ESXi-virtualiserad PFSense-router.

Permalänk
Medlem

ESXi-virtualiserad PFSense-router.

Hej!

Har tänkt att ta upp ESXi till min server igen och då köra NAS samt Router (PFSense/FreeNAS) inledningsvis. Enda kruxet hitills är hur jag ska tackla det faktum att pfsense är virtualiserat och att jag därför inte får routingfunktion förrän den VM'en är startad. Hur löser jag det? Fram tills PFSense är bootat (och fungerar som det är tänkt) så når jag ju inte vsphere vilket ställer till hanteringen av servern bigtime

Hur har andra löst det? Läste om management-interface med separat LAN-kort som jag då isåfall får koppla in mig på osv, men är det verkligen smidigaste lösningen?

mvh

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

du kommer inte köra vsphere clienten från samma nät altså?

men annars skall det väl gå att ställa in vilken VM som skall starta först vid ev omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synt:

du kommer inte köra vsphere clienten från samma nät altså?

men annars skall det väl gå att ställa in vilken VM som skall starta först vid ev omstart.

Jo kommer köra från samma nät, men fram tills att PFSense har startat så når väl ingenting ESXi-servern?

ESXi - 192.168.0.5 (t.ex.)
men för att ansluta mot den så måste ju en annan enhet tilldelas ett IP? Hur sker det utan pfsense?

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk

Detta kanske kan vara till hjälp: http://doc.pfsense.org/index.php/PfSense_2_on_VMware_ESXi_5

Har själv funderingar på att köra en liknande setup, men har inte kommit riktigt så långt ännu (mixtra inte med saker som redan fungerar....)

Permalänk
Medlem

Statisk IP kanske?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Detta kanske kan vara till hjälp: http://doc.pfsense.org/index.php/PfSense_2_on_VMware_ESXi_5

Har själv funderingar på att köra en liknande setup, men har inte kommit riktigt så långt ännu (mixtra inte med saker som redan fungerar....)

Tack! Ska checka guiden nu, virtual switches verkar vara lösningen på bekymret. Återkommer när allt rullar

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

Update sen senast: Allt rullar nu klockrent. PFSense visade sig också vara det absolut bästa och mest kompletta variant av firewall/statistik/upplägg jag någonsin upplevt.

Som det ser ut nu rullar 1st PFSense, 1st Windows 7 Filserver (plex media server mår betydligt bättre i Win7 än i WinS2k8, därav valet) och 1st Debian Tellstick-server.

Vid horisonten ligger just nu en migrering från Win7-filserver till en FreeNAS server där antingen Plex jobbar under FreeNAS alternativt en dedikerad Win7-server som hämtar data från FreeNAS-sharen.

Finns det bra sätt att konvertera från NTFS/Win till ext3(?)/FreeNAS? Alternativt funderar jag på en hårddisk investering och isåfall migrera den vägen. Förslag?

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

Jag har också funderingar på en liknande setup. Vad kör du för hårdvara i servern?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Update sen senast: Allt rullar nu klockrent. PFSense visade sig också vara det absolut bästa och mest kompletta variant av firewall/statistik/upplägg jag någonsin upplevt.

Som det ser ut nu rullar 1st PFSense, 1st Windows 7 Filserver (plex media server mår betydligt bättre i Win7 än i WinS2k8, därav valet) och 1st Debian Tellstick-server.

Vid horisonten ligger just nu en migrering från Win7-filserver till en FreeNAS server där antingen Plex jobbar under FreeNAS alternativt en dedikerad Win7-server som hämtar data från FreeNAS-sharen.

Finns det bra sätt att konvertera från NTFS/Win till ext3(?)/FreeNAS? Alternativt funderar jag på en hårddisk investering och isåfall migrera den vägen. Förslag?

Varför vill du köra ext3 när ext4 finns? Tänk även på att ext3/4 har en gräns på typ 16TB om man inte är noga med att se till att den skapas som 64-bitars (jag har själv fått flytta om alla filer och skapa en xfs istället då jag kom över 16TB). ZFS är ju också ett trevligt filsystem som många brukar rekommendera.

För att konvertera tror jag det bästa sättet är att minska ntfs-partitionen så mycket det går och skapa en ny ext4/zfs/xfs och flytta över så mycket filer som får plats, sen minska ntfs igen och öka en nya partitonen, och sedan upprepa tills det är klart. Vad jag känner till så finns det ingen pålitlig direkt-konvertering mellan filsystemen.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Varför vill du köra ext3 när ext4 finns? Tänk även på att ext3/4 har en gräns på typ 16TB om man inte är noga med att se till att den skapas som 64-bitars (jag har själv fått flytta om alla filer och skapa en xfs istället då jag kom över 16TB). ZFS är ju också ett trevligt filsystem som många brukar rekommendera.

