Samsung och LG skjuter upp säljstarten för OLED-baserade tv-apparater

Permalänk
Melding Plague

Samsung och LG skjuter upp säljstarten för OLED-baserade tv-apparater

Den som väntar på det första genombrottet för OLED-baserade tv-apparater får hålla ut ett tag till. De koreanska paneltillverkarna Samsung och LG skjuter upp säljstarten till 2013.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Önskar de kunde komma NU! jag vill ha en OLED Tv

Permalänk
Medlem

Synd. Det borde komma tidigare så att de hinner bli billigare fortare

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av getolai:

Önskar de kunde komma NU! jag vill ha en OLED Tv

klar man vill ha, men man lär ju behöva vänta ganska länge innan plonkan är fet nog

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Inaktiv

Tänk om dom kunde ha 120Hz input och riktigt låg responstid. Snacka om drömskärm för BF3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Tänk om dom kunde ha 120Hz input och riktigt låg responstid. Snacka om drömskärm för BF3.

ingår quad 680?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

ingår quad 680?

Är bara 1080p så dubbla GTX 680 borde vara nog för 120 hz.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Jag håller nog kvar min LCD 50 tum, skippade LED för den enda skillnaden var tjockleken.

När OLED går ner markant i pris men tummen går upp mot 60-70 och 4K då slår jag till igen.

Förhoppningsvis ligger dom på runt 20 papp då.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marticus:

ingår quad 680?

När dom skärmarna är ute på marknaden så lär redan 700-serien och 8000-serien vara här så det kaaanske räcker med 3 stycken kort om vi har tur.

Permalänk
Avstängd

Vill ha en TV med Retina skärm istället, OLED är ju förkastligt i jämförelse

Skrivet av GeneralRushHour:

Jag håller nog kvar min LCD 50 tum, skippade LED för den enda skillnaden var tjockleken.

När OLED går ner markant i pris men tummen går upp mot 60-70 och 4K då slår jag till igen.

Förhoppningsvis ligger dom på runt 20 papp då.

...och bättre svärta, lägre strömförbrukning osv osv

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av GeneralRushHour:

Jag håller nog kvar min LCD 50 tum, skippade LED för den enda skillnaden var tjockleken.

Man bör inte jämföra äpplen med päron. LCD (Liquid Crystal Display) är en paneltyp, medan LED är en typ av bakgrundsbelysning. (Du har förmodligen CCFL (Cold Cathode Fluorescent Lamp) eller något liknande i din TV, för det var vanligast innan LED tog över.) En LCD-TV kan ha LED-belysning.

(Du kanske redan vet det, men ditt inlägg tolkas lätt som att LCD och LED är två jämförbara, ömsesidigt uteslutande tekniker. Mitt inlägg är skrivet i största välmening.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Eventuellt när dom sjunkit i pris så en vanlig svensson har råd att köpa dom

Permalänk
Medlem

OLED är knappast den perfekta TV/Skärmen. Finns många som tycker dagens OleD skärmar på mobiltelefon inte håller måttet och hellre gillar iphone skärmen eller en IPS LCD2 panel som HTC ONE X

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Discokungen
Skrivet av dealerovski:

OLED är knappast den perfekta TV/Skärmen. Finns många som tycker dagens OleD skärmar på mobiltelefon inte håller måttet och hellre gillar iphone skärmen eller en IPS LCD2 panel som HTC ONE X

Fast det är också OLED-skärmar med pentile-matrix som är horribelt att se på. Super AMOLED+ har inte pentile, och det är att föredra över SLCD!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Behöver ingen OLED. Har redan kolsvart svärta och underbar ljus och färgåtergivning på min Panasonic GT30 plasma. Och till 1/3 del av priset.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Har inte ägt en TV sedan jag slängde den store burk-tv.n på tippen år 2000.
Ger mig en datorskärm i OLED istället, gärna 4k upplöst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Behöver ingen OLED. Har redan kolsvart svärta och underbar ljus och färgåtergivning på min Panasonic GT30 plasma. Och till 1/3 del av priset.

Och din elräkning ligger på?... (jk)

Permalänk
Medlem

Skit fan också, alla fördröjningar av stora oledskärmar är pest. Väntar hårt och svårt på åtminstone 70" oled.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

När dom skärmarna är ute på marknaden så lär redan 700-serien och 8000-serien vara här så det kaaanske räcker med 3 stycken kort om vi har tur.

Förhoppningsvis har vi kvantdatorer då och har nästan oändlig prestanda(jämfört med dagens prestanda siffror). Ahh dagen, då kvantdatorer finns... Brb 15min.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Tänk om dom kunde ha 120Hz input och riktigt låg responstid. Snacka om drömskärm för BF3.

Responstiden på OLED-skärmen i Galaxy är mindre än 0.001 så var inte orolig för det. Det dåliga med oled är färgåtergivningen som visserligen är väldigt fin men ofta gör lite onaturliga färger. Men fördelarna är mååånga.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Det verkar ju jättefint med tunnare apparater och så, men var är anslutningarna på dessa? Extern box? Foten?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk

jag väntar nog på 7k/4k panelerna istället

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

När dom skärmarna är ute på marknaden så lär redan 700-serien och 8000-serien vara här så det kaaanske räcker med 3 stycken kort om vi har tur.

??????? Varför? Är ju precis som vilken 1080p skärm som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Och din elräkning ligger på?... (jk)

Nu vet jag inte hur mycket du tror en plasma drar i ström, men låt säga den drar 200W och du ser 4 timmmar på tv varje dag, då får du en total elräkning under ett helt år på lite under 300:-(1kr/kWH), så för att strömförbrukning ska vara ett argument måste din lcd producera ström iställe för använda ström..

Sedan finns det inte en lcd tv som har en bild som ens är värdt kolla på.

[Edit]

Använde siffren från HDTVtest.co.uk på en Pana tx-p42gt30b, min skärm som också är några år gammal har en genomsnittlig förbrukning på 245W, det utgör 360:- året...

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Vill ha en TV med Retina skärm istället, OLED är ju förkastligt i jämförelse

Kvantitet före kvalitet alltså?

Skrivet av Justbecause:

...och bättre svärta, lägre strömförbrukning osv osv

Led-lcd KAN ha bättre svärta, om det är bakgrundsbelyst (glöm edge-lit-skräpet, som alla supertunna skärmar kör med) med local dimming, men oftast är det nog ingen större skillnad. Led brukar bland annat även lida av mer ojämnt ljus. Mindre ström drar det dock som sagt, och ganska ordentligt ibland.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vill så jävla gärna ha en, men det kostar nog mer än det smakar.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woodlauncher:

??????? Varför? Är ju precis som vilken 1080p skärm som helst.

Ojsan.. syftade såklart på 4K.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av roosterx:

Nu vet jag inte hur mycket du tror en plasma drar i ström, men låt säga den drar 200W och du ser 4 timmmar på tv varje dag, då får du en total elräkning under ett helt år på lite under 300:-(1kr/kWH), så för att strömförbrukning ska vara ett argument måste din lcd producera ström iställe för använda ström..

Sedan finns det inte en lcd tv som har en bild som ens är värdt kolla på.

Det finns, tro mig. Fast sedan så får du mycket mer för pengarna när du köper en plasma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najsisen:

klar man vill ha, men man lär ju behöva vänta ganska länge innan plonkan är fet nog

exakt, och innan dess så har de hunnit kommit ut en ny generation tv apparater mot hologram typen

Visa signatur

Intel i7 3930k , Asus p9x79-pro, 16gb ram, Evga Gtx 780, Samsung 840 250gb ssd, 2tb hdd,
benq XL2420t 120hz skärm , Qpad mk80 tagentbord, Steelseries sensei raw mus,
,corsair hx850w , 800d chassi

Permalänk

Lanseringen av OLED skjuts på framtiden? Jag är chockad! Eller inte.....