Bakgrunds Brus Mic pc360 xonar essence stx

Permalänk
Medlem

Bakgrunds Brus Mic pc360 xonar essence stx

Bakgrunds Brus Mic

Hejsan alla på sweclockers. Jag har ett problem när jag skall spela in med min mic som sitter på mina Sennheiser PC360 G4ME.
De är ansluta till mitt Asus Xonar Essence STX.

Jag håller för tillfället på att spela in videos till min youtube kanal och märkte precis att jag har något konstigt brus problem med min mic när jag spelar in.
Även om jag mutat min microfon och har Lyssna på enhet igång så hör jag detta bruset när jag skruvar upp ljudet. Vad är det för problem? Det uppstår inte med mitt intregerade i modekortet Asus p6tdeluxe V2. Grymt tråkigt att det skall vara så. Sen så förstår jag inte varför ljudkortet har så sjukt dåliga inställningar för microfonen om man jämför med det intregerade ljudkortets software soundmax, där man kan välja mycket mer inställningar.

på Xonar kortet så kört jag headset i högtalar jacket och micen till pc360 g4me i mic in / line in utaget, samma problem om jag testar att köra det i front panel.
Som jag förövrigt hade utdraget då jag körde utan frontpanel.
Det verkar med som att ljudet ändras när jag har microfonen mutad och tex startar ett spel.

På Modekortet p6tdeluxe v2 fungerar det utan problem med front jacken, slipper det konstiga bakgrunds ljudet.

Jag är ingen expert vad det kommer till ljud, kan bara vissa små basic saker.
Någon som haft liknande problem?
Någon som har en lösning?

MVH
Necry

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Satte igång microphone boost med intregerade nu också och upplever samma sak. Är Mic boost skräp? Tyvärr hör jag ingenting utan de igång över att det är inställt på 100

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

riktigt tråkigt att det skall vara så. förstår inte hur man kan höra bakgrundsljud när man stänger av sin mic från micen? avstängd = sennheiser pc360 g4me micen uppåt = muted

Märker att ljudet ändrar sig lite när jag öppnar en hemsida. och det ändrar sig ännu mer när jag switcha mellan window mode och full screen i spel, window mode lite ljusare, fullscreen mörkare

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk

Har exakt samma setup och jag upplever också att det uppstår ljud som inte ska vara där på mikrofoningången. Det är framförallt när jag har igång ett spel och ljudets karaktär ändras beroende på hur mycket grafikkortet belastas. Det blir ett högfrekvent ljud som är extremt störande.

Btw, har testat med annat nätagg och grafikkort utan förbättring. Kommer antagligen att reklamera ljudkortet.

Permalänk
Medlem

har ej testat med annat nätagg eller graffe, men kanske kan testa det senare.
Vet inte om det är som vissa säger att man bör ha en USB mic ist för att det är digitalt och det ej får störningen då. Min störning är när jag har lyssna på enhet med mic boost. utan kan ja knappt höra mig själv så det är ett måste. Ingen störning när det kommer till ljudet i hörlurarna när de handlar om spel ljud och musik/film vad jag märkt.
Så det är när man lyssnar på inspelnings enheten och med micboost, t.om när micen är muted. Får se vad jag gör. annars är det kanske bara att leva med det. kanske något vanligt problem. Tycker dock att det borde va bra för recording

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Har inte detta problemet med mina PC360. Har dock Essence ST (PCI) Kan det vara så att STX kortet störs av tex grafikkortet om de är monterande nära varandra?

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Har inte detta problemet med mina PC360. Har dock Essence ST (PCI) Kan det vara så att STX kortet störs av tex grafikkortet om de är monterande nära varandra?

har du testat att recorda med t.ex dxtory/fraps inne i t.ex ett spel med mic boost igång. fäll upp mic och sedan spara film filen. spela upp den med högt ljud och lyssna om du hör bakgrunds brus/ljud. Ingen aning om det bara är STX, läste någonstans på Sweclockers att prencip alla asus verkar ha det eller nått.
Kommer nog bli någon Blue Yeti i framtiden dock. Testat graffet överst och ljudkortet underst samma resultat, men det uppstår även när jag testade med interna ljudkortet sen märkte jag. Kanske är problem just när det är analogt inspelat? Inte direkt något som märks i mina videos om man inte har högt ljud dock.
Men det skall ej vara där:/, kan förstå om min mic vart dålig och plockat upp ljud långt ifrån någon fläkt eller något.
Men nu uppstår det t.om när mic är muted uppfälld. Får se om jag har någon annan mic jag kan testa och se om det är samma sak

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Gjorde nyss en tråd på detta problem (Eller iallafall väldigt liknande).

Det kan vell inte vara fel på Ljudkortet?, är det någon av er som har reklamerat och fått bra resultat?
Är det bara Asus Ljudkort som har detta mystiska Oljud?

#12579975

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levon:

Gjorde nyss en tråd på detta problem (Eller iallafall väldigt liknande).

Det kan vell inte vara fel på Ljudkortet?, är det någon av er som har reklamerat och fått bra resultat?
Är det bara Asus Ljudkort som har detta mystiska Oljud?

#12579975

Hej tack för tipset om tråden. ingen aning om det är ett fel eller vad det är.
Testade dock en intressant sak just nu, valde Stereo Mix istället för Microphone asus xonar essence stx audio device.
Då fångar micen upp ljud jätte bra utan några mic boost eller något och inget bakgrunds brus alls.
Testa o se om det hjälper. Vet inte vad Stereo Mix är riktigt, ska googla på det

EDIT
Okay testade blev jätte bra röst, dock så får den som lyssnar ens ljud som man spelar upp på datorn med. antar att de är de det är till för

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Testat vidare utan någon förbättring, uppstår även när jag drar ut mic kablen, och samma sak uppstår faktiskt med mitt inbyggda ljudkort i mitt motherboard.
Men tycker att modekortets mic tar in ljud mycket bättre än STX kortet, där man inte ens kan höra sig själv om man inte har mic boost

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Jag har läst som en galning angående Oljudet, och ska pröva alla möjliga olika sätt för att bli av med det när jag slutar jobbet.

Det kan vara störningar från PSU, GPU, eller också jordningsfel i datorns komponenter/sladdar , Chassi.

Ska pröva jorda, pröva annat grafikkort och PSU, lägga papper mellan ljudkortet och chassi Etc Etc, hör av mig om någonting skulle hjälpa!

Permalänk
Medlem

Skall Testas
>Byta GPU till mitt 5870 istället för mitt nuvarande 6950

Testat utan förbättring
-Använda modekortets mic
-Flytta Ljudkort till andra platser ifrån GPUn
-Testat i 3 andra utag varav 1 jordat
-Kopplat ur DVD spelaren
-Kopplat ur alla frontpanel kontakterna usb,firewire o allt vad de heter
-Lyssnat på enheten utan att ha någon mic i alls, fortfarande samma problem

/ Delvis "hjälpt"
Hjälpt är att köra utan mic boosten, men då hör man knappt mig alls, får prencip äta upp micen för jag ska höras då. Dock så är fortfarande ljudet där om man höjjer volymen och lyssnar

Info
När man rör t.ex ett fönster i windows så ändras det hur ljudet låter, hade ett spel igång innan med och då ändrades även ljudet där med.

Vet inte om detta är en standard svaghet när det kommer till analoga inspelningar eller inte. För mig när jag hade ett USB creative ljudkort så fanns ej detta problemet.
Hade samma problem med Creative Soundblaster Audiogy 2zs eller var det heter förr med.

Min Burk är det som står i min info under denna texten

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

Snackar med pappa om detta och tror det har med kortets SNR o göra, är inte helt hundra men han förklarade bitvis hur det fungerade. så skall testa med en mic men högre output för att slippa bruset så mycket som möjligt. Återkommer när jag testat detta

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

Snackar med pappa om detta och tror det har med kortets SNR o göra, är inte helt hundra men han förklarade bitvis hur det fungerade. så skall testa med en mic men högre output för att slippa bruset så mycket som möjligt. Återkommer när jag testat detta

Härligt, Min lösnning änsålänge har varit att stoppa in micen i mitt integrerade ljudkort. (Iallafall när jag spelar)

Permalänk
Medlem

men det ljudet du menar, är det att du hör det själv när du spelar, eller är det när du recordat t.ex med dxtory eller fraps och sedan kollar på det du recordat? För jag har inga problem med själva uppspelning av ljud, enbart om jag skall använda mic och sedan lyssna på hur de lät efter på videon.

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

men det ljudet du menar, är det att du hör det själv när du spelar, eller är det när du recordat t.ex med dxtory eller fraps och sedan kollar på det du recordat? För jag har inga problem med själva uppspelning av ljud, enbart om jag skall använda mic och sedan lyssna på hur de lät efter på videon.

Nej, det är såhär att jag har satt på så jag hör min egen mic, det är därför.
Uppspelningen är det ingen fel på.

Dock så har jag inte problemet längre, då jag har testat att köra med Sennheiser PC 360. Då försvann ljudet.
Iallafall så är det inte märkbart.

