Permalänk
Medlem

Obama Vs Romney

Har suttit och kollat igenom lite debatter i valet mellan Obama och Romney.

vad tycker ni efter att ha kollat på filmen som jag länklar längre ner i tråden?

Obama eller Romney?

http://www.youtube.com/watch?v=QEpCrcMF5Ps&feature=g-logo-xit

EDIT: Hur skapar man en POLL?

Permalänk
Medlem

Som att välja mellan pest och kolera, även om Romney antagligen är snäppet värre.
Både slösar frist med statens pengar och struntar i landets skenande statsskuld som snart driver dem till kollaps, bara för att istället hålla på med sina shower i vulgär dagisretorik mot varandra.
Romney vill tom minska skatteintaget för att ytterligare öka underskottet, medan Obama vill slösa pengar på saker de inte har råd med...

Dock skulle jag ändå föredra Obama, mest på grund av den starka kopplingen mellan republikanerna och de fanatiska och ofta rent av korkade och vetenskapsfientliga religiösa kristna i USA.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av markus9090:

EDIT: Hur skapar man en POLL?

Jag har lagt till en omröstning åt dig. Man kan också göra det själv, men bara i samband med att man skapar tråden.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JesperT:

Som att välja mellan pest och kolera, även om Romney antagligen är snäppet värre.
Både slösar frist med statens pengar och struntar i landets skenande statsskuld som snart driver dem till kollaps, bara för att istället hålla på med sina shower i vulgär dagisretorik mot varandra.
Romney vill tom minska skatteintaget för att ytterligare öka underskottet, medan Obama vill slösa pengar på saker de inte har råd med...

Dock skulle jag ändå föredra Obama, mest på grund av den starka kopplingen mellan republikanerna och de fanatiska och ofta rent av korkade och vetenskapsfientliga religiösa kristna i USA.

Tyvärr är det ju så det urbota korkade valsystemet fungerar i USA. De krigar inte om att få folkets röster, de krigar om att få ett par specifika väljares röster. De har redan sina egna stater klara. Sedan gäller det att fånga några stater som röstar lite hit och dit och några stater som är värda mycket poäng. Av de staterna som är osäkra är det en rätt liten målgrupp som är osäkra. Så det är denna lilla procent i ett par stater som hela kampanjen är inriktad på. Mer idiotiskt system får man ju leta efter... Förstår verkligen inte hur ett land som skriker så mycket om demokrati kan acceptera ett så urbota korkat valsystem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Tyvärr är det ju så det urbota korkade valsystemet fungerar i USA. De krigar inte om att få folkets röster, de krigar om att få ett par specifika väljares röster. De har redan sina egna stater klara. Sedan gäller det att fånga några stater som röstar lite hit och dit och några stater som är värda mycket poäng. Av de staterna som är osäkra är det en rätt liten målgrupp som är osäkra. Så det är denna lilla procent i ett par stater som hela kampanjen är inriktad på. Mer idiotiskt system får man ju leta efter... Förstår verkligen inte hur ett land som skriker så mycket om demokrati kan acceptera ett så urbota korkat valsystem.

Jag tycker dock sverige i princip är likadant.
Dessutom snacket om demokrati. Vi har några r-vslickare som har fått maktpositioner och dessa ska vi välja emellan, även om det finns få undantag som Rick Falkvinge. I vilket fall så får vi inte rösta på de åsikter som vi anser vara bäst utan det parti som vi tror är bäst.
Skulle ett nytt identisk parti med socialdemokraterna skapas som hade exakt samma åsikter i allt förutom minska utlandsbidrag och flyktingmottagning och istället lägga pengarna på vård, skola och omsorg, så tror jag detta parti bättre skulle representera folkets åsikter.