För att konvertera tror jag det bästa sättet är att minska ntfs-partitionen så mycket det går och skapa en ny ext4/zfs/xfs och flytta över så mycket filer som får plats, sen minska ntfs igen och öka en nya partitonen, och sedan upprepa tills det är klart. Vad jag känner till så finns det ingen pålitlig direkt-konvertering mellan filsystemen.

Och detta gör jag under FreeNAS? Krymper NTFS/Ökar zfs?

Skrivet av Tyler D:

Jag har också funderingar på en liknande setup. Vad kör du för hårdvara i servern?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Servern är en i5'a 2400 på ett P8BWS, 16gb ram och i runda slängar 7-8TB hd just nu (dock hälften ledigt). Moderkortet ifråga visade sig vara ett mycket bra alternativ mycket för att det redan har två intel 1gb/s NIC's som ESXi gillar från start.

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Servern är en i5'a 2400 på ett P8BWS, 16gb ram och i runda slängar 7-8TB hd just nu (dock hälften ledigt). Moderkortet ifråga visade sig vara ett mycket bra alternativ mycket för att det redan har två intel 1gb/s NIC's som ESXi gillar från start.

Okej Fin Setup !

Jag har en i3 2100t (dualcore med HT) och ett mini-itx moderkort från gigabyte (h61) som whs 2011 rullar på. Men jag är som sagt sugen på att prova esxi med pfsense och freenas/ubuntu som filserver. ( färsk på detta med virtualisering )

Men jag är lite osäker på om hårdvaran pallar med. Mitt moderkort kommer att ryka och bytas ut mot ett m-atx ev. atx. Minnet kommer också att utökas till 16gb eller 32gb.

Men bör jag byta cpun också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyler D:

Okej Fin Setup !

Jag har en i3 2100t (dualcore med HT) och ett mini-itx moderkort från gigabyte (h61) som whs 2011 rullar på. Men jag är som sagt sugen på att prova esxi med pfsense och freenas/ubuntu som filserver. ( färsk på detta med virtualisering )

Men jag är lite osäker på om hårdvaran pallar med. Mitt moderkort kommer att ryka och bytas ut mot ett m-atx ev. atx. Minnet kommer också att utökas till 16gb eller 32gb.

Men bör jag byta cpun också?

16gb funkar iaf fint för mig. Dock finns inget som heter för mycket ram i virtualiseringssammanhang så 32 skadar inte.

Ang processorn så stödjer den inte Intel vt-d (tror de kom först på i5 och enbart icke-k modellerna) vilket innebär att du inte kan skicka något direkt till en vm. Exempelvis ett kontrollerkort/raidkort med diskar, vilket kan vara ett bekymmer om du ska använda den som filserver.

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

16gb funkar iaf fint för mig. Dock finns inget som heter för mycket ram i virtualiseringssammanhang så 32 skadar inte.

Ang processorn så stödjer den inte Intel vt-d (tror de kom först på i5 och enbart icke-k modellerna) vilket innebär att du inte kan skicka något direkt till en vm. Exempelvis ett kontrollerkort/raidkort med diskar, vilket kan vara ett bekymmer om du ska använda den som filserver.

Okej! Ja, man kanske skulle passa på att köpa 32gb nu när priset är så lågt.
Men då bör jag alltså byta cpun. Men hur mycket krut behövs på cpu sidan för att det ska rulla på bra ? Är fyra logiska kärnor att föredra eller funkar det lika bra med en dualcore med ht ?
Som sagt är jag mycket dåligt påläst vad gäller virtualisering...

Permalänk
Avstängd

Jag skulle undvika att öka krympa zfs partitioner - jag tror knappt det går. Ska du köra zfs så bör du migrera dina data till en ny disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Jo kommer köra från samma nät, men fram tills att PFSense har startat så når väl ingenting ESXi-servern?

ESXi - 192.168.0.5 (t.ex.)
men för att ansluta mot den så måste ju en annan enhet tilldelas ett IP? Hur sker det utan pfsense?

Drar upp en gammal tråd, men hur löste du det? Jag har satt statisk ip på ESXI-hosten, 192.168.1.22 och min virtuella pfsense gateway är 192.168.1.1, men efter det att jag startar om allt och pfsense WAN får publik ip, klienterna internet 192.168.1.x-adresser så kommer jag inte längre åt management network på esxi hosten?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Drar upp en gammal tråd, men hur löste du det? Jag har satt statisk ip på ESXI-hosten, 192.168.1.22 och min virtuella pfsense gateway är 192.168.1.1, men efter det att jag startar om allt och pfsense WAN får publik ip, klienterna internet 192.168.1.x-adresser så kommer jag inte längre åt management network på esxi hosten?

Vi kan diskutera i din nyskapade tråd istället.
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1318794-problem-med-virtuell-pfsense-router-i-esxi/
Men skriv gärna den extra infon som kom upp här. Tex att din pfsense router ligger på 192.168.1.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD