Trådlöst nätverk 802.11ad i 60 GHz under 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av dsk:

I samband med detta lanseras också den nya standarden för överföring av videoformat: 802.11adHD

*ROFLMAO* grymt suffix

Permalänk
Medlem

Har foliehattarna och chemtrials-dårarna hittat hit nu också? De har verkligen inget annat för sig än att sprida okunskap och rädsla på nätet.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Avstängd

Nästa blir väl 100 gbps men bara över 10 cm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Jag tyckte väl jag kände igen hans namn http://www.vof.se/visa-forvillare2004

Fast det står ju samtidigt att det är "obestyrkt" då forskningen inom området är väldigt tunt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

0,07W faktiskt

0,007 watt

Permalänk
Medlem

Angående 70 mW

Skrivet av hupsflux:

0,007 watt

Skrämmande att folk inte ens vet vad prefixet milli betyder. Knappt ens acceptabelt för lågstadieelever.

Skrivet av henkiii:

Samma sida hänvisar till
Kriget mot chemtrails(!)

Vi bör ta allt som skrivs på den sidan med en STOR skopa salt.

Detta kan ju vara förklaringen att min doktorsavhandling inte lyckats påvisa något som helst belägg för att chemtrails skulle vara något skadligt för människan. Hela min forskning möjligen kullkastad pga att någon satt upp en chembuster i skåne eller närliggande område.

Men det är klart, det slår tillbaka på foliehattarna då det blir svårt att hitta något skadligt då de själva neutraliserar eventuell skadlighet upp till en radie på ungefär 190 km från en chembuster

ontopic, mer fart åt folket

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Elallergi/elöverkänslighet är det bara psykiskt sjuka rättshaverister som har, det "drabbar" aldrig normala människor så de flesta här inne kan vara lugna!

Det är bara nonsens såklart. Sen dyker någon upp och pratar om pesudovetenskap och chemtrails? WTF? Är det här sweclockers eller en ding ding värld?

I for one welcome our new Wifi-overlords.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Elallergi/elöverkänslighet är det bara psykiskt sjuka rättshaverister som har, det "drabbar" aldrig normala människor så de flesta här inne kan vara lugna!

Det påstås väl att folk med "defekta" neuroner eventuellt skulle kunna påverkas av elektromagnetiska fält, men personligen tvivlar jag, och går på samma linje som dig.

Alla personer med "elallergi" jag någonsin hört talas om har haft mer eller mindre kraftiga psykiska besvär, och de som fått hjälp av psykoterapeuter har helt plöstligt blivit av med alla problemen.

"Elallergi" bör tas på allvar, visst, på så vis att de som påstår sig lida av det får hjälp från psykvården, då själva "allergin" är pseudovetenskapligt skitsnack som är trivialt att motbevisa (hittills finns det ingen "elallergiker" som har klarat ett blindtest).

On topic så välkomnar jag högre trådlös bandbredd. Hoppas att 802.11ac räcker för att streama video i bluraykvalitet (i praktiken alltså, då den teoretiska bandbredden alltid är extremt mycket högre än den verkliga). 802.11ad ser jag personligen inte så stort användningsområde för, såvida man inte råkar ha sin mediaserver i samma rum som htpc:n, varpå det vore nära nog poänglöst med trådlöst...

Jag väljer alltid trådbundet före trådlöst, men då jag inte orkat dra kabel ordentligt i huset ännu så vore det skönt med trådlöst så jag slipper.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

"De första produkterna med stöd för 802.11ac kommer att bli tillgängliga i början av nästa år.", jag antar att ni menar klienter? Finns ju flera routrar med AC-stöd (enligt draft iaf). Har en själv. Högst tillgänglig.

Ni kids som börjar snacka folie så snart någon finner det bekymmersamt att försiktighetsprincipen inte tillämpas: Det är inte bara nedlåtande och fördummande, det är också ett lika uttjatat och obegåvningsreflekterande argument som "rent mjöl i påsen" är i integritetsdebatten.

Mängder av "elöverkänsliga" människor med påtagliga och reella besvär som de med största sannolikhet felaktigt hänför till elektromagnetisk strålning i deras närhet förlöjligar, med Städjes Lärjungars hjälp, de som påtalar den uppenbara bristen på forskning som utesluter att de former av elektromagnetisk kommunikation vi använder idag inte påverkar oss på kort eller lång sikt. Detta är mycket beklagligt. Samtidigt kan man fråga sig vem som skulle vilja finansiera sådan forskning - knappast industrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tramsgar:

"De första produkterna med stöd för 802.11ac kommer att bli tillgängliga i början av nästa år.", jag antar att ni menar klienter? Finns ju flera routrar med AC-stöd (enligt draft iaf). Har en själv. Högst tillgänglig.

Det står tillochmed med fetstil nu AD...

Personligen trodde jag inte denna standard skulle gå igenom, ISM 60GHz är väl "sådäer" fritt inom EU.
Hade varit bättre om dom skitade in sig på 24GHz bandet först (å andra sidan är väl det ganska hårt reglerat i US...),
men hur som, spännande det kommer krävas ganska mycket nytänk för att få det att funka klanderfritt utanför labbet...

och för el-allergiker är väl det bara ett fall framåt för att skydda sig mot 20dBm (100mW) högfrekvent "strålning" gentemot en TV-Sändare på 10kW,
lär ju räcka med ett fuktigt dasspapper så är signalen nere på noll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Du missar poängen i det hela

Så upplys mig

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ju alltid använda skydd, redan smederna på medeltiden tillverkade personliga mobila faradayburar som dessutom kunde ges extra bra jordning genom att låta sporrarna pressas ner i marken.
Mer seriöst: Man bör ta symptomen på allvar, men det verkar inte finnas några bevis för att de är kopplade till radioteknik, de enda som verkar kunna beläggas ha skadats av radiosändare är militärpersonal som sysslat med radar, en riktantenn ofta av paraboltyp och några MW inmatad effekt som det rör sig om i de fallen är nått helt annat, det ger helt andra energinivåer i cellerna och det har visat sig att män kan bli sterila av det, däremot så är det knappast något man kan ha som belägg för att radioteknik av konsumenttyp ger skador. Och som tidigare sagt, strålningen lär minska om vi byter till .ad nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mixter81:

Jag rekommendera Orgonit mot elöverkänslighet, EMF osv... även om det låter konstigt så vet vi bara 4% om universum.

Kalla mig foliehatt om ni vill.

Om Orgonit, på engelska: http://www.orgonite.info/

Om Orgonit, på svenska (scrolla ner för att läsa): http://corneliasrum.bloggplatsen.se/2012/06/18/8109883-orgoni...

Jag har själv en orgonit, och man kan tillverka själv. Funkar bra, blev helt chockad själv när jag märkte av det.

Inte konstigt att Wilhelm Reich blev så smutskastad för detta. Fanns makter som inte gillade det han höll på med.
Hans labb brändes ner och alla hans saker beslagstogs.

Om Wilhelm Reich: http://en.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Reich

Kolla gruppen Orgonit Sverige på FB... 250 medlemmar nu.

Way too much new age!! innan det finns vetenskaplig forskning på att stenar/pyramider skulle ha inverkan på kroppen så ser ja det som placebo
lika lite som ja tror på nån gud för att det *står i en bok* har du rökt för mycket gräs ? verkar vara rätt många som gör om man söker på *orgonit* på youtube

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

innan det finns vetenskaplig forskning på att stenar/pyramider skulle ha inverkan på kroppen så ser ja det som placebo

Det finns forskning på olika nivåer, det är placebo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

0,07W faktiskt

Jag har aldrig skrivit det där, skriv inte falska quotes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Jag har aldrig skrivit det där, skriv inte falska quotes.

Vad snackar du om?
Jag använder alltid citatknappen, jag sitter inte och hittar på egna quotes.

EDIT: Jag ser nu att mitt citat hör till @bust-a-gamer, inlägget precis ovanför mitt. (Vilket är vad jag citerade, man kan även se citatet i hens inlägg)
Vaför citat har ditt namn och pekar mot ditt inlägg vet jag inte, jag använder som sagt alltid citatknappen så det måste ha blivit något tektiskt fel.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Hoppas att 802.11ac räcker för att streama video i bluraykvalitet (i praktiken alltså, då den teoretiska bandbredden alltid är extremt mycket högre än den verkliga). 802.11ad ser jag personligen inte så stort användningsområde för, såvida man inte råkar ha sin mediaserver i samma rum som htpc:n, varpå det vore nära nog poänglöst med trådlöst...

Jag väljer alltid trådbundet före trådlöst, men då jag inte orkat dra kabel ordentligt i huset ännu så vore det skönt med trådlöst så jag slipper.

Det finns ju också Powerline där man kör nätverket via elnätet (500 Mbit/s). Perfekt om man inte vill köra trådlöst och slippa dra kablar.

Permalänk
Skrivet av smirnoffs:

Det finns ju också Powerline där man kör nätverket via elnätet (500 Mbit/s). Perfekt om man inte vill köra trådlöst och slippa dra kablar.

Det finns ett litet aber med nätverk över elnätet. Har du flera faser hemma måste alla nätverksdosor ligga på samma fas. Kanske inget problem i en liten lägenhet, men kan vara det i ett hus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av smirnoffs:

Det finns ju också Powerline där man kör nätverket via elnätet (500 Mbit/s). Perfekt om man inte vill köra trådlöst och slippa dra kablar.

Surgubben hann före mig, och tyvärr applicerar fasproblematiken på mitt fall. Sedan är förstås 500 Mbit/s en teoretisk fantasisiffra (åtminstone i dagsläget), till skillnad från det trådbundna gigabitnätet jag har som maxar ut på ~112 MB/s (dvs fulla 1 Gb/s). Har varit lat och dragit sladdar på golvet och i trappen dock, och inte orkat göra det ordentligt.

Men det skulle förstås inte skada att testa med en Powerlinelösning. Har jag tur så kanske fasproblemet inte bromsar ned för mycket. Behöver som allra minst 50 Mbit/s.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är däremot rätt stor skillnad på strålnivåer, det är ett faktum att om effekten är tillräckligt hög så värmer man upp saker i närheten, är det dessutom en väl vald frekvens så värmer det ännu bättre, microvågsugnar är ett bra exempel på hög effekt och rätt frekvens för att värma vattenmolekyler som finns i det mesta som är organiskt, därför funkar de bra till att värma mat och de ger definitivt vävnadsskador om nån tex har handen inne i en microugn. Strålnivåerna är däremot 100 000 tals gånger större än de som uppstår av wifi på 2,4Ghz och använder man sedan "bättre" frekvenser och mindre effekt så minskar strålnivåerna ytterligare.
Elöverkänslighet är ett omdiskuterat ämne, men många av symtomen brukar gå att härleda till värme från "utsidan" och en del andra ergonomiska problem, som dålig syn och andra synrelaterade problem som reflexer och belysning och andra övriga saker som har med arbetsplatsens utformning att göra, det är väldigt få fall som inte går att finna andra förklaringar på och de fallen som återstår finns det rätt lite forskning om,
Aliansregeringeringen la dessutom ner den mesta av forskningen när de som ett av sina första beslut stängde ner Arbetslivsinstitutet från och med 1 juli 2007 och inte presenterade nån ersättare till det forskningsarbete som bedrevs där, man kan ha politiska åsikter om det, men fakta är att de stoppade den mesta "neutrala" forskningen när de la ner ALI.
Hursomhelst så lär nyare nätverksteknik minska snarare än öka exponeringen så den är välkommen av den anlednnigen tycker jag.

Jag ska inte påstå att jag är särskilt insatt i huruvida strålning kan påverka oss, så jag har inga direkta motargument att komma med i det här ämnet.
Min personliga uppfattning är bara att det inte har gjorts någon närmare forskning i ämnet och att jag tycker att man bör vara försiktig och utreda det här ordentligt innan det sätts igång med en massa utbyggnad av trådlösa nät etc. Det kan mycket väl vara så som du säger att det inte är någon fara, och då har jag inget mer att tillägga. Om detta gör mig till en "foliehatt" får jag väl vara det då. Jag är bara rädd om oss människor och naturen, inget annat.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag ska inte påstå att jag är särskilt insatt i huruvida strålning kan påverka oss, så jag har inga direkta motargument att komma med i det här ämnet.
Min personliga uppfattning är bara att det inte har gjorts någon närmare forskning i ämnet och att jag tycker att man bör vara försiktig och utreda det här ordentligt innan det sätts igång med en massa utbyggnad av trådlösa nät etc. Det kan mycket väl vara så som du säger att det inte är någon fara, och då har jag inget mer att tillägga. Om detta gör mig till en "foliehatt" får jag väl vara det då. Jag är bara rädd om oss människor och naturen, inget annat.

Jag är inte heller speciellt insatt i ämnet, men det har gjorts väldigt omfattande forskning på hur strålning påverkar kroppen, speciellt i samband med atombomberna som släpptes över Japan och hur det påverkade överlevarna.

Det är ju dock väldigt stor skillnad på styrkan från olika strålningskällor.
Strålning i från vanliga hemelektronikprylar ska t.ex. (enligt okänd person på Internet) kraftigt understiga den vanliga bakgrundsstrålningen ifrån urberget(?) som vi utsätts för hela tiden, och bör då rimligtvis inte vara speciellt farligt.

Däremot läser man ofta i kvällstidningarna att allt ifrån chips till kaffe till mobiltelefoner orsakar cancer, men det skrivs så mycket trams där så man får ta det med en nypa salt.

Man bör givetvis vara försiktig, men jag tycker att det finns mer reella hot att oroa sig över än mobiler och wifi routers, den globala "finanskrisen" för att nämna en sak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag är inte heller speciellt insatt i ämnet, men det har gjorts väldigt omfattande forskning på hur strålning påverkar kroppen, speciellt i samband med atombomberna som släpptes över Japan och hur det påverkade överlevarna.

Det är ju dock väldigt stor skillnad på styrkan från olika strålningskällor.
Strålning i från vanliga hemelektronikprylar ska t.ex. (enligt okänd person på Internet) kraftigt understiga den vanliga bakgrundsstrålningen ifrån urberget(?) som vi utsätts för hela tiden, och bör då rimligtvis inte vara speciellt farligt.

Däremot läser man ofta i kvällstidningarna att allt ifrån chips till kaffe till mobiltelefoner orsakar cancer, men det skrivs så mycket trams där så man får ta det med en nypa salt.

Man bör givetvis vara försiktig, men jag tycker att det finns mer reella hot att oroa sig över än mobiler och wifi routers, den globala "finanskrisen" för att nämna en sak...

Du har en stor poäng i det du skriver. Jag har nog låtit mig själv bli lite väl påverkad av vad media försöker tuta i oss hela tiden

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Det som man inte ska glömma bort är att nyare tekniker ibland innebär mindre strålning inte mer, man måste ta hänsyn till vad man ersätter med den nyare tekniken, säg att man har samma energinivåer i sitt eget rum som innan från sin nya ad enheten, men signalen kan inte passera väggarna, då sjunker den totala exponeringen eftersom grannarnas nät inte heller kommer in i ditt rum på det sätt de gör idag, 2,4Ghz bandet har onödigt lång räckvidd och passerar också väggar relativt bra och det ligger dessutom nära resonansfrekvensen för vatten (det är därför man använder det till microugnar) det är det man måste jämföra emot för att ha en vettig nivå på jämförelsen, kabel är bra och när de är balanserade så är de dessutom ganska strålningsfria, kablage kommer alltid att vara bäst, men trots allt lär 802.11ad innebära mindre strålningspåverkan jämfört med 802.11 b,g,n och redan att köra 802.11a och n på 5Ghz är bättre än 2,4 bandet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det som man inte ska glömma bort är att nyare tekniker ibland innebär mindre strålning inte mer, man måste ta hänsyn till vad man ersätter med den nyare tekniken

Tex så hade det analoga TV-nätet liiite mer uteffekt på sändarna än vad de nya näten har idag jao

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Jag är inte heller speciellt insatt i ämnet, men det har gjorts väldigt omfattande forskning på hur strålning påverkar kroppen, speciellt i samband med atombomberna som släpptes över Japan och hur det påverkade överlevarna.

Det är ju dock väldigt stor skillnad på styrkan från olika strålningskällor.
Strålning i från vanliga hemelektronikprylar ska t.ex. (enligt okänd person på Internet) kraftigt understiga den vanliga bakgrundsstrålningen ifrån urberget(?) som vi utsätts för hela tiden, och bör då rimligtvis inte vara speciellt farligt.

jämför du joniserande strålning från sönderfall av atomer med radiofrekvenser / elektromagnetisk strålning ? äpplen är samma sak som bananer ! bara så du vet

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Höstregn:

I din blogglänk beskriver personen i fråga orgoniter som pseudovetenskap... Så du menar att orgoniter inte bara är ett medium för att sprida vår universella sexualdrift och driva UFO's, utan skyddar oss också emot strålningen från Wifi?
(Förlåt om jag låter väldigt raljerande!)

HAHAHA !

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644