Begagnade grafikkort väldigt överprisade?

Permalänk

Begagnade grafikkort väldigt överprisade?

Hej Sweclockare !

Är i behov av ett grafikkort till min HTPC med HDMI så jag letade i marknaden snacka om jag blev chockad över prisläget där!:(
Många vill ha nästan nypris för begagnade kort,dessutom med frakt! Varför skulle man välja att köpa begagnat när man kan få nästan samma kort nytt, med garanti samt dessutom fraktfritt? Nåja lämnade Sweclockers och gick in på Tradera, va fan där var det ju ännu värre:D
2 generationer gamla kort och ibland mer till skyhöga priser och risken om man köper där är ju både att bli lurad och att kortet säger upp sig pga ålder.

Hur tänker folk egentligen? Nej för mig blir det nog ett nytt kort istället, känns billigare och tryggare och då får man ett nytt strömsnålt kort med bra prestanda!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Det hade varit trevligt om du ville bidra med de prissättningar du tycker är orimliga.

Visa signatur

Intel i5-4670K, 4,4 GHz || DeepCool Maelstrom 120 || ASUS Z87I-PRO || MSI GTX 980 Ti Gaming 6G || Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 2x4GB || Samsung SSD 850 EVO 240 GB || EVGA Supernova G2 850 W || Fractal Design Define R5 White

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att priserna ligger ganska högt, men uppenbarligen så säljs ju korten - Annars hade priserna sjunkit.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Håller med att det ofta läggs ut till överpriser. Ibland är det väl ett försök att få in mer pengar, men ibland kanske det faktiskt beror på att man inte har koll på vad det är värt. Jag som fattig student har de senaste två åren köpt nästintill alla datordelar begagnat, men det tar ofta lite tid att få fatt på grejjerna till ett vettigt pris. När man väl gör det tycker jag det är värt att köpa begagnat.

EDIT: Speciellt gäller överpriserna på blocket och tradera syftar jag på =P Ofta är det rimligare här på sweclockers. Ligger tex ute ett 5970 med vattenblock för 3000 på tradera just nu

Permalänk
Medlem

Ja det är väldigt lustigt hur det fungerar. Vad folk inte förstår (dom har noll koll enl mig) är att halva priset när man köper nytt är just för tryggheten. Man har garanti och kan reklamera om något händer. Köper man ett 2 år gammalt kort så får man ingen trygghet alls.
Ser folk som har begärt 5-6000 för 2 x gtx580 under hösten som har något/några år på nacken.
Sålde mitt 560ti för ~900:- nyligen efter en budgivning här på swec och det priset var jag ruskigt nöjd med att få. Men så länge det finns köpare så kommer det att finnas säljare till dessa priser.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Tror att dom kollar på prisjakt, och hoppas att folk kollar där också och tror att kortet är värt så mycket.

Kolla på 6950/70 på prisjakt tex. dom ligger ju extremt högt i pris nu jämfört med för typ 4-5mån sedan.

Har sett folk som försökt kränga beg. 6950 kort nu till samma pris som jag köpte mitt 6950 nytt för ett bra tag sedan.

Permalänk
Medlem

När det kommer till begagnade varor handlar det bara om timing. De sakerna som ligger uppe hela tiden är inte prisvärda, utan du måste vara snabb med de saker som går direkt. Just grafikkort kan vara både väldigt dyra, och väldigt billiga.

Vad letar du efter för kort?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av SoVeryIndie:

Det hade varit trevligt om du ville bidra med de prissättningar du tycker är orimliga.

Finns så många så jag väljer att inte göra det dessutom vill jag inte hänga ut någon som "överprisare", det räcker att du bläddrar i marknaden och på Tradera.Jag lovar att du finner massor med exempel;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Gtx 260 på sweclockers marknaden för 400kr kronor är dyrt.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett HD6950 för 2300 kr i april 2011 och har kikat lite efter ett begagnat för att kunna köra crossfire. Jag har dock i stort sett gett upp den tanken, beg kort har legat på runt 1100 hur länge som helst nu och det är jag inte sugen på att betala med tanke på hur mycket som har hänt med grafikkorten sen 6950 kom ut. Oftast tillkommer dessutom frakt.

Permalänk
Skrivet av tednasadator:

Gtx 260 på sweclockers marknaden för 400kr kronor är dyrt.

