Permalänk
Medlem

Välja på minnen och kylare..

Hej kära Sweclockare.

Jag beställde delar till en ny burk men klantade mig och läste inte på tillräckligt.

Nu sitter jag med öppnade förpackningar av kylare Noctua D14 och minnen Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB.
Problemet är att minnena är för höga för att passa kylaren. Jag fick med en intelorginal processorkylare till processorn och kör på den för närvarande.

Nu till frågan, bör jag försöka sälja av minnena och köpa nya eller skippa Noctua D14 kylaren och försöka sälja av den...
Om ni rekomenderar att köpa nya minnen vilka rekomenderar ni då?

CPU Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)
CPU Kylare Noctua NH-D14 CPU
Chassi Fractal Design Define R4
MB: ASUS P8Z77-V DELUXE
680 SLI.

Mvh

Permalänk
Medlem

För normal användning så ger överklockning av cpu mer än överklockning av minnen eller snabbare minnen.
Så att försöka få tag i minnen som lirar med cpu kylaren är i alla fall vad jag hade kört på.

Om du inte vill lägga mer pengar, kanske experimentera med om det går att montera av den där extrakylflänsen som sitter på dominator?
I alla fall på de minnesstickor som krockar med kylflänsen, sålänge du har hyggligt luftflöde och inte överklockar minnena TROR jag att de borde kunna funka?

Permalänk
Medlem

Du kan ju skicka tillbaka minnena med ångerrätten?
Sen köpa vengeance low-profile eller vilka som helst utan kylflänsar.

CPU-kylaren hade jag inte bytt för i så fall får du gå över till vattenkylning.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bungo:

För normal användning så ger överklockning av cpu mer än överklockning av minnen eller snabbare minnen.
Så att försöka få tag i minnen som lirar med cpu kylaren är i alla fall vad jag hade kört på.

Om du inte vill lägga mer pengar, kanske experimentera med om det går att montera av den där extrakylflänsen som sitter på dominator?
I alla fall på de minnesstickor som krockar med kylflänsen, sålänge du har hyggligt luftflöde och inte överklockar minnena TROR jag att de borde kunna funka?

Funderar på om jag skall slita av flänsarna.. misstänker att det är svårsålt med begagnade minnen för vettiga pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du kan ju skicka tillbaka minnena med ångerrätten?
Sen köpa vengeance low-profile eller vilka som helst utan kylflänsar.

CPU-kylaren hade jag inte bytt för i så fall får du gå över till vattenkylning.

Hej

Jag var riktigt klantig och öppnade paketet så vet i fan om det fungerar..

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Hej

Jag var riktigt klantig och öppnade paketet så vet i fan om det fungerar..

Mvh

Jodå, fungerar bra! Du får testa varan i upp till 14 dagar och skicka tillbaka om du inte är nöjd. Du får dock stå för frakten men på några RAM-minnen kan den inte bli dyr.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Hej

Jag var riktigt klantig och öppnade paketet så vet i fan om det fungerar..

Mvh

Beställde du dem från internet kan du använda grejerna i 14 dagar och sedan skicka tillbaka dem. Annars sälj stickorna, du får dem säkert sålda om du begär 20% mindre än nypris och köp lowprofile.
Det kan nog bli billigare att sälja dem för du måste själv betala returfrakten.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Beställde du dem från internet kan du använda grejerna i 14 dagar och sedan skicka tillbaka dem. Annars sälj stickorna, du får dem säkert sålda om du begär 20% mindre än nypris och köp lowprofile.
Det kan nog bli billigare att sälja dem för du måste själv betala returfrakten.

Tack, tänkte inte på 14 dagars regeln..

Mvh

Permalänk
Medlem

Så länge inte hala förpackningen är trasig och sönderriven etc. utan bara öppnad är det bara att skicka tillbaka minnena, du har som sagt 14 dagar på dig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X