Permalänk
Medlem

Bra CPU+APU för kontorsarbete.

Tjenare, undrar vilken AMD/Intel processor som är BILLIG och har bra APU+CPU. Detta skall då användas till en simpel kontordator som absolut aldrig gör något krävande men ändå vill ha en riktigt bra flyt på t.ex internet etc.

Mvh

Permalänk
Medlem

Då spelar det ingen roll. Vill du komma billigt undan så är www.inet.se/produkt/5308705/amd-a6-5400k-3-6-ghz-fm2 perfekt. Du kanske ska överväga att skaffa en separat kylare då ref. varianten har en tendens att väsnas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Budget? Ett amd system med fm2 sockel samt 1866mhz minnen skulle jag köra på, alternativt en core i3 från intel. Om du verkligen inte ska göra runga saker så kan du köra på en amd e-350 eller e-450 plattform, då kommer du riktigt billigt undan och får ett strömsnålt system.

Tips är att kika och filtrera på prisjakt.nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Budget? Ett amd system med fm2 sockel samt 1866mhz minnen skulle jag köra på, alternativt en core i3 från intel. Om du verkligen inte ska göra runga saker så kan du köra på en amd e-350 eller e-450 plattform, då kommer du riktigt billigt undan och får ett strömsnålt system.

Tips är att kika och filtrera på prisjakt.nu

Skickades från m.sweclockers.com

Varför 1866MHz minnen till en kontorsdator?:)
OnT: Jag skulle kolla på amd apu:er med socket FM2. Grafikdelen i dem räcker till och med till äldre spel. Ram räcker 1333MHz. Ta det som är billigast.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Varför 1866MHz minnen till en kontorsdator?:)
OnT: Jag skulle kolla på amd apu:er med socket FM2. Grafikdelen i dem räcker till och med till äldre spel. Ram räcker 1333MHz. Ta det som är billigast.

För socket fm2 med trinity apu så är grafiken beroende av snabba minnen. 1866 mhz minnen ger i runda slängar 25%bättre grafikprestanda än 1333mhz minnen, inte så mycket dyrare heller så klart värt! (Kika på sweclockers test av trinity)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du bara ska ha den som "simpel kontorsdator" duger denna alldeles utmärkt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960257.

Permalänk
Medlem

Varför inte ett Fusion-system på en mITX-bräda? Här har vi en helt tyst dessutom: http://www.inet.se/produkt/1902142/asus-e45m1-i-deluxe-mitx
Gott om anslutningar och klarar full HD.

Finns väldigt fina mITX-chassin, t.ex. Lian Li PC-Q08.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! keep em`coming! Vill att den ska kännas ytterst snabb i windows/surf miljö. Självfallet så kommer en ssd installeras:)

Permalänk
Medlem

Skulle denna kundvagn fungera som det bästa valet för pengarna inom kontorsdator? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2450487/2012-10-23

Permalänk
Medlem

En AMD socket FM2 med 1866mhz minnen är det givna valet. Gärna med en bättre kylare än medföljande.

Jag har en socket FM1 och kan t.o.m spela diablo 3 på den, dvs grafiken kommer räcka till även för aftonbladet.se eller ev filmtittande. Morsan har en Intel sandy bridge och den grafiken räckte inte riktigt till för photoshop/lightroom-arbete. Fick sätta i ett grafikkort. AMD E-450 har klen CPU, skulle bara rekommendera den för HTPC eller extremt budgetorienterade användare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tryckte nyligen ihop en extra htpc till sovrummet som frugan kan titta på, det är ett fusion paket med 64GB SSD den går rappt och fint och hon tittar på mycket play kanaler och den orkar med flash väldigt bra, sen surfar hon och den är rapp och responsiv så för runt 2000kr totalt tycker jag det är ett bra köp då det är tyst och drar lite ström men framför allt så är det litet.
Köp till en fractal design 40mm fläkt och byt ut den på moderkortet så blir den tyst och fin.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2455510/2012-10-24

Edit: oavsett vad folk säger så räcker en fusion bräda till som kontorsdator och med en SSD så är den absolut pigg nog för allhända surfande och ordbehandlig samtidigt.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Crim2:

Skulle denna kundvagn fungera som det bästa valet för pengarna inom kontorsdator? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2450487/2012-10-23

Skrivet av som99:

Jag tryckte nyligen ihop en extra htpc till sovrummet som frugan kan titta på, det är ett fusion paket med 64GB SSD den går rappt och fint och hon tittar på mycket play kanaler och den orkar med flash väldigt bra, sen surfar hon och den är rapp och responsiv så för runt 2000kr totalt tycker jag det är ett bra köp då det är tyst och drar lite ström men framför allt så är det litet.
Köp till en fractal design 40mm fläkt och byt ut den på moderkortet så blir den tyst och fin.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2455510/2012-10-24

Edit: oavsett vad folk säger så räcker en fusion bräda till som kontorsdator och med en SSD så är den absolut pigg nog för allhända surfande och ordbehandlig samtidigt.

