Permalänk
Medlem

Processor drar upp av sig själv

Tjena, jag köpte nyligen ett nytt moderkort..ASUS SABERTOOTH 990FX.. och före det så klarade min CPU (AMD phantom II x6 3,4 ghz) att streama och spela ett spel samtidigt... nu verkar det ha blivit något fel då min cpu drar upp till 100% DIREKT när jag startar typ Bf3 och Xsplit samtidigt..

Är det något fel med min cpu? kan jag ha gjort något??

bara av att ha chrome uppe så är den uppe och drar i 20% cpu användning... någon som har en aning om vad som är fel??

Utan xsplit bf3 FPS = 60 stadigt
Med Xsplit bf3 FPS = 12-20 ostadigt (låser sig ibland för cpun drar upp så förjävligt)

CPU grader på 100% cpu användning = Ungefär 80 grader

på idle just nu = 46 C

Visa signatur

Livet... punkt slut.

Permalänk
Skrivet av Dexxos:

Tjena, jag köpte nyligen ett nytt moderkort..ASUS SABERTOOTH 990FX.. och före det så klarade min CPU (AMD phantom II x6 3,4 ghz) att streama och spela ett spel samtidigt... nu verkar det ha blivit något fel då min cpu drar upp till 100% DIREKT när jag startar typ Bf3 och Xsplit samtidigt..

Är det något fel med min cpu? kan jag ha gjort något??

bara av att ha chrome uppe så är den uppe och drar i 20% cpu användning... någon som har en aning om vad som är fel??

Utan xsplit bf3 FPS = 60 stadigt
Med Xsplit bf3 FPS = 12-20 ostadigt (låser sig ibland för cpun drar upp så förjävligt)

CPU grader på 100% cpu användning = Ungefär 80 grader

på idle just nu = 46 C

Din processor blir ALLDELES för varm! Den skall vara max 62 Grader på kärnorna! Det som händer är att din processor throttlar för att hålla temperaturerna i shack och för att rädda sig själv ifrån skador!

Det du borde göra är att montera om din processorkylare. Rengör både cpu och kylare med typ kemiskt ren aceton, har funkat bra för mig, och sen på med ny kylpasta. Du ska ha ungefär ett riskorn med kylpasta på cpun.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Din processor blir ALLDELES för varm! Den skall vara max 62 Grader på kärnorna! Det som händer är att din processor throttlar för att hålla temperaturerna i shack och för att rädda sig själv ifrån skador!

Det du borde göra är att montera om din processorkylare. Rengör både cpu och kylare med typ kemiskt ren aceton, har funkat bra för mig, och sen på med ny kylpasta. Du ska ha ungefär ett riskorn med kylpasta på cpun.

men jag gjorde det förra veckan... satte dit kylaren med ny pasta och en rengjord cpu.... så då är det alltså fläkten som måste ha blivit sämre för någon konstig anledning?

Visa signatur

Livet... punkt slut.

Permalänk
Skrivet av Dexxos:

men jag gjorde det förra veckan... satte dit kylaren med ny pasta och en rengjord cpu.... så då är det alltså fläkten som måste ha blivit sämre för någon konstig anledning?

Jo det måste det ju blivit, jag tycker fortfarande att du ska kolla så att kylaren är korrekt monterad och även montera om den för 80 grader ska den ju inte bli iallafall.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Hjälpsam

Om kylaren skruvas fast, växeldra skruvarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dexxos:

men jag gjorde det förra veckan... satte dit kylaren med ny pasta och en rengjord cpu.... så då är det alltså fläkten som måste ha blivit sämre för någon konstig anledning?

Säker på att den sitter helt rakt och att du inte tog för mycket kylpasta?
80C är inte skadligt för processorn, men om den ligger så högt är det sannolikt att den egentligen skulle ligga uppåt 100-120C, men throttlar och därigenom sänker sin temperatur.

Jag skulle förorda att att du testar dina temperaturer i en mer kontrollerad miljö, typ Prime95. Då kan du ha diverse övervakningsprogram igång vid sidan av och se fläkthasitgheter, temperaturer, core-frekvenser osv. Jag kör HWinfo till sådant och det funkar bra.

Om du har någon fläktstyrningsmjukvara/funktion aktiverad, se över dess inställningar.