Apple tvingas be Samsung om ursäkt i 14 punkters Arial

Permalänk

Undrar varför jag inte kan läsa dethär på Macworld.com?

Permalänk
Skrivet av Haziza:

Vad har hänt med swecs nyheter? Så troligt fjantiga. Samsung gör precis som Apple men folk fattar inte så långt..

Vad som hänt med nyheterna? Detta utfall i en patenttvist är väl det första i sitt slag, och bör ses som en vettig nyhet om något?
Det är ju inte direkt SweC's nyhetsförfattare som bestämmer vad som sker runt i hårdvaruvärlden.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Undrar varför jag inte kan läsa dethär på Macworld.com?

Ja, det är märkligt. Själv har jag inga som helst problem att läsa om ämnet på macworld.com. Fast om du menar exakta ordalydelserna i artikeln så kan det bero på att det är olika redaktioner och speciellt att macworld.com skriver på engelska.

Permalänk
Medlem

när kommer ursäkten upp på apples hemsida? Någon som har en länk?

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Apples strategi är att skrämma bort konkurens. Ett sätt som på sätt och vis påminner om vad Intel gjorde med AMD.

Denna videon är lite smått kul, speciellt för de som tror att Apple är så himla inovativa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Ok, jag får väl omformulera frågan då: Tycker du inte det är märkligt att hela domstolens beslut fattades enbart på den bilden och att Samsung valde att hålla truten på sig och inte protestera där i domstolen mot Apple inför domaren och påtala att bilden som Apple hade gjort inte är enligt verkligheten? Du ser inget konstigt i det eller? Du väljer att svälja allt med hull och hår istället? Inget kritiskt tänkande? Det finns inte ens en liten tanke hos dig att "tja, jo, det låter ju lite märkligt att Samsung skulle hålla truten på sig när de ser att Apple ljuger för domstolen". Personligen tycker jag att det låter lite väl märkligt, men så är jag ganska kritisk också och väljer inte att tro på allt jag ser och hör, oavsett om det har med Samsung, Apple eller något annat företag att göra, vilket ni såklart försöker vinkla det till.

Möjligen rättegång taktik för att få tramset stoppat efteråt. Vem vet hur advokater tänker.

Det enda faktumet vi har är bevismanipulationen ifrån apples sida.
Även du måste ju hålla med om att denna bild är väldigt ful, där 16:9 Samsungen är lika stor/lång/bred som 4:3 Ipaden, och startskärmen tydligen är programbiblioteket.
Sid 28/44

Citat:

googletranslate:
Den totala utseende två ovan produkter är nästan identiska, för Galaxy Tab 10,1 exemplar alla distinkta delar av funktionerna i iPad 2:
(i) en rektangulär produkt med fyra jämnt rundade hörn,
(ii) en plan, ren yta som framsidan produkten omfattar,
(iii) en bild av en metallisk inneslutning för platt, klar yta,
(iv) en display som är centrerad under tydlig ytan,
(v) på den klara ytan, klara, neutrala hölls begränsningar placerade på alla sidor av skärmen , och
(vi) Om produkten är påslagen, färgade ikoner inom displayen

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Möjligen rättegång taktik för att få tramset stoppat efteråt. Vem vet hur advokater tänker.

Det enda faktumet vi har är bevismanipulationen ifrån apples sida.
Även du måste ju hålla med om att denna bild är väldigt ful, där 16:9 Samsungen är lika stor/lång/bred som 4:3 Ipaden, och startskärmen tydligen är programbiblioteket.
Sid 28/44
http://imageshack.us/a/img820/8952/sgtipad.png

Ok, låt oss säga att det var ett taktiskt drag från Samsungs advokater att hålla truten på sig. Låter det dock rimligt att Samsungs advokater skulle hålla truten på sig och därmed riskera ett försäljningsstopp vilket eventuellt skulle medföra stora ekonomiska förluster för Samsung? Hade det inte varit bättre att stoppa tramset redan från början?

Jag tycker att allt som skiljer sig från sanningen är fult, oavsett vilket/vilka företag som är inblandande. Förövrigt så kanske du missade S_Z inlägg? Jag citerar hans inlägg här under:

Citat:

Självklart hade domstolen tillgång även till de fysisk enheterna. Och i dokumentet, som jag gissar är det du länkar till finns det flertalet bilder som är korrekta.

