Formaterade hårddisken för att sedan installera Windows 7, funkar inte!

Permalänk
Medlem

Formaterade hårddisken för att sedan installera Windows 7, funkar inte!

Hej

Jag har en 2tb och 500gb hårddisk i min dator. På 500gb har jag windows installerat. Då formaterar jag min 2tb för att installera windows på den istället. Efter att ha formaterat den så kopplar jag ur 500gb och har bara den formaterade 2tb inkopplad. Sedan stoppar jag in installationsskivan för Windows 7. När jag kommer till steget där man ska välja vilken hårddisk Windows ska installeras på så ser jag min 2tb men det går inte att välja den. Det här är det meddelandet jag får upp när jag trycker på disken:
"Det går inte att installera Windows på den här disken. Den valda disken har partitionstypen GPT. Det går inte att installera Windows på det här hårddiskutrymmet. Partitionen är en Microsoft Reserverad - partition (MSR)"

Vad ska jag göra? Borde jag ha formaterat den på ett annat sätt? För jag formaterade den med Windows snabbformatering. I så fall hur? Jag har en annan dator jag kan koppla in disken i och formatera den igen.

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Permalänk
Medlem

Testa att ta bort alla partitioner och skapa nya direkt i installern, kan hända att det ligger kvar nåt skit som stör.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Testa att ta bort alla partitioner och skapa nya direkt i installern, kan hända att det ligger kvar nåt skit som stör.

Hur gör jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Testa att ta bort alla partitioner och skapa nya direkt i installern, kan hända att det ligger kvar nåt skit som stör.

Jag har alternativen ta bort, utöka, formatera och ny men inget av de går att trycka på! Det ända jag kan välja är uppdatera och läs in drivrutin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av qwinoa:

Hur gör jag det?

Du markerar de individuella partitionerna och väljer formatera.
Dock är det ej lösningen.

Kort lösning:

  1. Formatera hela hårddisken med ett "clean" commando i Kommandotolken och i diskpart.

  2. Konvertera hårddisken till rätt typ, (MSR eller GPT).

  3. Installera windows.

Instruktioner nedan:
Läs mer här: Windows Commands

Lycka till!

Converting Partition Table Styles

Using the CONVERT command, DiskPart can help you change partition table styles from MSR to GPT or from GPT to MSR. Changing partition table styles is useful when you

Move disks between X86-based computers and IA64-based computers

Receive new disks that are formatted for the wrong partition table style

You can only convert partition table styles on empty disks, however. This means the disks must either be new or newly formatted. You can, of course, empty the disk by removing any existing partitions or volumes on the disk that you want to convert.
Note

DiskPart provides the CLEAN command for wiping out all the volume or partition information on a disk. When you give a disk focus and then use the CLEAN command, all partition or volume information on the disk is removed. On MBR disks, this means that the MBR partition and hidden sector information are overwritten. On GPT disks, the GPT partition information, including the protected MBR, is overwritten. You can also use CLEAN ALL to specify that each and every sector on the disk should be set to zero.
Caution

If you haven't backed up the data on the drives you want to convert, don't delete any partitions or volumes. Doing so will clear all data on the disk.

The procedure you use to convert the partition table style is as follows:

Invoke DiskPart by typing diskpart at the command prompt.

Select the disk to work with to give it focus, such as

DISKPART> select disk 2

Convert the disk, as follows:

To convert a disk from MBR to GPT, type convert gpt at the command prompt.

To convert a disk from GPT to MBR, type convert mbr at the command prompt.

Dold text
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du markerar de individuella partitionerna och väljer formatera.
Dock är det ej lösningen.

Kort lösning:

  1. Formatera hela hårddisken med ett "clean" commando i Kommandotolken och i diskpart.

  2. Konvertera hårddisken till rätt typ, (MSR eller GPT).

  3. Installera windows.

Instruktioner nedan:
Läs mer här: Windows Commands

Lycka till!

Converting Partition Table Styles

Using the CONVERT command, DiskPart can help you change partition table styles from MSR to GPT or from GPT to MSR. Changing partition table styles is useful when you

Move disks between X86-based computers and IA64-based computers

Receive new disks that are formatted for the wrong partition table style

You can only convert partition table styles on empty disks, however. This means the disks must either be new or newly formatted. You can, of course, empty the disk by removing any existing partitions or volumes on the disk that you want to convert.
Note

DiskPart provides the CLEAN command for wiping out all the volume or partition information on a disk. When you give a disk focus and then use the CLEAN command, all partition or volume information on the disk is removed. On MBR disks, this means that the MBR partition and hidden sector information are overwritten. On GPT disks, the GPT partition information, including the protected MBR, is overwritten. You can also use CLEAN ALL to specify that each and every sector on the disk should be set to zero.
Caution

If you haven't backed up the data on the drives you want to convert, don't delete any partitions or volumes. Doing so will clear all data on the disk.

The procedure you use to convert the partition table style is as follows:

Invoke DiskPart by typing diskpart at the command prompt.

Select the disk to work with to give it focus, such as

DISKPART> select disk 2

Convert the disk, as follows:

To convert a disk from MBR to GPT, type convert gpt at the command prompt.

To convert a disk from GPT to MBR, type convert mbr at the command prompt.

Dold text

Vad är Kommandotolken och diskpart? Sorry for att jag är lite efterbliven :D. Ska jag göra det i Windows?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av qwinoa:

Vad är Kommandotolken och diskpart?

Om du startar en Windows dator och söker på kommandotolken så kommer det komma upp ett svartfönster som påminner om dos:

Sedan är diskpart ett verktyg som man använder sig av inuti kommandotolken.

Ett alternativt sätt att starta kommando tolken är att köra ett run-kommando som heter cmd.
Du kan klicka "Windows-tangent" + "R", skriva "cmd" och klicka enter för att starta detta program/verktyg.

Edit: Du behöver inte göra det i windows. Du kan göra det genom att starta windowsinstallations skivan och välja alternativa verktyg. Eller kanske jag är helt ute och cyklar men brukar finnas en "reparera windows funktion" men det kan vara något jag har fått för mig och endast finns på recovery skivor.

Om så är fallet så är det bara att boota windows via din hårddisk och köra det där igenom, viktigt är väl att bara se till att du rensar rätt HDD.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av qwinoa:

Vad är Kommandotolken och diskpart? Sorry for att jag är lite efterbliven :D. Ska jag göra det i Windows?

Ska se vad jag kan göra för att hjälpa dig,
Starta windows.

  1. Gå till startmenyn och skriv cmd

  2. Högerklicka på programmet och starta som administrator

  3. Starta Diskpart

    1. Skriv: "diskpart" ->Enter;

  4. Kolla efter hårddiskarnas nummer: Skriv: "list disk" - > Enter;

  5. Kolla nu efter hårddisken du vill omvandla, den kommer ha en asterisk i kolumnen som heter "Gpt" ute i höger samt ligga på ca 1.861GB(2TB)

  6. Ta detta hårddisknummer som står till vänster [OBS viktigt att det är rätt så du inte tar bort fel hårddisk nu] och lägg fokus på denna disken.

    1. Skriv "select disk 2" -> Enter; om detta nu är det hårddisknumret som hårddisken har. Annars byt ut numret till rätt nummer.

  7. Rensa hårddisken innan konvertering. Skriv: "clean all" -> Enter;

  8. Konvertera nu hårdisken till MSR: Skriv: "convert mbr" - > Enter;

Klicka gärna på gilla om du tycker det hjälpte

Sedan är det självklart bara att plocka ut hårddisken på 500GB och installera windows på den nyskapade MSR disken

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ska se vad jag kan göra för att hjälpa dig,
Starta windows.

  1. Gå till startmenyn och skriv cmd

  2. Högerklicka på programmet och starta som administrator

  3. Starta Diskpart

    1. Skriv: "diskpart" ->Enter;

  4. Kolla efter hårddiskarnas nummer: Skriv: "list disk" - > Enter;

  5. Kolla nu efter hårddisken du vill omvandla, den kommer ha en asterisk i kolumnen som heter "Gpt" ute i höger samt ligga på ca 1.861GB(2TB)

  6. Ta detta hårddisknummer som står till vänster [OBS viktigt att det är rätt så du inte tar bort fel hårddisk nu] och lägg fokus på denna disken.

    1. Skriv "select disk 2" -> Enter; om detta nu är det hårddisknumret som hårddisken har. Annars byt ut numret till rätt nummer.

  7. Rensa hårddisken innan konvertering. Skriv: "clean all" -> Enter;

  8. Konvertera nu hårdisken till MSR: Skriv: "convert mbr" - > Enter;

Klicka gärna på gilla om du tycker det hjälpte

Sedan är det självklart bara att plocka ut hårddisken på 500GB och installera windows på den nyskapade MSR disken

Det funkade, tack så jätte mycket!!!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av qwinoa:

Det funkade, tack så jätte mycket!!!

Vad kul! Ge mig gärna en Gilla på det inlägget om du så tycker jag förtjänar det

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

För att installera Windows på en disk med GPT behöver du ha UEFI på moderkortet.. antar att du inte har det alternativt att det inte är aktiverat.
Men borde ju gå att formatera om disken till MBR från Windows install programmet.. antar jag.

Edit: ser att det löste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

För att installera Windows på en disk med GPT behöver du ha UEFI på moderkortet.. antar att du inte har det alternativt att det inte är aktiverat.
Men borde ju gå att formatera om disken till MBR från Windows install programmet.. antar jag.

Edit: ser att det löste sig

Tänkte säga det också för personer som hittar den här tråden i framtiden.
GPT är ett sett för windows att hantera diskar som är större än 2Tb. Windows kan helt enkelt inte hantera en partition som är större än 2Tb med MBR utan omvandlar den istället till 2 partitioner, en på 2Tb och resterande på den andra.
Nackdelen med GPT är dock att man förlorar möjligheten att boota från den hårdisken, detta gör det omöjligt att installera windows på den eftersom att windows då måste boota från just den disken.
Det gäller som sagt inte UEFI.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden!

Hej jag sitter i ett delma här, jag ska peta in w7 på en sony vaio som tidigare hade w8.

Mitt problem är att jag raderade partitionen som w8 låg på och kan inte komma in i windows för att konvertera GPT till MBR. Disken ligger på 500GB.

Har jag Boot Mode på UEFI så låser sig installationen och jag kommer inte vidare, men om jag sätter den på Legacy så kommer jag fram till installations alternativen men möts där av att Det går inte att installera Windows på den här disken, den valda disken har partionstypen GPT

Vad har jag för alternativ, att plocka ur disken och sätta den i min stationära och konvertera om den där?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

^Ta bort alla partitioner och skapa ny(a) brukar hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gal33r:

^Ta bort alla partitioner och skapa ny(a) brukar hjälpa.

Testa det och det funkade,tack.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Tack som f*n för hjälpen räddade farsan dator med era tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwinoa:

Det funkade, tack så jätte mycket!!!

Detta funkade inte på min