Permalänk
Medlem

Montera om IHS i3770k (varning bilder)

Blev nyfiken på hur bra eller dåligt jobb intel gjort med "fabriksmonteringen" utav IHS'en efter man läst om folk som fått märkbart bättre temperaturer efter ommontering, så det var väl bara att prova?

Rekommenderade verktyg enligt guiden. (Denna kylpasta skulle enligt vissa ej påverkas av tiden så man slipper göra om modden, så vi testar det)

Snitta upp rackarn!

Swabba rent...

På med ett tunt lager av liquid pro mellan kärna och IHS samt IHS och kylfläns, sen startar vi igång dumburken!

Så här bra temperaturer brukar väl inte ivy bridge vanligtvis bjuda på?

Sammanfattningsvis så sänkte detta mina load temperaturer med ungefär 15c. Bör även ge möjlighet till några MHz extra på överklockningen?
Rekommenderar dock inte denna mod för den med svagt psyke eller som gillar sina garantier!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kylning?

Permalänk
Medlem

Balls of steel, tummen upp för ditt mod.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Kan man inte montera kylaren direkt på chippet utan HSen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Skrivet av Tobi the Dobi:

Kan man inte montera kylaren direkt på chippet utan HSen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det går, men ökar risken för att man skadar processorn under trycket, IHS:en sprider trycket över kanterna.

Permalänk
Medlem

För små bilder
Annars bra gjort!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Kan man inte montera kylaren direkt på chippet utan HSen?

Skickades från m.sweclockers.com

Misstänker att dagens kylare får för högt tryck mot processorn om IHS:en är borta då kontaktytan blir mindre. Förr var det dock standard utan IHS och jag minns AMD:s Athlon-serie med en väldigt liten kretsyta där jag en gång spräckte bort ett hörn efter att ha monterat en prestandakylare, men den fungerade fint ändå.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Modigt ;D

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Större bilder!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Snyggt, lite hög spänning bara

Permalänk
Medlem

Högerklicka -> "Visa bild" så blir de lite större, Dem är tagna med mobilen, kvalitén blir tveksam i fullstorlek.
Får kanske ta och dokumentera lite bättre nästa gång man hittar på dumheter...

Skrivet av Gublo:

EK supreme HF block och 2st 240mm radiatorer.

(Nu kanske man kan dra nytta av high-end kylning, vilket man inte kunde innan modden)

Skrivet av Tobi the Dobi:

Kan man inte montera kylaren direkt på chippet utan HSen?

Skickades från m.sweclockers.com

Går ej köra utan IHS pga intels cpu/socket montering.
1. Ramen som spänner ned cpu'n pressar på IHS'n (se röda rektanglar), men det går nog att modda?
2. Ramen som spänner ned cpu'n ligger högre än den nakna kärnan, så kylare når ej ner.

Skrivet av iSw3de:

Snyggt, lite hög volt bara

Det får jag nog faktiskt ta och prova nu när man kan hålla ner tempen!

Permalänk
Medlem

Limmade du fast IHS:en igen eller la du bara dit den vid montering?
Hade du någon kärna som blev varmare/kallare innan modden, blev det jämnare temperaturer på kärnorna efteråt?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Cooling Stuff

enligt några tester så Phobyas nya kylpasta är bäst, spelar det ngt roll om jag använder den? eller liquid pro var bara för att testa att temp håller trots tid?
måste köra denna mod och förbättra temp

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling_Stuff:

enligt några tester så Phobyas nya kylpasta är bäst, spelar det ngt roll om jag använder den? eller liquid pro var bara för att testa att temp håller trots tid?
måste köra denna mod och förbättra temp

Det stämmer nog att Phobyas kan vara bäst. Det var mest att jag blev övertygad i någon text att liquid pro inte skulle bli sämre med tiden. (Även om den kanske skulle vara en grad sämre eller så i någon mätning). Vad jag kan se har folk testat med många olika kylpastor och det har alltid blivit bättre än innan modden.

Permalänk

verkar som att IHSn verkligen var problemet

Permalänk
Medlem

5300 låser nästan direkt oavsett spänning (1.6vCore load enligt cpu-z), 5200 är väldigt instabilt.
Men 5100 kan kanske fungera...

Om Ivy-bridge hade varit på detta viset "out of the box" så kanske vi sett fler fina överklockningar
Finns säkert en del fina chip som klockar långt högre än mitt men som hålls tillbaka av kass IHS kontakt.

Permalänk
Medlem

Spänningen ser lite hög ut... Kan du köra en runda med SP32M?

Permalänk
Medlem

Härligt med lite riktigt swec anda, ska se om jag vågar göra det på min 3570k:)
Nejmen nu vill vi se lite kväve på den:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bungo:

5300 låser nästan direkt oavsett spänning (1.6vCore load enligt cpu-z), 5200 är väldigt instabilt.
Men 5100 kan kanske fungera...
http://s11.postimage.org/qdz8sjzlf/5100a.jpg

Om Ivy-bridge hade varit på detta viset "out of the box" så kanske vi sett fler fina överklockningar
Finns säkert en del fina chip som klockar långt högre än mitt men som hålls tillbaka av kass IHS kontakt.

Du vet att du bränner din CPUs livslängd ganska bra där?
Man ska inte gå över 1,37v med de tempsen...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av iSw3de:

Du vet att du bränner din CPUs livslängd ganska bra där?
Man ska inte gå över 1,37v med de tempsen...

Men under 90C.
Tycker det verkar acceptabelt då man verkligen inte kommer ligga på
max belastning med 4Fysiska 8Logiska kärnor på 5.1Ghz xD

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har haft loss min 3770K och suttit med kniven mot heatspreadern. Men jag fegade ur och monterade tillbaka den.
Men det är absolut något man borde, särskilt när man har rätt bra kylning som inte kommer till sin rätt nu...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av blossa:

Spänningen ser lite hög ut... Kan du köra en runda med SP32M?

4700MHz går nog primestabilt med drygt 1.275v. Sedan kommer en vägg och jag måste ge mycket mer mos för varje 100MHz. Så jag vet inte? tips?
Kör med dem extrema inställningarna för spännings stabilitet samt lekt lite med PLL etc, men den vill ändå ha så mycket mer vCore på högre fart.

Sitter tråkiga low profile minnen pga platsbrist i burken, men dugliga siffror ändå tycker jag...
Byggdes i syfte som en tyst spelrigg

Skrivet av iSw3de:

Du vet att du bränner din CPUs livslängd ganska bra där?
Man ska inte gå över 1,37v med de tempsen...

Någon med stor erfarenhet gjorde en guide innehållande denna bilden:

Vilket jag tolkar som att 1.45v bör vara säkert för 24/7 om du håller ner temps och efter 1.52v så varnar intel för skador oavsett kylning?
Har en gammal Q6600 som alltid gått i max spänning/överklockning sedan den kom. Trots att den datorn gick nästan 24/7 i flera år så är den 100% stabil utan några problem än idag och nu är den såpass gammal att ingen i familjen vill ha den ändå.

Denna kommer nog få leva ut sina resterande dagar på 4900-5000MHz, prime stabilt i över 5000 kräver över 1,5v och då måste jag vrida upp fläktarna från minimum... men då är ju inte datorn TYST!

Skrivet av Calle:

Har haft loss min 3770K och suttit med kniven mot heatspreadern. Men jag fegade ur och monterade tillbaka den.
Men det är absolut något man borde, särskilt när man har rätt bra kylning som inte kommer till sin rätt nu...

Jag tog dubbelsidigt rakblad med "hållaren" (se första bild, verktyg längst till vänster) för att först skära in på varje hörn. Trycka och "vicka" med bladet.
Sedan tog jag mattknivs modellen för att skära längst sidorna.
Limmet är hårt eller så var det att utrymmet att få in rakbladet mellan var så litet som gjorde det svårt.
För att skära in på första och andra hörnet så krävs verkligen en del kraft, vilket gör det lite läskigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bungo:

4700MHz går nog primestabilt med drygt 1.275v. Sedan kommer en vägg och jag måste ge mycket mer mos för varje 100MHz. Så jag vet inte? tips?
Kör med dem extrema inställningarna för spännings stabilitet samt lekt lite med PLL etc, men den vill ändå ha så mycket mer vCore på högre fart.
http://s17.postimage.org/v3uqky5rj/32m.jpg

Sitter tråkiga low profile minnen pga platsbrist i burken, men dugliga siffror ändå tycker jag...
Byggdes i syfte som en tyst spelrigg

Någon med stor erfarenhet gjorde en guide innehållande denna bilden:
http://s9.postimage.org/te93vah7z/volts.png

Vilket jag tolkar som att 1.45v bör vara säkert för 24/7 om du håller ner temps och efter 1.52v så varnar intel för skador oavsett kylning?
Har en gammal Q6600 som alltid gått i max spänning/överklockning sedan den kom. Trots att den datorn gick nästan 24/7 i flera år så är den 100% stabil utan några problem än idag och nu är den såpass gammal att ingen i familjen vill ha den ändå.

