Permalänk

Dell precision 490 IGEN......

Tjenare Julle Bulle här igjen med samma dator ;D

Iaf

Dator specs

Cpu: intel xeon 5130 x2
gpu : gtx 460
SSD:Xtreem
HHD: 320GB samsung disk
Moderkort: intel xeon 5000x
Ram: 4gb 333mhx st alltså 4x1 GB
OS: W7 ULTIMATE 64 BITARS !!!!! ;D

Nu undrar jag om jag kan köpa te.x ett gtx 680 grafikkort utan att Cpu:en flaskhalsar ???

Väldigt tacksam för svar

Tack/ Julle

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk

Bör flaska ganska hårt, en 2-kärnig xeon från 2006 på 2 GHz ligger inte ens nära moderna processorer. Och jag antar att ditt RAM är 667 MHz dual channel. Du skulle nog få en bättre upplevelse om du byggde ihop ett helt system.

Permalänk
Skrivet av theWeasel:

Bör flaska ganska hårt, en 2-kärnig xeon från 2006 på 2 GHz ligger inte ens nära moderna processorer. Och jag antar att ditt RAM är 667 MHz dual channel. Du skulle nog få en bättre upplevelse om du byggde ihop ett helt system.

Tycker du det är värt att pröva först med ett nytt grafikkort sedan köpa ett nytt system om det inte funkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av spiderwolf:

Tycker du det är värt att pröva först med ett nytt grafikkort sedan köpa ett nytt system om det inte funkar?

Skickades från m.sweclockers.com

det är garanterat att det kommer xeonen kommer flaska ett gtx 680, kan tänka mig max hd 6850 som är någon ynka procent bättre än gtx 460
så vill du ha bättre köp nytt moderkort, processor och ram om du inte vill byta allt
tror dock du behöver byta chassi samtidigt pga moderkorts anpassningen

Permalänk

Alltså hur många gånger skall du få det förklarat

Ett ord: Ja!

Det räcker med att du har ett Ati 4830 512 MB för att cpu's skall flaska!

Din dator flaskar redan ditt GTX 460 enormt mycket redan!

Min gamla E8600 klockad till 3.8GHz, 8GB DDR3 ram 1333MHz CL6(ja, CL 6 på DDR3) Klarade driva precis en(1!) 4870 1GB kärna i BF3(hade ett 4870X2 2GB, båda kärnorna låg på 50- ibland 60% när det var som bäst)

Processorn låg konsant på 100% belastning och då hade jag bara origin samt BF3 igång(så fort spelet laddade stängde jag av Webläsaren för att sänka CPU anv)

Nu är en E8600 bättre(med min klock) än din lösning, skulle inte förväna mig om ditt kort bara jobbade på 50% i BF3)

Alla mina tester gjordes i Ultra settings 1280x1024 och fov 75

Att sänka upplösning gjorde det inte bättre!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av PCnörden:

det är garanterat att det kommer xeonen kommer flaska ett gtx 680, kan tänka mig max hd 6850 som är någon ynka procent bättre än gtx 460
så vill du ha bättre köp nytt moderkort, processor och ram om du inte vill byta allt
tror dock du behöver byta chassi samtidigt pga moderkorts anpassningen

Det jag trodde men då satsar jag på ett nytt system, ett problem bara måste hitta 10 saker för att övertyga morsan och farsan till att få köpa en ny dator;) kan någon hjälpa mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Alltså hur många gånger skall du få det förklarat

Ett ord: Ja!

Det räcker med att du har ett Ati 4830 512 MB för att cpu's skall flaska!

Din dator flaskar redan ditt GTX 460 enormt mycket redan!

Min gamla E8600 klockad till 3.8GHz, 8GB DDR3 ram 1333MHz CL6(ja, CL 6 på DDR3) Klarade driva precis en(1!) 4870 1GB kärna i BF3(hade ett 4870X2 2GB, båda kärnorna låg på 50- ibland 60% när det var som bäst)

Processorn låg konsant på 100% belastning och då hade jag bara origin samt BF3 igång(så fort spelet laddade stängde jag av Webläsaren för att sänka CPU anv)

Nu är en E8600 bättre(med min klock) än din lösning, skulle inte förväna mig om ditt kort bara jobbade på 50% i BF3)

Alla mina tester gjordes i Ultra settings 1280x1024 och fov 75

Att sänka upplösning gjorde det inte bättre!

Jag vet förlåt:/ skulle vara trevligt om du kom på 10 saker varför jag ska få en ny dator;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av spiderwolf:

Det jag trodde men då satsar jag på ett nytt system, ett problem bara måste hitta 10 saker för att övertyga morsan och farsan till att få köpa en ny dator;) kan någon hjälpa mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Säg till dom att: Min dator är väldigt långsam och drar väldigt mycket ström. vilket medför att ni får betala för en massa extra ström än vad ni egentligen måste!

Dra till med att nya Ivy Bridge är energi snål också! Och är en bra investering för att inte behöva byta i fram tiden! (iaf inte på ett tag om man väljer rätt modell)

Dra gärna också till med att din dator jobbar ineffektivt jämfört med var en modern dator gör

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Säg till dom att: Min dator är väldigt långsam och drar väldigt mycket ström. vilket medför att ni får betala för en massa extra ström än vad ni egentligen måste!

Dra till med att nya Ivy Bridge är energi snål också!

Den var kunglig har du något mer förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Skrivet av spiderwolf:

Den var kunglig har du något mer förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Se min update

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Se min update

Den var bra med men kan du komma på många så dom får lite känsla för mig?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderwolf:

Den var kunglig har du något mer förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

erbjud dig att hjälpa till att betala datorn, antingen genom rena pengar eller genom lövkrattning eller dylikt fysiskt arbete

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av maxnelson:

erbjud dig att hjälpa till att betala datorn, antingen genom rena pengar eller genom lövkrattning eller dylikt fysiskt arbete

Det var så jag invenstera med den här datorn och det var ett rent helvete ska jag säga dig så nej tack, men jag fyller i december så kanske en present kan jag få?;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nils-Julius