Angående Obama Vs Romney så tror jag på Romney men hoppas på Obama. Det räcker bara att se på Detroid och jämnföra med Trollhättan och se att usas politik är lite för extrem höger, iaf enligt min smak.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Jag tycker dock sverige i princip är likadant.
Dessutom snacket om demokrati. Vi har några r-vslickare som har fått maktpositioner och dessa ska vi välja emellan, även om det finns få undantag som Rick Falkvinge. I vilket fall så får vi inte rösta på de åsikter som vi anser vara bäst utan det parti som vi tror är bäst.
Skulle ett nytt identisk parti med socialdemokraterna skapas som hade exakt samma åsikter i allt förutom minska utlandsbidrag och flyktingmottagning och istället lägga pengarna på vård, skola och omsorg, så tror jag detta parti bättre skulle representera folkets åsikter.

Angående Obama Vs Romney så tror jag på Romney men hoppas på Obama. Det räcker bara att se på Detroid och jämnföra med Trollhättan och se att usas politik är lite för extrem höger, iaf enligt min smak.

Fast i USA kan, och har, presidenter blivit valda utan att en majoritet av folket har röstat på dem. Sen sker ju valet i massa delsteg där man röstar på någon som ska rösta på någon och den som får mest röster i delstaten vinner alla poäng i hela delstaten. Poängen från delstaterna är lite godtyckligt utvalda. Sen kan ju den man röstade på välja att ändra sig så ens röst på en president kan hamna till den andra. Inte konstigt att de har problem med valdeltagandet...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det enda som är positivt med Romney är:
http://www.youtube.com/watch?v=yTCRwi71_ns

Annars så är sjukt läskigt att så många kan tänka sig rösta på republikanerna. De känns förlegade inom så många områden.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jäklar, det är jag som röstat fel. Snälla lyncha mig inte!

Båda kandidaterna är knepiga och att se deras debatter hjälper inte mycket, båda vill lova guld och gröna skogar vilket jag tror är omöjligt inom de närmsta tio åren för USA. Min röst faller till Obama eftersom det verkar som att Romney inte tror på människans påverkan av naturen. Han vill hjälpa USA ur krisen genom att skapa miljontals med jobb, så långt lyssnar det amerikanska folket. Att han tänkt skapa jobben genom att göra Nordamerika energioberoende genom KOLKRAFT är det kanske inte många som förstår nackdelarna med. Det är fruktansvärt oansvarigt att rösta på en person som vill driva igenom sådant just för att klimatförändringar påverkar alla på jorden. Jag tror att fossila bränslen är ett billigt trick man kan använda för att ge ett land god ekonomi, men det kortet är redan förbrukat.

Edit: För övrigt anser jag USA bör förstöras. Mitt Romney och hela den amerikanska "demokratin" är bara de stora företagens nickdockor. Landet är ett skämt och det borde kollapsa ganska snart om det fortsätter såhär. Landet har stora resurser i form av vetenskapsmän, universitet och liknande, marker och naturresurser, men det hjälper inte om hela landet är i kris. Mitt förslag är att de drar sig ur sina krig för att låta ekonomin bli god och stabil igen.

En till musikvideo!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra om Obama vinner för då får han möjlighet att ta ut svängarna lite mer eftersom han ändå inte kan bli omvald. Romney är sund och ambitiös men om han vinner kommer väl hela medicare att raseras, känns inte så genomtänkt

Permalänk
Medlem

Skulle säga Obama och då bara för att att han har bättre inställning till kvinnor- och homosexuella. Vill inte ens tänka på hur hemskt det kommer bli för denna gruppen människor när fanatiker som Paul Ryan får inflyttande.

Permalänk

Klart mycket bättre om Romney vinner. USA måste skära i budgeten vilket är något Romney klarar men inte Obama som bara vill föra en dyr röd politik à la France!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeMisanthrope01:

Klart mycket bättre om Romney vinner. USA måste skära i budgeten vilket är något Romney klarar men inte Obama som bara vill föra en dyr röd politik à la France!