Denna kommer nog få leva ut sina resterande dagar på 4900-5000MHz, prime stabilt i över 5000 kräver över 1,5v och då måste jag vrida upp fläktarna från minimum... men då är ju inte datorn TYST!

Jag tog dubbelsidigt rakblad med "hållaren" (se första bild, verktyg längst till vänster) för att först skära in på varje hörn. Trycka och "vicka" med bladet.
Sedan tog jag mattknivs modellen för att skära längst sidorna.
Limmet är hårt eller så var det att utrymmet att få in rakbladet mellan var så litet som gjorde det svårt.
För att skära in på första och andra hörnet så krävs verkligen en del kraft, vilket gör det lite läskigt...

Den killen som sa det verkar inte ha någon kunskap om det över huvudtaget skulle jag vilja säga...
Bara så att du vet så bränner du din CPU vid ca 60C med den volten du har nu, du lär se en socketburn snart...
Den volten som står där gäller inte då du inte är på stockhastigheten, du kan inte tolka den bilden på det sättet.
Man bör alltid hålla sig under 1,37v om man går över 70C, och du är långt över denna gränsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Den killen som sa det verkar inte ha någon kunskap om det över huvudtaget skulle jag vilja säga...
Bara så att du vet så bränner du din CPU vid ca 60C med den volten du har nu, du lär se en socketburn snart...
Den volten som står där gäller inte då du inte är på stockhastigheten, du kan inte tolka den bilden på det sättet.
Man bör alltid hålla sig under 1,37v om man går över 70C, och du är långt över denna gränsen

Inte för att vara sån, men inte fan ska man behöva vara så förbannat paranoid? Eller är det helt enkelt så med Intel´s nya?

Har en polare som gillar höra frekvenser, han ligger på 4,9GHz 24/7 med sin AMD FX4100, V-core ligger på 1.55 och bra temps (<65).
Har svårt att tro ifall det verkligen gör så stor skillnad, sålänge tempsen är bra?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Inte för att vara sån, men inte fan ska man behöva vara så förbannat paranoid? Eller är det helt enkelt så med Intel´s nya?

Har en polare som gillar höra frekvenser, han ligger på 4,9GHz 24/7 med sin AMD FX4100, V-core ligger på 1.55 och bra temps (<65).
Har svårt att tro ifall det verkligen gör så stor skillnad, sålänge tempsen är bra?

Paranoid? Det handlar om att du förkortar livslängden, nu snackar vi Ivy Bridge, inte AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Paranoid? Det handlar om att du förkortar livslängden, nu snackar vi Ivy Bridge, inte AMD.

Jo, men jag är bara nyfiken.
Livslängd är väl inget att bry sig om, hur länge har du en processor egentligen? Max 2- 3år?

Har aldrig hört talas om att någon bränt en processorsockel, eller något liknande. Därför jag är nyfiken

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Paranoid? Det handlar om att du förkortar livslängden, nu snackar vi Ivy Bridge, inte AMD.

Då kan man ställa sig frågan, även om livslängden förkortas från låt oss säga 10 år enda ned till 3år. Kommer det att göra någon skillnad för sweclockare som vill ha ny hårdvara hela tiden ändå.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Då kan man ställa sig frågan, även om livslängden förkortas från låt oss säga 10 år enda ned till 3år. Kommer det att göra någon skillnad för sweclockare som vill ha ny hårdvara hela tiden ändå.

Men du vet inte om den håller 3 år, 1år, 3 månader, 2 veckor.
Better safe then sorry

Permalänk
Medlem

Så länge man inte får BSOD från processorn eller att den går varmare än 80 grader så är det bara att köra på.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb