Överklockning av GPU + CPU

Permalänk
Medlem

Överklockning av GPU + CPU

Hallå där!

Jag tänkte fråga någon/några kunniga människor om ett par saker.

1. Vad är fördelarna/nackdelarna med att överklocka GPU? Tjänar alla kort på att göra det, eller är det relativt till resten av komponenterna man har?
2. ------------------ : -------------- med att överklocka CPU?
3. Helt enkelt, BORDE jag göra det? (Se specs nedan)
4. Finns det någon bra guide för en sådan som jag, som inte är kunnig om överklockning?
5. Går det inte att överklocka processorer utan "K"? Exv. "3550k"

PS: Jag spelar relativt nya spel, och ju mer jag kan kräma ur datorn ju roligare är det ju.

GPU: Sapphire Radeon HD 7850
CPU: Intel i5 3550 3,3 ghz
Moderkort: Intel H61 (P8H61)
RAM: 8 GB DDR3
PSU: FSP 650W 80+ GOLD

Tack på förhand!

Thomas.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk

Du kommer inte vinna något på att klocka CPUn med den GPUn, däremot kan du kanske få en eller tre FPS mer om du klockar grafikkortet.

Här har du prestanda för ditt kort oklockat kontra överklockat. Det negativa med att klocka GPU är att det blir varmt, that's it.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Inga skillnader som du kommer märka därav tycker inte jag det är värt. Det är ingen dålig dator, till och med lite bättre än min och alla nya spel flyter på hur bra som helst på Medium-High is hög upplösning så inget att vara ledsen över precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

Hallå där!

Jag tänkte fråga någon/några kunniga människor om ett par saker.

1. Vad är fördelarna/nackdelarna med att överklocka GPU? Tjänar alla kort på att göra det, eller är det relativt till resten av komponenterna man har?
2. ------------------ : -------------- med att överklocka CPU?
3. Helt enkelt, BORDE jag göra det? (Se specs nedan)
4. Finns det någon bra guide för en sådan som jag, som inte är kunnig om överklockning?
5. Går det inte att överklocka processorer utan "K"? Exv. "3550k"

PS: Jag spelar relativt nya spel, och ju mer jag kan kräma ur datorn ju roligare är det ju.

GPU: Sapphire Radeon HD 7850
CPU: Intel i5 3550 3,3 ghz
Moderkort: Intel H61 (P8H61)
RAM: 8 GB DDR3
PSU: FSP 650W 80+ GOLD

Tack på förhand!

Thomas.

3 & 5: Nej du borde inte försöka klocka din CPU, dennaarkitekturer är inte som dom gamla där man kunde använda FSB'n för att nå snabba klockningar. På dagens är det i princip enbart via multiplyern man klockar. Du kan höja din busspeed något men inte mkt alls för att det ska göra någon direkt skillnad.

4: Google is your friend, det finns hur mkt som helst. Både här på swec och alla andra sajter.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

3 & 5: Nej du borde inte försöka klocka din CPU, dessa arkitekturer är inte som dom gamla där man kunde använda FSB'n för att nå snabba klockningar. På dagens är det i princip enbart via multiplyern man klockar. Du kan höja din busspeed något men inte mkt alls för att det ska göra någon direkt skillnad.

4: Google is your friend, det finns hur mkt som helst. Både här på swec och alla andra sajter.

Skrivet av Waowt:

Inga skillnader som du kommer märka därav tycker inte jag det är värt. Det är ingen dålig dator, till och med lite bättre än min och alla nya spel flyter på hur bra som helst på Medium-High is hög upplösning så inget att vara ledsen över precis

@Tarasus, men är det värt att klocka GPUn? Kan jag tjäna något på det i spel?

@Waowt, jodå, visst flyter det på riktigt fint, men kunde man få ett par FPS mer m.h.a ett par knapptryckningar så skulle man ju inte klaga

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

Allt är relativt. Återigen, googla på ditt grafikkort och kolla test så får du väldigt snabbt veta hur pass mkt du kan få ut av det. Självklart kan du tjäna något på det i spel. Frågan är bara hur mkt och om du verkligen kommer att märka det. Allt beror på vad du spelar, upplösning, grafiknivå mm mm.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

Here you go

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shootie:

@Waowt, jodå, visst flyter det på riktigt fint, men kunde man få ett par FPS mer m.h.a ett par knapptryckningar så skulle man ju inte klaga

Om du bryr dig om några få ynka fps så kör på. Jag ska inte hindra dig, kan rentav vara bra iofs att ha lite erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Waowt och Smootie. Vad menar ni med "alla nya spel", "hög uppläsning" och "flyter på bra"? Menar vi 24fps 1280x720 och nya spel MW3?

Shootie vänta tills fler skriver innan du lystan på svaraen.

Din Intel i5 3550 3,3 ghz har ett turboläge på 3,7 ghz om du ställer in den på att altid stå i turbo så har du 3,7 ggr4 i stället för 3,3. Om du sen klockar busen 2-7 eller kanske till och med 10mhz. Men som Tarasus sagt så är det lite överkurs här. Klockar du för många mhz riskerar du att skadda komponeneter. 3,7 är 37*100. Tar vi 37*110 så får vi 4070 mhz och 37*102 så får vi 3774 mhz vilket förmoderligen är max och min du kan klocka utan problem. Men safe är nog rung 105 i bus. 37x105 är 3885. Så cpu kan du någ få upp i 3885mhz om du har tur 4070 eller lite till. Men rekomderar inte att gå över 110. (hälst inte över 107-108) Och i sämsta fall 3774 eller 3700 utan att röra bussen. Det borde ge dig bättre prestanda i alla spel som inte ditt grafikkort är för långsamt i.

Edit:
GPU
har inte testat ett 7850 men de borde överclocka helt ok. 20-25% enligt swe test. Så ger det bara 2-3fps så skulle det vara intresant att veta vilket "alla nya spel" som spelas.
http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Waowt och Smootie. Vad menar ni med "alla nya spel", "hög uppläsning" och "flyter på bra"? Menar vi 24fps 1280x720 och nya spel MW3?

Shootie vänta tills fler skriver innan du lystan på svaraen.

Din Intel i5 3550 3,3 ghz har ett turboläge på 3,7 ghz om du ställer in den på att altid stå i turbo så har du 3,7 ggr4 i stället för 3,3. Om du sen klockar busen 2-7 eller kanske till och med 10mhz. Men som Tarasus sagt så är det lite överkurs här. Klockar du för många mhz riskerar du att skadda komponeneter. 3,7 är 37*100. Tar vi 37*110 så får vi 4070 mhz och 37*102 så får vi 3774 mhz vilket förmoderligen är max och min du kan klocka utan problem. Men safe är nog rung 105 i bus. 37x105 är 3885. Så cpu kan du någ få upp i 3885mhz om du har tur 4070 eller lite till. Men rekomderar inte att gå över 110. (hälst inte över 107-108) Och i sämsta fall 3774 eller 3700 utan att röra bussen. Det borde ge dig bättre prestanda i alla spel som inte ditt grafikkort är för långsamt i.

Edit:
GPU
har inte testat ett 7850 men de borde överclocka helt ok. 20-25% enligt swe test. Så ger det bara 2-3fps så skulle det vara intresant att veta vilket "alla nya spel" som spelas.
http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870...

Jag har beställt 7850-kortet, och det kommer imorgon, så jag har inte hunnit testa det ännu. Kör ett GTX 260 för tillfället. Just nu lirar jag en hel del Borderlands 2 som är ganska krävande.. Kommer förmodligen bli BF3 när jag fått nya kortet också.

Hur kan jag göra så att min CPU alltid är i turbo? Räknas detta som klockning? Och finns det nackdelar av att alltid ha CPUn på turbo?

Jag läste förövrigt sticky-tråden, men slutade läsa efter
"Denna guide är skriven för dig som äger en Intel Sandy eller Ivy bridge processor
som slutar på "k" dvs 2500K, 2570K, 3770K osv."

Edit: Jag kör alla spel i 1920x1080.

Edit2: Om jag nu klockar GPUn, och enligt Swecs tester kan jag få en skjuts på ~20%, lägger jag då in profiler i exv. MSI Afterburner så att jag endast har den klockad när jag ska spela, och sedan resetar så att den är på vanlig clock vid vanlig användning?

Måste även tillägga att jag kommer köra 7850 1GB och inte 7850 2GB

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du kan låsa den i turbo eller inte beror på ditt moderkort. Har inte själv testat med din cpu och h61 (P8H61) moderkortet. Men om moderkortet inte städer det i UEFI så går det nog via extern programvara i windows. Har inte själv testat att klocka på h61 och din cpu. Svårt att komma på hur du ska ställa in utan att testa och läsa på mer själv. Om du gör som jag gör nu fast med en k så tvärt emot många guider kommer du ställa in din cpu att altid gå på 3,7 det du kör i bus hastighet hela tiden. Så det kommer dra mer ström och bli varmare än om den kunde sänka och höja klocken beroende på prestanda som behövs. Borde inte vara några problem med ljud om du har en ok kylare och borde inte synnas direkt på elräkningen..

Om du t.ex kör MSI afterburner och inte orkar leka med profiler så klockar den upp kortet till de väden du har satt vid start. Och sedan ska de sänkas till lägre klocks för vanliga windows program och "enkla" program, och sen då mer krävande aplikationer/spel drar igång så ska den klocka upp till det du valt som överklockning.

Edit:

Skulle rekomednere 2gb varianten över 1gb då det inte borde kost något mer än några kr mellan dem. Och du kan ha nytta av den extra 1gb

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.