Frågor angående köp av ultrabook.

Permalänk
Skrivet av kgn:

Har bestämt mig på att försöka installera Ubuntu via USB, men har spenderat timmar på att bara få datorn att starta med den...

Jag har gjort följande:
- Använt Unetbootin för att göra USB-stickan körbar (Fungerar fint på min stationära dator)
- Ändrat boot priority i BIOS så att alla USB-alternativ ligger före hårddisken (Fungerar inte)
- Stängt av Fast BIOS Mode efter att ha läst något tips om det (Fungerar fortfarande inte, sjukt segt att starta)
- Spammat på F-knapparna för att komma till boot menu (Endast hårddisken syns där)
- Uppdaterat BIOS från P01AAJ till P06AAJ via samsungs hemsida (Nix)
- Testat alla USB-portar (Inne i windows syns ju stickan hela tiden så det bör inte vara problemet)
- Testat olika kobinationer av allt ovanstående

Nu är jag helt slut på idéer, någon som kan hjälpa till?

Angående UEFI så var det avslaget som default, men tydligen har vissa brickat sina datorer även med det påslaget.

Sedan är jag väldigt osäker på hur F-knapparna fungerar. Alla knappar verkar ta en till starthanteraren, men med lite tur kommer man ibland in i BIOS med F2, och ibland boot menu med F10.

EDIT: Det visade sig att det var 3.0-jacket som var boven. Lyckades få igång det när jag avaktiverade hårddisken och Fast BIOS och körde via ett 2.0-jack istället. Nu håller jag tummarna för att jag inte brickar den. (Har trots allt UEFI av så det borde inte vara någon större fara)

EDIT: Första intrycket av Ubuntustödet är rätt bra. Både ljus- och ljudjustering fungerar via kortkommandon. Har märkt att klickkänsligheten är lite hög, och sen fungerar varken scroll eller zoom på musplattan. Blir att testa mer imorgon

Intressant! Jag hade stora problem att installera Windows 7 efter att ha satt i SSD:n. Den vägrade boota från hårddisken efter att jag installerat via usb. Misstänker att installern är buggig. Lyckades till slut via PXE från en annan dator med Arch Linux. Men det tog mig lång tid att få det att fungera. Var tvungen att lära mig en massa saker om Windows som jag inte ville Avvaktar nog lite med linuxinstallation nu då jag lagt lite för mycket tid på den här datorn för tillfället.

Men det är kul att höra att det verkar fungera bra med Ubuntu. Hade du några problem med wlan?

Edit: Jag har redan börjat störa mig på home-/endknapparna. Kan vara värt att notera för andra som funderar på att köpa; man kombinerar Fn med piltangenterna för page up/down och home/end. Kanske är vanligt, vad vet jag.

notis home/end
Permalänk
Medlem
Skrivet av Antonovskij:

Intressant! Jag hade stora problem att installera Windows 7 efter att ha satt i SSD:n. Den vägrade boota från hårddisken efter att jag installerat via usb. Misstänker att installern är buggig. Lyckades till slut via PXE från en annan dator med Arch Linux. Men det tog mig lång tid att få det att fungera. Var tvungen att lära mig en massa saker om Windows som jag inte ville Avvaktar nog lite med linuxinstallation nu då jag lagt lite för mycket tid på den här datorn för tillfället.

Men det är kul att höra att det verkar fungera bra med Ubuntu. Hade du några problem med wlan?

Edit: Jag har redan börjat störa mig på home-/endknapparna. Kan vara värt att notera för andra som funderar på att köpa; man kombinerar Fn med piltangenterna för page up/down och home/end. Kanske är vanligt, vad vet jag.

Wifi har fungerat bra än så länge, inga problem vad jag märkt. Fick dock problem med att Ubuntu blev read-only efter att jag flyttat över lite konfigurationsfiler som .xinitrc och .bashrc samt installerat ny Display- och Window manager igår natt. (Gjorde allt på samma gång, så det är svårt att säga var det blev fel. Tycker dock inget av det borde ha någon egentlig effekt på huruvida Ubuntu startar eller ej)

Kom precis hem nu, och drog en ominstallation av Ubuntu då jag inte orkar felsöka problemet. (Internet flödar verkligen med read-only problem f.ö) Ska se om jag klarar mig undan det nu eller om jag måste spendera en till dag endast för googlande.

Jo, det verkar som home och end brukar vara såhär, trots den självklara klumpigheten som följer. Det var förövrigt en av de positiva sakerna med Acer S3, den har separata.

EDIT: Är lite orolig över hur laptopen tål alla dessa reboots som krävs, läste någon som sa att hans 24GB SSD gick sönder efter två månader. Då hade han tydligen ominstallerat windows lite hit och dit också

EDIT: Det var min display manager som krånglade till det av någon anledning (Slim).

Permalänk
Skrivet av kgn:

Wifi har fungerat bra än så länge, inga problem vad jag märkt. Fick dock problem med att Ubuntu blev read-only efter att jag flyttat över lite konfigurationsfiler som .xinitrc och .bashrc samt installerat ny Display- och Window manager igår natt. (Gjorde allt på samma gång, så det är svårt att säga var det blev fel. Tycker dock inget av det borde ha någon egentlig effekt på huruvida Ubuntu startar eller ej)

Kom precis hem nu, och drog en ominstallation av Ubuntu då jag inte orkar felsöka problemet. (Internet flödar verkligen med read-only problem f.ö) Ska se om jag klarar mig undan det nu eller om jag måste spendera en till dag endast för googlande.

Jo, det verkar som home och end brukar vara såhär, trots den självklara klumpigheten som följer. Det var förövrigt en av de positiva sakerna med Acer S3, den har separata.

EDIT: Är lite orolig över hur laptopen tål alla dessa reboots som krävs, läste någon som sa att hans 24GB SSD gick sönder efter två månader. Då hade han tydligen ominstallerat windows lite hit och dit också

Härligt att höra om wifi:n . Min förra bärbara dator från ~2006 slutade aldrig strula när det gällde wifi. På temat sabbade linuxinstallationer så kan jag nämna att jag sabbade min server igårkväll när jag skulle uppgradera. Eller iallafall verkar det så, efter reboot kunde jag inte nå den via ssh, så jag gick och la mig istället. Lär göra en nyinstallation av den också.

Jag tycker ändå lite reboots och ominstallationer av os är normal användning, räknar med att disken tål det. Men när jag fixat min server igen ska jag försöka bli lite bättre på att använda den för central lagring av viktiga saker.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har nu spenderat ett tag för konfigurering i Ubuntu och jag måste säga att jag är förvånad hur smidigt allting har gått! Nu har jag inte testat strömsparläge som kanske inte fungerar något vidare, men annars är jag riktigt nöjd med köpet :). BIOS må vara lite konstigt, men resten fungerar som en dröm. Ska nog köra på det här några dagar, om allt går bra köper jag SSD och RAM och kör Linux-only efter det!

EDIT: Kan tillägga att jag tom tycker att scrollning känns mjukare och mer exakt jämfört med Windows

Skrivet av MrHertz:

Vad jag förstår så är U3B (den på webhallen) en äldre version. Mitt förslag är att du köper en 530U3C-A01 som flera andra här i tråden inklusive mig har gjort. Sedan kan du uppgradera med större SSD och mer RAM i efterhand. I slutändan är det troligtvis det mest prisvärda alternativet!
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/161812-samsung_np530u...

Permalänk
Medlem

Jag var och köpte Samsung NP530U3C-A0A här om dagen och är jätte nöjd.
Mycket bra dator, snabb uppstart (bara 9 sek).

Jag kanske har missat men är det någon annan här som köpt denna?
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/159041-samsung_np530u...

Visa signatur

100%

Permalänk
Medlem

Är detta ett bra köp och sen köpa 4 extra gb minne + en 256 gb ssd?
http://www.inet.se/produkt/1970340/samsung-5-series-np535u3c

PS går la ha 500 hd disken som extern?

// Är det den mest prisvärda datorn för det priset eller finns det nån runt samma prisklass "6000" som har bättre skärm,betteritid,pekplatta eller nått annat?