Citat:
It is understood that the judge involved in the German case made his ruling based on a physical examination of the two tablets, rather than relying Apple's paper submission alone.

Patent law blogger Florian Mueller told BBC News that attempting to deliberately mislead the court would have been extremely foolish, given possible criminal penalties.

"I cannot imagine that any sane person would take a risk and intentionally manipulate evidence in this context.

"With different product versions being sold on different continents, and different pictures showing up at different points in time, someone may have been confused, but that's the worst-case scenario I can realistically imagine here," he said.
Källor:
http://arstechnica.com/apple/2011/08...on-not-likely/
http://www.bbc.co.uk/news/technology-14542200

Galaxy Tab var under säljstopp fram tills att Samsung designade om sin Galaxy Tab för tyska marknaden: http://www.theverge.com/2011/11/16/2...rman-sales-ban

Men att ett säljstopp överklagas och avbryts är ju annars inget ovanligt, det skedde senast häromdan med säljstoppet av Nexus:en i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Ok, låt oss säga att det var ett taktiskt drag från Samsungs advokater att hålla truten på sig. Låter det dock rimligt att Samsungs advokater skulle hålla truten på sig och därmed riskera ett försäljningsstopp vilket eventuellt skulle medföra stora ekonomiska förluster för Samsung? Hade det inte varit bättre att stoppa tramset redan från början?

Jag tycker att allt som skiljer sig från sanningen är fult, oavsett vilket/vilka företag som är inblandande. Förövrigt så kanske du missade S_Z inlägg? Jag citerar hans inlägg här under:

Om du inte har några egna argument varför ens svara.

Det är ju rätt uppenbart att Apples taktik under rättegången går ut på att förvränga sanningen och ta saker ur kontext till sin egen fördel.
Du kanske har missat att det?

Permalänk
Medlem

Det finns en del inlägg i denna debatt som saknar anknytning till verkligheten (Då menar jag inte att man har konstiga åsikter, vilket man har rätt att ha, utan att man inte förstår hur en rättsprocess fungerar m.a.p. patent). För den som är intresserad kan det vara av intresse att läsa denna artikel som handlar om hur patentsystem i regel fungerar och vilka kryphål som finns, se exempelvis IV (Intellectual Ventures) skapat av Myhrvold.

Gällande first-to-file vs first-to-invent, den förra ger i regel ett (inre) effektivare patentsystem medan den senare ger ett rättvisare system (I brist på bättre ord, jmf med "effectiveness vs efficiency"), så att säga att USAs nya patentsystem (first-to-file) skulle vara bättre bara för att det är enklare är inte nödvändigtvis sant.

Det är också viktigt att förstå att den anglo-amerikanska rätten är baserad på vad som vanliga kallas common law medan den större delen av den delen av världen snarare använder ett system som benämns civil law, något som gör att det är väldigt svårt att jämföra domar i England och Tyskland då de har helt olika betydelse för följande domar och lagstiftning. Wikipedia ger en ganska bra bild av de olika begreppen.

Men detta är ett internetforum, så jämför på för glatta livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Om du inte har några egna argument varför ens svara.

Det är ju rätt uppenbart att Apples taktik under rättegången går ut på att förvränga sanningen och ta saker ur kontext till sin egen fördel.
Du kanske har missat att det?

Hur kan Apple förvränga sanningen genom att ha en felaktig bild samtidigt som produkterna finns fysiskt sett i rättegången? Enligt vad S_Z skrev (och de källor han angav) så fanns produkterna i domstolen så att domaren själv kunde se med egna ögon hur produkterna såg ut i verkligheten. Enligt samma källor så var domarens beslut inte enbart baserad på bilderna som en del i denna tråd har försökt få det till.

Det som du verkar tycka är uppenbart verkar inte andra tycka, vilket jag är övertygad om att de har betydligt bättre koll än vad du har (se S_Zs källor igen om du inte redan har gjort det).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mahasj:

Lugnt!

