Priserna på hårddiskar mot samma nivåer som före översvämningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jag tror inte du vet vad du talar om just nu. Du tycker helt subjektivt att ett år är lång tid. I viss mån är även tid och pengar utbytbara, dvs man kan bygga snabbare med mer pengar. Då ökar ofta kostnaderna exponentiellt med minskad tid. Katastrofområdet var enormt och det räcker inte med att bygga upp eller återställa en fabrik, infrastrukturen omkring den måste fungera också. Hur man än vänder och vrider på det begriper jag inte hur du ska ro iland att ett år en en lång tid.

Har du ens skummat genom artikeln på wiki om översvämningarna: http://en.wikipedia.org/wiki/2011_Thailand_floods? Total kostnad nästan 45 miljarder dollar, Bangkok översvämmat och problemen fortsatte precis som jag skrev ända in i oktober. Klart som tusan att det var först då som saneringsarbetet kunde påbörjas. Försök begripa en storstad som översvämmad och sedan all infrastruktur återuppbyggd och/eller reparerad inom ett år. Vad menar du med "merparten av saneringsarbetet"? En del fabriker hade ju för tusan meterhögt med vatten invärtes så sent som oktober. Och som många påpekat handlar det ju inte bara om att få igång produktion. Det finns ju en yield, det finns en pipeline av HDDs från fabrik till lager till butikshyllor som måste vara mättad innan man kan börja tala om priskrig (dvs där alla leden hela tiden pressar priserna). Jösses, ett vanligt enkelt produktionsstopp på några dagar i en stor fabrik kan faktiskt ha efterdyningar i flera år. Exempelvis kan leveransdatum vara framflyttat med dagar, veckor eller månader i många många månader. Vidare handlar det om att man måste täcka upp kostnaderna så sena leveranser blir till ett högre pris ändå.

Men summa summarum är ändå att marknaden ser inte ut nu som då, den är inte mättad och kan därför inte ha ett förödande priskrig. Ett sådant kan komma senare. Vad är det för resudialfenomen du vill etikettera som "kartell"? Jag förstår att genom att försöka minska/förneka betydelsen av översvämningarna ökar möjligheterna för dig att tala om kartell, men du övertygar inte. Du måste argumentera bättre, tydligare, med faktiska data. Du skulle t.ex. kunna göra statistik över återhämtningstider av marknader efter katastrofer eller hur lång tid det dröjer efter katastrofer i NIC-länder innan infrastruktur och samhälle börjar fungera igen. Ett år är tamigfan starkt jobbat!

Jag har redan svarat på merparten av det du skrev i mina tidigare inlägg.

Vi kan inte veta säkert vad de höga priserna beror på, men såvida inte bolagen redovisar en förlust, eller onormalt liten viinst vid nästa bokslut, så kommer jag fortsätta att tro att det handlar om en kartell. Har de haft sådanna enorma kostnader som de påstår så bör det också synas på resultatet.

Och om det mot förmodan är så att de redovisar liten vinst eller förlust så är det bara för mig att erkänna att jag har haft fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SBeaver:

Antingen är du okunnig eller så ljuger du medvetet.
Mina priser är inga reapriser. Jag följde svenska hårddiskpriser i månader innan och efter översvämningen, vilket du kan se dokumenterat i forumet och på andra ställen.
T.o.m. sweclockers hade en av sina låtsasartiklar där de hurrade för att priset gått under 30öre, varpå priset gick ner till 27öre där det sedan låg och guppade lite. Detta innefattar inte elgigantens/onoffs reor av externa heller, det är riktiga konsument-klass diskar 5400rpm från alla dåvarande tillverkare, vilka höll i princip samma prisnivå.

Har du inget bättre för dig än att skriva att alla som inte vill köpa en vara till ett visst pris är dumsnåla och med slingrande ordval om och om igen upprepa att alla som tycker på annat sätt än du är snåla, dumma eller både ock?

Priset är från Mars 2011 för INTERNA, bara leta så hittar du dom i detta ämne tom, dessa är enda relevanta. Du kan inte ta priser bara nån månad innan då du får skev bild av verkligheten med så kort spann, sen är du barnslig som bråkar om ören hit och dit. Finns inget intresse av att få ner priset under 30öre, knappt att hålla dom under 40 öre heller.
Hur svår kan det vara, du gillar inte "höga" priset, då köper man inte utan väntar. Man sitter inte och gnäller som barnungar över ören hit och dit, eller i detta fallet hundralappar.
Varför det är dumsnålt är redan bevisat och slutdiskuerat så det är bara inse hur idiotiskt det är med för låga priser för allas bästa utom dom som vill ha saker gratis då, men dessa räknas inte och har aldrig räknas som seriösa då dessa korpar är dom som springer på konkursreor och gnäller över det skrala utbudet. Vem med några små grå kvar vill köpa en vara till lägre pris än produktionskostnaden?
Vill man ha saker billigt, dvs gratis i detta fallet när kostnaden att tillverka överstiger priset för en produkt är man inte ens interlligent, man är snål och dum då det bara leder till sämre utbud när tillverkaren antingen går omkull eller slutar tillverka produkten för sin egen överlevnad. Då är det dumsnålt att vilja ha alllt så billigt som möjligt när nån hundring högrre här och nån hundring där är optimalt i långa loppet då det i längden blir billigast även om det för tillfället inte blir billigast.
Låter som du inte var med på den gammla goda tiden då en 2GB HDD gick på över 2000kr, då kunde ditt gnäll vara adekvat, men inte idag när 3TB kostar under 1200kr.
Glöm inte heller att 1-2TB inte är fokus längre, därmed faller hela din uträkning då den baseras på utdaterat segment så var glad att den ligger på 38öre/GB för mycket lägre kommer det inte bli med fokus på 3-4TB segmentet idag.
Du hade framståt lite mera trovärdig om du tagit 3-4TB segmentet, dvs där fokus och ev. prispress idag existerar för som jag påvisat har WD:s 3TB green redan återgått till priset innan översvämningen men det funkar ju inte för dig då det är motsatsen till det du vill uppnå tydligen.
Därmed inte sagt att det är helt återställt men precis som dig kan jag plocka relevanta delar/segment för målet och i detta fallet råkar det vara det segment där prispress kommer finnas i framtiden då 1-2TB fasas ut snabbare än tänkt pga kostnaderna för dessa produkter i förhållande till priset som gör att dom skänks bort..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag har redan svarat på merparten av det du skrev i mina tidigare inlägg.

Vi kan inte veta säkert vad de höga priserna beror på, men såvida inte bolagen redovisar en förlust, eller onormalt liten viinst vid nästa bokslut, så kommer jag fortsätta att tro att det handlar om en kartell. Har de haft sådanna enorma kostnader som de påstår så bör det också synas på resultatet.

Och om det mot förmodan är så att de redovisar liten vinst eller förlust så är det bara för mig att erkänna att jag har haft fel.

Nej, jag tycker inte att jag har fått några svar alls.

Framförallt undrar jag hur ett år kan vara en lång tid? Ditt resonemang tycks bygga på det och det är en svag länk. Kvartalsvinster innebär inte automatiskt att allt är frid och fröjd. Det räcker med att det finns vinstkrav i organisationen för att priser och tillgång ska påverkas, exempelvis från investerare och försäkringsbolag. Det säger sig självt att ett företag som inte har några vinster efter katastrofer och stora förluster är illa ute. Så kan du ens belägga det residualfenomen du vill förklara med kartell? Inte nog med att fenomenet saknas, fenomenet är inte tillräckligt för att föreslå "kartell" som enda lösning.

Det är dumt att "fortsätta tro" på en massa saker utan att veta. Tro bör baseras på de enklaste förklaringarna och de förklaringar som lättast kan motbevisas om de vore falska. Annars så ackumulerar man bara en massa tro-smörja som aldrig kan visas vara fel, trots att den är det.

Edit: Kan du inte bara visa någon liknande katastrof där ett år har varit en mer än tillräcklig tid? Det finns typiskt fabriker som aldrig öppnar igen och många som tar bra mycket längre tid på sig att återöppna. Framförallt är marknaden helt annorlunda efteråt, borta är det totala priskriget. Sådan dröjer, ett år är kort tid. Efter jordbävningen i Hanshin 1995 tog det ett år att få igång sjöbundna exporter och importer i Kobe igen och efter 15 månader var Kobes produktion nästan återställd. Men produktionen var relativt låg före jordbävningen på grund av att Japan var i recession. Möjligen hade det tagit ännu längre tid vid högkonjunktur trots att mer pengar hade funnits till hands eftersom produktiontalen hade varit högre. Fortfarande idag tror jag inte allting är helt återställt i Hanshin. Samma sak efter jordbävningen utanför Tōhoku med efterföljande tsunami 2011. Det är längre sedan än översvämningarna, men långt ifrån allt är återställt. Internationella företag av internationellt intresse är snabbare än mycket annat att starta upp igen, men ingenstans hittar jag exempel på där en hel bransch blir helt återställd på ett år! Somliga fabriker kunde fås igång på bara några månader, men det är inte alls samma sak som att börja försörja och mätta hela världen med produkter så att ett priskrig inträder, ett slag om marknadsandelar. Branschen måste göra vinster ett bra tag innan ett priskrig är möjligt. Det är kassakistorna man slåss med när man börjar sälja med låga marginaler. Det finns kort sagt ingenting i detta som kräver någon extraordinär förklaring. Tvärt om, det har gått fortare än beräknat, fortare än vad analytikerna förutspått och priset är billigare idag än förväntat. Det har gått snabbt. Snart kanske vi kan ha ett priskrig igen med nya modeller.

Dina påståenden framstår alltså som en smula stolliga, rent ut sagt.

Edit: Du kan heller inte konditionera "kartell" beroende på utfallet av vinst. Högre vinst = kartell är nämligen en märklig slutsats och långt ifrån den enda tänkbara sådan.

Låg vinst/förlust = marknaden är fortfarande skadad
Hög vinst = man börjar fylla på kassorna igen så att man kan priskriga i framtiden

...är två mer "normala" tolkningar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nej, jag tycker inte att jag har fått några svar alls.

Framförallt undrar jag hur ett år kan vara en lång tid? Ditt resonemang tycks bygga på det och det är en svag länk. Kvartalsvinster innebär inte automatiskt att allt är frid och fröjd. Det räcker med att det finns vinstkrav i organisationen för att priser och tillgång ska påverkas, exempelvis från investerare och försäkringsbolag. Det säger sig självt att ett företag som inte har några vinster efter katastrofer och stora förluster är illa ute. Så kan du ens belägga det residualfenomen du vill förklara med kartell? Inte nog med att fenomenet saknas, fenomenet är inte tillräckligt för att föreslå "kartell" som enda lösning.

Det är dumt att "fortsätta tro" på en massa saker utan att veta. Tro bör baseras på de enklaste förklaringarna och de förklaringar som lättast kan motbevisas om de vore falska. Annars så ackumulerar man bara en massa tro-smörja som aldrig kan visas vara fel, trots att den är det.

Edit: Kan du inte bara visa någon liknande katastrof där ett år har varit en mer än tillräcklig tid? Det finns typiskt fabriker som aldrig öppnar igen och många som tar bra mycket längre tid på sig att återöppna. Framförallt är marknaden helt annorlunda efteråt, borta är det totala priskriget. Sådan dröjer, ett år är kort tid. Efter jordbävningen i Hanshin 1995 tog det ett år att få igång sjöbundna exporter och importer i Kobe igen och efter 15 månader var Kobes produktion nästan återställd. Men produktionen var relativt låg före jordbävningen på grund av att Japan var i recession. Möjligen hade det tagit ännu längre tid vid högkonjunktur trots att mer pengar hade funnits till hands eftersom produktiontalen hade varit högre. Fortfarande idag tror jag inte allting är helt återställt i Hanshin. Samma sak efter jordbävningen utanför Tōhoku med efterföljande tsunami 2011. Det är längre sedan än översvämningarna, men långt ifrån allt är återställt. Internationella företag av internationellt intresse är snabbare än mycket annat att starta upp igen, men ingenstans hittar jag exempel på där en hel bransch blir helt återställd på ett år! Somliga fabriker kunde fås igång på bara några månader, men det är inte alls samma sak som att börja försörja och mätta hela världen med produkter så att ett priskrig inträder, ett slag om marknadsandelar. Branschen måste göra vinster ett bra tag innan ett priskrig är möjligt. Det är kassakistorna man slåss med när man börjar sälja med låga marginaler. Det finns kort sagt ingenting i detta som kräver någon extraordinär förklaring. Tvärt om, det har gått fortare än beräknat, fortare än vad analytikerna förutspått och priset är billigare idag än förväntat. Det har gått snabbt. Snart kanske vi kan ha ett priskrig igen med nya modeller.

Dina påståenden framstår alltså som en smula stolliga, rent ut sagt.

Edit: Du kan heller inte konditionera "kartell" beroende på utfallet av vinst. Högre vinst = kartell är nämligen en märklig slutsats och långt ifrån den enda tänkbara sådan.

Låg vinst/förlust = marknaden är fortfarande skadad
Hög vinst = man börjar fylla på kassorna igen så att man kan priskriga i framtiden

...är två mer "normala" tolkningar.

Nu får du det att framstå som om jag tycker det är lång tid med ett år att få hela Thailand på fötter, men det är ju inte det det handlar om.

Långt ifrån alla fabriker slogs ut, och företagens åtgärder var att reparera fabrikerna och få igång produktionen, vilket de nu gjort, men priserna är fortsatt höga.

Om det rimliga vinstbortfallet är mindre än kostnaden för stillestånd/reparationer osv så tror jag fortfarande på kartell. Särskillt som det snarare köps mindre hårddiskar nu en för ett år sedan då SSD's har fått fäste även bland datorsvenssons.

Och jag vet inte riktigt vart du vill komma men det verkar som du vill påstå att de visst kan göra rekortvinst även på grund av katastrofen, och ja, det kan de, men inte utan att ta ut överpriser eftersom jordbävningarna rimligtvis bucklat till deras plånböcker.

Visst, allt kan i teorin bara vara omständigheter och sammanhang, men jag tycker det lutar åt kartell. Jag viker mig som sagt gärna om jag blir motbevisad men i nuläget känns kartell som den rimligaste förklaringen för mig, men vi får se vad det lider antar jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nu får du det att framstå som om jag tycker det är lång tid med ett år att få hela Thailand på fötter, men det är ju inte det det handlar om.

Nej, men det påverkar. En bilfabrik var mig veterligen oskadad, men gick inte att nå på grund av att infrastrukturen (vägar, el, etc) var utslagen. En fabrik kräver ett trafikflöde av leveranser och skeppningar ideligen. Det krävs fungerande telefonnät, fungerande internet, elektricitet, sanitet, etc, etc. Flera sådana saker är utanför bolagets kontroll, så visst spelar samhällets funktion roll.

Skrivet av Ozzed:

Långt ifrån alla fabriker slogs ut, och företagens åtgärder var att reparera fabrikerna och få igång produktionen, vilket de nu gjort, men priserna är fortsatt höga.

Ja? Det är ju precis vad jag förklarat. Vad är det som är konstigt? Tror du verkligen att man skulle kunna gå tillbaka till priskrig som om ingenting hänt? Tänk efter för tusan! Du får en nödutgift en månad som tömmer hela din buffer. Kommer du fortsätta med att ge 500 spänn till Rädda Barnen så fort lönen kommer, bara för att nöden är över? Det räcker för tusan med att se på privatekonomin för att man ska begripa att en stor utgift en månad kan ha efterverkningar ett år senare. Den HDD-leverantör som försöker sig på ett priskrig _nu_ kommer nog duka under, eftersom denne ej har produktionskapaciteten att ta stora nya segment och har inte kassakistorna fulla nog att sälja med de låga marginaler (eller rentav med förlust) som skulle krävas för att ta sig till dessa segment.

Skrivet av Ozzed:

Om det rimliga vinstbortfallet är mindre än kostnaden för stillestånd/reparationer osv så tror jag fortfarande på kartell. Särskillt som det snarare köps mindre hårddiskar nu en för ett år sedan då SSD's har fått fäste även bland datorsvenssons.

Nu sätter du återigen upp ett kriterium som du anser ska peka på kartell. Vad är det rimliga vinstbortfallet och varför, om det är lägre än förväntat, pekar det mot kartell? Man kan händelsevis inte fått investeringar (tips: jo, det fick man)?

Om det stämmer att det köps mindre hårddiskar nu, hur tusan skulle det vara ett försvar för kartell? Det är ju ytterligare en faktor som är direkt motsägelsefull.
Dessutom verkar det inte stämma: http://www.sweclockers.com/nyhet/15943-harddiskindustrin-mot-...
1) Priset är på väg ner
2) Produktionen ökar
3) Antalet leveranser ökar
Inte direkt de klassiska symptomen på kartell...

Skrivet av Ozzed:

Och jag vet inte riktigt vart du vill komma men det verkar som du vill påstå att de visst kan göra rekortvinst även på grund av katastrofen, och ja, det kan de, men inte utan att ta ut överpriser eftersom jordbävningarna rimligtvis bucklat till deras plånböcker.

Ja? De behöver få in pengar. Kartellen behövs inte här heller. Rekordvinst har jag inte talat om, jag har talat om vinst över lag och vinstkrav.

Skrivet av Ozzed:

Visst, allt kan i teorin bara vara omständigheter och sammanhang, men jag tycker det lutar åt kartell. Jag viker mig som sagt gärna om jag blir motbevisad men i nuläget känns kartell som den rimligaste förklaringen för mig, men vi får se vad det lider antar jag.

Men du har inte presenterat ett enda belägg för det, ja inte ens ett indicium! Alla argument du har har ju rimligare förklaringar, eller så är det precis på tvärs med vad som förväntas av karteller. Förut skulle låga marginaler som tvingar bort andra aktörer vara belägg för kartell, sedan skulle sänkta priser ("för att ingen ska misstänka") vara det. Sen är höga vinster det och nu är det plötsligt så att en förment minskning av försäljningen skulle vara det. Förutom att ett år för dig är en lång tid att repa sig på. Det är mycket motsägelsefullt. Allting förklaras dock elegant och enkelt av vad som faktiskt hände, översvämningar strax efter ett priskrig. Marknaden var inte "normal" innan översvämningarna, den var nästan överhettad och du vill ta alla diskrepanser mellan läget då och nu, förneka översvämningarnas betydelse och peka på kartell?

Som jag sagt några gånger nu skulle ingen bli förvånad om det finns karteller. Sådant förekommer och varför skulle hårddiskbranschen vara ett undantag? Men ingenting av det du beskriver är speciellt kännetecknande för en sådan. Jag tror snarare att om det inte vore för översvämningarna, hade vi sett karteller nu mer tydligt. Om det finns en kartell gör den just inget väsen av sig nu: hårddiskar är inte överdrivet dyra, priset är på väg neråt, FOU tycks inte ha minskat (vilket är vanligt under karteller) och företagen börjar gå med vinst igen. Det som luktar är snarare förberedelserna för ett nytt priskrig när man har allt sitt på det torra, bokstavligt och bildligt. En kartell leder knappast till att priset sjunker snabbare är normalt utan har andra kännetecken. Ett sådant är t.ex. få eller inga marknadsrörelser (ingen växer på andras bekostnad), stigande priser, produkterna är maximalt homogeniserade (dvs ingen eller alla kommer ut med likvärdiga modeller nästan samtidigt). Visst, sannolikheten för karteller ökar ju färre aktörer men karteller är instabila och ett aktivt område för spelteori. Det finns många sätt att fuska i en kartell på de andra medlemmarnas bekostnad. Karteller är inte otroligt i HDD-branschen, bara det att du väljer en väldigt egendomlig tidpunkt för en sådan kartell och måste bort- eller knasförklara en hel rad med andra faktorer (tidigare priskrig [samtidigt som det är ett argument för kartell eftersom vi inte har samma priskrig idag], det tog enligt dig lång tid att få upp produktion igen [enligt mig är det inte lång tid alls, väntar fortfarande på argument för varför 1 år skulle vara lång tid], högre priser idag än tidigare [hur kan det ö.h.t. vara märkligt?], färre aktörer [pressade till nerläggning eller fusion av låga marginaler], lägre sålda enheter [om det är sant, har du hela förklaringen till högre priser _där_], vinst [för det går väl bra att sälja med samma låga marginaler som tidigare efter stopp? ], osv, osv).

Jag argumenterar inte mot kartell per se, jag argumenterar mot dina argument som inte håller för kartell.

Edit: En sak till. Hade underleverantörerna drabbats i samma utsträckning, med stängda eller förstöra fabriker hade vi haft rejäl HDD-brist nu. Då hade nog inte ett år räckt på långa vägar. Samma sak om inte fabrikerna hade kunnat reparerats.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Nej, men det påverkar. En bilfabrik var mig veterligen oskadad, men gick inte att nå på grund av att infrastrukturen (vägar, el, etc) var utslagen. En fabrik kräver ett trafikflöde av leveranser och skeppningar ideligen. Det krävs fungerande telefonnät, fungerande internet, elektricitet, sanitet, etc, etc. Flera sådana saker är utanför bolagets kontroll, så visst spelar samhällets funktion roll.

Ja? Det är ju precis vad jag förklarat. Vad är det som är konstigt? Tror du verkligen att man skulle kunna gå tillbaka till priskrig som om ingenting hänt? Tänk efter för tusan! Du får en nödutgift en månad som tömmer hela din buffer. Kommer du fortsätta med att ge 500 spänn till Rädda Barnen så fort lönen kommer, bara för att nöden är över? Det räcker för tusan med att se på privatekonomin för att man ska begripa att en stor utgift en månad kan ha efterverkningar ett år senare. Den HDD-leverantör som försöker sig på ett priskrig _nu_ kommer nog duka under, eftersom denne ej har produktionskapaciteten att ta stora nya segment och har inte kassakistorna fulla nog att sälja med de låga marginaler (eller rentav med förlust) som skulle krävas för att ta sig till dessa segment.

Nu sätter du återigen upp ett kriterium som du anser ska peka på kartell. Vad är det rimliga vinstbortfallet och varför, om det är lägre än förväntat, pekar det mot kartell? Man kan händelsevis inte fått investeringar (tips: jo, det fick man)?

Om det stämmer att det köps mindre hårddiskar nu, hur tusan skulle det vara ett försvar för kartell? Det är ju ytterligare en faktor som är direkt motsägelsefull.

Ja? De behöver få in pengar. Kartellen behövs inte här heller. Rekordvinst har jag inte talat om, jag har talat om vinst över lag och vinstkrav.

Men du har inte presenterat ett enda belägg för det, ja inte ens ett indicium! Alla argument du har har ju rimligare förklaringar, eller så är det precis på tvärs med vad som förväntas av karteller. Förut skulle låga marginaler som tvingar bort andra aktörer vara belägg för kartell, sedan skulle sänkta priser ("för att ingen ska misstänka") vara det. Sen är höga vinster det och nu är det plötsligt så att en förment minskning av försäljningen skulle vara det. Förutom att ett år för dig är en lång tid att repa sig på. Det är mycket motsägelsefullt. Allting förklaras dock elegant och enkelt av vad som faktiskt hände, översvämningar strax efter ett priskrig. Marknaden var inte "normal" innan översvämningarna, den var nästan överhettad och du vill ta alla diskrepanser mellan läget då och nu, förneka översvämningarnas betydelse och peka på kartell?

Som jag sagt några gånger nu skulle ingen bli förvånad om det finns karteller. Sådant förekommer och varför skulle hårddiskbranschen vara ett undantag? Men ingenting av det du beskriver är speciellt kännetecknande för en sådan. Jag tror snarare att om det inte vore för översvämningarna, hade vi sett karteller nu mer tydligt. Om det finns en kartell gör den just inget väsen av sig nu: hårddiskar är inte överdrivet dyra, priset är på väg neråt, FOU tycks inte ha minskat (vilket är vanligt under karteller) och företagen börjar gå med vinst igen. Det som luktar är snarare förberedelserna för ett nytt priskrig när man har allt sitt på det torra, bokstavligt och bildligt. En kartell leder knappast till att priset sjunker snabbare är normalt utan har andra kännetecken. Ett sådant är t.ex. få eller inga marknadsrörelser (ingen växer på andras bekostnad), stigande priser, produkterna är maximalt homogeniserade (dvs ingen eller alla kommer ut med likvärdiga modeller nästan samtidigt). Visst, sannolikheten för karteller ökar ju färre aktörer men karteller är instabila och ett aktivt område för spelteori. Det finns många sätt att fuska i en kartell på de andra medlemmarnas bekostnad. Karteller är inte otroligt i HDD-branschen, bara det att du väljer en väldigt egendomlig tidpunkt för en sådan kartell och måste bort- eller knasförklara en hel rad med andra faktorer (tidigare priskrig [samtidigt som det är ett argument för kartell eftersom vi inte har samma priskrig idag], det tog enligt dig lång tid att få upp produktion igen [enligt mig är det inte lång tid alls, väntar fortfarande på argument för varför 1 år skulle vara lång tid], högre priser idag än tidigare [hur kan det ö.h.t. vara märkligt?], färre aktörer [pressade till nerläggning eller fusion av låga marginaler], lägre sålda enheter [om det är sant, har du hela förklaringen till högre priser _där_], vinst [för det går väl bra att sälja med samma låga marginaler som tidigare efter stopp? ], osv, osv).

Jag argumenterar inte mot kartell per se, jag argumenterar mot dina argument som inte håller för kartell.

Men... Om det nu är som du säger att ett priskrig urlakar ekonomin, hur kan de då gått med REKORDVINSTER trotts de reparationer och annat som kräver investeringar.

Du menar alltså att det är fullt normalt att en industri som enligt dig gick på knäna för att tävla om kunder kan göra rekordvinster trotts en stor katastrof som rimligtvis har gjort ont i plånboken? Jag får inte ihop det, och jag tycker det är du som svävar ut i massa märkliga resonemang som inte har med saken att göra.

Om tillverkarnas ekonomi är så god som kvartalsrapporterna säger, borde de ha råd med priskrig igen, såvida de inte tar ut överpriser för att bygga en buffert inför eventuella kommande katastrofer. Men om EN tillverkare gör så så borde rimligtvis en annan se chansen att sänka priserna och norpa kunder. Om 15% vinstmarginal dög innan katastrofen borde den duga nu också. Visst... Jag kan köpa lite högre kostnader än innan, i och med inflation, förlust av infrastruktur och dylikt.. Men 26 öre/GB mot nuvarande 49 öre/GB känna lite väl mycket. Särskillt eftersom det inte råder någon brist nu.

Kortfattat: Förklaringarna till de fortsatt höga priserna låter som bortförklaringar. Jag anser att det är något lurt med det hela. De planerade givetvis inte katastrofen, det är ju omöjligt. Men de har heller inte anträngt sig för att återställa marknaden till det prisläge som rådde innan, utan jag tror att de gått ihopp och bildat kartell och kommit överens om att hålla priserna uppe så länge de kan, men allt det där har jag redan sagt, flera gånger om. Jag förstår inte varför du tycker att det verkar så orimligt. Särskillt inte eftersom jag har sagt flera gånger att jag lägger mig platt om det visar sig att tillverkarna gått med förlust eller liten vinst, vilket skulle visa på att de faktiskt tagit skada av katastrofen, snarare än att de dragit nytta av den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

1) Vinst är inte samma sak som kapital. Ibland kan vinst vara viktigare än kapital, för att t.ex. övertyga investerare
2) Priserna är inte speciellt höga
3) När borde man ha råd med priskrig? Du säger många "borde" och "högt" och "lågt", men inga siffror. Ändå för du (låg)kvalitativa argument som bygger på kvantitativa du inte redovisar
4) Ett år är fortfarande en kort tid. Det hade kunnat vara värre.
5) Priserna är på väg nedåt. Kan du visa att det är något misstänkt med derivatan?
6) Vinstmarginal säger ingenting utan de siffror som bygger upp den (vinstmarginal är en kvot)
7) Varför duger inte "jag tar ut lite extra nu för jag behöver pengarna, grannen verkar ju också göra det" som förklaring? Varför måste det vara en kartell, något som medför höga risker? Jag menar att priserna och volymerna är automatanpassade på grund av omständigheterna givet vanliga ekonomiska lagbundenheter och spelregler. Visst kan det finnas en kartell, men den syns inte i priset. En osynlig kartell är icke-falsifierbar.
8) Jag har inte påstått att tillverkarna gick på knäna, det är _du_ som förutsätter det i dina resonemang eftersom om man kan priskriga när man går på knäna innan, ska man kunna göra det efter. Tvärt om ekonomin var helt okej, marginalerna var små. Även utan översvämningarna hade det inte hållit hur länge som helst. Priskrig är en slags antikartell som kan vara lika skadlig för marknaden. Nu ska man enligt dig gått från priskrig till kartell samma år som översvämningarna reparerats. Tror du verkligen att det finns marginaler i något så priskänsligt som HDDs att "kartella om"? Jag gissar att det bästa tipset för den som vill hitta en kartell är att i stället titta på underleverantörerna.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men... Om det nu är som du säger att ett priskrig urlakar ekonomin, hur kan de då gått med REKORDVINSTER trotts de reparationer och annat som kräver investeringar.

Du menar alltså att det är fullt normalt att en industri som enligt dig gick på knäna för att tävla om kunder kan göra rekordvinster trotts en stor katastrof som rimligtvis har gjort ont i plånboken? Jag får inte ihop det, och jag tycker det är du som svävar ut i massa märkliga resonemang som inte har med saken att göra.

Om tillverkarnas ekonomi är så god som kvartalsrapporterna säger, borde de ha råd med priskrig igen, såvida de inte tar ut överpriser för att bygga en buffert inför eventuella kommande katastrofer. Men om EN tillverkare gör så så borde rimligtvis en annan se chansen att sänka priserna och norpa kunder. Om 15% vinstmarginal dög innan katastrofen borde den duga nu också. Visst... Jag kan köpa lite högre kostnader än innan, i och med inflation, förlust av infrastruktur och dylikt.. Men 26 öre/GB mot nuvarande 49 öre/GB känna lite väl mycket. Särskillt eftersom det inte råder någon brist nu.

Kortfattat: Förklaringarna till de fortsatt höga priserna låter som bortförklaringar. Jag anser att det är något lurt med det hela. De planerade givetvis inte katastrofen, det är ju omöjligt. Men de har heller inte anträngt sig för att återställa marknaden till det prisläge som rådde innan, utan jag tror att de gått ihopp och bildat kartell och kommit överens om att hålla priserna uppe så länge de kan, men allt det där har jag redan sagt, flera gånger om. Jag förstår inte varför du tycker att det verkar så orimligt. Särskillt inte eftersom jag har sagt flera gånger att jag lägger mig platt om det visar sig att tillverkarna gått med förlust eller liten vinst, vilket skulle visa på att de faktiskt tagit skada av katastrofen, snarare än att de dragit nytta av den.

För helvete hur tänker du? Det var 6-7% marginal före katastrofen, nu är det 15-16% marginal för WD*. Det är inte tal om några rekordvinster.

En hårddisk som WD sålde för 500:- genererade 30-35 kr i vinst, lägg på distributörer och återförsäljares marginal och moms så var nog priset åtminstone 700 kronor i handeln för denna disk. Nu är WDs vinst runt 2,5x så hög, dvs 75-80 kronor för samma disk. Fortfarande lågt, och du vill se närmare en halvering av priset innan du du är beredd att släppa dina stolliga konspirationsteorier om att det är karteller som ligger bakom allting.

Om något är 15% marginal snarast i underkant för att det ska vara en hälsosam affärsmodell.

Hur skulle det vara om du frågar distributörerna och återförsäljarna om deras marginaler på hårddiskar nu resp före översvämningarna? Kanske det är där som den största orsaken till priserna i dagsläget kan finnas?

Edit:
*Länken till WDs marginaler från sida 4 #12804556

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Men du säger ju själv att marginalerna nu är högre än innan katastrofen, TROTTS rekordvinsterna, så vad bråkar du då om? Du bevisar ju det jag säger.

Katastrofen innebar ett inkomstbortfall, som de hämtade igen genom äckelhöga priser precis efter katastrofen. Nu när de är på fötter igen borde marginalerna ligga där de låg innan, men de är DUBBELT så höga, och du tycker inte det är ett dugg märkligt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Men du säger ju själv att marginalerna nu är högre än innan katastrofen, TROTTS rekordvinsterna, så vad bråkar du då om? Du bevisar ju det jag säger.

Katastrofen innebar ett inkomstbortfall, som de hämtade igen genom äckelhöga priser precis efter katastrofen. Nu när de är på fötter igen borde marginalerna ligga där de låg innan, men de är DUBBELT så höga, och du tycker inte det är ett dugg märkligt?

Hur kan marginaler vara höga "trots" rekordvinster? Det är så många fel här att jag inte vet vad jag ska börja. Om du verkligen har så dålig uppfattning om min och andras position så måste du läsa inläggen igen. Och tänka efter. Vem har påstått att marginalerna är högre nu, "trots" rekordvinster?

Den enda som talar om rekordvinster på detta sätt är du. Det är mer rubriksättande än faktiskt analys. Det blir inte bättre med att gödsla med värdeord som rekord, "äckelhöga", osv.

Kan du inte i stället visa faktiska siffror och dra en analytisk, kvalitativ slutsats från dessa kvantitativa data? "Marginaler trots rekordvinster"? Vad betyder det ens?

Du verkar ha en väldigt naiv uppfattning om vad en katastrof av detta slag innebär. Det är inte inkomstborfallen som var det primära problemet! Ditt hus brinner ner och du tappar lönen från vägen från banken. Nästa månad får du lön som vanligt, är allting frid och fröjd då? Det känns som du inte förstår begreppen du använder (vinst, vinstmarginal, marginaler, kapital, marknad, investering, priskrig etc). Fler av de saker du föreslår är nämligen paradoxala, inkompatibla. Det verkar som du tar saker på måfå ur en låda som det står "argument" på, och slänger in i debatten. Du har bevisbördan så du får stå för siffrorna. Du måste också förklara hur du tänker dig att det _borde_ se ut och varför? Vilka vinstmarginaler, vilka vinster och kapital och vilka priser ska vi ha för att du ska vara nöjd och inte jaga efter en kartell? Är dessa siffror rimliga (det kan vi inte veta eftersom du inte har några)? "Sunt förnuft" räcker inte, speciellt inte om något är kontraintuitivt. Jag misstänker att du blandar ihop begreppen så att vissa saker framstår som kontraintuitivt för dig.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Hur kan marginaler vara höga "trots" rekordvinster? Det är så många fel här att jag inte vet vad jag ska börja. Om du verkligen har så dålig uppfattning om min och andras position så måste du läsa inläggen igen. Och tänka efter. Vem har påstått att marginalerna är högre nu, "trots" rekordvinster?

Den enda som talar om rekordvinster på detta sätt är du. Det är mer rubriksättande än faktiskt analys. Det blir inte bättre med att gödsla med värdeord som rekord, "äckelhöga", osv.

Kan du inte i stället visa faktiska siffror och dra en analytisk, kvalitativ slutsats från dessa kvantitativa data? "Marginaler trots rekordvinster"? Vad betyder det ens?

Du verkar ha en väldigt naiv uppfattning om vad en katastrof av detta slag innebär. Det är inte inkomstborfallen som var det primära problemet! Ditt hus brinner ner och du tappar lönen från vägen från banken. Nästa månad får du lön som vanligt, är allting frid och fröjd då? Det känns som du inte förstår begreppen du använder (vinst, vinstmarginal, marginaler, kapital, marknad, investering, priskrig etc). Fler av de saker du föreslår är nämligen paradoxala, inkompatibla. Det verkar som du tar saker på måfå ur en låda som det står "argument" på, och slänger in i debatten. Du har bevisbördan så du får stå för siffrorna. Du måste också förklara hur du tänker dig att det _borde_ se ut och varför? Vilka vinstmarginaler, vilka vinster och kapital och vilka priser ska vi ha för att du ska vara nöjd och inte jaga efter en kartell? Är dessa siffror rimliga (det kan vi inte veta eftersom du inte har några)? "Sunt förnuft" räcker inte, speciellt inte om något är kontraintuitivt. Jag misstänker att du blandar ihop begreppen så att vissa saker framstår som kontraintuitivt för dig.

Nej, jag har inga siffror och dylikt, det får väl de som sätter rubrikerna stå för? Jag är inte journalist så hur blev det mitt jobb att bevisa det tidningarna skriver?

Tidningarna har beskrivit situationen på ett sätt som får mig att tro att det rör sig om en kartell, eller kanske högre priser på ren jävelskap?

Katastrof
Högre priser
Rekordvinst
Produktionen återställt
Fortsatt höga priser.

Den sista raden borde det stå NORMALA PRISER på, men det gör det inte. Hur svårt är det att förstå att den här abnormaliteten leder in mig, och andra att tro att det rör sig om en kartell.

När anser DU att priserna bör återgå till normalpriser igen?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Nejdu, din kronologi är något fel och "produktionen återställd" -> "normala priser" är en non sequitur, inte minst för att du bara talar om isolerade fenomen som om de inte hade några samband. Du har helt lämnat ur marginalerna och kapitalet och tar bara med sådant som passar, en sak i taget.

Priskrig med minskande marginaler
Aktörer drar sig ur eller fusionerar
Prishöjning
Katastrof
Marginalerna försvunna, försäkringspengar, lån och investeringar
Ytterligare prishöjning, brist på vissa håll
Produktionen återställs
Priserna på väg ner. Fortfarande avbetalning av lån och marginaler som behöver byggas upp. Vinster, och därmed inte priskrigspriser, behövs.

Såhär ser förloppet ut, och det är väldigt, väldigt rimligt. Priserna är inte "fortsatt höga" som om de vore statiskt, de är på väg ner bara ett drygt år efter att översvämningarna ägde rum och marginalerna var så låga att stora aktörer drog sig ur.

Du har inget fenomen. Priserna är inte höga, de har negativ derivata, nya modeller kommer. Din fråga om när jag tror att priserna "bör återgå till det normala" är också felställd (och tendentiös). Det är din uppgift att definiera vad du anser som ett "normalt pris" eftersom det uppenbarligen är du som anser att priserna är onormala. Menar du att priserna är normala under priskrig? Jösses...

Förstod du någonting av vad jag tidigare skrev om "14 månader" som exponent i den exponentialfunktion som hitintills priserna har beskrivits av? Den bestäms av verkligheten och inte tvärt om. "Normala priser" kräver en definition, av dig.

En prisuppgång på en marknad indikerar inte per automatik en kartell, inte ens utan en lätt identifierbar yttre faktor så som en katastrof. Dessutom är priserna på väg ner, snabbare än vad många har förutsätt. Jag är personligen förvånad, t.ex, över att det har gått så snabbt och att priserna sjunker så snabbt och att nya modeller redan dyker upp. Oväntat. Obegripligt hur någon kan säga att ett år är en lång tid. Jag har frågat dig det, jag vet inte, 10 gånger nu?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Är du på riktigt?

Visst kan det finnas karteller, det skulle nog inte förvåna men om du insinuerar att ett år är en lång period för en marknad att återhämta sig så tror jag inte du har på fötterna. Vad kostar det att bygga en ny fab eller reparera en gammal? Hur lång tid tar det? Jag gissar att det ligger en jävla massa sisu och jävlar anamma bakom, ett år är snabbt. Finns inga vinster med att ha nedsatt produktion så eventuella karteller måste fungera på annat sätt.

Mja, är man i en monopolsituation finns det vinster att göra om man håller nere utbudet (sen beror det ju på vad man definierar "nedsatt produktion). Så agerar monopol. Fungerar på samma sätt om det är ett oligopol vilket ju i princip hårddiskmarknaden är på tillverkarsidan med så få aktörer (det innebär inte att det är en "komplott" eller en "kartell") utan det är fullt naturligt. Företagen är ju vinstmaximerande. (Just hårddiskmarknaden har ju annars präglats av sjunkande marginaler och utslagning av tillverkare, att de som överlever då kan höja sina marginaler är också fullt naturligt).

(Citerar inte dig nu). Den övriga diskussionen är också lite lustig, priser sätts utifrån tillgång och efterfrågan. Det finns inget "naturligt" pris baserat på historiska data som marknaden nödvändigtvis skall återgå till (om det inte är en reglerad marknad och det är ju detta inte). Minskar utbudet går priserna upp - allt annat lika. Helt naturligt. Ökar sen utbudet går priserna ner. Men vi måste inte hamna i samma prisläge. Finns ju numera också en form av "substitut"i form av SSDer som antagligen (kommer) påverka prisbilden på hårddiskar.

(Och eventuella valutaeffekter kan ju såklart också påverka prisbilden för slutkonsumenten).

(Citerar inte dig nu heller utan är ett allmänt inlägg som inte riktar sig till nån speciell). Sen diskuteras det ju också vad som är "rimliga" marginaler, företagen vill ju såklart ha så höga som möjligt (de vinstmaximerar) men i det fall (väldigt sällsynt utanför textböckerna) som det råder "fullkomlig konkurrens" går vinsterna mot noll (noll definieras då inte som "noll" utan som nivån på alternativa "riskfria" investeringar, dvs. i allmänhet avkastningen på statsräntepapper).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Det måste varit nån rea på den eller nåt. Min 2TB kostade 700 innan syndafloden.

Eller så hade du inte koll....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Köp inte 1TB diskar då, dessa är på inget sätt prisvärda längre när du kan få 2TB för under 780kr så du hamnar under dina kära 400kr/TB.
180kr för 1TB extra är småpotatis och gnälla över att 1TB inte är lönsamt att köpa längre är ju skrattretande när det skiljer ynka 4 öre då och nu.
34öre/GB då för 2TB innan, nu 38öre/GB för 2TB, visserligen en annan disk men det är priset/GB som är relevant så inget att tjafsa om.
Vi kan vända på det hela också då WD Green WD30EZRX 64MB 3TB är tillbaka på samma pris eller lägre som innan så vi kan precis som dig plocka "rätt" storlek för att få prisstatistik åt rätt håll.
Att du fjantar om några få hundringar hit och dit på 1TB diskar är patetiskt när den som tänker till köper 2TB för under 800kr/st eller 3TB för under 1200kr/st varav båda under ditt kära 400kr/TB märke. Därmed får du samma utrymme idag för 800kr som innan för 800kr bara att det är färre diskar vilket är en fördel.

Det mest prisvärda då låg på under 300kr/gb så 33% högre är inte i närheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yrch:

Mja, är man i en monopolsituation finns det vinster att göra om man håller nere utbudet (sen beror det ju på vad man definierar "nedsatt produktion). Så agerar monopol. Fungerar på samma sätt om det är ett oligopol vilket ju i princip hårddiskmarknaden är på tillverkarsidan med så få aktörer (det innebär inte att det är en "komplott" eller en "kartell") utan det är fullt naturligt. Företagen är ju vinstmaximerande. (Just hårddiskmarknaden har ju annars präglats av sjunkande marginaler och utslagning av tillverkare, att de som överlever då kan höja sina marginaler är också fullt naturligt).

Slarvigt uttryckt av mig och starkt kontextberoende. Du har helt rätt i att det generellt kan vara en strategi att hålla nere utbudet för att få upp priset (och då gäller det att priset är så högt att summan av färre sålda enheter ändå är högre), men det är något som tillverkarna själva vill råda över och inte låta en katastrof "fixa" det åt dem. Hårddiskar är väldigt priskänsliga (vilket ingen behöver tvivla på efter att ha läst denna tråd, folk gnäller enormt på att priserna inte skulle vara "normala"), vilket minskar möjligheterna för denna strategi, speciellt efter ett priskrig. Så en eventuell kartell skulle arbeta med andra principer. Dessutom hade tillverkarna knappast kontroll på priset i konsumentled när de åkte upp på grund av lägre lagersaldon. Dessa diskar var ju redan sålda av tillverkaren och det var i mellanhanteringen som priset höjdes initialt.

Jag sa förut att om man vill hitta en kartell ska man titta på underleverantörerna. Låt mig komplettera med mellanhänderna. Alltså både före och efter själva hårddisktillverkarna. Men märk väl att jag aldrig avsett att argumentera mot att det kan finnas karteller generellt. Att sådana finns är knappast någon nyhet. Jag argumenterar bara mot att högre priser just nu skulle vara ett symptom på en kartell. Det är väldigt oplausibelt. Vi har ett fenomen (högre priser) och har en förklaringsmodell (tidigare priskrig + låga marginaler + katastrof) som mer än väl täcker upp hela fenomenet. Jag är som sagt förvånad över att diskarna är så billiga som de är och att priser sjunker så fort som det gör. En kartell har alltså inget förklaringsvärde. Om man skyller på katastrofen om tio år för att ha höga priser, ja då är det något skumt, men inte efter ett drygt år.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det mest prisvärda då låg på under 300kr/gb så 33% högre är inte i närheten.

Skickades från m.sweclockers.com

För att ge lite perspektiv.
Min första hårddisk kostade 3000 kronor och var på 130 MB. Det motsvarar
23 000 000 kr/TB
eller 23 000 kr/GB
eller 23 kr/MB

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

För att ge lite perspektiv.
Min första hårddisk kostade 3000 kronor och var på 130 MB. Det motsvarar
23 000 000 kr/TB
eller 23 000 kr/GB
eller 23 kr/MB

oj den var stor och billig... en som varit med längre....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det mest prisvärda då låg på under 300kr/gb så 33% högre är inte i närheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara bevis på att den skänktes bort då normalpriset då var 34 öre/GB inte mindre så inte så kontigt att normala priser ligger "lite" högre på en sund maknad.
Går att huiita ytterligheter som idag inte är relevanta, ditt exempel är ett sådant då prispressen idag är 3TB segmentet.
30% högre pris på nåt som kostade under 500kr är inget att gnälla över när det bara blir småflis extra, eller vill du ha allt gratis?

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är inte det det här handlar om.

Priserna var högre efter katastrofen - förståeligt.
Företagen rapporterade rekordvinster trotts påstått kämpiga tider - eeeh va? hur då?
Företagen höll priserna uppe trotts att lagren var fyllda och produktionen på samma nivå som innan katastrofen - mygel, fuffens, fel! Och helt klart något jag tänker fortsätta "gnälla" på.

Rekordvinster? Källa... Kämpiga tider? Vadå "kämpiga tider"

Lagren var fyllda? Du menar fyllda med andra varor än hårddiskar som det är vi snackar om och hårddiskar var en bristvara under den tiden och nej produktionen var inte på samma nivå som tidigare det var just däför flera stora företag stod utan hårddiskar vid den tiden och dem som hade sålde dem runt 2-3.500kr

Du snackar så otroligt mycket skit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Rekordvinster? Källa... Kämpiga tider? Vadå "kämpiga tider"

Lagren var fyllda? Du menar fyllda med andra varor än hårddiskar som det är vi snackar om och hårddiskar var en bristvara under den tiden och nej produktionen var inte på samma nivå som tidigare det var just däför flera stora företag stod utan hårddiskar vid den tiden och dem som hade sålde dem runt 2-3.500kr

Du snackar så otroligt mycket skit...

Ja, visst... Jag snackar skit... Och priserna är på samma nivå som innan katastrofe, för 49 öre/GB är exakt samma pris som 26 öre/GB... Eller kanske inte. Varför vill du ha källa? Orkar du inte kolla prisjakt själv?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, visst... Jag snackar skit... Och priserna är på samma nivå som innan katastrofe, för 49 öre/GB är exakt samma pris som 26 öre/GB... Eller kanske inte. Varför vill du ha källa? Orkar du inte kolla prisjakt själv?

Det är inte i första hand priset som är ifrågasatt utan din bristfälliga analys av sagda pris.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."