Romney vill sänka skatterna med 20% samt investera ytterligare 2 biljoner på försvaret. Hur kan man se det som ekonomiskt försvarbart? Varken Romney eller Ryan kan ens svara på hur deras budget går ihop eller vilka avdrag som kommer att försvinna.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag så lite om detta då jag inte orkat satt mig in riktigt i det (börjar med att lära mig den svenska politiken riktigt innan jag går vidare till nästa) men av det lilla jag hört så skulle jag nog säga Obama.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Tyvärr är det ju så det urbota korkade valsystemet fungerar i USA. De krigar inte om att få folkets röster, de krigar om att få ett par specifika väljares röster. De har redan sina egna stater klara. Sedan gäller det att fånga några stater som röstar lite hit och dit och några stater som är värda mycket poäng. Av de staterna som är osäkra är det en rätt liten målgrupp som är osäkra. Så det är denna lilla procent i ett par stater som hela kampanjen är inriktad på. Mer idiotiskt system får man ju leta efter... Förstår verkligen inte hur ett land som skriker så mycket om demokrati kan acceptera ett så urbota korkat valsystem.

Jag håller med om att systemet är lite knas, men en fördel med ett sånt system är att alla delstater har lika mycket att säga till om. Nord och syd har ju varit i krig förr så det låter inte helt orimligt att sådana tankar finns. Lite som när majoriteten i södra Sverige vill plantera in massa varg bland minoriteten i norr.

Men sen så är ju inte nån demokrati perfekt heller.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Crippa90:

Jag håller med om att systemet är lite knas, men en fördel med ett sånt system är att alla delstater har lika mycket att säga till om. Nord och syd har ju varit i krig förr så det låter inte helt orimligt att sådana tankar finns. Lite som när majoriteten i södra Sverige vill plantera in massa varg bland minoriteten i norr.

Men sen så är ju inte nån demokrati perfekt heller.

Men poängen ska skala med befolkningen så stater med lite folk har fortarande inget att säga till om, precis som Norrland. Kalifornien är ju värd 55 poäng och Montana, Wyoming, North Dakota, South Dakota, Alaska, District of Columbia, Delavare och Vermont är värda 3 poäng var. Sen har vi problematiken med vågmästarstater där en liten skitstat någonstans kan avgöra allt så det är inte dirket att ha lika mycket att säga till om. Faktum är att det inte är många aspekter i systemet som gör det balanserat. Det har ju varit så mycket enklare för allt och alla om de bara körde personröstning rakt av och den med flest röster blev president. Fast då hade ju över 500 politiker vars uppgift det är att rösta fram en president blivit redundanta och så kan vi ju inte ha det.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Romney vill sänka skatterna med 20% samt investera ytterligare 2 biljoner på försvaret. Hur kan man se det som ekonomiskt försvarbart? Varken Romney eller Ryan kan ens svara på hur deras budget går ihop eller vilka avdrag som kommer att försvinna.

Men jag är övertygad om att han fixar situationen om han blir vald. Han kanske bara inte vill skrika ut högt att medelklassen måste göra uppoffringar. Denna man kan sin ekonomi.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av LeMisanthrope01:

Men jag är övertygad om att han fixar situationen om han blir vald. Han kanske bara inte vill skrika ut högt att medelklassen måste göra uppoffringar. Denna man kan sin ekonomi.

Den stora frågan är väl om det bara är mellanklassen som ska betala eller om han faktiskt skulle göra något åt de enorma skattehålen som finns för företag och för rika.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Det räcker bara att se på Detroid och jämnföra med Trollhättan och se att usas politik är lite för extrem höger, iaf enligt min smak.

Vilka olikheter/likheter mellan Detroit/trollhättan åsyftar du? .. Eller vad menar du helt enkelt!?

Jag tror faktiskt att Obama åker på en term till, men det lär bli jämnt. Som sagt jag "hoppas och tror" (:rolleyes:) att det blir Obama.

Permalänk
Skrivet av tomten51:

Vilka olikheter/likheter mellan Detroit/trollhättan åsyftar du? .. Eller vad menar du helt enkelt!?

Att delar av staden Detroit har blivit ruiner, medans det knappt syns i Trollhättan att Saab är borta, vilket i och för sig inte är bra det heller.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Obama har inte direkt gjort ett fantastiskt jobb, men Romney kan inte ens presentera en budgetplan som inte ser ut som en schweizerost. Av två dåliga alternativ är Obama det minst usla.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Obama har inte direkt gjort ett fantastiskt jobb, men Romney kan inte ens presentera en budgetplan som inte ser ut som en schweizerost. Av två dåliga alternativ är Obama det minst usla.

Det är det som är lite av det sorgliga med detta val..... Som att välja mellan pest eller kolera. Man får hoppas att det till nästa val, 2016, kommer finnas mer plats för andra partier som har bättre lösningar på problemen än demokraterna och republikanerna.

Permalänk
Avstängd

Märks att det är lite skillnad på attityd gällande Obama i detta val och förra valet här på forumet. Förra valet prisades Obama till skyarna, "äntligen har USA en mörk president", osv. Nu handlar det att välja det minst dåliga.

Skrivet av Zotamedu:

Men poängen ska skala med befolkningen så stater med lite folk har fortarande inget att säga till om, precis som Norrland. Kalifornien är ju värd 55 poäng och Montana, Wyoming, North Dakota, South Dakota, Alaska, District of Columbia, Delavare och Vermont är värda 3 poäng var. Sen har vi problematiken med vågmästarstater där en liten skitstat någonstans kan avgöra allt så det är inte dirket att ha lika mycket att säga till om. Faktum är att det inte är många aspekter i systemet som gör det balanserat. Det har ju varit så mycket enklare för allt och alla om de bara körde personröstning rakt av och den med flest röster blev president. Fast då hade ju över 500 politiker vars uppgift det är att rösta fram en president blivit redundanta och så kan vi ju inte ha det.

Visste inte att det var så det fungerade. Isf kan jag bara hålla med.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Det största problemet med USA är deras världspolisroll. Saken är ju den att det knappt spelar roll vem folket röstar på. Det är ju senatorer och andra högt uppsatta personer som tjänar pengar på att kriga. Landet däremot.. går det inte särskilt bra för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem

New York Times hade en rätt bra artikel idag "The Undisclosed Mitt Romney"

Citat:

...Romney runs into a parallel dilemma on the spending side of his proposals. He has called for a $2 trillion increase in military expenditures – which would then rise to 4 percent of Gross Domestic Product — while putting a cap on total federal spending of 20 percent of G.D.P. The highly reputable, if liberal, Center on Budget and Policy Priorities, contends that doing the math on Romney’s budget outline produces some jarring consequences that the candidate does not address....

.... If Romney wins and actually tries to reduce deficits to the levels he has described during the campaign, he would have to make drastic cuts in widely backed discretionary spending programs. These programs would not just suffer cuts. Homeland security, the administration of justice, environmental protection, the National Institutes of Health: They would all face the prospect of being gouged or slaughtered.

It is not surprising that Romney does not want to get specific...

Permalänk
Medlem

Jag skulle rösta på Obama. Jag är inte så mycket för global uppvärmning och är mycket tveksam till hur stor inverkan människan har. Däremot går det inte att säga emot att kolkraft är dåligt för miljön, men även för människor. Det kanske inte blir varmare av kolkraft men miljön tar stryk på andra sätt av det.

Jag tycker Romney lovar väldigt mycket guld och gröna skogar men när man faktiskt ser hur han tänkt att göra det så låter det inte så realistiskt längre. Sen är jag inte så mycket för republikanerna. För många nut jobs som röstar på dom och är med i partit.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av stickyone:

Det största problemet med USA är deras världspolisroll.

Lätt för lilla Sverige i norra Europa som inte hotats på hundratals år att säga.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Lätt för lilla Sverige i norra Europa som inte hotats på hundratals år att säga.

Hotas varje dag av globalisering och nerskärningar i välfärden.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Valiumballong:

Lätt för lilla Sverige i norra Europa som inte hotats på hundratals år att säga.

För USA var ju så extremt hotade av Irak...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Lätt för lilla Sverige i norra Europa som inte hotats på hundratals år att säga.

Någon gång får man faktiskt ta ansvar för sina handlingar. Pumpar man in pengar i diktaturer samt stötar religösa fundamentalister så kommer detta en dag att slå tillbaka...