Och bra att du la till din Edit, det vill säga att det har hänt många andra bolag. Det är även lite det jag, och andra, försöker belysa att det är inte bara Apple som beter sig si eller så. Men när det gäller just Apple så brukar diskussionerna bli ganska enkelspåriga, enligt min åsikt.

Stora problemet vad gäller just Apple och deras patent är att de har en uppsjö av patent på designer/mönsterskydd och flera av dessa är så pass generella att de med dagens regler aldrig skulle bli godkända. Det kommer bli ett juridiskt skådespel utan dess like inom kort när flera av dessa överklagas eller kommer att överklagas.

Hela idén med mönsterskydd/design och mjukvarupatent är ju vansinnig.

Permalänk
Medlem

Riktigt fjantigt, särskilt när det är så löjligt uppenbart att Samsung plagierat Apples produkter.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Stora problemet vad gäller just Apple och deras patent är att de har en uppsjö av patent på designer/mönsterskydd och flera av dessa är så pass generella att de med dagens regler aldrig skulle bli godkända. Det kommer bli ett juridiskt skådespel utan dess like inom kort när flera av dessa överklagas eller kommer att överklagas.

Hela idén med mönsterskydd/design och mjukvarupatent är ju vansinnig.

Nu har jag lite dålig koll på hur många av Apples patent som är generella och hur det ser ut hos andra företag, men håller i stora drag med dig. Dock kan jag se vissa fördelar med mönsterskydd/design och mjukvarupatent, men finns ju även nackdelar såklart. Dock när det gäller patent som baseras på generella saker (i Apples fall, fyrkant med rundade hörn) så låter det helt galet i mina öron. Samtidigt så vet jag inte hur han/hon/de som godkände patentet tänkte, så jag kan inte uttala mig för mycket om det. Däremot så hoppas jag på att det var en engångsföreteelse och att det inte kommer att upprepas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det verkar som att Apples strategi är att skrämma bort konkurens. Ett sätt som på sätt och vis påminner om vad Intel gjorde med AMD.

Denna videon är lite smått kul, speciellt för de som tror att Apple är så himla inovativa...
http://www.youtube.com/watch?v=wFeC25BM9E0

Grattis till veckan bästa post! Kudos för en mycket bra video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Riktigt fjantigt, särskilt när det är så löjligt uppenbart att Samsung plagierat Apples produkter.

Istället för att bara framstå som en fanboy (oavsett om du är det eller inte) kanske du skulle införa lite substans i det du skriver? Framför vad du anser är ett plagiat (definitionen är viktig, och du har förmodligen fel enligt domstolen) och varför detta fall är ett exempel på det. Att något liknar något annat räcker absolut inte, det vore dagisnivå.

Permalänk

Har varit igenom några turer med min "Jag är inte en Apple-fanatiker" kollega de senaste månaderna när helst någon ny dom faller eller uppmärksammas. Två saker som jag hänger mig fast vid för att bibehålla min mentala hälsa vill jag i alla fall delge. Det handlar om etik, moral och mig själv.

Apple är inte underdogs. Min kollega tycktes inta en ställning där han bedömde Apple som den parten som "försvarade" sig mot stygga jättar som försökte krossa dem under sin stövel. När Apple gör anspråk på 80% av den mobila marknaden och värderas till över 650 miljarder dollar blir de inte så små längre. De blir faktiskt det största IT-företaget i världen.

Med tanke på hur hårt Apple-folket gick ner på Microsoft när de var störst ligger ju ordet dubbelmoral nära till hands. När ett företag som hävdar monopol och trollar med patent ger sig på mindre beskaffade konkurrenter är de ju absolut inte hackkycklingar. De är mobbare.

P.S. Jag säger inte att Samsung är fattiga och små eller att de inte skulle göra samma sak om rollerna var omvända. Men nu är det inte Samsung som är störst och hävdar ett veritabelt monopol på den mobila marknaden.

Det andra är att jag, som kund, inte är intresserad av den dyraste produkten på marknaden. Alltså. Jag är en purist. Telefoner skall kunna ringa först och främst. Alla telefoner kan ringa. Jag vill inte betala ett löspris på 10 000:- för att kunna ringa när jag kan betala hundralappar. När det gäller smartphones är jag mer mån om prestanda för lägre pris än att betala mer för mindre enligt samma princip. Jag väljer alltså inte Apple-produkter överhuvudtaget. That's it and that's that. Som konsument känner jag att jag inte ligger i Apples segment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Skruvis, vi har haft våra duster men jag gillar dig och din förmåga att diskutera men lämna Mahasjhbjdsjfh eller vad han heter... Likaså Destromath.. Det går inte diskutera med en sådan människa som inte kan se objektivt på de artiklar som presenteras.

Confirmed!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mahasj:

Nu är det dock inte så att Apple har stämt Samsung bara för en fyrkant med runda hörn, det är en hel del andra patent också det är frågan om.
Sen vad som funnits innan har inte så stor betydelse när det gäller patent. Har man patent på något så kan man stämma andra företag om de börjar inkräkta på ens patent. Och det är därför det stäms till höger och vänster mellan de olika företagen, så det är inget unikt för Apple. Dock är det väldigt populärt att skriva om Apple (ger mycket reklamintäkter till exempel).

Fin bild på patentstämningar.

Nej man kan inte patentera sånt som andra uppfunnit.
Man kan tex inte patentera hjulet eller hävstången.
Att en del ogiltiga patentansökningar godkänns är en annan sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej man kan inte patentera sånt som andra uppfunnit.
Man kan tex inte patentera hjulet eller hävstången.
Att en del ogiltiga patentansökningar godkänns är en annan sak.

Nu har jag dock inte sagt något om att patentera sådant som andra har uppfunnit. Det jag skrev var att om man har patent på något (oavsett om det är rätt eller fel) så spelar det ingen större roll vad som funnits innan. Genom att du har patentet så kan du även utnyttja patentet till din egna fördel. Sen är det klart att ett patent kan ogiltigförklaras, men det är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Riktigt fjantigt, särskilt när det är så löjligt uppenbart att Samsung plagierat Apples produkter.

Dagens sanning, dags för lite Fredags-mys-dryck

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Jo för världens mest framgångsrika företag är så dåliga.. Försök jobba, så kanske du har råd till deras prylar du med.

Vad har hänt med swecs nyheter? Så troligt fjantiga. Samsung gör precis som Apple men folk fattar inte så långt..

Skickades från m.sweclockers.com

Ska komma från killen som dels tror att folks Apple motstånd beror på folks ekonomi och dels tror Swec har något med detta att göra förutom att de faktiskt valde (precis som en hel del andra medier) att skriva en kort artikel om hur Apple får be om ursäkt till Samsung. Samsung är inte felfria.. men de senaste två åren har Apple lett en häxjakt mot just Samsung (observera inte mot Google själv när en del av patenttvisterna består inte enbart av estetiska saker utan även mjukvarutvister som inte ens Samsung har något med att göra) och nu får de motgångar.. Vilket är härligt. Hade uttalat mig motstånd mot Samsung om de försökt med samma saker. Men sedan har ju Apple också en grundare som hade ett enormt hat mot Android.. Detta verkar ha smtitat av sig inom bolaget tydligen.

Skrivet av Gr8t:

Dagens sanning, dags för lite Fredags-mys-dryck

Dagens sanning är att alla kopierar från alla.. Även Jobs erkände detta. Skillnaden är väl att Apple går till frontalangrepp mot folk som ens har likheter med deras produkter och framstår då som hycklare. Jag gillar Apples produkter.. De gör bra produkter och deras estetiska formgivning på deras laptops är svårslagna.. Det jag INTE gillar är vad deras juridiska gamar gör och hur de hycklar och förvränger "bevismaterial". Jag bryr mig egentligen inte om detta "Android vs iOS" ämne utan det är så att jag helt enkelt hatar hycklare och jag har inte mycket över för fanbois.. I detta fall hycklar Apple ganska enormt och utnyttjar sin ställning som jätte att på smutsiga vägar försöka slå ner på konkurrensen.. Om nu Iphone är så "bra" som Apple vill få den till.. Slå då Samsung i en fair fight där smartphones sätts mot varandra ist för att försöka lösa skiten i en domstol och utnyttja ett redan trasigt patentsystem.. Genom att göra som Apple gör just nu.. bevisar bara att Apple faktiskt fruktar Samsung och Galaxy serien.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni göra om ni ägde Apple?

Jag kan förstå Apple, tänk om ni hade ett eget företag, hade ni inte gjort samma som Apple gjorde?

Många tekniker som Apple har, eller som de var först på marknaden med har funnits innan, men Apple var dem som kunde få det till oss konsumenter till ett pris som folk var villiga att betala. DET fanns inte innan tillgängligt för oss. På det sättet var Apple först.

Se på denna bild tex hur telefoner såg ut från andra tillverkare innan och efter iPhone

http://www.idrugged.com/wp-content/uploads/2012/02/befroe-and...

Det är fakta, de kan ha haft prototyper osv, men inget som fanns på marknaden. Bilden visar detta rätt bra.

Efter detta börjar ALLA göra liknande som iPhone, alla skrattade åt iPhone hur dyr och hur idiotisk den var, men tji fick dem. Problemet nu är inte Android, utan Samsung. Google varnade samsung för att deras produkter för för lika Apples.

Det som skett nu är att Samsung kopierat nästan allt! Hur deras pekplattor förpackas, kontakten till den som är en kopia av apples, laddaren, hörlurarna, deras mac mini kopia, samt deras senase billiga google chrome dator. Många av deras telefoner är enormt lika apple, såsom galaxy ace som är lik iPhone 4 och samsung galaxy S som är lik iPhone 3GS.

Man kan säkert inte stämma någon för att de är för lika, utan man kan bara stämma dem för de saker man tagit patent på, därför det är som det är. Apple stämmer ju inte HTC tex, som också är en stor tillverkare.

Om jag var apple hade jag gjort samma sak.. när det är så uppenbart att något annat stort företag försöker leva på mina innovationer som jag lyckades få till marknaden.

Permalänk

HTC

Apple har visst stämt HTC både 2010 och 2011 för över 10 patent.
en.m.wikipedia.org/wiki/Smartphone_wars

Visa signatur

vattumannen

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Jag kan förstå Apple, tänk om ni hade ett eget företag, hade ni inte gjort samma som Apple gjorde?

Många tekniker som Apple har, eller som de var först på marknaden med har funnits innan, men Apple var dem som kunde få det till oss konsumenter till ett pris som folk var villiga att betala. DET fanns inte innan tillgängligt för oss. På det sättet var Apple först.

Se på denna bild tex hur telefoner såg ut från andra tillverkare innan och efter iPhone

http://www.idrugged.com/wp-content/uploads/2012/02/befroe-and...

Det är fakta, de kan ha haft prototyper osv, men inget som fanns på marknaden. Bilden visar detta rätt bra.

Efter detta börjar ALLA göra liknande som iPhone, alla skrattade åt iPhone hur dyr och hur idiotisk den var, men tji fick dem. Problemet nu är inte Android, utan Samsung. Google varnade samsung för att deras produkter för för lika Apples.

Det som skett nu är att Samsung kopierat nästan allt! Hur deras pekplattor förpackas, kontakten till den som är en kopia av apples, laddaren, hörlurarna, deras mac mini kopia, samt deras senase billiga google chrome dator. Många av deras telefoner är enormt lika apple, såsom galaxy ace som är lik iPhone 4 och samsung galaxy S som är lik iPhone 3GS.

Man kan säkert inte stämma någon för att de är för lika, utan man kan bara stämma dem för de saker man tagit patent på, därför det är som det är. Apple stämmer ju inte HTC tex, som också är en stor tillverkare.

Om jag var apple hade jag gjort samma sak.. när det är så uppenbart att något annat stort företag försöker leva på mina innovationer som jag lyckades få till marknaden.

Det är skillnad på att försvara sig och använda det bristfälliga patentsystemet som direkt krigsföring. Apple är de klart mest aggressiva på detta och fram till och med 2011 stod de ensamma för 46% av alla stämningar mellan mobiltelefontillverkare. Lägger man till motstämningarna som kom som en direkt funktion av det blir andelen klart högre.

De har rätt att göra det men de har också skapat en hel del badwill, just tack vare vad de stämt för. Du har direkt fel i att de inte stämmer HTC och andra företag, det är absolut inte bara Samsung. Samsung är dock den största konkurrenten så fokuset ligger uppenbart där, vilket synts bl a genom att de några gånger stämt enbart Samsung för något som de skulle kunnat stämma andra för också.

Däremot ser du inte samma stämningsförfaranden mellan de andra tillverkarna. Visst förekommer det stämningar men inte i närheten av samma grad. Det är helt enkelt inte alls konstigt att Apple pekas ut så mycket som de gör vad gäller stämningsbiten. Det betyder dock inte att de andra företagen är felfria.

Sedan vad gäller att företag började göra telefoner som liknade iPhone så är det ett perfekt exempel på hur produkter evolverar. Den första iPhonen var intressant med dess multitouchskärm osv, men den var rätt fattig på övrig funktionalitet. Tittar man på telefonerna idag så var Nokias N95-serie egentligen en avsevärt mycket mer komplett telefon än iPhone, trots att den kom ut tidigare. Nokia får dock aldrig samma erkännande. På N95 hade du GPS med positionering och navigering, 3G-surf på riktiga hemsidor, möjlighet att installera program, en bra kamera, äkta multitasking, MMS, videosamtal, bra videouppspelning osv. Listan är rätt lång på saker den telefonen hade och en hel del av det började Apple senare implementera i sina telefoner.

Permalänk

No more apples

När jag tittade på länken:(http://www.idrugged.com/wp-content/uploads/2012/02/befroe-and...)
så saknar jag faktiskt hur "kul" och olika mobiler kunde vara.
Idag är det så att jag undviker att skriva sms tex eftersom det är så sjukt svårt jämfört med förr.
Då kunde man skriva ett sms med en hand utan att titta på mobilen.
Utveckling? jo ja, en större och bättre skärm med touchfunktion, men de flesta funktionerna fanns faktiskt redan innan.
Att min förra mobil Iphone 4 hade sämre täckning än min gamla "vanliga" mobil är inte vad jag tycker är utveckling och passande för marknadsledande produkter.
Det kommer ALDRIG MER bli en Apple-produkt igen.
Jag hatar att de låser en till sig med tex itunes osv osv.
Min "bästa" mobil var SE C905 utan tvekan.
Tittar man på ungdomar idag så går många o tittar ner på sin mobil hela tiden.
En bra skärm kanske, men det finns faktiskt ett liv utanför mobilen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är skillnad på att försvara sig och använda det bristfälliga patentsystemet som direkt krigsföring. Apple är de klart mest aggressiva på detta och fram till och med 2011 stod de ensamma för 46% av alla stämningar mellan mobiltelefontillverkare. Lägger man till motstämningarna som kom som en direkt funktion av det blir andelen klart högre.

De har rätt att göra det men de har också skapat en hel del badwill, just tack vare vad de stämt för. Du har direkt fel i att de inte stämmer HTC och andra företag, det är absolut inte bara Samsung. Samsung är dock den största konkurrenten så fokuset ligger uppenbart där, vilket synts bl a genom att de några gånger stämt enbart Samsung för något som de skulle kunnat stämma andra för också.

Däremot ser du inte samma stämningsförfaranden mellan de andra tillverkarna. Visst förekommer det stämningar men inte i närheten av samma grad. Det är helt enkelt inte alls konstigt att Apple pekas ut så mycket som de gör vad gäller stämningsbiten. Det betyder dock inte att de andra företagen är felfria.

Sedan vad gäller att företag började göra telefoner som liknade iPhone så är det ett perfekt exempel på hur produkter evolverar. Den första iPhonen var intressant med dess multitouchskärm osv, men den var rätt fattig på övrig funktionalitet. Tittar man på telefonerna idag så var Nokias N95-serie egentligen en avsevärt mycket mer komplett telefon än iPhone, trots att den kom ut tidigare. Nokia får dock aldrig samma erkännande. På N95 hade du GPS med positionering och navigering, 3G-surf på riktiga hemsidor, möjlighet att installera program, en bra kamera, äkta multitasking, MMS, videosamtal, bra videouppspelning osv. Listan är rätt lång på saker den telefonen hade och en hel del av det började Apple senare implementera i sina telefoner.

Åja, Microsoft är rätt aggressiva också om man ska gå efter den länken jag la upp på sida 4, Apples 27 patentstämningar (+13 motstämningar) mot Microsofts 38 patentstämningar. Fast betydligt mer populärt att skriva om Apple såklart. Källa: Bild över patentstämningar

Sen kan ni ju fråga er, precis som esafesa skrev, vad ni hade gjort i Apples position när det gäller företaget Samsung? Här är en "samlingssida" där man kan se en del av vad Samsung har kopierat/efterliknat från Apples produkter: Samsung copies Apples
Det är i stort sett enbart bilder och på två sidor så det går rätt fort att titta igenom. Och då tar den sidan inte upp allt, till exempel Samsung Store i Australien. Vad hade ni själva gjort om ni hade drivit företaget Apple? Gratulerat Samsung till ett bra och väl utfört arbete eller varit fly förbannade? Kanske bara ignorerat det och låtit Samsung fortsätta kopiera/efterlikna era produkter?

Och när Samsung börjar blanda in Apples kunder i sina reklamfilmer då tycker jag det börjar bli riktigt dålig stil från Samsungs sida. Det är en sak att ge sig på ett företag, men när ett företag börjar ge sig på ett annat företags kunder då har det gått för långt. Och det gäller självklart inte bara Samsung, utan det gäller alla företag. Men det är ju min personliga åsikt, ni får ju självklart tycka annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är skillnad på att försvara sig och använda det bristfälliga patentsystemet som direkt krigsföring. Apple är de klart mest aggressiva på detta och fram till och med 2011 stod de ensamma för 46% av alla stämningar mellan mobiltelefontillverkare. Lägger man till motstämningarna som kom som en direkt funktion av det blir andelen klart högre.

Det där är din egna tolkning och vet fortfarande inte hur du räknar Apple har stämt (först) två Android tillverkare, Samsung och HTC. Microsoft har ju stämt/hotat om stäming mot fler tillverkare än så och får licenspengar från så gott som alla Androidtillverkare. De är ändå mer aggressiva om man räknar så.

Skrivet av Evil Peter:

Du har direkt fel i att de inte stämmer HTC och andra företag, det är absolut inte bara Samsung.

Du får det att låta som så många Det är HTC också om man räknar de stämingar där Apple attackerade först.

Skrivet av Evil Peter:

Däremot ser du inte samma stämningsförfaranden mellan de andra tillverkarna. Visst förekommer det stämningar men inte i närheten av samma grad. Det är helt enkelt inte alls konstigt att Apple pekas ut så mycket som de gör vad gäller stämningsbiten. Det betyder dock inte att de andra företagen är felfria.

Att Android-tillverkarna håller ihop är inte konstigt. De hjälps åt och har ju t o m delat patent mellan sig men både Nokia, Microsoft och Motorola/Google har stämt andra tillverkare. Så att påstå att det inte sker i lika hög grad bland andra tillverkare är fel.

Sen är det ju (sensations)media som gjort att allt fokus ligger på Apple vs Samsung. Jag säger inte att Apple gör rätt i sin hårda attack på Samsung. Jag kan förstå att de gav sig på tidiga Galaxy S (och en del andra budetmodeller) men att fortsätta att försöka stoppa nya modeller som S3 m.fl är bara löjligt, de borde verkligen lägga energin på annat.

Men Samsung är dock inte heller felfria i denna soppa. Att de t ex bröt sitt partneravtal med Qualcomm för att kunna använda sina FRAND patent mot Apple var fult drag i mina (och många andras) ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Jo, jag förstår att en del missar poängen, speciellt när du drar upp vad som har skapats innan iPhone, iPad m.m. vilket jag inte ens nämnt något om. Så du kan lägga ut hur många bilder som helst på surfplattor, smartphones, datorer, hörlurar m.m., det har ingen som helst relevans till det jag har skrivit. Det jag däremot har skrivit är att Samsung har efterliknat mycket av Apples produkter, vilket är en väsentligt skillnad.

Wow.. Du ser poängen, men missar den med flera ljusår..

Låt mig förtydliga vad länkarna berättade:
Samsung designade flera av de saker som Apple säger att de stulit innan Apple släppte de produkter som Samsung stulit ideerna från.

Så antingen har Samsung uppfinnit en tidsmaskin eller så snackar du en jävla massa skit.

Skrivet av mahasj:

Själv så drar jag slutsatsen att anledningen till att Apple stämde Samsung var på grund av patentintrång. Den är ganska logisk eftersom det är patentintrången som tas upp i domstolarna. Likaså när det gäller alla andra fall av stämningar mellan företag så har det med patentintrång att göra, till och med företag som inte ens är i samma bransch.

Ja, och motivationen är att de vill ha mindre konkurrens. Det Apple gör är extremt girigt och kommer förhoppningsvis bita dem i foten i framtiden.

Skrivet av S_Z:

Måste dock säga att det är många som uppenbarligen inte är insatta gällande patentstriderna i denna branch och som inbillar sig att det bara är Apple som gör fel. Det sker så mycket dumheter från de flesta aktörer i denna branch så det finns inte. Läs http://www.fosspatents.com/ om ni vill hålla er uppdaterade på mer än bara det sensationsmedierna gillar att skriva om...alltså Apple vs Samsung.

Jo, det pågår mycket skit. Det gör inte det Apple gör något mindre fel dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Åja, Microsoft är rätt aggressiva också om man ska gå efter den länken jag la upp på sida 4, Apples 27 patentstämningar (+13 motstämningar) mot Microsofts 38 patentstämningar. Fast betydligt mer populärt att skriva om Apple såklart. Källa: Bild över patentstämningar

Sen kan ni ju fråga er, precis som esafesa skrev, vad ni hade gjort i Apples position när det gäller företaget Samsung? Här är en "samlingssida" där man kan se en del av vad Samsung har kopierat/efterliknat från Apples produkter: Samsung copies Apples
Det är i stort sett enbart bilder och på två sidor så det går rätt fort att titta igenom. Och då tar den sidan inte upp allt, till exempel Samsung Store i Australien. Vad hade ni själva gjort om ni hade drivit företaget Apple? Gratulerat Samsung till ett bra och väl utfört arbete eller varit fly förbannade? Kanske bara ignorerat det och låtit Samsung fortsätta kopiera/efterlikna era produkter?

Och när Samsung börjar blanda in Apples kunder i sina reklamfilmer då tycker jag det börjar bli riktigt dålig stil från Samsungs sida. Det är en sak att ge sig på ett företag, men när ett företag börjar ge sig på ett annat företags kunder då har det gått för långt. Och det gäller självklart inte bara Samsung, utan det gäller alla företag. Men det är ju min personliga åsikt, ni får ju självklart tycka annorlunda.

Microsoft är inte en mobiltelfontillverkare och jag skrev om händelser mellan just sådana. Microsoft har, under tiden jag skrivit om, bara gjort ett mobilt operativsystem.

Vad jag skulle gjort i Apples situation är något där jag måste chansa på hur jag skulle vara som person om jag vore stormrik. Förhoppningsvis vore jag samma som jag är nu men vissa ändras ju av rikedom. Hursomhelst skulle jag inte stämma företag för generella patent som det som den brittiska domstolen nu tvingar Apple att be om ursäkt för. Detta för att jag faktiskt bryr mig om innovation och sådant agerande kring patent hindrar innovationen, och därmed blir exakta motsatsen till varför patentlagarna ursprungligen skapades. Det skulle dock inte exkludera alla stämningar som skett, men det är heller inte vad som dragit fram irritation hos folk.

I vilket fall skulle jag inte göra en Jobs och säga att jag är villig att "go thermo nuclear" för att förgöra Android.

Själv tycker jag att man alltid bör fokusera på sin egen produkt och inte nämna konkurrenter i reklam, även om sådana reklamer ibland är småroliga. Samsungs reklam är en sådan då den blir rolig eftersom det finns folk som är på det sättet. Jag ser ingen skillnad i att göra sig lustig över sådana fanboys (och alla sidor har sina fanboys) eller konkurrentens produkter, men min övergripande åsikt om att man ska hålla sig till sin egen produkt står ändå fast.

Permalänk
Medlem

det verkar som att alla som pratar på detta forum inte har alla detaljer, så har ni inte allting klart för er till 100% så ska ni inte yttra er tack!