Problem med Intel 330

Permalänk
Medlem

Problem med Intel 330

Problem: Efter en krash i ett spel så känner inte datorn av disken och ber om boot cd (hittar inte disken).

Min 4månader gamla ssd kraschade några dagar sen, och jag hoppas kunna få hjälp med felsökningen innan jag lämnar in den. Med hjälp av google har jag kollat att allt är rätt i bios (ACHI etc) och byt ut SATA sladden samt provat flera andra SATA portar. Finns det något mer jag kan göra? Använder enbart den hårddisken så har ingen möjlighet att fiffla i windows.

Det är en Intel 330 180gb och en ny Ivy burk (asus pro bräda etc)

Permalänk
Avstängd

Kan ju testa o låna en windows-skiva av en kompis och boota med den o välja reparera windows.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Hej!

Köpte en Intel SSD 330 för några dagar sedan, och har haft lite bekymmer med den också. Efter en ominstallation försvann hårddisken helt från BIOS/UEFI , och inte heller Windows ville starta (då det inte hittades nån boot enhet). Efter mycket ryckande o slitande i sladdar kom SSDn igång, dock med ett korrupt Windows. Gjorde ett nytt försök, med enbart SSDn i datorn, men även nu tappar datorn ibland anslutningen.

Det jag gjorde igår var följande: Tog isär hela datorn, köpte en ny SATA sladd, kopplade om några strömsladdar från PSUn, installerade om Windows, uppdaterade BIOS (verkade vara en vital grej). Jag har bara haft SSD inkopplad (ej mina gamla vanliga mekaniska). Nu verkar allt fungera som det ska.

Hoppas du kanske får några förslag till en eventuell lösning för dig annars får du nog skicka tillbaka disken tyvärr.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, ser inte ut att bli enkelt... Har redan provat 2st sladdar så får prova med bios helt enkelt.

Har redan försökt med reparation tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Prova och sätt disken i en annan dator o se om du kommer igång då annars är den nog trasig

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att disken var död, ska försöka ta reda på vad som gick snett när jag hämtar ut min nya disk. Enligt killen i disken på inet har han inte sätt några intel diskar gå sönder, så det blir intressant. Kanske hjälpa nån i framtiden iaf...

Permalänk
Medlem

Men nu är det inte en intel-baserad 'intel SSD', utan en Sandforce-baserad 'intel SSD'.

Fastän intel gjort underverk med firmware kommer man inte ifrån att det är Sandforce, som har för vana att rasa i stor utsträckning. Tidigare var det firmwareproblem, men när det är fixat ser man hur mycket hårdvaruproblem de har.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara