Skrivet av Morkul:
Fanns lite annat i listen som är diskutabelt men detta är helt fel.
Jag har en Microvision som kom redan 1979, batteridriven och spel via utbytbara kassetter.
Efter det kom Epoch Game Pocket Computer, som jag också råkar ha. Extremt sällsynt krabat då den endast såldes i Japan. Tror den kom 1983.
Nintendos Game Boy som först 1989. Första upplagan av Game Boy är något som jag letar desperat efter men de har blivit hårt använda och att råka hitta ett oöppnat exemplar är i stort sätt omöjligt på grund av att det var så populär. Många andra konsoler under denna tid blev extrema floppar vilket gör att det går att hitta oöppnade exemplar om man är villig att betala.
Jo jag vet det, men jag pratar om att komma ut med en produkt med sådan succe att det måste uppmärksammas och kopieras. Det finns väldigt få originella ideer, vi fick ju lära oss i skolan att det bara finns 6st historier och att resten är en variant av dessa, folk köper ju HarryPotter som galningar och kallar det "nyskapande" trots att historien härstammar från det gamla Grekland - och även om det är korrekt så är det tyvärr irrelevant - det handlar också om att presentera rätt produkt i rätt tid och på rätt sätt.
Skrivet av Squall Leonhart:
Pitfall på Atari 2600 gick ganska bra att hoppa i trots att det kom drygt ett år före Nintendos arkadversion av Mario Bros och NES-konsolen över huvudtaget. 2600:an kom även före Game & Watch och någonstans kring samma tid som Nintendo släppte Color TV Game med deras varianter av Pong.
Pitfall hade hoppande, men det hade inte sidoscrollande skärm, jag var lite otydlig kanske, men menar igentligen helheten av spelet - tekniken - distributionen (super mario fanns att testa på Lekia och en del Expert butiker) och att detta var det första spelet av den typen som sålde i det (på den tiden) absurda antal.
Skrivet av Squall Leonhart:
Här blir det en tolkningsfråga eftersom att du säger "stor skala". Sega släppte sin handkontroll med analog styrspak tillsammans med spelet NiGHTS Into Dreams... och mer än 10 år innan det så släppte Atari sin 5200 samt Smith Engineering sin Vectrex som också hade analog styrspak. De sistnämnda konsolerna sålde givetvis inte jämförbara antal som Nintendo under t.ex 90-talet men tekniken fanns där ändå.
Nej det finns inget att tolka, jag pratar om produkter som påverkar marknaden och då handlar det uteslutande om produkter som säljs i stor skala, allt annat glöms bort - tyvärr.
Skrivet av Squall Leonhart:
Säkert onödig information men jag som är någorlunda intresserad av TV-spelshistoria tycker att det är lite trist när historien bara ska handla om Nintendo, Sega och delvis Sony under 80- och 90-talen, Nintendo, Sony och Microsoft under 00- och 10-talen.
I det stora hela kan man kanske säga så. Det är ju ändå de aktörerna som märkts av mest. Men det tråkiga uppstår när man ska lyfta fram hur duktig någon tillverkare varit som uppfann ditten eller datten, var först med det och det och så vidare, och då bara jämför de fem stora aktörerna mellan varandra.
Inget illa menat mot dig eller så. Du utgick säkert från det man får veta från andra sidor som också bara ska rapportera om de stora aktörernas påhitt.
Jag vet att det finns många andra spelföretag, jag personligen blev nog mer påverkad av Vectrex (fortress of narzod), intellivision (och framförallt D&D) och Atari 2600 än NES, på grund av att det var det som jag spelade först och som väckte intresset i mig.
Många upfinningar är kopierade ideér, en del är att man har samma tänkande på samma tidspunkt och man kan också "stjäla/låna" halva ideer och komma med resten själv.
Det jag menar med mitt inlägg (och som kunde förtydligas) var att Nintendo har påverkat marknaden med sådan kraft att produkterna och tekniken bara *måste* koperias för att inte hamna efter. En del saker var dom först med, en del saker har dom förfinat från andras ideér men dom var likaväl först ute med det i sådanskala att det påverkade världen.
Om nu Nintendo *bara* kopierade saker från andra så är det ju konstigt att dom fortsätter förändra spelvärlden än idag.
En stor poäng med inlägget är att jag ser ingen annan av de aktörer vi har idag, komma med ideér eller vidareutveckla idéer - lyckas med det och med sådan kraft att det blir standard för all framtid?
Nintendo har helt enkelt fingertoppskänsla med att dra fram spelglädje, vare sig dom kommer med något nytt eller vidareutvecklar en äldre idé, och här måste du ju bara hålla med mig om att detta är positivt för industrien och för oss?
Att gå in i detalj om vad exakt som påverkade vad skulle bli en mycket intressant och kul rapport men detta är fel ställe, idag känner folk till dom som har konsoler ute och jag tyckte det viktiga var att påpeka vilket av dessa företag som har tagit mest chanser och kommit med mest innovationer(stulna eller ej så är det en chansning att släppa något "nytt", se bara på alla uppföljare inom spelvärlden, få vågar komma med nytänkande ens inom mjukvaran och hårdvara är ännu värre)