Permalänk

Grafikkort med 3D

Tja! Jag skulle vilja lira spel i 3D på min stationära dator, men vet inte vad det finns för grafikkort som kan lira spel i 3D eller om det jag har redan kan köra i 3D på kortet jag redan har. Har ett Gigabyte GeForce GTX 470 SOC 1280MB. Eller funkar det att köpa en skärm som fungerar i 3D? Är tacksam för all hjälp jag kan få.
(Någon som vet om det finns något nyare grafikkort som fungerar ihop med det kortet som jag har nu?)

Permalänk
Medlem

Tre saker att tänka på.

1. Har grafikkortet stöd för 3D?
- det har de flesta hyfsat moderna kort
2. Har skärmen stöd för 3D?
- du behöver en 120Hz-skärm om du inte nöjer dig med max 30fps. En 120Hz-skärm sätter istället maxgränsen vid 60fps.
3. Klarar grafikkortet att driva 3D i den upplösning jag har med en rimlig bildrutefrekvens?
- lite mer komplex fråga. I 3D kan du grovt räkna med att du får halva fps mot vad du skulle ha med funktionen avstängd.
Det är väldigt individuellt vad som anses vara en rimlig bildrutefrekvens.

Sammanfattning:
Vad har du för skärm idag (upplösning, uppdateringsfrekvens)?
Vilka spel vill du spela i 3D och vad har du för bildrutefrekvens (fps) idag utan 3D påslaget?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Har bestämt mig för att skaffa den här skärmen: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157548-acer-gd245hqab... Det grafikkortet jag har nu går att köra Battlefield 3 på ultra. Hittar ingen butik som har kvar kortet eller någon hemsida/butik som visar att man kan köra i 3D med det kortet. Om det skulle visa sig att det fungerar att köra i 3D så skulle jag vilja köpa och köra med två grafikkort, men eftersom det kortet som jag har nu inte finns att köpa någonstans, så vet jag inte hur jag ska göra. Spelen jag gärna vill köra i 3D med nu är bland annat BF3 och World of Tanks. I World of Tanks vet jag att FPS:en ligger på 60 fps.

Permalänk
Medlem

http://www.nvidia.co.uk/object/3d-vision-requirements-uk.html
GTX470 har stöd för 3d vision.

Vad har du för fps i battlefield3 på ultra i dagsläget?
Fundera på om du tycker det skulle räcka med halva detta alt. att dra ner detaljerna, annars fundera på ett till 470 i SLI.
Kolla på begagnatmarknaden eftersom det är ett såpass gammalt kort.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av aniron:

http://www.nvidia.co.uk/object/3d-vision-requirements-uk.html
GTX470 har stöd för 3d vision.

Vad har du för fps i battlefield3 på ultra i dagsläget?
Fundera på om du tycker det skulle räcka med halva detta alt. att dra ner detaljerna, annars fundera på ett till 470 i SLI.
Kolla på begagnatmarknaden eftersom det är ett såpass gammalt kort.

Tack! Vet inte vad FPS:en ligger på just nu för att datorn krånglar:/ Vill inte köpa begagnat för vem vet vad man får. Kan man inte köpa ett liknande kort och köra i SLI med det gamla och nya?

Permalänk
Medlem

Du behöver inte ha exakt samma kort, det fungerar med ett GTX470 från en annan tillverkare.

Se bara till att det du köper har samma minnesmängd (1280MIB).
Om möjligt, ta ett kort som kör samma klockfrekvenser, eller åtminstone har utrymme att klocka upp till samma frekvenser som ditt nuvarande kort kör. (core/shader/minne).

Edit: Jag såg nu att de få GTX470 som finns i lager ligger kring 2300:-
Det är möjligt att du får mer för dina pengar genom att ersätta med ett enkelkort ur den senaste generationen istället för att köra SLI, särskilt om du kan sälja ditt 470 och lägga de pengarna på det nya.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Du ska inte kunna spela bf3 på ultra med det kortet... möjligtvis i 1280x1024 med AA avstängt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk

Jo, jag kan köra Battlefield 3 i ultra. Funkar finfint.