Permalänk
Medlem

har du hög volym ? jag hör det fortfarande om man har mic boost och sedan höjjer upp din volym, märkt något konstant tjut med Coax när jag kör det i mina Z5500 , det upstår ej i modekortets Coax , skit skummt:/

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk

Jag har samma problem, Har jag en mic i ingången i ljudkortet eller i moderkortet så brusar det jävulst i hörlurarna. Har tänkt köpa en ny mic, men det verkar ju inte vara the issue... (oavsett om boost är på eller inte)

Kan inte koppla ljudkortet längre bort heller då kylaren är ivägen.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att flytta det så långt ifrån varandra det går. ljudkortet högst upp, graffe längst ner och tvärt om. Samm resultat när det har med mic att göra. Tror knappt jag hör det när jag kör utan boost men de finns nog med där. Jo jag har funderat på en sådan blue yeti usb som jag sett många har. Men jag har lyssnat på vissas video o verkar som en hel del har problem med det utan att de egenteligen vet det. Det är aldrig någon som sagt det till mig när jag pratat skype osv. Märkte det i mena egna videos till youtube när jag lyssnade igenom och tittade på min egna video. De var som ett litet brus i bakgrunden. Funderar på skriva till asus och se vad de svarar bara. Angående det digitala ljudet med coaxen som låter konstigt pip tjut ljud när den är i asus xonar essence stx , men ej i modekortets utgång.
Även angående det med mic , för och se vad de har att säga om det. Återkommer när jag får svar från dem

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk

Jag skickade in mitt Asus Xonar Essence STX till Inet för reklamation. Ifall dem inte hitta något fel så skulle det kosta 250 kr, kändes värt det. Men dem hittade faktiskt samma fel och skickade ett nytt kort till mig. Tyvärr så hjälpte inte det. Om man kollar på hur kortet är utformat så är ljudutgångarna och tillhörande komponenter skyddade av något slags skydd medan ljudingången är utanför detta skydd. Känns som att Asus inte har brytt sig om ljudingången alls.

Så jag köpte mig ett externt ljudkort istället för 200 kr, problem solved. Lurarna inkopplade i Asus-kortet och micen i det externa.
http://www.inet.se/produkt/6304680/terratec-aureon-dual-usb

Permalänk
Hedersmedlem

Har också haft lite problem med PC360 och Xonar DX. Till en början kunde jag få konstiga små pip i lurarna, micen fungerade fint. Efter en uppdatering av drivrutin försvann ljudet, men nästa gång jag pratade med polare på skype insåg jag att ljudet nu kommer på mic-kanalen istället, min polare som har ett par slutna lurar (G35) hör detta väldigt väl.

Vi upptäckte dessutom nyligen att om jag kör t.ex. 3D-kuben i ATITool så låter det som coilwhine på mic-kanalen... :S

Såhär låter det hela tiden: http://soundcloud.com/phukkitt/bakgrundsljud/s-6Kj9K
Såhär lät det när Steam höll på att ladda ner uppdateringar till spel: http://soundcloud.com/phukkitt/nedladdning/s-xS1jd
Såhär låter det när jag kör ATITool: http://soundcloud.com/phukkitt/micwhine/s-uq0kR

Kanske kan vara värt att testa med ett externt ljudkort för micen så som menellerhur har gjort. :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in och säga att även jag har exakt lika problem. Köpte ett ASUS Xonar Essence STX idag, har det inpluggat i min PCI-E 1x och använder Sennheiser PC360 G4ME...

Visa signatur

i7 4790K & GTX 980 Ti

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett Xonar DX med likadana lurar, och jag har exakt samma problem! Det är extremt irriterande och det verkar inte finnas någon simpel lösning på problemet...

Visa signatur

Spelar: Battlefield 4, DayZ SA, Guild Wars | Moderkort: Asus Maximus VI Hero | RAM: 8GB Corsair Vengeance | CPU: i7 4770k @ 3.5 GHZ | CPU-Kylare: Corsair H80i | Chassi: Fractal Design Define R3 | GPU: Gigabyte GTX 780 Ti Windforce OC | Nätaggregat: Corsair AX 850W 80+ GOLD | Operativsystem: Windows 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacKzZ0R:

Jag sitter på ett Xonar DX med likadana lurar, och jag har exakt samma problem! Det är extremt irriterande och det verkar inte finnas någon simpel lösning på problemet...

Jag löste det med att köpa ett USB-ljudkort och endast använda detta till mikrofonen. Det eliminerade bruset helt och hållet men polaren säger även att han hör mig andas mycket oftare och tydligare än förut. :/

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB