får Googla lite på det här med hur man ska ställa in den för olika motiv och ljus för jag är en riktig gröngöling inom området, tack för snabbt svar

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem

Eftersom den inte har någon fokuseringshjälp förutom en avståndsskala på objektivet så får du ju lära dig att uppskatta avstånd. Försök köra på en hyfsat hög bländare så får du mer felmarginal än om du sätter den på f/3.5. 5.6 eller 8 känns lagom utan att bli alltför omöjligt utomhus. Inomhus tycker jag att du ska köra med blixt, om du nu inte tänker ge dig på extremt snabb film. Den verkar inte ha en hot-shoe utan bara en hållare för blixt som du ska trigga med sladd. Det finns gamla manuella blixtar i överflöd, många har sladden du behöver inbyggd i en nätt hållare. På blixten finns oftast en tabell som hjälper dig att ställa in kameran. Här är en ganska lagom variant, inte så stark men fullgod upp till några meter med film på ISO 100 eller mer. http://www.rockycameras.com/ekmps/shops/rockcameras/images/su...

Permalänk
Medlem

Från en rulle Agfaphoto APX 100 jag framkallade i Rodinal denna vecka. Plåtat med Nikon 105/2.5 (underbar glugg) på FM2:an

Permalänk

Vad använder ni för att scanna bilderna?

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Canoscan 9000F, har inga direkta klagomål på den. Det enda är väl att det är ett evigt avdammande av negativ och glasskiva, men så är det ju med alla flatbäddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pennywize:

Vad använder ni för att scanna bilderna?

Epson V500. Borde ha köpt en V700/750 men jag anade inte att jag skulle köpa på mej en storformatskamera såpass kvickt. En riktig mellanformatsscanner vore nåt men dom är hisnande dyra.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av cl3mens:

Gaaah, fan va tråkigt cybertrash... Hade du full utrustning med förstoringsapparat, skölj och tork?

Jag och en kompis håller på att styra upp hans källarkontor till kombinerad fotostudio och ev. mörkrum. Problemet är att det inte finns rinnande vatten eller avlopp där...

Lite beige är det allt, hade Förstoringsapparat och skålar, ingen dedikerad tork eller skölj, hängde upp kopiorna för att torka efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Jag kör med en Canoscan 9000F, har inga direkta klagomål på den. Det enda är väl att det är ett evigt avdammande av negativ och glasskiva, men så är det ju med alla flatbäddare.

Har en sådan jag med, funkar rätt okej. Man ser väl iofs dess begränsningar på småbild, men mellanformat klarar den ju rätt galant åtminstone. Har funderat på om jag ska köpa en dedikerad negativscanner småbild rätt länge, iofs, och det är ju ändå leican som får mest motion numera, så det blir nog en plustek snart.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Måste man inte mata själv med en plustek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pennywize:

Måste man inte mata själv med en plustek?

Jo? Jag skannar ändå inte fler bilder än jag skulle låta förstora i mörkrum. "Kontaktkarta" kan man ju använda flatbäddsscannern till även framgent.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Sitter själv på en Epson V600, vart lite putt när jag insåg att det inte gick att scanna Storformat. Oh well, Mörkrum > Scanning, och med Stor/Mellanformat kan man ju göra enkla kontaktkopior som blir fina ändå.

För några veckor sen var jag funktionär på Stockholm Kendo Open, passade på att klämma av några bilder med min Yashica-Mat 124G. Taskig belysning så det fick bli Delta 3200, lyckades underexponera rejält ändå för jag pekade ljusmätaren åt fel håll (mätte infallande ljus), så det faktum att jag fick lyfta allt i efterhand gjorde nog inte mycket för att ge finare korn.

Den bilden blev jag nöjdast med, resten finns här

Att fota sport med en tvåögd kamera med schaktsökare var en väldigt intressant utmaning.

Permalänk
Medlem

Från min första dia-rulle:

Jag blev nöjd, var lite rädd att alla bilder skulle vara knasigt exponerade iom att det är en gammal kamera och dia är känsligare, men det vart bra resultat överlag. Fotade med min Praktica MTL-50. Fick skruva lite vid scanningen för att få till färgerna som de var på positivet, trodde den skulle ha lättare för det.