Ja men det lustiga är att jag sett sådana gå för drygt 500kr nyligen på Tradera, gamla kort utan garanti och med risken att säcka ihop vilken sekund som helst!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

När det kommer till begagnade varor handlar det bara om timing. De sakerna som ligger uppe hela tiden är inte prisvärda, utan du måste vara snabb med de saker som går direkt. Just grafikkort kan vara både väldigt dyra, och väldigt billiga.

Vad letar du efter för kort?

Något billigt, tyst, strömsnålt med HDMI, moderkortet jag skall använda har inbyggt Nvidia med endast vga
Allt blir ju bättre än det inbyggda! Helst ett AMD 5xxx!
Blir nog ett sådant.
https://www.inet.se/produkt/5409316/gigabyte-radeon-hd6670-10...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Låt folk sätta vilka priser dom vill? Prova och pruta om du inte gillar priset men klaga aldrig på en säljares prissättning.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Låt folk sätta vilka priser dom vill? Prova och pruta om du inte gillar priset men klaga aldrig på en säljares prissättning.

Personligen så klagar jag inte på säljarens prissättning. Däremot köparnas vansinne att kasta bort pengar på det vis dom gör. Det visar bara att många inte har någon koll på vad det är dom betalar för egentligen

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Låt folk sätta vilka priser dom vill? Prova och pruta om du inte gillar priset men klaga aldrig på en säljares prissättning.

Jag klagar inte jag som köpare har all makt (inte jag som sitter på något jag vill bli av med ) jag väljer från vem jag köper,passar inte priset köper jag ju från någon annan eller nytt!
Eller hur;)
Jag skrev ju att jag väljer att köpa nytt iställe, men ville se om bara jag tyckte att begagnatmarknaden kändes överprisad.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Värdet bestäms av hur mycket någon är beredd att betala för en vara.
Så länge grafikkorten säljs så har de ju uppenbarligen rätt pris.

Jag kan hålla med om att 400kr för ett GTX260 är för mycket, men det är ju vi som är insatta i modeller och vet vilken utveckling som sker på grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem

Folk får ju sätta vilka priser de vill. Och finns ju folk som faktiskt betalar.
Personligen skulle jag aldrig köpa en datorkomponent för mer än 50% av nypris. Köpa ett beggat kort utan garanti som någon dessutom har ollat? Nej tack, då spenderar jag hellre pengar på nya saker.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Skrivet av Perb:

Jag köpte ett HD6950 för 2300 kr i april 2011 och har kikat lite efter ett begagnat för att kunna köra crossfire. Jag har dock i stort sett gett upp den tanken, beg kort har legat på runt 1100 hur länge som helst nu och det är jag inte sugen på att betala med tanke på hur mycket som har hänt med grafikkorten sen 6950 kom ut. Oftast tillkommer dessutom frakt.

Var lite inne på samma spår själv ett tag, då gick det att få tag på ett nytt sapphire 6950 för 1700-1800kr, sen gick priserna upp. Körde på 7970 ist då priserna på dom gått ner såpass, och man slipper värmen och energiförbrukningen från 2st kort. Är väl dock bara en tidsfråga innan jag sitter med två 7970 ist lol

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Folk får ju sätta vilka priser de vill. Och finns ju folk som faktiskt betalar.
Personligen skulle jag aldrig köpa en datorkomponent för mer än 50% av nypris. Köpa ett beggat kort utan garanti som någon dessutom har ollat? Nej tack, då spenderar jag hellre pengar på nya saker.

Du har samma tänk som jag har,aldrig mer än 50% av nypris.Folk tror att de kan få samma pris om de använt prylen och säljer den vidare.
Nope har du tagit ut den från affären och öppnat förpackningen, då är det 50% off;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Skulle jag sätta ut ett 690 som endast har en öppnad kartong och någon säger: hörrö 50% off!
Då är mitt svar: Skaffa ett jobb..

Oftast vill folk här ha sakerna gratis.
Frakten ska ingå, emballaget också som kan kosta drygt 100:-.
And so on...

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av XrOo:

Skulle jag sätta ut ett 690 som endast har en öppnad kartong och någon säger: hörrö 50% off!
Då är mitt svar: Skaffa ett jobb..

Oftast vill folk här ha sakerna gratis.
Frakten ska ingå, emballaget också som kan kosta drygt 100:-.
And so on...

Beror naturligtvis på vad det är för kort;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Varor där utvecklingen går fort framåt, ex. grafikkort tappar snabbt sitt värde pga. det i snitt kommer en ny generation var 1,5 år. Begagnade varor som fortfarande har garanti kvar, kan berättiga en högre del av nypris än ex. en vara som inte alls har någon garanti.

Permalänk
Medlem

Försökte starta en tråd om detta förut men ingen ville diskutera, kul att det tas upp på nytt.

Magkänslan säger (utan att ha gjort en direkt empirisk undersökning) att många förväntar sig (eller åtminstone begär) ca 2/3 av nypris på en begagnad datorkomponent i, säg, bra skick, 0-1 år. En sådan prissätting torde endast vara motiverad vid absolut high-end försäljning (någon nämnde gtx690 som exempel), men, i mitt tycke, borde en "vanlig" komponent ligga på max ca 40-50% av nypris.

Som dagsprisexempel skulle jag vilja sätta ett 6950 eller 560ti/570 på 700 kr och ett 6970 eller 580 på 900 kr (exkl frakt), känns motiverat i och med värdeminskning och risk med begagnat köp.

Permalänk
Medlem

Just DDR1-minnen t.ex. är hur hutlöst dyrt, men jag antar att det är tillgång och efterfrågan som styr priset. Det finns ett stort intresse för gamla grafikkort därmed förblir priserna höga. Man kan se det omvänt också, om du köper ett nytt kort kan du sen sälja det och få några hundralappar tillbaka.

Jag fick över 400 för min gamla Phenom II X3 på Tradera ganska nyligen (la ut den för 100).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Tycker ni ser allt från köparens synvinkel vilket ju är helt fel. En säljare kommer alltid begära så mycket pengar som möjligt. Tycker det är löjligt att ni ska förvänta er att få saker billigare än vad någon annan är villig att betala.

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon vill sälja ett kort billigare än runt 250kr. Här är exempelvis ett nytt kort som passar perfekt till en htpc: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=557584

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av maximm:

Tycker ni ser allt från köparens synvinkel vilket ju är helt fel. En säljare kommer alltid begära så mycket pengar som möjligt. Tycker det är löjligt att ni ska förvänta er att få saker billigare än vad någon annan är villig att betala.

Precis som en köpare kommer att vilja köpa så billigt som möjligt;)detta kan vi diskutera i oändlighet:)

Vad jag ville komma åt med tråden är att många som säljer sätter priset några få hundralappar från nypris och tror sig få det priset trots fraktpåslag, risk att bli lurad, ingen garanti eller ångerrätt,det är det jag vill diskutera. Säkerheten är ju en viss del av priset,tycker jag iaf.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Själv gillar jag inte prissättningen på SweC marknaden. när jag registrerade mig är för bra länge sedan köpte jag ett Rampage II Extreme(original kartong, alla tillbehör och såg sågott som orört ut. jävligt bra paketerat också!) för 800kr

Någon tid senare två 4850 1GB OC för 400kr

Nu förtiden ser jag ett(1) 4870 för dom pengarna..

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av Fade-swe:

Vet inte om någon vill sälja ett kort billigare än runt 250kr. Här är exempelvis ett nytt kort som passar perfekt till en htpc: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=557584

Jo vet det ca 239kr på billigaste stället (CDON utan sweclockersrabatt eller fri frakt)kolla då denna Tradera auktion på likvärdigt kort.

http://www.tradera.com/helt-tyst-ati-radeon-hd-5450-1gb-pci-e...

9 dagar kvar och redan 165kr och frakt på 56kr begagnat!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jo vet det...ca 239kr på billigaste stället (CDON utan sweclockersrabatt eller fri frakt)...kolla då denna Tradera auktion på likvärdigt kort...

http://www.tradera.com/helt-tyst-ati-radeon-hd-5450-1gb-pci-e...

9 dagar kvar och redan 165kr...och frakt på 56kr...begagnat!

Jo fast överprisningen sker ju av er konsumenter, marknaden styrs ju i det här fallet inte av säljaren.

Så orsaken till att begagnadmarknaden ser ut som den gör beror ju på att att du och många andra inte köper nytt, gjorde du det skulle värdet på begagnade saker sjunka drastiskt då efterfrågan faller.

Sååå frågan är ju om du tänker dra ditt strå till stacken för att vi andra ska kunna få billigare saker på andrahandsmarknaden?

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85