Permalänk
Medlem

Rengör AMD Socket?

Klantade mig en tid tillbaka då jag skulle byta CPU kylare och fick kylpasta i moderkortets CPU socket eller på processorns pinnar (Har för mig att jag försökte få bort det direkt efter). Moderkortet är ett AM2+ socket gigabyte GA-MA78GM-UD2H och processorn någon AM3 X2 Athlon. Dessa fungerade felfritt vad jag vet innan olyckshändelsen och började sedan att få bluescreens helt random under körning.

Det jag undrar är om det går att avmontera moderkortets AM2+ socket för att rengöra och sen montera tillbaka och hur detta görs eller om det är galet att försöka. Finns det andra alternativ?

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

AMDs AM2/+ sockets är fastlödda på moderkortet och således går de inte att demontera dem. Prova att rengöra med isopropanol (alt. t-röd) och något nål aktigt i storlek. Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

AMDs AM2/+ sockets är fastlödda på moderkortet och således går de inte att demontera dem. Prova att rengöra med isopropanol (alt. t-röd) och något nål aktigt i storlek. Lycka till.

Jo jag har haft de tankarna. Får försöka hitta något nål aktigt som inte skadar socketen. Tack för svaret

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6