Nordea stänger sin "Säkra kortbetalning"s lösning, SERIÖST???

Permalänk
Medlem

Nordea stänger sin "Säkra kortbetalning"s lösning, SERIÖST???

Tänkte sätta upp mig på Netflix idag för att testa och då möts jag av tvånget att skriva mitt kort då även fast jag bara vill testa. Inget nytt där, väldigt vanligt och oftast då får man det man vill ha och de drar inga pengar. Men jag är försiktig på nätet och tar inga onödiga chanser!
Jag tänkte då, visst jag har ju ett kort på nordea som de inte kan dra från om jag inte aktiverar det!

Går in på nordea och möts av detta idiot meddelande:

Citat:

Från och med 18 november 2012 går det inte längre att ansluta bank-/kreditkort till "Säkra kortbetalningar" i Internetbanken. Redan anmälda kortnummer till tjänsten kommer att upphöra samma datum.

Tjänsten Säkra kortbetalningar dvs möjlighet att skapa ett internetkortnummer på inloggade sidor i Internetbanken, stängs på grund av att tjänsten inte längre är lika efterfrågad.

Vi rekommenderar dig att istället använda kort och kortläsare och handla på internetbutiker som är anslutna till den globala säkerhetslösningen Verified by Visa och MasterCard SecureCode. Allt fler Internetbutiker ansluter sig löpande till säkerhetslösningen.

Här kan du läsa om den globala säkerhetslösningen säkrare kortköp på Internet.

Vid frågor kontakta Kortservice på 08-402 59 40.

Är det någon människa som kan förklara varför dessa snemakade banknissarna får för sig att det är smidigare att låsa alla människor till Verified by Visa som för övrigt inte är så säkert som man kan tro, än att låta en själv bestämma NÄR folk får dra och HUR MYCKET dom får dra från ditt konto.

Är det inte mina pengar?
Är det inte jag som bestämmer?

Tydligen inte.....

PS.
Ni får ursäkta hetsen i min text, men jag är RIKTIGT förbannad just nu. Gillade den lösningen starkt, ingen fick veta mitt riktiga kortnummer, dom kan inte dra pengar hursom och jag är säker HUR kan det inte vara den bästa lösningen?

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem

Finns en enkel lösning, som i slutändan är den enda som fungerar, ta dina pengar och dra till en annan bank som erbjuder de tjänster du eftersöker.

Lämnade själv Nordea rätt nyligen för en annan bank efter några psykbryt på dem, bland annat urusel service. Hur fan kan man ha ett bank kontor som inte hanterar kontanter?!?!?! är ju som en restaurang som inte serverar mat. Samt en dryg VD som rakt ut säger att de är viktigare att tjäna pengar än att ha nöjda kunder.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Finns en enkel lösning, som i slutändan är den enda som fungerar, ta dina pengar och dra till en annan bank som erbjuder de tjänster du eftersöker.

Lämnade själv Nordea rätt nyligen för en annan bank efter några psykbryt på dem, bland annat urusel service. Hur fan kan man ha ett bank kontor som inte hanterar kontanter?!?!?! är ju som en restaurang som inte serverar mat. Samt en dryg VD som rakt ut säger att de är viktigare att tjäna pengar än att ha nöjda kunder.

Bytte från Nordea till Skandiabanken pga nordeas värdelösa upptid på internetbanken, värdelösa onlinebetalningslösning med den där satan dosan och den obefintliga kundservicen. Aldrig mer säger jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Nämen. Då kan man ju inte handla på nätet mera. Har ju kopplat paypal till internetkortnumret. Använder inte alla deras kunder den tjänsten? Byta bank, tja då får man omförhandla huslån och sådant, kanske i och för sig kan löna sig...

Inget vidare linuxstöd har de heller på deras bankid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Nämen. Då kan man ju inte handla på nätet mera. Har ju kopplat paypal till internetkortnumret. Använder inte alla deras kunder den tjänsten? Byta bank, tja då får man omförhandla huslån och sådant, kanske i och för sig kan löna sig...

Inget vidare linuxstöd har de heller på deras bankid...

Du måste ju inte flytta allt, byt lönekonto+kort till en annan bank. Jag har inte sagt upp mitt nordeakonto, det ligger där och skvalpar. Tänkte göra slag i saken och dumpa alla kort anslutna till banken iaf.

Finns inget att ångra!

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Nu är det ju allmänt känt att Nordea har bränt en säkring eller två.

I min stad kan man t.ex. inte varken ta ut eller sätta in pengar efter kl 12.00.

Jag har också suttit två sittningar på deras kontor för att få en månatlig utbetalning
från Nordea Liv att gå in på ett annat konto (i Nordea).
Trots många påskrivna papper, av både mig & kamrer, fungerar det icke.

Jag har också ansökt om ett litet (55k) lån i år. Hade just då över 100k på ett konto,
men eftersom jag hade en övertrassering på 23kr på ett (ytterligare) annat konto
var det tji att få låna några pengar. Kundservice?

Permalänk
Medlem

Som de skriver så är det få som använt det och därför så tar de bort det. Det kostar antagligen bara pengar för Nordea att ha stöd för det. Gilla läget. Alla andra banker gör likadant. Har aldrig haft problem med verified by visa eller mastercards lösning.

Permalänk
Medlem

Fattar inte att folk har Nordea som bank. Man hör en gång i halvåret om hur de har säkerhetsproblem.

Permalänk
Medlem

Vilken konkurrent har bästa e-kortlösningen då? Sitter själv i samma sitts och föredrar e-kort. En kollega på jobbet visade för ett tag sen hur den för Swedbank fungerar och det såg ju förbaskat smutt ut. Slumpar nytt nummer varje gång som är låst till ett maxbelopp och eventuellt också en specifik tidsrymd.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad på ett otrevligt inlägg + genmäle*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Använder swedbanks e-kortslösning, och har aldrig haft några problem. (använt den i kanske åtta år eller mer). Bra upptid på själva e-banken med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Är det någon människa som kan förklara varför dessa snemakade banknissarna får för sig att det är smidigare att låsa alla människor till Verified by Visa som för övrigt inte är så säkert som man kan tro, än att låta en själv bestämma NÄR folk får dra och HUR MYCKET dom får dra från ditt konto.

Ja:

Citat:

Tjänsten Säkra kortbetalningar dvs möjlighet att skapa ett internetkortnummer på inloggade sidor i Internetbanken, stängs på grund av att tjänsten inte längre är lika efterfrågad.

Citat:

Är det inte mina pengar?
Är det inte jag som bestämmer?

Tydligen inte.....

Jo, du kan väl bestämma dig för att plocka ut dina pengar när som helst och avsluta ditt konto? Banken har ingen skyldighet att erbjuda dig en tjänst bara för att den är smidig...

Skrivet av lideri:

Finns en enkel lösning, som i slutändan är den enda som fungerar, ta dina pengar och dra till en annan bank som erbjuder de tjänster du eftersöker.

Lämnade själv Nordea rätt nyligen för en annan bank efter några psykbryt på dem, bland annat urusel service. Hur fan kan man ha ett bank kontor som inte hanterar kontanter?!?!?! är ju som en restaurang som inte serverar mat. Samt en dryg VD som rakt ut säger att de är viktigare att tjäna pengar än att ha nöjda kunder.

Precis, byt bank om du inte är nöjd. I detta fall lär du ju dock bli lite besviken när/om du upptäcker att din nya bank också har kontantlösa kontor, det är inget unikt för Nordea.

Skrivet av ronnylov:

Nämen. Då kan man ju inte handla på nätet mera. Har ju kopplat paypal till internetkortnumret. Använder inte alla deras kunder den tjänsten? Byta bank, tja då får man omförhandla huslån och sådant, kanske i och för sig kan löna sig...

Inget vidare linuxstöd har de heller på deras bankid...

Man behöver inte ha ett kortnummer kopplat till sitt Paypal-konto för att betala på nätet när man väl verifierat sitt konto. Det hade blivit omständigt och dyrt att använda andra metoder än kortnummer för att fylla på sitt konto om man varit i din situation, men lägligt nog börjar Paypal med detta: https://www.paypal-topup.se/ (förutsatt att Nordea kommer att stödja det då, men det märker vi ju snart)

Håller i övrigt med om att Swedbank erbjuder en smidig och bra motsvarande tjänst (e-kort).

Permalänk
Medlem

Ojdå, måste fråga morsan om detta imorgon. Hon har jobbat på Nordea i 25 år nu... Men hur ska detta gå nu, mina föräldrar är överförsiktiga när det gäller internetköp och använder alltid säkra kortbetalningar. Kommer bli kaos här hemma nu Tack och lov att man blir myndig snart.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ojdå, måste fråga morsan om detta imorgon. Hon har jobbat på Nordea i 25 år nu... Men hur ska detta gå nu, mina föräldrar är överförsiktiga när det gäller internetköp och använder alltid säkra kortbetalningar. Kommer bli kaos här hemma nu Tack och lov att man blir myndig snart.

Precis, fattar inte hur dom tänker...

I alla fall det blir bankbyte för mig inom snar framtid. Iaf såfort jag varit på semester, blir oftast strul om man ska göra sånthär precis innan man åker på semester..

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fronix:

Precis, fattar inte hur dom tänker...

I alla fall det blir bankbyte för mig inom snar framtid. Iaf såfort jag varit på semester, blir oftast strul om man ska göra sånthär precis innan man åker på semester..

Jo jag håller med om att det låter dumt att ta bort en annars så bra funktion. Jag menar, varför inte låta den vara kvar som den är?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Äh. Jag har skrivit in mitt kort nr på massvis av sidor hittills sen ca 6år tillbaks utan problem

Fast Nordea är ju ingen bra bank, även fast jag fortfarande har den. Vill byta till Handelsbanken men är så lat så orkar inte krångla till det

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noxxer:

Äh. Jag har skrivit in mitt kort nr på massvis av sidor hittills sen ca 6år tillbaks utan problem

Så du menar att det är helt riskfritt bara för att det inte har hänt dig någonting på sex år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

Så du menar att det är helt riskfritt bara för att det inte har hänt dig någonting på sex år?

Det är i princip riskfritt. Jag handlar flera gånger i veckan med mitt kreditkort på nätet och har gjort så under 10 års tid utan ett enda problem.
Om det mot förmodan skulle bli ngt problem så är det kreditbolagets pengar och inte mina som försvinner.
Känner mig totalt trygg. Jag är betydligt mer orolig för att ta ut pengar i bankomater samt betala i butiker med kortet. Men även där ska det mycket till för att man ska råka illa ut.

Känns som en del här borde ta av sig foliehatten och slappna av lite

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ozo64:

Det är i princip riskfritt. Jag handlar flera gånger i veckan med mitt kreditkort på nätet och har gjort så under 10 års tid utan ett enda problem.
Om det mot förmodan skulle bli ngt problem så är det kreditbolagets pengar och inte mina som försvinner.
Känner mig totalt trygg. Jag är betydligt mer orolig för att ta ut pengar i bankomater samt betala i butiker med kortet. Men även där ska det mycket till för att man ska råka illa ut.

Känns som en del här borde ta av sig foliehatten och slappna av lite

Det må så vara att det är kreditbolagets/bankens pengar som försvinner i slutändan men det är ändå du som står där med ett tomt kort och måste ta kontakt med dem för att lösa problemet. Jag förstår inte riktigt var foliehatt kommer in i bilden om man som kund vill vidta åtgärder för att förhindra det.

Det handlar inte enbart om att man handlar hos osäkra butiker utan det kan även handla om en till synes tillförlitlig butik som haft otillräcklig säkerhet och blivit hackad eller liknande. Sony blev väl av med en massa kortnummer för några månader sen och LinkedIn läckte kontouppgifter, om inte ens de företagen har tillräckligt hög säkerhet så bör man nog vara lite skeptisk mot de flesta. Sett till hur många kortanvändare det är i världen så är ju risken förhållandevis liten att man själv blir drabbad av en kortnummerstöld, precis som du skriver, men om man har möjlighet att förhindra det med simpla medel så ser jag inte varför man inte ska göra det.

Edit: När man talar om trollen. http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/article15658894....

Permalänk
Sötast
Skrivet av ozo64:

Det är i princip riskfritt. Jag handlar flera gånger i veckan med mitt kreditkort på nätet och har gjort så under 10 års tid utan ett enda problem.
Om det mot förmodan skulle bli ngt problem så är det kreditbolagets pengar och inte mina som försvinner.
Känner mig totalt trygg. Jag är betydligt mer orolig för att ta ut pengar i bankomater samt betala i butiker med kortet. Men även där ska det mycket till för att man ska råka illa ut.

Känns som en del här borde ta av sig foliehatten och slappna av lite

En arbetskamrats kort blev skimmat i stan, bara ett par kvarter bort från där jag bor.

Det tog totalt 2 månader att få tillbaka pengarna som hade försvunnit, under denna tiden vägrade banken ge honom lån eller betala ut pengarna då det var en pågående utredning, arbetsgivaren vägrade att betala ut i förskott oavsett anledning och i slutändan så var det vi, hans arbetskamrater som såg till att han hade pengar till mat och räkningar under denna tiden.

Banken betalade tillbaka de pengar som försvunnit pga deras bristande säkerhet i bankomaten först 2 månader senare, efter intern utredning, polisutredning och försäkringsbolagets egna utredning.

Att inte använda tjänster som t.ex E-kort är bara dumt mot sig själv, det går till och med snabbare än att behöva rota fram kortuppgifterna från plånboken, för jag hoppas att du inte sparar dem i klartext på skrivbordet i en fil som heter VISA.TXT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ballistic:

Så du menar att det är helt riskfritt bara för att det inte har hänt dig någonting på sex år?

Säg någonting här i livet som är riskfritt?

Och har man ALLA sina pengar på samma konto som kortet är kopplat till får man skylla sig själv.
Jag har aldrig mer än ca 1000kr på mitt "kort konto". Alla andra pengar sitter på andra konton/banker.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Skrivet av Noxxer:

Säg någonting här i livet som är riskfritt?

Och har man ALLA sina pengar på samma konto som kortet är kopplat till får man skylla sig själv.
Jag har aldrig mer än ca 1000kr på mitt "kort konto". Alla andra pengar sitter på andra konton/banker.

Precis. Man får allt ta och tänka till vad som skulle hända om något går fel. Jag har som du.

TS: Hur funkar "Tjänsten Säkra kortbetalningar"? Har alltid haft dosa när det vankas köp därför jag undrar. Eller ge en länk om det blir för mycket att förklara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Noxxer:

Säg någonting här i livet som är riskfritt?

Och har man ALLA sina pengar på samma konto som kortet är kopplat till får man skylla sig själv.
Jag har aldrig mer än ca 1000kr på mitt "kort konto". Alla andra pengar sitter på andra konton/banker.

Säg någon anledning till varför man bör ta onödiga risker här i livet när man med enkla medel kan slippa det?

Jag har heller aldrig mer än ~1000 kr på mitt kort i vanliga fall men det är ändå 1000 kr som jag vill ha kvar och jag måste käbbla om för att få tillbaka om något skulle hända. Sen finns det ju en riktig högoddsare dvs att någon skulle lyckas kapa kortet när man faktiskt har mycket pengar på det för att man ska köpa något. Det är en väldigt liten risk att det händer just då men det kan ändå hända.

Skrivet av Kadjoopplo:

TS: Hur funkar "Tjänsten Säkra kortbetalningar"? Har alltid haft dosa när det vankas köp därför jag undrar. Eller ge en länk om det blir för mycket att förklara.

Du går in och trycker på "Använd kortnummer" så får du ett kortnummer som gäller för ett köp inom sju dagar. I Nordeas fall så är det samma kortnummer som återanvänds vilket kan vara en fördel om man använder t.ex. PayPal.

Permalänk
Skrivet av Ballistic:

Du går in och trycker på "Använd kortnummer" så får du ett kortnummer som gäller för ett köp inom sju dagar. I Nordeas fall så är det samma kortnummer som återanvänds vilket kan vara en fördel om man använder t.ex. PayPal.

Okej då vet jag det.