Nvidia Surround på 3 1920x1200-skärmar. Vilket/vilka kort?

Permalänk

Nvidia Surround på 3 1920x1200-skärmar. Vilket/vilka kort?

Jag har köpt 3 skärmar, men vet inte om jag ska köpa till ett till gtx 570 (1280mb) eller köpa ett nytt kort. Kommer Tex ett 670/680 räcka för 3 skärmar? Behöver jag 2- eller 3 eller 4 gb-versionen?

Jag tänkte spela mest bilspel, och då lite äldre titlar. Men jag kommer köra Project CARS, BF3, Witcher 2 etc...
Hela mitt spelbibliotek kan ses här: http://i.imgur.com/evCJM.png

Permalänk

Måste väl minst ha gtx 670 sli för det tror jag.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hjälpsam

Du kan sälja ditt GTX 570, alldeles för lite minne för att kunna spela lite tyngre spel på surround (jag har det problemet själv, tex BF3 är att glömma).

Du bör sikta på minimum 2GB per kort och gärna motsvarande prestanda som nämnts öva, dubbla GTX570 eller bättre. Fördelen med 600 serien är att om ekonomin klämmer så kan du driva alla skärmar på ett kort och sedan komplettera med en till senare när ekonomin tillåter.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Du kan sälja ditt GTX 570, alldeles för lite minne för att kunna spela lite tyngre spel på surround (jag har det problemet själv, tex BF3 är att glömma).

Fördelen med 600 serien är att om ekonomin klämmer så kan du driva alla skärmar på ett kort och sedan komplettera med en till senare när ekonomin tillåter.

Precis vad jag tänkte. Detta är också anledningen varför jag tittar på 670 istället för 680. I SLI kommer prestandaökniigen bli så stor att 670/680 inte gör så stor skillnad. Men det är klart, 3 skärmar på 1 kort kan bli svårt.

Nån som har länk till benchmarks på nvidia surround? gärna skillnad mellan 2,3 och 4-gb versionerna.

Hur är det med kort från olika tillverkare? Jag vet att de flesta säger att "ja ja det fungerar utmärkt för det står ju på nvidias hemsida", men finns det nån som gjort benchmarks och faktiskt kollat på detta? Saker som fps-drops, microstuttering olika bios kan ju innebära problem.

Permalänk

Jag skulle satsa på ett 680, det är allt du behöver. Då har du support för 3st skärmar och en extra skärm som du kan ha en webbläsare eller annat dyligt på.
Men ska du t.ex. maxa BF3 med surround så får du nog införskaffa 2st kort (kanske inte 680 då)

Här är en guide till GTX 680 Nvidia Surround.

Edit: Hittade en review på Surround, såhär ser det ut för BF3

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk

Jag hittade också en titt på SLI surround + skillnad mellan 2 & 4GB.

http://hexus.net/tech/reviews/graphics/37253-three-screen-geforce-gtx-680-vs-radeon-hd-7970/?page=4. Dock visar detta inte vilka inställningar de kör på (AFAIK).

Ett till test:

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Det känns som att skillnaderna mellan 670 och 680 inte är så stora. Jag kan ju alltid avaktivera AA och få upp prestandan. FXAA är ju alltid ett alternativ.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av martinboson:

Precis vad jag tänkte. Detta är också anledningen varför jag tittar på 670 istället för 680. I SLI kommer prestandaökniigen bli så stor att 670/680 inte gör så stor skillnad. Men det är klart, 3 skärmar på 1 kort kan bli svårt.

Nån som har länk till benchmarks på nvidia surround? gärna skillnad mellan 2,3 och 4-gb versionerna.

Hur är det med kort från olika tillverkare? Jag vet att de flesta säger att "ja ja det fungerar utmärkt för det står ju på nvidias hemsida", men finns det nån som gjort benchmarks och faktiskt kollat på detta? Saker som fps-drops, microstuttering olika bios kan ju innebära problem.

Bra staplar här ovanför, när det gäller minnesmängd på grafikkortet är det precis samma som i en dator, det gör ingen extra prestanda att ha onödigt mycket minne. Men har du för lite minne så kommer hela systemet gå katastrofalt segt. Så så länge du har tillräckligt så behöver du inte tänka på det. Och 2GB kommer man väldigt långt med i dag.

Blanda märken är oftast inga som helst issues, det enda man skall vara lite försiktig med är att blanda med specialkort som har specialfeatures, annan uppbyggnad, specialBIOS etc. De allra flesta "vanliga" grafikkort bygger på samma PCB design och BIOS uppbyggnad och skiljer sig bara i kyllösning och klisterlappar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI