Samsung och LG skjuter upp säljstarten för OLED-baserade tv-apparater

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Nu vet jag inte hur mycket du tror en plasma drar i ström, men låt säga den drar 200W och du ser 4 timmmar på tv varje dag, då får du en total elräkning under ett helt år på lite under 300:-(1kr/kWH), så för att strömförbrukning ska vara ett argument måste din lcd producera ström iställe för använda ström..

Sedan finns det inte en lcd tv som har en bild som ens är värdt kolla på.

Vissa nya LCD-apparater drar endast runt 60 watt i drift, så det är ju en viss skillnad i strömförbrukning om man säger så. Sedan är ditt påstående om att det inte finns någon LCD som är värd att kolla på fakta eller?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

OLED kommer det bli så småningom då dom andra display typerna inte har mycket att sätta imot en bra OLED.
Men verkar som folk har lite dålig koll på saker och ting.

Plasma drar knappt mer än LCD i snitt nu för tiden. Plasmans förbrukning varierar väldigt mycket och förbrukningen blir kopplad till hur mörk och ljus filmen än.
Bara googla och kolla på lite testar. Det som står på Plasma skärmar är deras max förbrukning och eftersom förbrukningen svajar väldigt mycket på en plasma är det långt ifrån snitt förbrukningen.

Men OLED är bättre på i princip allt förutom att ljusstyrkan har varit en svag punkt. Men annars är det bättre bild och fysiskt överlägsen då det bara är en tunn skiva som kan göras böjbar. Sen drar den mindre men även den är det beroende hur ljus eller mörk bilden är då en svart pixel är en avstäng pixel.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Vissa nya LCD-apparater drar endast runt 60 watt i drift, så det är ju en viss skillnad i strömförbrukning om man säger så. Sedan är ditt påstående om att det inte finns någon LCD som är värd att kolla på fakta eller?

I mitt tycke är det så ja

[Edit]
Fortfarande är det så små belopp at det har i prinsip inga betydning, visst är det bra att 'LED' drar mindre ström, men tycker at bildkvalité är viktigare än om det ska kosta 16:- mera eller mindre per mnd.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

I mitt tycke är det så ja

Ditt tycke är tyvärr inte 'bevis' nog att backa upp ditt påstående. Det hjälper inte att länka till något hifi-forum där din åsikt delas heller, om du hade planerat att göra det alltså.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Ditt tycke är tyvärr inte 'bevis' nog att backa upp ditt påstående. Det hjälper inte att länka till något hifi-forum där din åsikt delas heller, om du hade planerat att göra det alltså.

Bevis? Bevisa att jag har fél då?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

1920 x 1080 pixlar för 65 tusen? No thanks!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av €lysian:

Vissa nya LCD-apparater drar endast runt 60 watt i drift, så det är ju en viss skillnad i strömförbrukning om man säger så. Sedan är ditt påstående om att det inte finns någon LCD som är värd att kolla på fakta eller?

Min drar 35W vid 'energispararläge'. (menar ej standby)

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Bevis? Bevisa att jag har fél då?

Det var just därför jag skrev 'bevis', eftersom det helt och hållet handlar om personliga preferenser och går helt enkelt inte bestämma vilken teknik som är bättre än den andra. Att du föredrar plasma för att du anser att bilden är bättre än LCD säger ingenting egentligen.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Min drar 35W vid 'energispararläge'. (menar ej standby)

Det jag syftade på är vanligt driftläge där inga energisparfunktioner är påslagna. Det är klart att det går att få ner strömförbrukningen även på en plasma med såna inställningar, men det brukar resultera i mindre bakbelysning etc och upplevs av många som mindre förnöjsamt att titta på. Men alla delar inte den åsikten heller förstås.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

OLED TV är så tunna att de kommer knäckas som en knäckebröd om du rör lite vid den, så de borde göras flexibla så att de inte går sönder ens om den faller på golvet.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av €lysian:

Det jag syftade på är vanligt driftläge där inga energisparfunktioner är påslagna. Det är klart att det går att få ner strömförbrukningen även på en plasma med såna inställningar, men det brukar resultera i mindre bakbelysning etc och upplevs av många som mindre förnöjsamt att titta på. Men alla delar inte den åsikten heller förstås.

Förstår det. Jag kör bara med det om kvällarna då jag sitter i ett bäckmörkt rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Förstår det. Jag kör bara med det om kvällarna då jag sitter i ett bäckmörkt rum.

Jag brukar göra det på min TV i sovrummet för att det inte ska bli för ljust där. Det är svårare att somna annars ^^

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av €lysian:

Jag brukar göra det på min TV i sovrummet för att det inte ska bli för ljust där. Det är svårare att somna annars ^^

Använder den som datorskärm själv. ^_^

Permalänk
Medlem

Stor och tunn skärm: CHECK
Miljörelaterad bg på skärmen: CHECK
Asiatisk tjej: CHECK

Picture successful!

Permalänk

Känns som hela tv-industrin har stagnerat på senare tid...

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Vill ha en TV med Retina skärm istället, OLED är ju förkastligt i jämförelse
...och bättre svärta, lägre strömförbrukning osv osv

Hade två Samsungs framför mig och man märkte ingenting, svärtan är helt grym på min CCFL (tack där nere)
Lägre strömförbrukning är inga problem, el kostar inte så mycket och jag sitter inte med en generator hemma som går på bensin

Skrivet av Zuggmate:

Man bör inte jämföra äpplen med päron. LCD (Liquid Crystal Display) är en paneltyp, medan LED är en typ av bakgrundsbelysning. (Du har förmodligen CCFL (Cold Cathode Fluorescent Lamp) eller något liknande i din TV, för det var vanligast innan LED tog över.) En LCD-TV kan ha LED-belysning.

(Du kanske redan vet det, men ditt inlägg tolkas lätt som att LCD och LED är två jämförbara, ömsesidigt uteslutande tekniker. Mitt inlägg är skrivet i största välmening.)

Sorry my mistake Tack för rättelsen, helt rätt med.

Permalänk
Medlem

Seriös fråga. Hur länge kommer det ta innan dessa skärmar kommit ner till rimliga nivåer tror ni? och en annan fråga jag trodde hela grejen med oled var högre upplösningar än 1080p.

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Och din elräkning ligger på?... (jk)

Faktum är att jag testade det med en elmätare när jag köpte tvn och i normalt tv läge eco mode drog den i genomsnitt 130W vid tv tittande. Inte dåligt för en 50"are. Min 3 år gamla Philips 42" plasma drog det dubbla under samma förutsättningar.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mamed:

Seriös fråga. Hur länge kommer det ta innan dessa skärmar kommit ner till rimliga nivåer tror ni? och en annan fråga jag trodde hela grejen med oled var högre upplösningar än 1080p.

Nej hela grejen är att man inte behöver någon bakgrundsbelysning, eftersom att pixlarna lyser upp sig själva.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Mamed:

Seriös fråga. Hur länge kommer det ta innan dessa skärmar kommit ner till rimliga nivåer tror ni? och en annan fråga jag trodde hela grejen med oled var högre upplösningar än 1080p.

Känns som att tidsfrågan är väldigt mycket beroende på vilka problem de nu har med yield'en. Det är nog en stor faktor till priset... det är ju inte bara ett hinder i produktionen, det är ju också något som gör att storskalefördelar inte riktigt kommer till effekt på samma sätt. Uttalanden nu är ju rätt luddiga verkar det som, vilket tyder på att de inte riktigt har någon lösning, dvs det är inte bara att göra lite schysstare maskiner i tillverksningprocessen, utan det kanske är något som de inte riktigt hittat en bra lösning på.

OLED handlar väl mycket om tunnare/lättare/strömsnålare, tekniken klarar säkert högre täthet men det känns inte som att det varit den största grejen, iaf inte så som jag fått uppfattning om det.

Permalänk
Avstängd

undrar vad fördelarna är mot vanliga lcd tv/ plasma
båda dom har ju för o nackdelar mot varandra..

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Snubblade över min post för ca 11 månader sedan,

Skrivet av Hardware guy:

Det blir förmodligen som alla tidigare gånger OLED utlovats om några månader, nämligen INGENTING.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Jädrar va smal! Skärmen var också rätt smal.

Permalänk
Medlem

Detta var det sista jag önskade hoppades äntligen att det skulle ta fart nu med stor efterfrågan till folk med pengar och släpp i december som de var sagt för Europas marknad och att dom skulle visa 60-65" Storlekar på CES 2013 i Januari.

Detta sa LG som senast i September så är snabba vändningar på detta.

Förra året drog dom tillbaka försäljningen på 32" modellen för att den var för liten och i år drar dom tillbaka pga för dåliga yields enligt dom. Själv misstänker jag att det har med tillverkningskostnaden som är den stora boven men ryktena om att dom uppgraderat fabrikerna för enorma belopp undrar man hur detta stämmer nu.

Hoppats på detta sedan 2007 då Sony visade upp sin lilla oled tv.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Anser svärtan, den äkta odynamiska kontrasten samt upplösningen är hela grejen med OLED. Kolla bara på en S2/S3 telefon, önskar mig en (gärna 6) 30 tums datorskärm i 4k av den kalibern.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Fyfan så smal, måste vara sjukt opraktisk att flytta på, lyfter den fel och den går av direkt!

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Ganska läckert när skärmkanterna kan göras så tunna, hade inte varit dumt i en nvidia surround/eyefinity rigg. Lär ju dröja ett år eller två innan priset börjar bli vettigt dock.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk

Jaaaaaa... Joooooo.. Tyvärr kan man inte få allt här i världen, man ska vara glad för det lilla! Men suget är något så enormt efter en sådan teve.. Bah!

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

Hrmm.. folk pratar så väldigt negativt om att det bara är 1080p.. ja jag kan hålla med om att det är väldigt underligt att man kan få över 400ppi på en mobilskärm, men inte ens 100ppi på en TV.. Men sålänge inte Sändningarna hänger med i utvecklingen så kommer inte TV apparaterna ändras heller.
En TV är trots allt gjord för att titta på TV på och idag sänds inte ens alla sändningar i 1080p.
Sen måste man komma ihåg att upplösning inte är allt som spelar roll heller! Om man jämför en gammal Plasma TV med 1080p
och en sprillans ny OLED så kan jag nog garantera att allting ser mycket bättre ut på OLED TVn.. folk hakar upp sig på upplösning lite på samma sätt som att folk alltid hakade upp sig på antalet megapixlar på kameror innan..

Och sen måste man komma ihåg att apples Retina upplösning anses vara perfekt för att man inte ska se pixlarna på normalt användningsavstånd. på en mobil skulle jag gissa på att det ligger på 40-80cm?
på en TV så är normalt avstånd kanske 2-5m.. då blir det väldigt mycket svårare att uppfatta hur högupplöst bilden är, för jag ser iallafall inga pixlar på min TV här hemma (WOHO, Retina!)

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Medlem

Så om allt går som det ska så får vi om ett år välja mellan högupplöst och OLED

...fan.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