Permalänk

Nybörjarfråga, SLI

Hallå!
Har ett XFX 6950 2GB idag.
Min fundering är, måste jag ha XFX för att köra sli? Eller går det lika bra med andra tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnusdalberg:

Hallå!
Har ett XFX 6950 2GB idag.
Min fundering är, måste jag ha XFX för att köra sli? Eller går det lika bra med andra tillverkare?

nej det bevös inte en XFX för att köra crossfire, det behöver vara dock en 6950 med 2gb, det måste inte vara 6950, men då klockar den ena ner sig till den sämre.

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Skrivet av norowner:

nej det bevös inte en XFX för att köra crossfire, det behöver vara dock en 6950 med 2gb, det måste inte vara 6950, men då klockar den ena ner sig till den sämre.

Tack för hjälpen, så ett ASUS Radeon 6950 2GB skulle funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnusdalberg:

Tack för hjälpen, så ett ASUS Radeon 6950 2GB skulle funka?

Tänk även på att moderkortet måste stödja crossfire.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

japp det skulle funka fint, standard tips är att köra ref-design på det övre kortet för bäst kylning.

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Skrivet av Twidash:

japp det skulle funka fint, standard tips är att köra ref-design på det övre kortet för bäst kylning.

okej, men det är bäst att ha två likadana?
Finns väldigt få XFX ute på marknaden.
Vad är nackdelen att köra med 2 olika "märken"?

Permalänk

Ännu en nybörjarfråga, är detta kort ett referens?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=639513#extra

Permalänk
Skrivet av Magnusdalberg:

Ännu en nybörjarfråga, är detta kort ett referens?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=639513#extra

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=659718 det här är referens skylare på det sprider inte lika mycket värme som grafikkort med 2 fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnusdalberg:

Tack för hjälpen, så ett ASUS Radeon 6950 2GB skulle funka?

Det skulle funka fint fint, slänge det finns plats för den så klart

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Skrivet av cippen1337:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=659718 det här är referens skylare på det sprider inte lika mycket värme som grafikkort med 2 fläktar.

Fast...det där är ett 7970, inte ett 6950

TS: Spelar ingen roll om det är samma tillverkare, kan vara Gigabyte, XFX, MSI, Asus osv. men vore bra att köpa en med referenskylare för att hålla nere temperaturerna. Kolla först så att ditt moderkort funkar bra för Crossfire.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Fast...det där är ett 7970, inte ett 6950

TS: Spelar ingen roll om det är samma tillverkare, kan vara Gigabyte, XFX, MSI, Asus osv. men vore bra att köpa en med referenskylare för att hålla nere temperaturerna. Kolla först så att ditt moderkort funkar bra för Crossfire.

Tack för ett vettigt svar, mitt xfx-kort jag länkade här ovanför, är det referens eller inte?
Är helt lost på detta område.

Har detta moderkort idag: ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnusdalberg:

Tack för ett vettigt svar, mitt xfx-kort jag länkade här ovanför, är det referens eller inte?
Är helt lost på detta område.

Har detta moderkort idag: ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366

Ja, det moderkortet ska enligt specifikationer funka fin fint
Och nej, ditt XFX HD 6950 har ej en referenskylare.

Edit: Skulle du kunna länka vilket powersupply du har? Det kanske inte är tillräckligt starkt eller har tillräckligt med kablar för crossfire, bäst att kolla det innan du testar.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Magnusdalberg:

Hallå!
Har ett XFX 6950 2GB idag.
Min fundering är, måste jag ha XFX för att köra sli? Eller går det lika bra med andra tillverkare?

SLi Med AMD?

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Skrivet av Wrathborn771:

Ja, det moderkortet ska enligt specifikationer funka fin fint
Och nej, ditt XFX HD 6950 har ej en referenskylare.

Edit: Skulle du kunna länka vilket powersupply du har? Det kanske inte är tillräckligt starkt eller har tillräckligt med kablar för crossfire, bäst att kolla det innan du testar.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601838
Har jag idag.

Permalänk

Är det så illa?

Permalänk
Skrivet av Magnusdalberg:

Är det så illa?

Förmodligen, eftersom AMDs teknik för dubbla GPUer heter Crossfire, är med Nvidia det heter SLI

6950 med referenskylare ser ut såhär:

Sen brukar själva tillverkaren av kortet sätta sitt klistermärke på referenskylaren. Här är Sapphires variant:

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Förmodligen, eftersom AMDs teknik för dubbla GPUer heter Crossfire, är med Nvidia det heter SLI

6950 med referenskylare ser ut såhär:
http://img1.findthebest.com/sites/default/files/735/media/ima...

Okej, då har jag lärt mig att det heter crossfire