Behöver hjälp med att välja rätt grafikkort till datorn

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att välja rätt grafikkort till datorn

Hej!

Mitt första inlägg på detta välomtalade forum. Precis som rubriken lyder så tänkte jag höra mig för om lite hjälp till ett nytt grafikkort till min äldre datorn som jag tänkte upgradera lite. Trött på att köra med det integrerade grafikkortet som inte verkar klara av särskilt mycket.

Det jag tänkte att datorn skulle användas till är bland annat spelande och lite musik/filmredigering.

Datorn:
Pentium 4 3ghz.
960mb Ram
Operativsystem: XP Home Edition

Vilket grafikkort kan jag använda mig av? nätaggregatet pallar 350W, så antar att den inte pallar värstingarna bland grafikkorten heller

Permalänk
Medlem

Sorry, men i ditt fall så låter det mer som om det är dags att införskaffa en helt ny dator, 960mb Ram räcker ju knappt någonstans och att driva ett modernt grafik kort på 350w blir nog väldigt svårt...

Skulle vara bra om du kunde beskriva vad du tänker använda datorn till, är det bara för att surfa/titta på film eller tänker du spela spel på den? (isåfall vilka) l

Permalänk
Avstängd

oj det vet var en slö maskin du hade. undrar om du har agp8 eller pcie? jag rekomenderar att du köper ett uppgraderingspaket med mine moderkort och processor. lycka till graben

Permalänk

ett begagnat ur nvidias 8000 serie, alternativt 200 serie. nyare är ingen ide att kolla på, förutom att de kanske drar mindre ström. har inte bra koll på äldre amd/ati kort, finns säkert bra därifrån också. Har nätaggregatet några pci-e kablar?

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Det är ju en äldre maskin som jag tänkte försöka pusha igång lite... tänkte ha den till lillebror främst som tänkte kolla lite film, redigera lite bilder och spela spel som Gangland och kommande spelet Omerta (City of gangsters). Är inte särskilt kunnig på grafikkort, men har ramminnet mycket att göra med vad datorn pallar för grafikkort? trodde mer det hängde på processorn.

Något uppgraderingspaket lär det inte bli då vi har senare datorer som klarar mer, utan detta va mer för att låta lillbrorsan få spela lite spel...

Nvidias 200 serie är det något kort där ur som skulle kunna fungera till datorn? man har ju ingen vidare lust att köpa något som man sen måste återlämna

btw, tack för era snabba och schyssta svar!

Permalänk
Skrivet av Gfella:

Det är ju en äldre maskin som jag tänkte försöka pusha igång lite... tänkte ha den till lillebror främst som tänkte kolla lite film, redigera lite bilder och spela spel som Gangland och kommande spelet Omerta (City of gangsters). Är inte särskilt kunnig på grafikkort, men har ramminnet mycket att göra med vad datorn pallar för grafikkort? trodde mer det hängde på processorn.

Något uppgraderingspaket lär det inte bli då vi har senare datorer som klarar mer, utan detta va mer för att låta lillbrorsan få spela lite spel...

Nvidias 200 serie är det något kort där ur som skulle kunna fungera till datorn? man har ju ingen vidare lust att köpa något som man sen måste återlämna

btw, tack för era snabba och schyssta svar!

Du svarade fortfarande inte vad du hade för slot, om det är AGP eller PCI-express. Så vilket är det? Jag googlade lite snabbt och fick veta att pentium 4 är från år 2000! 12 år sedan! Jag minns när vi köpte en ny windows xp dator 2005 och i den var det ingen pci-express i, det var AGP, så kan tänka mig att det är AGP du har då.

Det finns ju lite grafikkort kvar för AGP på marknaden, men hur de presterar vete tusan, men skulle gissa att de borde vara de bästa att få tag i för AGP.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=765873

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk

Beror ganska mkt på om det är ett S478(AGP) eller S775(PCI-E)

En p4 med HT är och 800Mhz buss är inte lika illa som om det är en äldre på S478.

Nåt värre än typ geforce 7800, kanske geforce 8600 om det är en nyare med HT. Håll ögonen på swec marknaden, 7600 kort osv skänker folk nog bort nu mer eller mindre.

Permalänk

Köp han en FM2 dator istället om familjen vill punga in lite pengar, behöver inte bli dyrt alls

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

en riktig gammal betta det där
en ny dator är fortfarande den "bästa" lösningen. den där burken är nog lite trött nu.
det är ingen moster burk och ramet är knappt tillräckligt för att gå ut på nätet samtidigt som man har antivirus.

det är lite tragiskt egentligen.
datorerna som färdade oss till månen för första gången är inte starka nog att driva angry birds... galet va?

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

en riktig gammal betta det där
en ny dator är fortfarande den "bästa" lösningen. den där burken är nog lite trött nu.
det är ingen moster burk och ramet är knappt tillräckligt för att gå ut på nätet samtidigt som man har antivirus.

det är lite tragiskt egentligen.
datorerna som färdade oss till månen för första gången är inte starka nog att driva angry birds... galet va?

Alla har ju NASA datorer nuförtiden jämfört med en vanlig PC från 1990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gfella:

Hej!

Mitt första inlägg på detta välomtalade forum. Precis som rubriken lyder så tänkte jag höra mig för om lite hjälp till ett nytt grafikkort till min äldre datorn som jag tänkte upgradera lite. Trött på att köra med det integrerade grafikkortet som inte verkar klara av särskilt mycket.

Det jag tänkte att datorn skulle användas till är bland annat spelande och lite musik/filmredigering.

Datorn:
Pentium 4 3ghz.
960mb Ram
Operativsystem: XP Home Edition

Vilket grafikkort kan jag använda mig av? nätaggregatet pallar 350W, så antar att den inte pallar värstingarna bland grafikkorten heller

vad taskig du är mot brorssan hehe

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Skrivet av Gfella:

Hej!

Mitt första inlägg på detta välomtalade forum. Precis som rubriken lyder så tänkte jag höra mig för om lite hjälp till ett nytt grafikkort till min äldre datorn som jag tänkte upgradera lite. Trött på att köra med det integrerade grafikkortet som inte verkar klara av särskilt mycket.

Det jag tänkte att datorn skulle användas till är bland annat spelande och lite musik/filmredigering.

Datorn:
Pentium 4 3ghz.
960mb Ram
Operativsystem: XP Home Edition

Vilket grafikkort kan jag använda mig av? nätaggregatet pallar 350W, så antar att den inte pallar värstingarna bland grafikkorten heller

om vi nu snackar dator för att spela spel för nån grabb i ålder 6-10 år (gissar på ålder då yngre än tre äpplen hög så finns det inte så mycket) om man inte snackar bebis eller förskole-spel så e de inte värt besväret :/ billigaste kontors/surf datorn som går att få tag på mellan 2-3k har du byggt datorer förut så kan du använda chassi, nätdel från nåt äldre å bara köpa Moderkort, processor, minne, allt för runt 1500. grafiken sitter ju oftas med och den blir 10gånger snabbare än vad du har nu

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

var det agp eller pci buss på moderkortet ? agp är brun och pci brukar vara vit

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Måste bara börja med att säga att jag är riktigt imponerad över hur snabbt man får hjälp på detta ställe! Tusen tack till er alla som tagit er tid.
Kommer spana in de där två agp-korten som "tednasadator" tipsade om. Eftersom många som verkar hemma just på spel här på sidan tycker burken är för gammal för just spelbruk så känns det som någon i tråden sa, rätt trist att ge bort till lillbrorsan. Tycker bara det är synd att skrota en dator som funkar så får behålla den själv som nån reservburk och uppgradera den såpass mycket som jag kan. Så får det bli internetdator och kanske lite film. Blir nog ett GeForce FX5500, eftersom den verkar vara hyffsat ok samtidigt som den verkar funka till gammeldatorn

Permalänk
Skrivet av Gfella:

Måste bara börja med att säga att jag är riktigt imponerad över hur snabbt man får hjälp på detta ställe! Tusen tack till er alla som tagit er tid.
Kommer spana in de där två agp-korten som "tednasadator" tipsade om. Eftersom många som verkar hemma just på spel här på sidan tycker burken är för gammal för just spelbruk så känns det som någon i tråden sa, rätt trist att ge bort till lillbrorsan. Tycker bara det är synd att skrota en dator som funkar så får behålla den själv som nån reservburk och uppgradera den såpass mycket som jag kan. Så får det bli internetdator och kanske lite film. Blir nog ett GeForce FX5500, eftersom den verkar vara hyffsat ok samtidigt som den verkar funka till gammeldatorn

Håll ett öga på swec marknaden här, under skänkes.

Tex: http://www.sweclockers.com/annons/72131-ati-9600xt-gissningsv...

Tror det är vassare än FX5500, kan minnas fel dock, var ett tag sedan jag hade nåt av dom korten.

Permalänk
Medlem

Datorn:
Pentium 4 3ghz.
960mb Ram
Operativsystem: XP Home Edition

Måste bara lägga till att det inte är en AGP som jag tidigare trott... står PCI EXPRESS på moderkortet... vilket gör att tednasdators tips på grafikkorten inte platsade i burken tyvärr :/

Någon som har tips på grafikkort till denna dator fast med PCI EXPRESS? nätagregatet pallar 350w som sagts tidigare... borde väl finnas nånting man kan sätta in för att få lite fart på burken?

Permalänk
Skrivet av Gfella:

Datorn:
Pentium 4 3ghz.
960mb Ram
Operativsystem: XP Home Edition

Måste bara lägga till att det inte är en AGP som jag tidigare trott... står PCI EXPRESS på moderkortet... vilket gör att tednasdators tips på grafikkorten inte platsade i burken tyvärr :/

Någon som har tips på grafikkort till denna dator fast med PCI EXPRESS? nätagregatet pallar 350w som sagts tidigare... borde väl finnas nånting man kan sätta in för att få lite fart på burken?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/161577-sapphire_radeo...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/147319-asus_geforce_g...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/162809-asus_geforce_g...

mycket mer kan du nog inte köra på då det vore overkill ?? och kör du på bättre kort så måste du fixa nytt nätagg 350watt pallar den med när den e nytt men e den flera år gammal så e det nog inte mer än 50% kvar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tack för infon jonatan, en fråga bara hur ser du på webhallens sida att dessa kort orkas med av ett nätaggregat på 350w? lite nyfiken för jag försökte checka själv men hajade inte riktigt vad man ska gå efter.

Sen tänkte jag kolla med dig vilken du tror skulle vara bäst av dessa kort till spel...

Permalänk
Skrivet av Gfella:

Tack för infon jonatan, en fråga bara hur ser du på webhallens sida att dessa kort orkas med av ett nätaggregat på 350w? lite nyfiken för jag försökte checka själv men hajade inte riktigt vad man ska gå efter.

Sen tänkte jag kolla med dig vilken du tror skulle vara bäst av dessa kort till spel...

spel ?? på den datorn ?? emulator spel / gamla civilation / pac-man / gamla spel i allmänhet fram till 2005
konstig fråga va tänkte du dig för spel ? hade du funderingar på att köra BF3 eller minröj eller vad lägg upp några titlar ?

du behöver ha minst 75watt extra att ta men som sagt ditt nätagg är gammalt så den lär inte kunna leverera 350w så då är det svårt att veta hur mycket det är kvar att ta av
http://www.asus.com/Graphics_Cards/NVIDIA_Series/GT610SL1GD3L...

den här sortens tråd har ju tagits upp förut så känns rätt dött att mala på igen om du inte vet vilka spel den klarar.... fundera först vilka spel du vill spela sen så söker du på dom spelen på system requirements ? Sweclockers forum är ju till för frågor men att bara slänga upp en fråga känns som att du inte ansträngt dig värst mycket att hitta info själv genom att läsa på dom forum sidor som finns ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644