Tycker jag får höga temps fasten oklockat system

Permalänk

Tycker jag får höga temps fasten oklockat system

Har varken överklockat CPUn eller mina grafikkort, men trots det så tycker jag att mina temperaturer är väldigt höga.
Kan min Crossfire setup vara orsaken tro ?
Efter ca 20 minuters spelande i BF3 så är grafikkorten uppe i 83C och processorn (oklockad med en H80) i 60C.
I själva chassit ligger tempen på ca 43C. Vad kan jag göra så det sjunker lite ?
Vill ju inte ta bort ett kort, måste finnas en annan lösning.

Permalänk
Hedersmedlem

Ha fler chassiefläktar och högre varvtal på dem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

beronde på hur du satt dina kort så är CF den största boven till höga temps offtast då man sätter dom på varandra nästan och då stoppar du flödet till den fläkten nästan så mer fläktar som suger in luft i chassit som jalle skrev är ju att rekomendera sen är 83 grader inte helt farligt för att endå vara BF3 för den delen GPU mässigt dock CPU verkar det som att heatsinken inte riktigt sitter rätt, har du testat att sätta om heatsinken på cpun?

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Börjar bli galen på detta med att folk är livrädda för allt över 50 grader...

Inga fel alls på dina temps!

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ha fler chassiefläktar och högre varvtal på dem.

Har redan max med fläktar. Har utnyttjat alla platser.

Skrivet av nothingtoxic:

beronde på hur du satt dina kort så är CF den största boven till höga temps offtast då man sätter dom på varandra nästan och då stoppar du flödet till den fläkten nästan så mer fläktar som suger in luft i chassit som jalle skrev är ju att rekomendera sen är 83 grader inte helt farligt för att endå vara BF3 för den delen GPU mässigt dock CPU verkar det som att heatsinken inte riktigt sitter rätt, har du testat att sätta om heatsinken på cpun?

Har ett ganska stort mellanrum mellan korten. Det är inte supertajt.
Ja, men processorn sitter som den ska helt garanterat.
Använde lagom med Arctic silver 5 också. Sen skruvade jag fast den diagonalt liksom.
Fast inte hårt till att börja med så det skulle bli jämt fördelat när jag monterade blocket.
Men kanske den varma luften i chassit som inte riktigt kyler radiatorn, eller ?
Såfall vad blir lösningen på det ?

Permalänk
Skrivet av luuf:

Börjar bli galen på detta med att folk är livrädda för allt över 50 grader...

Inga fel alls på dina temps!

Okej hoppas du har rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av punchline82:

Okej hoppas du har rätt.

Du behöver inte hoppas för det är defakto så, dina temps är inte farliga med din setup.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Du behöver inte hoppas för det är defakto så, dina temps är inte farliga med din setup.

klart dom inte är farliga men hans temps oklockat är som mina när jag klockat mitt 690 över 680 klocks + en I5-750 på 4.2GHz, det är ju inte direkt att hans temps bör vara så höga men visst dom är inte direkt farliga

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Hur har du monterat dina fläktar, vilka suger in och vilka suger ut? Vad är det för fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

beronde på hur du satt dina kort så är CF den största boven till höga temps offtast då man sätter dom på varandra nästan och då stoppar du flödet till den fläkten nästan så mer fläktar som suger in luft i chassit som jalle skrev är ju att rekomendera sen är 83 grader inte helt farligt för att endå vara BF3 för den delen GPU mässigt dock CPU verkar det som att heatsinken inte riktigt sitter rätt, har du testat att sätta om heatsinken på cpun?

Skojar du? Han har ~60 grader på processorn och luften i chassit ligger på ~43.. Det betyder att processorn håller ~17 grader över luften den kyls med. Tycker du verkligen att det är dåligt?

Skrivet av punchline82:

Har redan max med fläktar. Har utnyttjat alla platser.

Har ett ganska stort mellanrum mellan korten. Det är inte supertajt.
Ja, men processorn sitter som den ska helt garanterat.
Använde lagom med Arctic silver 5 också. Sen skruvade jag fast den diagonalt liksom.
Fast inte hårt till att börja med så det skulle bli jämt fördelat när jag monterade blocket.
Men kanske den varma luften i chassit som inte riktigt kyler radiatorn, eller ?
Såfall vad blir lösningen på det ?

Antar att du har utsug i toppen och bak, samt blåser in i fronten och på sidan?
Om inte, testa det omgående.

Om du kör dina fläktar på max blås så är det isf nya fläktar som flyttar mer luft som är nästa steg.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Okej hoppas du har rätt.

Inte för att vara sån, men kollar man din historik så har du ca 3-4 trådar skapade om dagen, med 90% frågor.
Testa söka lite extra innan nästa tråd så blir det bar
Du kan vara lugn, temperaturen är inget att oroa sig för

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Skojar du? Han har ~60 grader på processorn och luften i chassit ligger på ~43.. Det betyder att processorn håller ~17 grader över luften den kyls med. Tycker du verkligen att det är dåligt?

Antar att du har utsug i toppen och bak, samt blåser in i fronten och på sidan?
Om inte, testa det omgående.

Om du kör dina fläktar på max blås så är det isf nya fläktar som flyttar mer luft som är nästa steg.

med i stock clocks ja, jag har dryga 55-60 grader på 4.2GHz på min cpu samtidigt som jag har hyffsat uppklockad 690 som spyr ut värme i chassit också så ja jag tycker 60 grader i stock klocks är mycket

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Skrivet av Mushkot:

Hur har du monterat dina fläktar, vilka suger in och vilka suger ut? Vad är det för fläktar?

Har Corsair fläktar i chassit samt på radiatorn i P n P.
2 st ut i taket, 2 st in i fronten, 1 st in i botten, 1 st in från sidan.

Skrivet av Tarasus:

Skojar du? Han har ~60 grader på processorn och luften i chassit ligger på ~43.. Det betyder att processorn håller ~17 grader över luften den kyls med. Tycker du verkligen att det är dåligt?

Antar att du har utsug i toppen och bak, samt blåser in i fronten och på sidan?
Om inte, testa det omgående.

Om du kör dina fläktar på max blås så är det isf nya fläktar som flyttar mer luft som är nästa steg.

Skrivet av nothingtoxic:

med i stock clocks ja, jag har dryga 55-60 grader på 4.2GHz på min cpu samtidigt som jag har hyffsat uppklockad 690 som spyr ut värme i chassit också så ja jag tycker 60 grader i stock klocks är mycket

Tycker också det verkar högt för att vara oklockat.
Fattar inte vad det beror på. Ska montera om blocket en gång för säkerhetsskull och göra allt lite noga.

Permalänk

Kan ju tillägga att jag fick svalare temperatur med min H60 på vissa kärnor.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid sänka Volten på din cpu och köpa en 140mm fläkt och fästa på sidan av chassiet så du drar ur en del av värmen som grafik korten genererar.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk

Jag tror det har att göra med att jag inte använder orginalfläktarna som följde med.
Dom jag har nu körs i 1700RPM

Permalänk

Har nu provat byta kylpasta, har monterat om kylaren samt satt fläktarna i sitt högsta läge.
Fan, ingen skilnad alls. Får ca 65C i BF3 efter 20 minuter.
Min H60 toppade 56C efter ca 30 minuters spel, fast det var Shogun 2.
Tror ni BF3 är mer krävande av processorn ?
Har ju fan bra ventilation i chassit. Vad gör jag fel ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av punchline82:

Har nu provat byta kylpasta, har monterat om kylaren samt satt fläktarna i sitt högsta läge.
Fan, ingen skilnad alls. Får ca 65C i BF3 efter 20 minuter.
Min H60 toppade 56C efter ca 30 minuters spel, fast det var Shogun 2.
Tror ni BF3 är mer krävande av processorn ?
Har ju fan bra ventilation i chassit. Vad gör jag fel ?

Snälla om detta är vid spelande av kanske de mest krävande spelen och är GPU temps eller för den delen CPU-dito så...... chill out! Du har INGA värmeproblem!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Inte för att vara sån, men kollar man din historik så har du ca 3-4 trådar skapade om dagen, med 90% frågor.
Testa söka lite extra innan nästa tråd så blir det bar
Du kan vara lugn, temperaturen är inget att oroa sig för

han kanske inte orkar/vet hur man söker på google, inte vet/kan hur man kontaktar tillverkare. ?? tänkt den tanken ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

med i stock clocks ja, jag har dryga 55-60 grader på 4.2GHz på min cpu samtidigt som jag har hyffsat uppklockad 690 som spyr ut värme i chassit också så ja jag tycker 60 grader i stock klocks är mycket

Skrivet av punchline82:

Har Corsair fläktar i chassit samt på radiatorn i P n P.
2 st ut i taket, 2 st in i fronten, 1 st in i botten, 1 st in från sidan.

Tycker också det verkar högt för att vara oklockat.
Fattar inte vad det beror på. Ska montera om blocket en gång för säkerhetsskull och göra allt lite noga.

Kom igen och tänk lite nu grabbar. Själva temperaturen är helt oväsentlig. Det är hur pass stor skillnad det är mellan den kylande luften och det man kyler som räknas. Och det var enl TS själv ca 17 grader. DET ÄR INTE MYCKET! Vad förväntar ni er, att processorn ska vara kallare än den omgivande luften? Skärp er nu och tänk till lite!

Skrivet av wankeer:

Du kan ju alltid sänka Volten på din cpu och köpa en 140mm fläkt och fästa på sidan av chassiet så du drar ur en del av värmen som grafik korten genererar.

Absolut inte. Att vända på sidofläkten är riktigt dumt. Bättre att få in sval luft direkt mot grafikkorten än att "dra ut" varm luft där. Gör du det blir luften till grafikkorten mkt varmare och värmeproblemet större.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Du kan ju alltid sänka Volten på din cpu och köpa en 140mm fläkt och fästa på sidan av chassiet så du drar ur en del av värmen som grafik korten genererar.

Oftast så tar grafikkorten in luft och blåser ut den på baksidan av chassit, så det vore ingen bra ide

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Har nu provat byta kylpasta, har monterat om kylaren samt satt fläktarna i sitt högsta läge.
Fan, ingen skilnad alls. Får ca 65C i BF3 efter 20 minuter.
Min H60 toppade 56C efter ca 30 minuters spel, fast det var Shogun 2.
Tror ni BF3 är mer krävande av processorn ?
Har ju fan bra ventilation i chassit. Vad gör jag fel ?

Kan även vara så att du har nått kapaciteten av vad ditt chassi klarar av med dom komponenter du har?

Själv lär jag aldrig få dessa problem, men jag sitter med HAF-X chassi också... 1x230mm fläkt, 3x200mm fläkt, 1x140mm.
Går att köra tyst och få bra flöde, går att köra med ännu bättre flöde och lite mer oljud, men inget man hör vid normalt användande av burken ändå

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

han kanske inte orkar/vet hur man söker på google, inte vet/kan hur man kontaktar tillverkare. ?? tänkt den tanken ?

Men du, han har 1500 inlägg, han har ca 500 skapade trådar, vilket betyder att han max kan ha skrivit 3 inlägg i varje tråd han själv skapat, true fact...
Stör mig bara lite på det. Att han inte vet är konstigt efter så mycket frågande, ett och annat lär han ha räknat ut?