Träna när man är sjukskriven, dilemma.

Permalänk
Medlem

Träna när man är sjukskriven, dilemma.

Såhär ligger det till, jag har under snart ett halvårs tid dragits med värk från magen (närmare bestämt blåsan), en konstant känsla av att vara pissnödig (jävligt frustrerande psykiskt och fysiskt) jag har vart till läkare och blivit remitterad till urolog, efter 3 besök där så säger han att han misstänker att jag har "kronisk prostatit", inte så jävla roligt att höra och inte så kul att berätta för folk heller. Men om någon ska kunna förstå min situation så lär jag berätta om den så gott det går.

Hur som helst, i förrgår var jag till urologen som gav mig diagnosen, medicin i 5 veckor framöver samt en sjukskrivning under 10 dagar då jag ska gå på "dubbel dos" av medicinen.

Anledningen att jag är sjukskriven är FRÄMST problemen att jag vaknar mellan 4-8 gånger per natt och måste pissa, men även värk och att detta har tagit hårt på psyket under halvåret jag haft problemet och vart orolig.

Hur som helst, till själva frågan, jag har som sagt problem med sömnen, sover dåligt pga att jag ständigt vaknar, och pga. sjukskrivningen så känner jag att jag inte kan träna eftersom "kan jag träna kan jag jobba", men å andra sidan så måste jag inte träna på bestämda tider utan jag kan "sova vakna sova vakna sova vakna" ända tills jag känner mig någorlunda utvilad, vilket jag inte kan om jag måste upp till jobbet 06:30, även om jag lägger mig 20:00 dagen innan. Men nu till dilemmat, jag känner att jag inte kan träna eftersom jag är sjukskriven, men om jag inte tränar så får jag ännu större problem med sömnen då jag får svårt att somna, och sen svårt att somna om efter varenda jävla toabesök.

Så, törs jag träna för att få sömnen att fungera eller blir det som jag tror att alla kommer se på mig som en jävla slacker som kan träna men inte jobba.

Sorry för rörigt inlägg,

Permalänk
Avstängd

Tja, bry dig inte om vad andra tycker. "Om du kan X [träna] så kan du minsann också Y [jobba]" är ju ett felslut. Tänk på alla de som har psykologiska snarare än fysiologiska problem. Folk med manier och depressioner, sorg eller liknande. De kan må bättre av träning och/eller ha god fysisk kondition men är ändå oförmögna att arbeta under skov. Oförståendet här handlar ju enbart om okunnighet helt enkelt.

Helt uppenbart att du ska träna om du tror att det hjälper dig med sömnen. Sömn är ett av de där basala problemen som både fysiska och psykiska sjukdomar tillslut "möts". Utan adekvat sömn kan man inte prestera speciellt mycket. Edit: Dvs, om urologen håller med förstås! Ordinerar denne vila, ska du inte heller träna. Men jag misstänker att du redan fått en del "fysiska tips" som vissa kan uppleva som förnedrande, t.ex. att "sittkissa". Svälj i sådant fall eventuell stolthet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Tja, bry dig inte om vad andra tycker. "Om du kan X [träna] så kan du minsann också Y [jobba]" är ju ett felslut. Tänk på alla de som har psykologiska snarare än fysiologiska problem. Folk med manier och depressioner, sorg eller liknande. De kan må bättre av träning och/eller ha god fysisk kondition men är ändå oförmögna att arbeta under skov. Oförståendet här handlar ju enbart om okunnighet helt enkelt.

Helt uppenbart att du ska träna om du tror att det hjälper dig med sömnen. Sömn är ett av de där basala problemen som både fysiska och psykiska sjukdomar tillslut "möts". Utan adekvat sömn kan man inte prestera speciellt mycket. Edit: Dvs, om urologen håller med förstås! Ordinerar denne vila, ska du inte heller träna. Men jag misstänker att du redan fått en del "fysiska tips" som vissa kan uppleva som förnedrande, t.ex. att "sittkissa". Svälj i sådant fall eventuell stolthet.

Jag har inte fått prata med speciellt mkt med urologen då han hade väldigt bråttom att få iväg mig, hann inte fråga de frågor jag hade då jag vart näst intill apatisk när han sa "kronisk prostatit", trodde jag skulle få dras med skiten hela livet, men kronisk verkar inte betyda kronisk i det här fallet. Så vad han anser om träning under den här tiden vet jag inte och kommer nog inte få veta heller då det bara var en vikarierande urolog som inte är där längre, plus att hans svenska var dålig så skulle ha svårt att föra diskussionen över telefon så han förstår hur jag menar.

