Permalänk
Medlem

Nytt Moderkort Z77

Hej

jag tänker köpa ett nytt moderkort Z77 och en CPU I5-3570 frågan är vilket

Jag spelar mest kommer inte att överklocka mer än det som sker automatiskt av moderkortet, kommer inte köra CF/SLI

har någon testat följande kort eller har förslag på andra i samma prisklass?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746688

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=748570

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746629

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743924

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd

Svårt att säga. Men jag skulle nog valt MSI Z77A-G45.

Permalänk

Är nog egentligen inte så jättestor skillnad, men jag hade kört med ASUS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverc0re:

Är nog egentligen inte så jättestor skillnad, men jag hade kört med ASUS!

Tack det blev ett Asus dom är snabbast i nästan alla tester, hoppas det är ett gott tecken.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv

Jag har ASUS-kortet du länkade till och jag har absolut ingenting att anmärka på, du kommer nog bli nöjd.

Permalänk
Medlem

hade valt asrock z77 extreme 4 istället

http://www.inet.se/produkt/1902224/asrock-z77-extreme4-atx

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem

moderkort till i7 3770

Jag fortsätter på denna tråden, ska bygga en dator för bildredigering o lite video - har blivit rekommenderad att satsa på i7 processor. Har inte byggt dator själv förut. Jag kan söka ut de kort som funkar, rätt socket, anslutningar etc, men sen att välja mellan de som passar...

Vad är skillnaden mellan ett billigare och dyrare moderkort som på papperet har samma grundspecifikationer? Här har jag jämfört ett som jag fick föreslaget, med en billigare variant jag sökte fram själv.

Vad förlorar jag på att använda ett billigare moderkort till en dyr och snabb processor? Enda skillnaden jag ser på pappret är till det dyrares nackdel när det gäller busshastigheten för minnet.

Jag har inte kunskaper att mecka mycket i BIOS, överklockning etc. Vill bara ha en grundsnabb dator som håller att växa i några år. Tänker mig en 120 GB SSD och 8 eller 16 GB 1600MHz RAM

Visa signatur

Dell Studio 1537, Intel Core2 Duo, 3GB RAM, Vista Home P 32-bit, Eizo FlexScan S2243, Canon EOS 5D MarkII

Permalänk
Medlem
Skrivet av fotolex:

Jag fortsätter på denna tråden, ska bygga en dator för bildredigering o lite video - har blivit rekommenderad att satsa på i7 processor. Har inte byggt dator själv förut. Jag kan söka ut de kort som funkar, rätt socket, anslutningar etc, men sen att välja mellan de som passar...

Vad är skillnaden mellan ett billigare och dyrare moderkort som på papperet har samma grundspecifikationer? Här har jag jämfört ett som jag fick föreslaget, med en billigare variant jag sökte fram själv.

Vad förlorar jag på att använda ett billigare moderkort till en dyr och snabb processor? Enda skillnaden jag ser på pappret är till det dyrares nackdel när det gäller busshastigheten för minnet.

Jag har inte kunskaper att mecka mycket i BIOS, överklockning etc. Vill bara ha en grundsnabb dator som håller att växa i några år. Tänker mig en 120 GB SSD och 8 eller 16 GB 1600MHz RAM

Hej

Om du ska inte ska spela eller köra med flera grafikkort fungerar dom billiga z77 korten, vill du ha snabbare och tänker lägga lite mer pengar på kort och cpu skulle jag satsa på x79.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av fotolex:

Jag fortsätter på denna tråden, ska bygga en dator för bildredigering o lite video - har blivit rekommenderad att satsa på i7 processor. Har inte byggt dator själv förut. Jag kan söka ut de kort som funkar, rätt socket, anslutningar etc, men sen att välja mellan de som passar...

Vad är skillnaden mellan ett billigare och dyrare moderkort som på papperet har samma grundspecifikationer? Här har jag jämfört ett som jag fick föreslaget, med en billigare variant jag sökte fram själv.

Vad förlorar jag på att använda ett billigare moderkort till en dyr och snabb processor? Enda skillnaden jag ser på pappret är till det dyrares nackdel när det gäller busshastigheten för minnet.

Jag har inte kunskaper att mecka mycket i BIOS, överklockning etc. Vill bara ha en grundsnabb dator som håller att växa i några år. Tänker mig en 120 GB SSD och 8 eller 16 GB 1600MHz RAM

Skillnaden på moderkorten är kvalité och strömförsörjning. Mest saker som överklockare och entusiaster letar efter. Prestandamässigt är skillnaden minimal mellan dyra och billiga moderkort om de har samma chipset (z77 i detta fallet).

Du bör definitivt ha det billigare, om inte leta efter ett ännu billigare mATX kort (mindre storlek på kortet - Mindre PCI-E platser) om du inte känner att du behöver alla extra anslutningar. z77 eller det dyrare z79 är dock nästan ett måste om du vill vara på säkra sidan när det gäller den nya generationen av Intelprocessorer.

För övrigt är i7 ett bra val för video/bild/ljud-redigering. Mycket multitrådsprestanda. Dock är det också en dyr processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Skillnaden på moderkorten är kvalité och strömförsörjning. Mest saker som överklockare och entusiaster letar efter. Prestandamässigt är skillnaden minimal mellan dyra och billiga moderkort om de har samma chipset (z77 i detta fallet).

Du bör definitivt ha det billigare, om inte leta efter ett ännu billigare mATX kort (mindre storlek på kortet - Mindre PCI-E platser) om du inte känner att du behöver alla extra anslutningar. z77 eller det dyrare z79 är dock nästan ett måste om du vill vara på säkra sidan när det gäller den nya generationen av Intelprocessorer.

För övrigt är i7 ett bra val för video/bild/ljud-redigering. Mycket multitrådsprestanda. Dock är det också en dyr processor.

Tack för det svaret! Då kan jag släppa funderingarna på moderkort!
Det som kan tillkomma i burken om något år är ett grafikkort (om jag ser att min eventuella videoredigering begränsas av datorns prestanda), och någon ytterligare hårddisk.

När jag fick klart för mig att det för min användning inte krävs ett grafikkort, bestämde jag mig för att bygga datorn från en 3770. Men med en dyr processor börjar man ju alltid undra om man verkligen ska trycka in den i det billigaste moderkortet! Vet så lite om detta från början - men det är ju kul att lära sig!

Visa signatur

Dell Studio 1537, Intel Core2 Duo, 3GB RAM, Vista Home P 32-bit, Eizo FlexScan S2243, Canon EOS 5D MarkII