Permalänk
Medlem

Kylskåp

Okej, jag vet att ni kommer skratta men... Jag och en polare (vi är båda över 40 och har jobbat med datorer hela livet) fick en tanke efter några öl om att bygga om ett kylskåp till datorchassi. Vet att det inte är världens originellaste tanke efter att ha googlat lite, men vad tror ni som är experter här på forumet? Vi är nätverkstekniker och programmerare så el är kanske inte vår starkaste sida, men vi är absolut inte dumma i huvudet (även om det kanske låter så). Det här är alltså bara en plojgrej, vi vet vad vi gör med verktygen, frågan är om kylningen kommer vara effektiv om vi lyckas? Åsikter? Det är helt okej om jag blir utskrattad, jag är bara nyfiken,

vänliga hälsningar Chris.

Permalänk
Medlem

en kylskåpskomressor är inte lagad för att gå hela tiden vilket den måste göra för att försöka kyla en dator inuti. kommer att gå sönder ganska fort, plus att det kommer att bli värme både från kompressorn och själva datorn som måste transporteras bort. vet inte siffror, men om vi säger att en dator genererar 200w värme och kylskåpet 50w kyla så tar det inte lång tid innan kylskåpet blir för varmt. och om du har fläktar så är hela vitsen borta

finns inga dumma frågor, bara idioter som svarar

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Fundera på detta;

1 Hur mycket av allt man normalt sett förvarar i ett kylskåp avger värme?
2 Hur stor kyleffekt behövs för att övervinna uppvärmingen av normala kylskåpsvaror?
3 Om vi tänker oss kylskåp med fullständig isolering, vilken kyleffekt skulle krävas?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Aha... intressant. Jag visste att det fanns någon hake

Permalänk
Medlem

Du menar alltså att ha igång din dator i ett kylande kylskåp? Kommer tyvärr inte fungera då det kommer bildas kondens som antagligen kommer förstöra dina komponenter!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Du menar alltså att ha igång din dator i ett kylande kylskåp? Kommer tyvärr inte fungera då det kommer bildas kondens som antagligen kommer förstöra dina komponenter!

Inte nödvändigtvis. Kondens hade inte bildats direkt på komponenterna, men möjligtvis på kylskåpets kallare delar, vilket inte borde göra något om man har någon sorts droppskydd över komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Du menar alltså att ha igång din dator i ett kylande kylskåp? Kommer tyvärr inte fungera då det kommer bildas kondens som antagligen kommer förstöra dina komponenter!

var skulle den kondensen komma ifrån. den kondensen skulle dessutom sätta sig på den kalla sidan av det värmda utrymmet dvs väggarna i kylskåpet.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Inte nödvändigtvis. Kondens hade inte bildats direkt på komponenterna, men möjligtvis på kylskåpets kallare delar, vilket inte borde göra något om man har någon sorts droppskydd över komponenterna.

i vilket fall så är det väldigt riskabelt

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

köp den kraftigaste och största frysen ni kan och dra ut kylsystemet och sätt det i en mycket mindre kyl. Fyll sedan insidan med en ren gas (den med högst värmelednings förmåga) trycksätt den till typ 5bar för att ge ännu mer kylkapasitet och tada!! En dator som hålls 20minus helatiden

Eller så kör ni eget system och läser in er på hur kompressorkylning funkar och bygger en egen kyl som defenetivt skulle funka bättre (kraftigare kompressor med mera )

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skippy_pewpew:

var skulle den kondensen komma ifrån. den kondensen skulle dessutom sätta sig på den kalla sidan av det värmda utrymmet dvs väggarna i kylskåpet.

Skrivet av Marcusk:

Inte nödvändigtvis. Kondens hade inte bildats direkt på komponenterna, men möjligtvis på kylskåpets kallare delar, vilket inte borde göra något om man har någon sorts droppskydd över komponenterna.

Den kylda luften kyler även annan luft och därmed kan det bildas kondens vart som helst i skåpet.

TS: Kompressorn ska det nog inte vara några problem med men det krävs nog en ordentlig aktivt kyld kondensor, därmed behöver du troligtvis byta hela kylsystemet.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Den kylda luften kyler även annan luft och därmed kan det bildas kondens vart som helst i skåpet.

Kompressorn ska det nog inte vara några problem med men det krävs nog en ordentlig aktivt kyld kondensor, därmed behöver du troligtvis byta hela kylsystemet.

Kondens undviker man med att fylla skåpet med ren gas Helst trycksatt för högst värmekapacitet/volym

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Kondens undviker man med att fylla skåpet med ren gas Helst trycksatt för högst värmekapacitet/volym

Billigare med vår egen atmosfärs gas, du behöver bara tömma den på vatten.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk

Jag är kyltekniker och kan säga att de flesta av dagens kylskåp inte skulle klara av att kyla en dator speciellt bra, inte heller frysarna.. (om än lite bättre) de är gjorda för att vara på korta stunder och har inte nog med kylkraft för att kyla en datorn..

Ert bästa val är att göra ett kraftigt kylsystem från scratch.. dock kan det bli svårt för er när ni ska löda och hålla på.

P.S det finns ingen kall luft.. bara mindre varm luft..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jazz 1-up:

Billigare med vår egen atmosfärs gas, du behöver bara tömma den på vatten.

sure, men då kan du välja en gas med hög värme överföringsförmåga och eller hög värmekapacitet Men som sagt du kan även kyla eller trycksätta luften för att kondensera vattnet i den eller så kommer du hit till Finland i januari och fyller luft när det är minus 35 grader

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ok, tack för era svar, känner mig rätt blåst faktiskt när jag inser att jag saknar denna grundläggande kunskap...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

P.S det finns ingen kall luft.. bara mindre varm luft..

Men den mindre varma luften kan kännas rysligt kall.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

Men den mindre varma luften kan kännas rysligt kall.

visst, men värme är energi. kyla är saknad av energi.

Det är därför Värme alltid vill till kyla, för att utjämna energin.

Angående gasen så skulle ni kunna använda CO2, dock krävs den speciella trycktåliga delar då CO2 kommer upp i många fler Bar än vanliga system.

Alt. Ammoniak (dock behövs rostfria delar då)

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chrisx71:

Ok, tack för era svar, känner mig rätt blåst faktiskt när jag inser att jag saknar denna grundläggande kunskap...

Lite snabbt

En kyl funkar med principen att trycksatt vätska eller whatever blir kall när trycket sänks, men trycksatt luft blir först varm, så du måste kyla ned den (flänsarna på baksidan) sen släpper du på trycket och tadaa kall vätska eller whatever

Luft innehåller vatten och ju lägre temp luften har desto mindre vatten kan finnas i den, så om varm luft möter en kall yta kondenseras (vattnet kommer ut ur luften) den på ytan

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Plasmatic:

visst, men värme är energi. kyla är saknad av energi.

Det är därför Värme alltid vill till kyla, för att utjämna energin.

Angående gasen så skulle ni kunna använda CO2, dock krävs den speciella trycktåliga delar då CO2 kommer upp i många fler Bar än vanliga system.

Alt. Ammoniak (dock behövs rostfria delar då)

Man kan också använda kväve men då måste rören tåla över 2100bar hehe

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

J
P.S det finns ingen kall luft.. bara mindre varm luft..

Hej Plasmatic (och andra som svarat på detta), kan du förklara lite närmare vad det betyder. Tycker det lät intressant och jag är tyvärr en nolla på fysik... men jag vill lära mig.

EDIT: Jag tror jag listade ut det... energi = värme, alltså så fort något rör på sig så skapas det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

EDIT: Jag tror jag listade ut det... energi = värme, alltså så fort något rör på sig så skapas det...

värme, och avsaknad av värme finns bara vid den absoluta nollpunkten, allt över det är "varmt".

Permalänk
Skrivet av chrisx71:

Hej Plasmatic (och andra som svarat på detta), kan du förklara lite närmare vad det betyder. Tycker det lät intressant och jag är tyvärr en nolla på fysik... men jag vill lära mig.

EDIT: Jag tror jag listade ut det... energi = värme, alltså så fort något rör på sig så skapas det...

Skrivet av Marcusk:

värme, och avsaknad av värme finns bara vid den absoluta nollpunkten, allt över det är "varmt".

Precis som Marcusk sa så innehåller ALLT värme som inte är 0 grader Kelvin, eller -273 grader C. (den absoluta nollpunkten)

kall luft (som vi upplever som kallt) innehåller helt enkelt mindre värme (energi) än luft som vi upplever som varmt. (måste inte vara luft, kan vara allt mellan himmel och jord, bokstavligen.. )

min kyltekniker utbildning var bara ett år och var mycket intressant, tyvärr var det inte fult så intressant i verkligheten (att jobba med) kan varmt rekommendera att man läser den om man är intresserad. finns i Kristinehamn samt Hultsfred tror jag..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

värme, och avsaknad av värme finns bara vid den absoluta nollpunkten, allt över det är "varmt".

Pfft bullshit

Det är en definitions fråga.. oftast så utgår man från människan.
fryser människan ja då är det helt enkelt kallt.. sedan kan du kalla det *mindre varmt eller vad som helst*
-20C har en väldig avsaknad av värme om du jämför med +20C.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Pfft bullshit

Det är en definitions fråga.. oftast så utgår man från människan.
fryser människan ja då är det helt enkelt kallt.. sedan kan du kalla det *mindre varmt eller vad som helst*
-20C har en väldig avsaknad av värme om du jämför med +20C.

man utgår inte ifrån människan när man pratar om det på någon professionell nivå. så nej.

Dessutom är det fysik.. om du kallar fysik bullshit, jadu.. då får du klara dig själv..

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Alltså hur svårt är det att begripa hur kondens fungerar ? Troligen största missuppfattningen när det gäller allt på sweclockers....

Kondens bildas när luftens daggpunktstemperatur underskrids, då binder luften inte längre den mängden vattenånga som den tidigare band och det fälls ut fukt. Därför tenderar kondens att bildas på de komponenter som är kallare än omgivningsluften, hur mycket kallare de måste vara beror på luftfuktigheten. Är det en torr och kall vinterdag och man har god ventilation (gammalt hus med självdrag ex vis) så tenderar även inomhusluften att vara väldigt torr, då behövs ganska låg temperatur innan kondens fälls ut. På sensommaren varma dagar däremot eller en dag när det åskar och är högsommarvärme så är det extremt hög luftfuktighet, då kan kondens fällas ut vid kanske redan 15 grader. Kolla ACn på bilen, vissa dagar så rinner det bokstavligen vatten därifrån så fort man står still.

Men var avsätts då kondensen ? Den avsätts på de ytor som är kallare än luftens daggpunkt.

Om man då tar ett kylskåp, vad är kallare än luftens daggpunkt ?
Kylslingorna i kylskåpets baksida, om man nu har ett kylskåp byggt på det viset. Här är temperaturen som lägst då dessa transporterar bort värmen från kylskåpet. Dessa har en droppkant som dräneras ut på kylskåpets baksida och kokas bort av värmen över kompressorn i en plastskål. Gamla kylskåp kunde vid varm och fuktig väderlek gurgla i rören av all kondens som bildades...
När kylskåpet arbetar och dörren får vara stängd så sjunker snart daggpunktstemperaturen då luftfuktigheten minskas, rimligtvis så når daggpunkten till den temperaturen som kallaste delen i kylskåpet håller, sedan slutar kondenseringen.

Är det rimligt att få kondens på komponenterna ? Bara om komponenterna är kallare än kylskåpets luft, vilket är orimligt då de inte tar åt sig värme utan faktiskt avger värme. Sålänge du inte tar komponenter från frysen så ska de inte kondensera fukten i kylen.

Så att få kondens på komponenter för att man har dem i kylen eller ett kallt rum är högst osannolikt, däremot om man tar in iskalla komponenter i ett rum med högre temperatur, då kan det inträffa.

Dessutom är det vatten som avsätts vid kondensering "destilerat" och leder inte ström bra, får det kondensera länge och ligga på komponenterna är det givetvis inte bra, men risken är inte lika stor som om man får kranvatten på elektroniken.

Så luften är torrare i kylskåpet än utanför, kondens är mao inte stor risk!

Vill man ha väldigt torr luft så kan man binda vatten kemiskt och sänka daggpunkten väldigt lågt.
Detta utnyttjas inom industrin där man ex vis använder kiselkulor som binder vatten, luften får då en daggpunkt som kan ligga under -50C utan problem.
Efter en tid så är kiselkulorna mättade av vatten och regenereras genom att man hettar upp dem tills de släpper taget om vattenmolekylerna och då torkas av ett luftflöde. När de sedan går ner till sin arbetstemperatur igen så kan processen upprepas.

PS. Ett kylskåp får bekymmer med den värmeavgivning som en dator genererar och kan troligtvis inte hålla låg temperatur utan kommer att överhetta, detta är dock beroende av hur mycket värme datorn avger och hur stark kyldelen i kylskåpet är. En restaurangkyl som är byggd för att kyla ner stora mängder mat konstant är väldigt mycket kraftigare..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

nej

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av skippy_pewpew:

var skulle den kondensen komma ifrån. den kondensen skulle dessutom sätta sig på den kalla sidan av det värmda utrymmet dvs väggarna i kylskåpet.

När den varma luften (som avges av datorn) som kan hålla mycket fukt kyls ner tappar den sin förmåga att hålla fukten till viss del, och den fukt som inte längre kan hållas i luften lägger sig på ytor, däribland dina komponenter.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag såg en youtube video på någon som använde en kylskåps-någonting-del, som processorkylare kan se om jag kan hitta den.

edit: hittade

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

Vad är det som inte stämmer, herr Nej?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av Zache_:

När den varma luften (som avges av datorn) som kan hålla mycket fukt kyls ner tappar den sin förmåga att hålla fukten till viss del, och den fukt som inte längre kan hållas i luften lägger sig på ytor, däribland dina komponenter.

Är luften i omgivningen kallare än komponenterna kommer inte kondensen sätta sig på dessa.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?