Om jag hade ansett att tips som "sittkissa" skulle vara förnedrande skulle jag nog aldrig gjort en tråd på Sweclockers om problemet Sittpissa gjorde jag ofta innan jag ens fick några problem, bara skönt att få sätta sig ett tag :).

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma med MBY. Att du inte kan jobba är som jag förstår det främst på grund av oregelbundenhet i sömn och smärta och i förlängningen nedsatt psykisk hälsa. Att då utesluta icke-schemabunden träning under dippar i smärta och när du sovit ihop en hyfsad kvot sömn som skulle kunna öka ditt psykiska välbefinnande ... ja, du hör ju själv hur korkat det låter, såvida din urolog inte ger några medicinska skäl att undvika träning förstås.

Sedan kommer det som sagt att svida i vissas ögon, men handlar det om privatpersoner är det bara att ge dem fingret. Kommer det till arbetsgivare eller myndigheter tror jag säkerligen att du skulle kunna få en skriftlig rekommendation för träning för den psykiska hälsa om du lägger ner lite energi på att peta på rätt personer inom vården. Börja med att lägga fram det som du skrivit här för din urolog så kan han säkerligen hjälpa dig vidare till rätt personer.

Edit: Nu hann du posta om situationen med urologen, så tolka inte "din urolog" som "den urolog du haft hittills", men principen är ändå densamma. Den vikarierande urologen lär väl knappast ha varit den ende i landet, eller ens i stan ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

Om jag hade ansett att tips som "sittkissa" skulle vara förnedrande skulle jag nog aldrig gjort en tråd på Sweclockers om problemet Sittpissa gjorde jag ofta innan jag ens fick några problem, bara skönt att få sätta sig ett tag :).

Ja, jag menade inte att du per automatik skulle uppfatta det som förnedrande att sittpissa, men med tanke på hur vissa män ibland kan reagera på förslaget (som har en del medicinska fördelar, oavsett problem) ville jag gå försiktigt fram. Av någon för mig obegriplig anledning tror vissa män att manligheten på något vis sitter (står?) i att man står och pissar.

Själv brukar jag stå på äckliga/offentliga toaletter och sitta hemma. Det är helt enkelt bekvämast och det förefaller tömma blåsan bäst. Jag har för mig att det även verkar profylaktiskt (förebyggande) mot framtida prostataproblem. Dessutom är det snällt mot honkönet eftersom man inte glömmer ringen uppe eller skvätter. Enda problemet kan vara dåligt konstruerade eller grunda toaletter som gör att åderpålen tar i någonstans. Man kan märka när en toalett inte är designad med tanke på att även riktiga karlar ska kunna sittkissa.

Det där med "kroniskt" kan vara klurigt. Vissa tror att det betyder "hela tiden" som i att en verk som går över bara för en sekund inte är "kronisk", andra tolkar det som "livet ut".

I själva verket är "kroniskt" lite olika beroende på vilken sjukdom det rör sig om. I vissa fall betyder det "obotlig", dvs livet ut, i andra fall betyder det bara att problemen uppnår en viss frekvens (kronisk huvudvärk brukar vara 10-15 huvudvärks-fall per månad, t.ex.) eller ibland att den är ihållande och faktiskt inte går över/lättar alls. Kroniska sjukdomar kan vara diabetes, allergi, autoimmuna sjukdomar, migrän, psykiatriska besvär, blind- eller dövhet, vissa typer av anemi, etc, etc, etc. Alla med olika prognoser, olika utvecklingstakt och olika besvär av konstant eller varierande karaktär.

Vad kroniskt i ditt fall betyder vet jag inte. Dumt av urologen att inte ta sig tid att förklara det. Ger google några tips?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Om inga arbetskamrater från jobbet finns på gymmet så behöver du inte fundera på något alls utan bara köra, om det finns arbetskamrater på gymmet så blir det dock en knepigare situation att förklara för dessa att du är för sjuk för att arbeta, men ändå kan gå till gymmet och träna.
Där mitt råd med arbetskamrater på gym är att först tala med dessa om dina problem och säga att gym kan vara bra, istället för att först gå till gym sedan försöka förklara för dem varför du tränar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Se det som rehabilitering. Du tränar för att du ska må bättre vilket leder till att du snabbare kommer tillbaka i arbete.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Just det här är en av dom största problemen med "arbetslinjen" enligt mig, om man är frisk nog att rehabilitera/ha fritid/leva så är man frisk nog att jobba, även om man inte är frisk nog att göra båda.

Permalänk
Medlem

Gå och träna!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Just det här är en av dom största problemen med "arbetslinjen" enligt mig, om man är frisk nog att rehabilitera/ha fritid/leva så är man frisk nog att jobba, även om man inte är frisk nog att göra båda.

Nja, det är väl synd att göra detta till en politiktråd. Jag ser som det största problemet att många har svårt att bedöma sjukdom men gillar att ha åsikter ändå. Speciellt psykosomatiska besvär är det inte många som förstår digniteten av (inte ens de lidande alla gånger). Det gäller förvisso även försäkringskassan och politiker.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nja, det är väl synd att göra detta till en politiktråd. Jag ser som det största problemet att många har svårt att bedöma sjukdom men gillar att ha åsikter ändå. Speciellt psykosomatiska besvär är det inte många som förstår digniteten av (inte ens de lidande alla gånger). Det gäller förvisso även försäkringskassan och politiker.

Den politiska samhällsdebatten både skildrar och formar samhällets syn på saker och ting.
Och precis som du säger, om både politiker och försäkringskassan gör bedömningar som är alldeles för hårda ökar även den synen hos allmänheten. Framförallt då starka politiska krafter för fram "siffror" som säger detta.

Så jag menade egentligen inte det hela politiskt på det viset, men det går inte att undgå i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Tja, bry dig inte om vad andra tycker. "Om du kan X [träna] så kan du minsann också Y [jobba]" är ju ett felslut. Tänk på alla de som har psykologiska snarare än fysiologiska problem. Folk med manier och depressioner, sorg eller liknande. De kan må bättre av träning och/eller ha god fysisk kondition men är ändå oförmögna att arbeta under skov. Oförståendet här handlar ju enbart om okunnighet helt enkelt.

Helt uppenbart att du ska träna om du tror att det hjälper dig med sömnen. Sömn är ett av de där basala problemen som både fysiska och psykiska sjukdomar tillslut "möts". Utan adekvat sömn kan man inte prestera speciellt mycket. Edit: Dvs, om urologen håller med förstås! Ordinerar denne vila, ska du inte heller träna. Men jag misstänker att du redan fått en del "fysiska tips" som vissa kan uppleva som förnedrande, t.ex. att "sittkissa". Svälj i sådant fall eventuell stolthet.

nej, så enkelt är det inte.

Fysiska skador/problem: här beror det på typ skada, typ av träning och typ av arbete. Att vilja vara sjukskriven när man har tex kontorsjobb för att man har ont i ett ben men samtidigt kan vara ute och löpträna blir ju väldigt konstigt.
Däremot samma jobb, samma skada men att vara på gm och träna resten av kroppen ser jag som läkare inget hinder för.

Vad gäller psykiska åkommor är det nog få som tcker det är konstigt att motionera, eller till och med främjar detta med hjälp av FAR (fysiskt aktivitet på recept) är något konstigt.

Så det ska mycket till för att det ska vara konstigt att träna om man är sjukskriven, men det är inte enkelt, det beror som skrivet på typ av jobb/arbetsuppgifter, anledning till sjukskrivning och typ av träning. Ibland är det elt fel, oftast är det ok och till och med bra att träna.

Det handlar snarare oftast om att man bryr sig om vad arbetskollegor tycker än andra, det ska nämligen krävas mycket för att en läkare ska säga att du inte får träna, oavsett skada.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Den politiska samhällsdebatten både skildrar och formar samhällets syn på saker och ting.
Och precis som du säger, om både politiker och försäkringskassan gör bedömningar som är alldeles för hårda ökar även den synen hos allmänheten. Framförallt då starka politiska krafter för fram "siffror" som säger detta.

Så jag menade egentligen inte det hela politiskt på det viset, men det går inte att undgå i sammanhanget.

Ok, då håller jag med dig. Fast jag tror försäkringskassans problem är betydligt äldre än "arbetslinjen".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ok, då håller jag med dig. Fast jag tror försäkringskassans problem är betydligt äldre än "arbetslinjen".

Nja, alltså, systemet var långt ifrån perfekt innan men på det sättet man blir bemött nu och den typen av nonsens argument och avslag man får idag fanns helt enkelt innan öht, och idag är det praxis.

Sen är det så klart en gradskillnad, vissa saker är bättre med det nya systemet också. Men det har skett en revolutionär förändring där hela skyddsnätet har dragits undan för väldigt många och helt kastats omkull för ännu fler.

Det har gett helt direkta effekter i hur man blir bemött av läkare, kuratorer, psykologer, sjukgymnaster, arbetsterapeuter osv där man blir bemött med "jag kan inte hjälpa dig" eftersom dom har erfarenhet av tidigare patienter med liknande besvär som dom inte kan hjälpa på den vägen.