Permalänk
Medlem

Budget för en 2:a +bil?

Hej, börjat söka en del jobb mest som IT-tekniker. Har sökt jobb på Alina Systems AB, så vi får se om det ger resultat, men även om jag inte får jobb just nu så är det kul och spännande att veta.

Jag har räknat med en lön på 17-22k som IT-tekniker, har ingen erfarenhet eller utbildning (Ja, det är svårt att få jobb då, men det går)

Och jag skulle vilja ha en 2:a lägenhet, och har satt en budget på 10.000kr på alla utgifter. Här är de utgifter jag kommit på:

2000kr (lån för lägenhet)

1500-2500kr (hyra lägenhet)

1300kr (internet+mobil abonnemang+fast telefoni)

2000kr (mat+dryck)

300kr (toapapper, hygien)

100kr (hemförsäkring)

1500kr (bensin+försäkring till bilen)

Totalt: 9200kr, säg att jag får ut 14-15k efter skatt med en viss jämkning

då har jag runt 4,500-5,500kr över i månaden (+/-)några hundra olika månader.

Tror ni att denna budget skulle hålla? Har jag missat något väsentlig kostnad?

Samt ni med 1or och 2or, vad får ni ut i lön och vad kostar era utgifter samt vad har ni kvar att "leka med" varje månad?

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Etta (hyres): 4500:-
El: 300:-
Mobil + Bredband 550:-
Gym 300:-
A-kassa 200:-
Mat (inkl äta ute) 2500:-
Försäkring: 100:-

8450:-

Får ut ganska exakt 10,000:- med CSN-lån

Hygien, städartiklar osv har jag ingen fast budget på då det räcker läääääänge om man bor själv. Köpte en flaska diskmedel när jag flyttade för fyra månader sen och den är fortfarande halvfull. Ett 10-pack toarullar räcker också det i en evighet (längre än en månad iallafall).

Jag jobbade 6 månader på lager innan jag flyttade och fick ut efter skatt ca 16500:- medan jag bodde hemma. Så jag hade en buffert på ca 50,000:- innan jag flyttade och började plugga. På så sätt kan jag köpa lite spel, datorprylar osv även att jag inte får över så mycket pengar just nu.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulnut:

Etta (hyres): 4500:-
El: 300:-
Mobil + Bredband 550:-
Gym 300:-
A-kassa 200:-
Mat (inkl äta ute) 2500:-
Försäkring: 100:-

8450:-

Får ut ganska exakt 10,000:- med CSN-lån

Hygien, städartiklar osv har jag ingen fast budget på då det räcker läääääänge om man bor själv. Köpte en flaska diskmedel när jag flyttade för fyra månader sen och den är fortfarande halvfull. Ett 10-pack toarullar räcker också det i en evighet (längre än en månad iallafall).

Hmm okok, låter bra. Vart bor du då? Känndes som en hög hyra för en 1:a? Men jag är inte så insatt så kan ha fel!

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hmm okok, låter bra. Vart bor du då? Känndes som en hög hyra för en 1:a? Men jag är inte så insatt så kan ha fel!

Jag bor i Norrköping, på en av promenaderna om det säger sig något.
Hyran är ganska hög och bättre blir det inte då de vill höja med 2,9% vid årsskiftet. Om jag hade haft fast jobb skulle jag definitivt köpt en lägenhet istället.
Storleksmässigt är den okej! 45m2. Men om du ska köpa så satsa definitivt på en tvåa då man tröttnar ganska fort på att ha allting i samma rum.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulnut:

Jag bor i Norrköping, på en av promenaderna om det säger sig något.
Hyran är ganska hög och bättre blir det inte då de vill höja med 2,9% vid årsskiftet. Om jag hade haft fast jobb skulle jag definitivt köpt en lägenhet istället.
Storleksmässigt är den okej! 45m2. Men om du ska köpa så satsa definitivt på en tvåa då man tröttnar ganska fort på att ha allting i samma rum.

