Permalänk
Medlem

Är du patriot?

Hej alla på Sweclockers, såg en artikel om patriotism och undrade om ni är patrioter? Då menar jag riktiga patrioter som älskar Sverige och skulle kämpa för Sverige var ni än är, och inget annat. Själv är jag patriot och älskar Sverige, men vad tycker ni ? Ros eller Ris ?

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem

Jag är absolut inte patriot i någon sorts krigsmening att jag skulle kunna tänka mig att kriga och dö för mitt land eller så.
Tvärtom är jag väldigt mycket emot allt sådant tänk, annat än i direkt självförsvar.
Ordet "Patriot" har en litet dålig klang i mina öron. Jag förknippar det lite för mycket med gamla maktgalna krigarkungar som lät oskyldiga dö i sina onödiga anfallskrig på sina grannländer med "patriotism" som grund.

Däremot gillar jag verkligen Sverige på många sätt och tycker att Sverige på ett flertal sätt är ett föredöme för övriga världen.
Själva landet med sin natur gillar jag också.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag är absolut inte patriot i någon sorts krigsmening att jag skulle kunna tänka mig att kriga och dö för mitt land eller så.
Tvärtom är jag väldigt mycket emot allt sådant tänk, annat än i direkt självförsvar.
Ordet "Patriot" har en litet dålig klang i mina öron. Jag förknippar det lite för mycket med gamla maktgalna krigarkungar som lät oskyldiga dö i sina onödiga anfallskrig på sina grannländer med "patriotism" som grund.

Däremot gillar jag verkligen Sverige på många sätt och tycker att Sverige på ett flertal sätt är ett föredöme för övriga världen.
Själva landet med sin natur gillar jag också.

Jag håller med dig om att jag skulle inte vara med i ett krig där Sverige anföll ett annat land bara för att, men menade om Sverige skulle bli invaderat och då undrade jag om man skulle försvara Sverige.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnts så skulle jag inte så bakom ett beslut att anfall ett annat land, men jag skulle dock försvara om vi blir anfallna.

Jag tycker att man ofta hör Patriotism jämföras med Nationalism vilket inte är riktigt samma sak.

Nationalism är en sorts extrem form av patriotism som finns i ett politiskt intresse.

För att svara på frågan: Ja!

Visa signatur

Intel Core I5 3570K [] ASUS P8Z77-V Pro [] Fractal Design Define R4 [] ASUS Radeon HD7970 Matrix Platinum [] Corsair 8GB CL9 Vengeance LP [] Cooler Master Hyper 212 EVO [] Corsair AX750 [] Intel 520 120gb

Permalänk
Medlem

Ja, det får jag väl säga. Försvara landet vid en attack får jag inte då jag inte fick göra lumpen på grund av dålig hörsel men det lär ju ändra sig i krigstider. I övrigt är jag stolt att vara född och uppväxt här och ser mig som svensk även om jag till hälften är finnländare. Gillar inte att det upplevs som stötande att ha svenska flaggan på en tröja eller sjunga nationalsången i andra samanhang än sport, fjantigt att det är så. Nu går inte jag runt i tröjjor med svenska flaggan på eller vrålar sången över allt, men ska kunna om jag vill utan att få taskiga blickar på mig.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappa:

Ja, det får jag väl säga. Försvara landet vid en attack får jag inte då jag inte fick göra lumpen på grund av dålig hörsel men det lär ju ändra sig i krigstider. I övrigt är jag stolt att vara född och uppväxt här och ser mig som svensk även om jag till hälften är finnländare. Gillar inte att det upplevs som stötande att ha svenska flaggan på en tröja eller sjunga nationalsången i andra samanhang än sport, fjantigt att det är så. Nu går inte jag runt i tröjjor med svenska flaggan på eller vrålar sången över allt, men ska kunna om jag vill utan att få taskiga blickar på mig.

Jag håller till 100% med dig, stör mig också på att nu får man inte sjunga nationalsång eller bära Sveriges flagga för då kallas man rasist. http://www.youtube.com/watch?v=KzEAqjxFM6k

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem

Patriot i militär mening är jag då inte.
Patriot i övrigt vet jag inte om jag skulle kalla mig heller faktiskt. Absolut inte i någon ovillkorlig "älska-mitt-land"-mening. Det skulle väll i så fall vara ur en "tough love"-synpunkt då jag gärna är både kritisk och letar fel men gör så ur en tro om att vi både borde och kan vara/bli bättre. Rent spontant så känner jag att jag gärna är stolt och värnar om Sverige, men att vi idag har väldigt lite att vara stolta över eller värna om vilket är både tråkigt och tragiskt. Så är jag patriot på så sätt att jag tycker Sverige och dess invånare på något sätt är bättre bara för att vi är ifrån ett specifikt geografiskt område? Nej. Är jag patriot på så sätt att jag gärna sätter både fana och ribban lite högre för att vi är en grupp som borde klara av det? Japp.

När det sen gäller dumheter som att inte kunna sjunga nationalsången eller visa flaggor så är det just det, dumheter. Vi är idag ett mångkulturellt samhälle och det ser jag ingenting fel i, men vi har också en kultur som skall få plats i den mixen och tills någon säger att alla flaggor och alla nationalsånger skall förbjudas så skall alla vara tillåtna, inklusive vår egen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Nej, jag är inte patriot.

Jag tycker nationalistiska ideal är fåniga.

Jag strider för vad jag tycker är rätt och mot vad jag tycker är fel, nationalistiska idéer förstår jag mig inte på öht.

Permalänk
Medlem

Det enda jag gillar med Sverige är vettig infrastruktur när det gäller vårt nät samtidigt som jag är glad att jag föddes just i Sverige än i något land som styrs av religion eller leds av en diktator.

Men patriot? Nä.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Entusiast

Jag är inte patriot. Ser inte riktigt varför jag skulle vara stolt över några halvt godtyckligt dragna geografiska linjer som egentligen inte betyder något. Att vara stolt över en kultur kan jag förstå men det är få länder som har en enhetlig kultur så varför ska man då älska sitt land?

Blind patriotism är lika illa som all annan fanatism. Patriotism kan användas på samma sätt som religiös extremism eller politisk extremism. Det handlar om att hitta något som man kan få folk att samlas runt, någon gemensam faktor. Både muslimer och kristna kör med religion som gemensam faktor. Nazi-Tyskland och nuvarande USA kör på patriotism. Andra länder har haft en politisk ideologi, till exempel kommunism, som drivande faktor men i grund och botten är det samma skit alltihop.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nope. Jag hyser inga patriotiska känslor för vare sig mitt land, kommun eller stad.
Visst, jag tycker om Sverige för att vi har det bra här och ligger bra till på många områden jämfört andra men en rik, intelligent, snygg man med stort hus och roliga vänner gör mig inte automatiskt fuktig.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Nej, det finns på tok för många puckon här i landet (främlingsfientliga tomtar, tomtar som ser folk som rasister för att de hissar svenska fanan, new-age-tomtar, politiska tomtar, och så vidare) för att jag ska kunna kalla mig patriot. Jag gillar mycket med det här landet, men även tillräckligt mycket jag ogillar för att säga att jag älskar landet i sin helhet, men det skulle lika gärna kunna appliceras på exempelvis England eller Norge likväl.

Skulle jag försvara Sverige vid ett invasionskrig? Jo, om jag har möjligheten till det, men det har med att jag inte har mycket till övers för förtryck i någon form, inte på grund av någon fosterlandskärlek som jag hyste under puberteten när jag försökte hitta min identitet i (bland annat) något så trivialt som en nationalitet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Jag är en stor patroit och älskar mitt fosterland över allt annat, jag kan knappt komma på något som jag ogillar med sverige... Efter långt funderande.. -Det skulle isåfall vara att befolkningen är asholes och att klimatet här svinkalt och regnigt, men bortser man från detta, ja vilket underbart land jag bor i.

Så om någon bara kunde sätta en stor båt och bogsera Sverige längre söderut och göra sig av med allt folk, så skulle jag lugnt kunna dö för detta kära fosterland!
Om det skulle bli krig i sverige idag så skulle jag springa raka vägen till närmsta gasoldrivna popcornmaskin och köpa den, sedan klättra upp med denna på högsta bergskalle och beundra. Nu utförs dock tyvärr inte krigen idag som på medeltiden..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Patriot, absolut. Denna känsla är riktad i första hand till folket och i andra hand till arvejorden. De svenskfientliga förrädarna i riksdagen ger jag inte mycket för.

Permalänk
Medlem

Jag är invandrare och jag är patriot. Jag älskar Sverige.

Permalänk
Medlem

Mot HELA världen i så fall, inte bara mot någon liten kall kartfläck bland några granar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinforel:

Hej alla på Sweclockers, såg en artikel om patriotism och undrade om ni är patrioter? Då menar jag riktiga patrioter som älskar Sverige och skulle kämpa för Sverige var ni än är, och inget annat. Själv är jag patriot och älskar Sverige, men vad tycker ni ? Ros eller Ris ?

Får man fråga ifall tråden ska leda till diskussion eller om du bara vill kolla läget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Får man fråga ifall tråden ska leda till diskussion eller om du bara vill kolla läget?

Mest för att reda på vad folk tycker om såna här saker för vad jag har sett och läst är det många som tycker det är rasistiskt att vara patriot och sjung nationalsången, men ni få gärna diskutera varför ni tycker si eller så.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, jag är inte patriot.

Jag tycker nationalistiska ideal är fåniga.

Jag strider för vad jag tycker är rätt och mot vad jag tycker är fel, nationalistiska idéer förstår jag mig inte på öht.

blanda inte ihop nationalism och patriotism.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinforel:

Mest för att reda på vad folk tycker om såna här saker för vad jag har sett och läst är det många som tycker det är rasistiskt att vara patriot och sjung nationalsången, men ni få gärna diskutera varför ni tycker si eller så.

Ok. Själv tycker jag att patriotism som den norska eller amerikanska är tämligen ihålig. Att vifta med flaggan och sjunga nationalsången är givetvis rättigheter man som medborgare har och de kan vara positiva uttryck för nationalkänslan. Jag menar dock att patriotism bör vara en del av ett nationalistiskt engagemang för att ha någon mening. Norrmännen som sägs vara så patriotiska har ju inget större engagemang för sitt folk än vi icke-patriotiska svenskar, inte heller ser vi någon radikalt annorlunda situation i Norge trots denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

blanda inte ihop nationalism och patriotism.

Patriotism finns inte utan nationalism och tanken på nationalstaten osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag är en stor patroit och älskar mitt fosterland över allt annat, jag kan knappt komma på något som jag ogillar med sverige... Efter långt funderande.. -Det skulle isåfall vara att befolkningen är asholes och att klimatet här svinkalt och regnigt, men bortser man från detta, ja vilket underbart land jag bor i.

Så om någon bara kunde sätta en stor båt och bogsera Sverige längre söderut och göra sig av med allt folk, så skulle jag lugnt kunna dö för detta kära fosterland!
Om det skulle bli krig i sverige idag så skulle jag springa raka vägen till närmsta gasoldrivna popcornmaskin och köpa den, sedan klättra upp med denna på högsta bergskalle och beundra. Nu utförs dock tyvärr inte krigen idag som på medeltiden..

Jag föredrar vårat klimat med variation istället för sommar året om. Jag älskar våran fina höst med gula löv och det friska vädret! Se bara på Jonas med sitt ståtliga vikinga skägg, det är sånt du ska odla för att hålla dig varm!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Patriotism finns inte utan nationalism och tanken på nationalstaten osv.

Klart det gör. Hitta inte på nu.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Nej.
Visst är väl sverige ett bra och välmående land där jag trivs med att leva, men jag skulle aldrig dö för sverige. Blir det krig flyr jag på en gång. Det finns säkert många länder där jag skulle trivas precis lika bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henke420:

Jag föredrar vårat klimat med variation istället för sommar året om. Jag älskar våran fina höst med gula löv och det friska vädret! Se bara på Jonas med sitt ståtliga vikinga skägg, det är sånt du ska odla för att hålla dig varm!

Skämt åsido är det klart att naturen genom det naturliga urvalet format oss för att leva i det klimat vi gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Skämt åsido är det klart att naturen genom det naturliga urvalet format oss för att leva i det klimat vi gör.

Precis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Klart det gör. Hitta inte på nu.

Hur menar du då?

Det hela beror ju på hur man definierar saker.

Men Patriot både i akademisk betydelse och så som det används i den här tråden betyder att man värnar om sitt land.
Och land är nationalstat.
Och utan nationalism finns det inga nationalstater.

Patriotism kräver därför nationalism för att finnas.

Men man kan ju också definiera patriotism på andra sätt eller mena något annat.
Så ja, hur tänker du när du säger att patriotism kan finnas utan nationalism?

Permalänk
Medlem

Just den här diskussionen gör mig påmind om något jag hörde igår. Det handlade om vänsterns tillbakagång i politiken och sändes på P1. Där har vi lite samma tankegångar angående att man först vill definiera ordet och därefter ta ställning till det utifrån detta.

Jag tycker ordet patriot är negativt laddat till större delen och skulle nog inte skriva under på det. I programmet på P1 så frågar de en vänsterpartist om varför vänstern är på tillbakagång. Hon svarar att det är så överlag i världen just nu att godheten och medmänskligheten är tvingad att backa undan för kapitalismen och högern. Så underbart att höra en folkvald politiker tro att hon är någon slags figur i sagan om ringen där hennes parti självklart är godheten och människornas försvarare medan en folkpartist eller gud förbjude centerpartist närmast kan beskrivas som Darth Vader.

I vanlig ordning så ifrågasätter inte intervjuaren ordvalet om "godhet" från en vuxen människa. Lite samma problematik är det just med patriotism.

Skillnaden mellan patriotism och nationalism är ju att man värnar om olika ideal, med nationalism så är det nationen som går före medan en patriot istället har själva idealet och gemenskapen som det som man värnar om. Detta sammanfaller ju oftast dock.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Hur menar du då?

Det hela beror ju på hur man definierar saker.

Men Patriot både i akademisk betydelse och så som det används i den här tråden betyder att man värnar om sitt land.
Och land är nationalstat.
Och utan nationalism finns det inga nationalstater.

Patriotism kräver därför nationalism för att finnas.

Men man kan ju också definiera patriotism på andra sätt eller mena något annat.
Så ja, hur tänker du när du säger att patriotism kan finnas utan nationalism?

Tyvärr blir det ofta märkliga förvecklingar när patriotism utan nationalistiskt sammanhang diskuteras. Patriotism och patriot har en annan innebörd när Svenska Motståndsrörelsen använder det än när en förbittrad svensson klagar över att han inte får sjunga nationalsången eller bära svenska flaggan. Den senare syftar endast på att yttre uttryck för fosterlandskärlek och tradition förvägras honom - utan att sätta detta i ett större ideologiskt sammanhang.

Kontentan av detta är att de som har uppriktiga patriotiska känslor och tankegångar bör utforska nationalismen. Utan denna blir patriotism inte mer än yta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Hur menar du då?

Det hela beror ju på hur man definierar saker.

Men Patriot både i akademisk betydelse och så som det används i den här tråden betyder att man värnar om sitt land.
Och land är nationalstat.
Och utan nationalism finns det inga nationalstater.

Patriotism kräver därför nationalism för att finnas.

Men man kan ju också definiera patriotism på andra sätt eller mena något annat.
Så ja, hur tänker du när du säger att patriotism kan finnas utan nationalism?

Stanford sa.

Citat:

To be sure, there is much overlap between country and nation, and therefore between patriotism and nationalism; thus much that applies to one will also apply to the other. But when a country is not ethnically homogeneous, or when a nation lacks a country of its own, the two may part ways.

http://plato.stanford.edu/entries/patriotism/#PatNat

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W