Micro stuttering undersökning !

Permalänk
Medlem

Micro stuttering undersökning !

http://techreport.com/articles.x/22890/7
http://www.youtube.com/watch?v=4fQrmk1fwlk
http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...

Det känns som att dom resultaten skiljer en hel del jämfört med sweclockers test av ms, fast det kan ju bero på hur dom/sweclockers testar det.

Har du själv upplevt det ? Hur många kort har du kört i en setup? Försvann det när du uppdaterade drivrutinerna? När du slog på vsync?
Skriv gärna vilka grafikkort du har/fick det med.

EDIT: Har möjligtvis hittat en lösning, läs tråden!

Permalänk
Medlem

Upplevde MS med 2x 6870.
Min egen teori är att MS uppstår när grafikkorten jobbar för fullt (+90%) och att det helt enkelt inte finns någon tid för korten att "andas ut". I mitt fall så var det värst när jag spelade BF3. ~80 fps för det mesta, men ändå ospelbart, och gpu-usage var i max.
I spel där usage inte var i max upplevde jag ingen MS.

Det är också därför som V-sync eller hög fps kan lindra MS:
- Vsync begränsar FPS till vad skärmen visar: om korten jobbar för fullt vid 80 fps, och du aktiverar v-sync så sjunker fpsen till t.ex 60 och kortens usage sjunker också --> microstuttering försvinner.
- Hög fps 1) Antingen så har man så hög FPS eftersom att korten utan problem kan leverera mer än som behövs och helt enkelt stryper sig själva vid t.ex 200 fps. Du har bra fps, men usage är inte i topp --> microstuttering försvinner.
- Hög fps 2) GPU usage är hög, men mängden fps som bombarderar skärmen "suddar ut" många av bilderna som kommer i otakt. --> microstuttering finns, men är reducerat.

Mitt råd till dem som lider av det är att skaffa någon form av fps-limiter, och sänk limit till något under vad era grafikkort klarar av att pumpa ut. Ni får lite lägre fps, men betydligt bättre flyt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Antielefant

Ingen microstuttering med varken 2x570 eller 2x680.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag vet att innan sweclockers fredagspanel så var det knappt någon som visste om MS. Efter det så blev det värsta pandemin.
Väldigt intressant om vsync dödar micro stutteringen, dock har ja aldrig fattat varför man skulle vilja spela utan vsync då man väldigt ofta får tearing ( som jag märkt iaf på många datorer).
Kan moderkortet påverka ms också beroende på om man kör pcie 2.0 eller 3.0? Om man har fler pcie banor ?
Eller är det så att MS är ett problem som endast är kopplat till drivrutinerna?

Då väldigt många sitter på intel cpuer så undrar jag om inte vissa som upplever ms har problem med HT som gör att det laggar och blir likt MS ?

Permalänk

Du kan testa Stänga av Core parking på din cpu, Har läst lite om att det tar bort MS Samt ge en boost i andra program.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

http://bitsum.com/files/parkcontroldist64.exe
Det är programmet som jag o min kompis citrofrukten testade på min dator med i7 och 7970m crossfire.
Jag hade rätt skumma lagg och det var ju såklart "micro stuttering"
Jag kör spelet i 1080p Ultra och har 60fps men ibland känns det som att det vore 30-40 fps, småhack/lagg..
Nu efter programmet så flyter spelet som aldrig förr. Helt borta, precis som att datorn blev botad
Rekommenderar er med i7or och crossfire och sli att testa detta o se om det hjälper o få bort erat MS/smålagg eller vad det nu kan vara Skulle uppskatta om ni skriver i tråden om eran upplevelse om det blev bättre, sämre eller ingen skillnad alls.

Kör programmet och bocka i disabled så det står 100 sen är det bara apply o testa tex Bf3 om du fortfarande upplever lagg