Ja, förstår de! Det där med att köpa dock, tror bara man kan ta lån på runt 75% utav va lägenheten kostar.. så då måste man punga ut runt 100k själv beroende på vad lägenheten kostar. Och jag har förmånen att kunna göra det men det känns ändå inte så himlans kul.. känns som man borde kunna låna iallafall 90% av lägenheten någonstans?

Hur har annars folk råd att låna om dom måste punga ut massor själv, det förstår jag inte. Varför vill du köpa då? Är det skyhöga hyror på hyresrätter eller?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej, börjat söka en del jobb mest som IT-tekniker. Har sökt jobb på Alina Systems AB, så vi får se om det ger resultat, men även om jag inte får jobb just nu så är det kul och spännande att veta.

Jag har räknat med en lön på 17-22k som IT-tekniker, har ingen erfarenhet eller utbildning (Ja, det är svårt att få jobb då, men det går)

Och jag skulle vilja ha en 2:a lägenhet, och har satt en budget på 10.000kr på alla utgifter. Här är de utgifter jag kommit på:

2000kr (lån för lägenhet)

1500-2500kr (hyra lägenhet)

1300kr (internet+mobil abonnemang+fast telefoni)

2000kr (mat+dryck)

300kr (toapapper, hygien)

100kr (hemförsäkring)

1500kr (bensin+försäkring till bilen)

Totalt: 9200kr, säg att jag får ut 14-15k efter skatt med en viss jämkning

då har jag runt 4,500-5,500kr över i månaden (+/-)några hundra olika månader.

Tror ni att denna budget skulle hålla? Har jag missat något väsentlig kostnad?

Samt ni med 1or och 2or, vad får ni ut i lön och vad kostar era utgifter samt vad har ni kvar att "leka med" varje månad?

Mvh.

Tror du räknat väldigt lågt iaf på bostad och mat.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tror du räknat väldigt lågt iaf på bostad och mat.

Vidareutveckla gärna!

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Vidareutveckla gärna!

Jag gissar att du är kille och en snitt kille äter för ca 3k i månaden mer om du äter en del ute. Om du nu inte är jätte glad åt att laga mat och spec storkok.

Min hyra är 3k (ink, värme/tv/p-plats), en lägenhet där jag bor kostar ca 300k vilket ger en ränta på ca 1250kr (nu medan den är låg) + lite amortering 500-750kr så du borde landa närmre 5k än 3,5k-4,5k.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Testpilot

Är man duktig och äter mycket hemma kan man mycket väl klara sig på 2000 i månaden om vi inte med "dryck" menar massor av dyr alkohol.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jag gissar att du är kille och en snitt kille äter för ca 3k i månaden mer om du äter en del ute. Om du nu inte är jätte glad åt att laga mat och spec storkok.

Min hyra är 3k (ink, värme/tv/p-plats), en lägenhet där jag bor kostar ca 300k vilket ger en ränta på ca 1250kr (nu medan den är låg) + lite amortering 500-750kr så du borde landa närmre 5k än 3,5k-4,5k.

Ahh ok, ja jag är kille. Dock förstod jag inte det där med räntan och amorteringen, vad ville du ha sagt med det? Som sagt är 18 år och har aldrig varit insatt i det hära. Så det är nytt för mig! Förklara gärna.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Förklara gärna.

"Bostadsrätt"@google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Ahh ok, ja jag är kille. Dock förstod jag inte det där med räntan och amorteringen, vad ville du ha sagt med det? Som sagt är 18 år och har aldrig varit insatt i det hära. Så det är nytt för mig! Förklara gärna.

Du skulle ju köpa lägenhet.
Ränta är det banken vill ha betalt för varje månad för att ditt lån ska ligga kvar där det är. T.ex. du lånar 300 000 och räntan är 4% då blir räntan per månad 1000kr (300 000*0,04/12=1000) detta gör att du fortfarande är skyldig banken 300 000 då amorterar man för att få ner lånet och på så sätt få en lägre boende kostnad på sikt. (Ger mycket bättre "ränta" än sparkonto om man vet man inte måste ha pengarna de närmsta åren samtidigt som man lär sig leva på mindre och på så sätt har lättare att klara sig om man blir arbetslös)

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Ränta+amortering är det du har skrivit upp som lån i din lista.
Man ska ju betala ränta för att få låna pengar av banken och amortering är återbetalning av lånet.

Permalänk
Medlem

Okok tack för alla svar! Kanon! En annan fråga, vad tror ni en person utan utbildning får som IT-tekniker? Är bra på det jag gör, felsökning samt reparation av datorer.

Är det som jag trott? 17-22k, bor i västmanland och snittlönen i västmanland för en man på 33år med 5 års erfarenhet som IT-tekniker snittar runt 27-28k

Då låter inte 17-22k orimligt för mig?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Det finns många utbildade arbetslösa akademiker så jag tror inte du är direkt den första som de kommer vilja anställa. Men om vi bortser från utbildning, vilka områden har du kunskap inom?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Det finns många utbildade arbetslösa akademiker så jag tror inte du är direkt den första som de kommer vilja anställa. Men om vi bortser från utbildning, vilka områden har du kunskap inom?

Felsökning, reparation, windows, hårdvara, mjukvara. Allt omkring datorer så att säga. Dom vill ju heller inte ha någon överkvalificerad, men som sagt vet att det är svårt men vi får se! Är bra på att tala för mig och visa att jag kan.
Plus det företaget jag söker hos skriver såhär i deras pc-tekniker jobb "Tidigare erfarenheter samt utbildningar är meriterande, men inget krav" Vilket är lovande för mig.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Vad för mjukvara? Citrix? QuarkXpress? MS SQL?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Vad för mjukvara? Citrix? QuarkXpress? MS SQL?

Nej nej! Inget avancerat alls, kanske tog i lite mycket. Men menade mest att jag har suttit vid en dator konstant i 8år, så jag kan windows liksom. Men inga speciella program.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

En tvåa kan man ju bo kvar i även om man flyttar ihop med någon vartefter varpå jag tycker en etta (som oftast är ett väldigt tillfälligt boende) känns som ett onödigt köp.

Själv vill jag köpa dels för att jag vill ha en tvåa och dels för att jag inte känner för att slänga 6000/mån i sjön. Då känns det bättre att betala av till sig själv och sedan kanske tjäna lite pengar när det väl är dags att flytta. Eller åtminstone få tillbaka de pengar man lagt ut. Sen vill jag gärna ha möjlighet att köpa nytt badrum, kök osv. Det är inte så upphetsande med våtrumstapeter och gult kakel från 70-talet och det är ju inget man vill byta ut i en hyresrätt även om man skulle få det. Ett klickgolv har jag bekostat för att täcka ett hemskt plastgolv. Men det gjorde jag utan lov så det får jag väl säkert betala för att återställa när jag flyttar..

Jag tycker det är bra att du funderar på köpes redan nu, och särskilt en tvåa. Även att det är lockande att bara komma iväg till sitt första egna boende så lönar det sig att vänta tills man hittat något man trivs med. Nu har jag på fem månader betalat 22500kr i bara hyra + 2-3000 för färg och golv för en lägenhet som man inte riktigt kan slå sig till ro i (även att första veckorna utan föräldrar självklart var helt awesome )

Edit: 20kr per måltid kommer du lätt undan med om du äter en varierad kost och inte bara dyrt kött. 1kg ytterfilé av fläsk brukar inte gå på mer än 70kr och det räcker till 4-5 måltider om du fyller ut med kolhydrater, typ ris som nästan är gratis.

60 måltider a' 20kr är bara 1200:-. Så har du en tusenlapp kvar att köpa dricka, godis, pizza osv om du äter sånt.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulnut:

En tvåa kan man ju bo kvar i även om man flyttar ihop med någon vartefter varpå jag tycker en etta (som oftast är ett väldigt tillfälligt boende) känns som ett onödigt köp.

Själv vill jag köpa dels för att jag vill ha en tvåa och dela för att jag inte känner för att slänga 6000/mån i sjön. Då känns det bättre att betala av till sig själv och sedan kanske tjäna lite pengar när det väl är dags att flytta. Eller åtminstone få tillbaka de pengar man lagt ut. Sen vill jag gärna ha möjlighet att köpa nytt badrum, kök osv. Det är inte så upphetsande med våtrumstapeter och gult kakel från 70-talet och det är ju inget man vill byta ut i en hyresrätt även om man skulle få det. Ett klickgolv har jag bekostat för att täcka ett hemskt plastgolv. Men det gjorde jag utan lov så det får jag väl säkert betala för att återställa när jag flyttar..

Jag tycker det är bra att du funderar på köpes redan nu, och särskilt en tvåa. Även att det är lockande att bara komma iväg till sitt första egna boende så lönar det sig att vänta tills man hittat något man trivs med. Nu har jag på fem månader betalat 22500kr i bara hyra + 2-3000 för färg och golv för en lägenhet som man inte riktigt kan slå sig till ro i (även att första veckorna utan föräldrar självklart var helt awesome )

Edit: 20kr per måltid kommer du lätt undan med om du äter en varierad kost och inte bara dyrt kött. 1kg ytterfilé av fläsk brukar inte gå på mer än 70kr och det räcker till 4-5 måltider om du fyller ut med kolhydrater, typ ris som nästan är gratis.

60 måltider a' 20kr är bara 1200:-. Så har du en tusenlapp kvar att köpa dricka, godis, pizza osv om du äter sånt.

Bra skrivet! Förstår precis vad du menar, därför jag vill ha en 2:a, men det beror på hur mycket % man kan låna av lägenhetskostnaden, samt vad lånet kommer att kosta i månaden. Även hur mycket man trots allt vill något så måste man ju ha råd!

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedZi:

Ja, förstår de! Det där med att köpa dock, tror bara man kan ta lån på runt 75% utav va lägenheten kostar.. så då måste man punga ut runt 100k själv beroende på vad lägenheten kostar. Och jag har förmånen att kunna göra det men det känns ändå inte så himlans kul.. känns som man borde kunna låna iallafall 90% av lägenheten någonstans?

Hur har annars folk råd att låna om dom måste punga ut massor själv, det förstår jag inte. Varför vill du köpa då? Är det skyhöga hyror på hyresrätter eller?

Just det med att man måste ha eget kapital för att köpa är väldigt bra för att det håller ner priserna och motverkar att folk köper saker de inte har råd med. Du får se det som att det förhoppningsvis är lika för alla och är du seriös och drar ihop lite kapital innan köp blir du inte skyldig lika mycket och får en generellt bättre ekonomi när du väl köper. Samtidigt slipper du en situation där folk som inte har en sund ekonomi kan driva upp priserna i en budgivning med minimal kontant insats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Tror ni att denna budget skulle hålla? Har jag missat något väsentlig kostnad?

El? Kläder & skor? TV-licens? Tv-kanaler? Personförsäkring?

Sedan tror även jag att 2000kr är i underkant för mat. Skulle nog sätta 3000kr där. Beror ju dock lite på...om du käkar ute ofta och räknar detta under "nöjen" istället för under matkostnader...

Ett tips är att lägga in sparande (ngn tusing / månad om du har råd, oförutsedda utgifter (typ bilreparation) kommer att uppstå) i din budget. Om sparandet blir en "om jag får pengar över"-grej är det lätt att det inte blir så mycket med det. Bättre att göra sparandet till en vana.

Om du skall låna till en bostad, tänk på att du även behöver betala kontantinsats. Om du lånar även till denna så kommer det lånet att ha en betydligt högre ränta än bolånet, och ditt boende kan bli riktigt dyrt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Okok tack för alla svar! Kanon! En annan fråga, vad tror ni en person utan utbildning får som IT-tekniker? Är bra på det jag gör, felsökning samt reparation av datorer.

Är det som jag trott? 17-22k, bor i västmanland och snittlönen i västmanland för en man på 33år med 5 års erfarenhet som IT-tekniker snittar runt 27-28k

Då låter inte 17-22k orimligt för mig?

Utan utbildning är nog chansen att få jobb som IT-tekniker lika med noll. Din bästa chans är väl kanske en praktikplats via arbetsförmedlingen och visa framfötterna.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Utan utbildning är nog chansen att få jobb som IT-tekniker lika med noll. Din bästa chans är väl kanske en praktikplats via arbetsförmedlingen och visa framfötterna.

Förstår verkligen hur du tänker! Men om du kollar här http://www.alina.se/Produkt.aspx?kampanj=jobbalina så känns det som man har en chans iallafall, och med en chans menar jag en liten chans inte stor chans.

Dom vill att man har kunskap istället för år av utbildning vilket jag tycker är bra!

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Förstår verkligen hur du tänker! Men om du kollar här http://www.alina.se/Produkt.aspx?kampanj=jobbalina så känns det som man har en chans iallafall, och med en chans menar jag en liten chans inte stor chans.

Dom vill att man har kunskap istället för år av utbildning vilket jag tycker är bra!

Hoppas inte för mycket bara! Tänk på att det är väldigt många som vill ha den platsen. Man klarar sig lätt utan utbildning, men då gäller det främst att ha tur eller kontakter. Tycker inte att du ska rikta in dig bara på IT utan sök allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Hoppas inte för mycket bara! Tänk på att det är väldigt många som vill ha den platsen. Man klarar sig lätt utan utbildning, men då gäller det främst att ha tur eller kontakter. Tycker inte att du ska riktiga in dig bara på IT utan sök allting.

Hoppas verkligen inte för mycket hehe, vet att det är svårt! Ja jag söker allting, men vill ha ett jobb med fast lön och inte provision så telefonförsäljare går bort.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Får ut cirka 17-18, senaste månaderna har det varit mer mot 23-25 p.g.a. mycket övertid och bor i en tvåa som kostade 1,2kk.
2000 i hyra och 3500 i ränta + amortering ifall jag kommer ihåg rätt. En normal månad har jag kanske 2-3k kvar ifall jag har lunchat ute kanske hälften av alla arbetsdagar. Är jag riktigt snål (eller smart beroende på hur man ser det) så kan jag lätt ha 5k kvar efter en månad. Då ingår även 3-4 utekvällar vilket inte brukar sluta så billigt.

Bor cirka 15 minuter ifrån stockholm.

Permalänk

Jag och min fru köpte en tvåa i somras, hyran ligger på 2700 och räntan på ca 2300 (amorterar inte ännu). Sen tillkommer naturligtvis el, bredband och försäkring, så totalt blir väl räkningarna på ca 6000. När det gäller mat osv så har vi en budget på 3000 och det inkluderar allt som har med hushållet att göra.

Permalänk
Medlem

Hej, allesammans! Har fått jobb nu lönen ligger på 17500kr fastlön +riktigt bra bonusar. Hittat en 1:a lokalt där jag bor nu, den kostar 425k, hyran ligger på 1600kr. Lånet och hyran kommer att kosta 2600kr/mån.

Räknar med att ha kvar 5500kr ungefär efter räkningar, mat,internet, bredband. Riktigt billigt faktiskt med hyran + lånet. Min fråga är nu tror ni det är möjligt för en 18 åring att få bolån på 425k.

Men tror ni att ett sådant lån är möjligt? Speciellt som provanställd i 6mån+ det faktum att jag är 18 år?

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Kan bli svårt men alltid värt ett försök. Om inte annat kanske du har någon som kan gå i borgen för dig? Talar vi om någon av de mindre orterna kanske du kan fixa en hyresrätt ändå?

Grattis till jobbet hur som; snabbt jobbat!