Permalänk

Äntligen AMD.

Det verkar som man faktiskt inte tappar lika mycket prestanda på att köpa en AMD cpu nu?

Fick ju t.om sweclockers bra produkt utmärkelse.

Strömförbrukningen är ju lite konstig men det går oftast genom att undervolta och AMD CPuer i stock går att undervolta jäkligt bra tycker jag själv.

Det är ju inte så att Intel behöver se sig bakom ryggen men ändå, 8350 är väldigt konkurrenskraftig nu enligt alla tester där det många gånger toppade flertrådade över 3770k.

Om amd skärper sig kanske vi äntligen får tillbaka ett Race som får tilbaka teknologins hemska framfart sen duron/pentium tiderna, Framtiden är ljus för alla cpu tillverkare!.

Permalänk
Medlem

Sålänge som AMD presterar "dåligt" i entrådiga program så kommer folk hata. FX-8150 renderade som en gud och FX-8350 verkade ju göra det ännu bättre IMO.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Sant. Jag är själv sjukt nöjd med min 8120. Innan han jag den superbrutala Pentium 4 3.6 GHZ EXTREME EDITION (Så hette det på den tiden va?)

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

Haha jag tycker om hur AMD landade på tabellerna idag, var lite missnöjd med 8150 förut men älskar 8120, körde den i 3,8GHZ vid runt 1,1V

Permalänk
Medlem

258W för hela systemet med en lagom överklockning till 4,6GHz är ju inte så mycket heller. Precis som man hört förr så är det först när man måste dra upp spänningen en bit som strömförbrukningen drar iväg.

Sambon kör sin FX-8120 i 4.2GHz, vilket matchar min 1090T på 4GHz rätt bra, men jag tror hennes är lite kallare, eftersom jag får köra mycket högre spänning för att orka dra en Phenom II så högt.

Ska bli en Trinity till HTPCn snart, ska bara bena ut vilket moderkort som blir bäst till min lilla Sugiga Sugo-SG02-låda (missade att PSUn satt rakt över CPU-platsen när jag köpte den, så det var ett helsike att få tag i en Big Shuriken för att få kylning som dög och fick plats, just då fanns det inga nya i butikerna eftersom 2an var på gång)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippihunter:

Det verkar som man faktiskt inte tappar lika mycket prestanda på att köpa en AMD cpu nu?

Fick ju t.om sweclockers bra produkt utmärkelse.

Strömförbrukningen är ju lite konstig men det går oftast genom att undervolta och AMD CPuer i stock går att undervolta jäkligt bra tycker jag själv.

Det är ju inte så att Intel behöver se sig bakom ryggen men ändå, 8350 är väldigt konkurrenskraftig nu enligt alla tester där det många gånger toppade flertrådade över 3770k.

Om amd skärper sig kanske vi äntligen får tillbaka ett Race som får tilbaka teknologins hemska framfart sen duron/pentium tiderna, Framtiden är ljus för alla cpu tillverkare!.

Det dröjer nog flera år innan Amd får Intel att lyfta på ögonbrynen dessvärre...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen som helst anledning att köra AMD om man inte har ett 990FX kort vill säga, hänger fortfarande inte med alls i icke flertrådiga applikationer.

Permalänk
Avstängd

jag tycker en riktig man ska köra en intel prosessor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tacoman:

jag tycker en riktig man ska köra en intel prosessor

Vad är det?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacoman:

jag tycker en riktig man ska köra en intel prosessor

nej en riktig man utvärderar vad han har för krav på sin dator och hur mycket han kan tänkas lägga ut på ett system och köper processor efter det. Sluta kom med dåliga inlägg. Detta ska inte bli ännu en AMD VS Intel tråd...

OnT: Kul att AMD släpper något nytt.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk

Alla processorer är övervoltade från början, då dem garanterat funkar på alla möjliga moderkort oavsett hur dess strömförsörjning ser ut. Min A83850 kan jag sänka volten från 1.38v till 1.14 på Gigabyte mobo, men bara 1.28v på MSI och hålla stabilt.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

nej en riktig man utvärderar vad han har för krav på sin dator och hur mycket han kan tänkas lägga ut på ett system och köper processor efter det. Sluta kom med dåliga inlägg. Detta ska inte bli ännu en AMD VS Intel tråd...

OnT: Kul att AMD släpper något nytt.

En riktig man!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Avstängd

Om du inte förstod att jag stavade fel så menade jag Processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

nej en riktig man utvärderar vad han har för krav på sin dator och hur mycket han kan tänkas lägga ut på ett system och köper processor efter det. Sluta kom med dåliga inlägg. Detta ska inte bli ännu en AMD VS Intel tråd...

OnT: Kul att AMD släpper något nytt.

Precis! Själv kör jag med en i72600k i min arbetsdator/speldator och en AMD A4-3400 i min server.
Båda processorerna är lagom bra för sina uppgifter samt att priset för både min intel-propp och amd-propp var riktigt motiverat!
Dessutom blev utbytet av serverdelarna äckligt billigt (1200kr för moderkort, processor och minnen) för prestandan med AMD-delar vilket jag är riktigt nöjd med

Tycker att fler borde se till behovet, man behöver inte alltid ha det värsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är det?

En man är en http://sv.wikipedia.org/wiki/Man

off topic men kunde inte låta bli.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hACmAn:

En man är en http://sv.wikipedia.org/wiki/Man

off topic men kunde inte låta bli.

Jodå en riktig hACmAn, men det var ju det i mitt tycke, ganska fåniga inlägget som jag hängde upp mig på och dessutom felstavat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacoman:

jag tycker en riktig man ska köra en intel prosessor

Kul när en Intel-fanboy inte kan stava till processor ^^

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Kul när en Intel-fanboy inte kan stava till processor ^^

Kul när en AMD-fanboy hackar på en Intel-fanboy p.g.a stavfel när det finns viktigare grajjor att bry sig om

OnT: Kul att AMD hänger sig kvar, förhoppningsvis passerar dem Intel en vacker dag! Lär väl inte hända dock med tanke på nerdragning av personal

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pippihunter:

Det verkar som man faktiskt inte tappar lika mycket prestanda på att köpa en AMD cpu nu?

Fick ju t.om sweclockers bra produkt utmärkelse.

Strömförbrukningen är ju lite konstig men det går oftast genom att undervolta och AMD CPuer i stock går att undervolta jäkligt bra tycker jag själv.

Det är ju inte så att Intel behöver se sig bakom ryggen men ändå, 8350 är väldigt konkurrenskraftig nu enligt alla tester där det många gånger toppade flertrådade över 3770k.

Om amd skärper sig kanske vi äntligen får tillbaka ett Race som får tilbaka teknologins hemska framfart sen duron/pentium tiderna, Framtiden är ljus för alla cpu tillverkare!.

Ska något diskuteras i tråden eller skulle första inlägget lika gärna kunnat postas i http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1155914...?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

då blir det inte en koncentrerad diskussion

Permalänk
Entusiast

Glöm inte att Intel kommer med sin "3D transistor" (ett genombrott i processorers tillverkningsteknik) att ligga långt före andra x86-tillverkare. Patentet hindrar ju andra från att använda samma teknik i tillverkningen, på gott och ont.

Så länge Intel uprätthåller patentet på den här tillverkningstekniken, så är det inte mycket andra tillverkare av processorer kan göra än att se på när Intel drar ifrån.

Själv är jag förvånad att AMD kunnat hålla sig kvar så länge som dem gjort sedan Intel introducerade den här tekniken i sin 22-nanometers-process. Gapet mellan Intel och övriga x86-tillvekrare kommer troligen att öka.
Själv är jag rätt osäker på om AMD kommer att kunna hänga efter, då föregående tillverkningstekniker i princip har nått en rätt svårgenomtränglig begränsning.
Kort och gott: Intel har hittat en snabb fil att färdas i, som ingen annan får använda ett bra tag framöver.

http://www.pcworld.com/article/227260/intels_3d_transistor_wh...
http://www.sweclockers.com/nyhet/15379-intel-en-hel-processno...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Hoppas att folk börjar förstå att bulldozer inte är dåligt nu, försökt få folk med en stram budget att förstå detta ett bra tag men oftast får man som svar "vill ha intel så jag kör med ett mycket sämre grafikkort"

visst.. dom slukar ström vid överklockning men det gör min cpu med eftersom jag kör den på auto alla cpu'er kan sluka massvis med el och alla cpuer kan i princip underklockas och behålla samma standardfrekvens och dra mycket mindre ström!

Bulldozer är awesome och blåskärmar inte när du startar upp steam längre, vad finns det att klaga på?

Permalänk

Amd's senaste två kretsar, i rätt prisklass (ca 1400kr eller under) är ren win, dessutom så är amd's cpu'er tusentals gånger roligare att överclocka än intels, så jag är glad att det bara blir bättre o bättre. Har jobbat med allt ifrån Athlon till Bulldozer, sb gen 1 till sb gen 3, och amd var det roligast att mecka BIOS med, helt klart! OC ftw!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

AMD gör inte dåliga CPUer. Men Intel gör fantastiskt bra. Märkte stor skillnad när jag gick från Phenom 2 till 2600K.
Kul att det börjar vända nu...

Vi får väl se nästa gång det blir uppgradering. Kanske blir det AMD igen

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirnaeth:

Kul när en Intel-fanboy inte kan stava till processor ^^

Min gissning är at han är från Norge, där stavar man processor så.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5