Av dessa två är den övre för ca 2.5k definitivt att föredra. Mycket starkare på alla sätt och vis för 400kr mer.
Skulle dock rekommendera att lägga en hundring eller två på snabbare minnen.
Kommer göra stor skillnad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Edit: oavsett vad folk säger så räcker en fusion bräda till som kontorsdator och med en SSD så är den absolut pigg nog för allhända surfande och ordbehandlig samtidigt.

Särskilt om man kör t.ex. en resurssnål fönsterhanterare, typ XFCE i Ubuntu. Helt perfekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

För socket fm2 med trinity apu så är grafiken beroende av snabba minnen. 1866 mhz minnen ger i runda slängar 25%bättre grafikprestanda än 1333mhz minnen, inte så mycket dyrare heller så klart värt! (Kika på sweclockers test av trinity)

Just det! Bra att du sa det. Då är 1866MHz klart värt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Crim2:

Skulle denna kundvagn fungera som det bästa valet för pengarna inom kontorsdator? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2450487/2012-10-23

Här har jag plockad med allt som behövs förutom operativ system.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2455879/amd-kontor

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Här har jag plockad med allt som behövs förutom operativ system.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2455879/amd-kontor

Är det verkligen värt med 8x1866 minnen då? Den kommer aldrig att användas tsm med film/spel. Endast som sagt windows/surf miljö så 25% mer prestanda irån grafiken blir väl inte nödvändigt? Men å andra sidan så kanske 1866 minnen ger skillnad vid mitt användnings område? Dock kanske 8gb är att ta i.

Sen är det stora valet även vilket chassi. Självklart så billigt som möjligt och helst stående och så litet som möjligt(dåligt utbud på billiga ITX för fm2 tyvärr). FD Core 1000 ser fint ut men finns det något bättre val här? Designen är absolut inte en faktor.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Crim2:

Skulle denna kundvagn fungera som det bästa valet för pengarna inom kontorsdator? http://www.inet.se/kundvagn/visa/2450487/2012-10-23

Skrivet av Crim2:

Är det verkligen värt med 8x1866 minnen då? Den kommer aldrig att användas tsm med film/spel. Endast som sagt windows/surf miljö så 25% mer prestanda irån grafiken blir väl inte nödvändigt? Men å andra sidan så kanske 1866 minnen ger skillnad vid mitt användnings område? Dock kanske 8gb är att ta i.

Sen är det stora valet även vilket chassi. Självklart så billigt som möjligt och helst stående och så litet som möjligt(dåligt utbud på billiga ITX för fm2 tyvärr). FD Core 1000 ser fint ut men finns det något bättre val här? Designen är absolut inte en faktor.

Du bör om inte annat inte välja något lägre än 1600MHz.
När det gäller chassi så skulle jag säga att mITX troligen är att föredra alla dagar i veckan
Det kommer komma en uppsjö av mITX moderkort till FM2 dessutom Så vänta en vecka så bör butikerna fått in några.

Tips på prisvärda lådor i mITX:
Låg - Bra pris för en väldigt simpel men effektiv låda.
Mid - Lite större låda och lättare att arbeta i.
High - Stilren och hyfsat tyst. Dock trång att arbeta i.
Luxury - Stilren men dyr för det du skall ha i lådan.

Tips på prisvärda lådor i mATX:
Low - Lite högljud då den har full mesh.
High - Ljuddämpad och rymlig för en kontorsdator. En vinnare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du bör om inte annat inte välja något lägre än 1600MHz.
När det gäller chassi så skulle jag säga att mITX troligen är att föredra alla dagar i veckan
Det kommer komma en uppsjö av mITX moderkort till FM2 dessutom Så vänta en vecka så bör butikerna fått in några.

Du är säker på detta :)? Vad brukar ett mITX ligga på för prisklass ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crim2:

Du är säker på detta :)? Vad brukar ett mITX ligga på för prisklass ungefär?

700-1000kr om man ska gå på de riktpriser som sastts på FM2 och de gamla för FM1 på AMD iaf.

MSI Mini-ITX FM2 skulle ha kommit i lager hos Inet redan, men är tydligen försenat. Det ligger på 968kr iaf.

Jag är lite sugen på det iom inbyggd bluetooth och WIFI n. Dock har jag ett u-ATX chassi idag så jag kan välja större kort om jag vill, men det är ju trevligt att kunna gå ner i storlek om man hittar något snyggt alternativ i framtiden.

ASRock har ju ett kort klart också, men det verkar dröja lite att få in i lager. Jag förstår inte varför de släppte så många fullsize ATX för FM2, vem kör med en Trinity och trippla 7970 liksom? X) m-ITX och u-ATX är ju det som är intressant för en liten dator med inbyggd grafikkrets för de flesta.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX