Microsoft direktsänder från kvällens Windows 8-lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Windows 8 är helt underbart, diggar Modern UI väldigt mycket nu efter man använt det ett tag.
Undrar dock när man får sin licens man beställde via deras uppgraderingstjänst för 139:-

Jag med, gjorde som det stog för några månader sedan...

Går det endast använda W8 på laptopen som man uppgradera ifrån eller går det fixa att ha det på stationär datorn istället?

Permalänk
Medlem

Det är nästan värt att se bara för att presentatören kanske går vilse i Metrodjungeln.... "Och se'n petar man här... eller här... eller skulle man svepa här, eller nypa... Helvete!... Ja... det går att göra samma sak från appen desktop..."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Okej då, inte bara klagade, men du förstår kanske vad jag menar? Som en person som anser att Windows 8 är ganska trevligt och därför valt frivilligt att använda operativsystemet, så är det ganska jobbigt att se alla klaga på, nästan, alltid en och samma sak.
(Jag håller däremot med att mer valmöjligheter borde finnas, men jag klarar mig lätt på det som finns idag)

Jag tycker att det finns bra och dåliga grejer med Windows 8.
Jag tycker att Metro är kasst (på desktop, på mobila enheter är det bra). Jag tycker att loggan är fulare, och att temat är tråkigare.
Jag tycker det är bra med Internet Explorer 10 och WDDM 1.2 och att Enterprise versionen kan boota från USB och att den har Hyper-V.

Skrivet av Reyintaz:

Bara för att vara elak så måste jag hejja på ditt jobb som byter till Windows 8! (Och då blir du lite tvingad, men du kan ju alltid byta arbetsgivare! )

Jag tycker att det är kul att få köra Windows 8 på jobbet, för det blir en omväxling för mig då jag kör Linux hemma.
Det är bra att vidga sina vyer och komma i kontakt med flera olika system.

Permalänk
Medlem

Hur får man tag i uppgraderingstjänsten.. var runt och kollade lite då när jag skaffade ny burk med windows 7 i somras. Då lät det som man lugnt kunde vänta tills Win 8 var lanserat men nu hittar jag det inte.. nån som har koll på var detta går att ordna? Eller om det är för sent? :/

Permalänk
Medlem

Då får man hoppas att de presenterar 2 läge för Windows 8. Visst fungerar det så som det är nu, man kan ju välja att endast ha desktop program på "startmenyn" men att komma in till desktop på start känns som en basic grej som borde stödas utan att ändra i registret.

Förövrigt ser man naturligtvis fram emot en Windows 8 platta

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag tycker metro är riktigt bra när man vant sig med det(det tog någon timme). Bra mycket bättre än startmenyn. Man kan lägga in en mängd program som genvägar utan att behöva ha dem på skrivbordet. Sen kan man även ha radioappar som ligger i bakgrunden i metro och kör vilket är skönt då de inte är ivägen för allt annat på datorn.

Att ha möjligheten att sortera så bra mellan genvägar som man kan i metro är en rejäl uppgradering faktiskt. Nu har jag en stor rad med spel, en med arbetsprogram. Allt i egna kategorier. Om man tycker att metro bara är för surfplattor så tror jag inte att man har prövat metro. Många tyckare på swec som dömmer innan de ens har prövat.

Jag trodde inte jag skulle gilla metro först men efter att ha vant sig med det så föredrar jag windows 8 framför windows 7. Det finns många funktioner som är oerhört mycket bättre. Att byta mellan två skärmar är ett bra exempel. Det fungerar bra många gånger bättre i win 8.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Windows 8 är grymt. Ni som klagar på att använda metro hela tiden har inte använt Windows 8. Jag kör allt i desktop, vill jag starta något av mina favoritprogram klickar jag upp metro jättesnabbt och startar programmet. Snabbare än att hålla på med en startmeny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Windows 8 är grymt. Ni som klagar på att använda metro hela tiden har inte använt Windows 8. Jag kör allt i desktop, vill jag starta något av mina favoritprogram klickar jag upp metro jättesnabbt och startar programmet. Snabbare än att hålla på med en startmeny.

Vill bara säga att du har fel där. Det är mängder som testat varierande längd av tid, allt från en timma till veckor (inget struntsnack om att man inte gett det tid tack). En grupp har konstaterat som du, resten att det inte passar dem. Att alla som "testat" skulle blivit sålda på gränssnittet är helt fel slutsats.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Det hade varit trevligt om Microsoft presenterat möjlighet att själv välja mellan startmeny och Metro. Chansen för det får nog anses vara extremt låg dessvärre.

Jag kommer definitivt inte följa detta, möjligen läsa om någon som helst nyhet har tagits upp efteråt i någon sammanfattningsartikel.

Permalänk
Medlem

åh, jag är så sjukt taggad inför detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Håller med. Jag använde Windows 8 beta ett tag men tyvärr hade det buggar så jag drog över Windows 7 igen för den sakens skulle men längtar tills att kunna använda W8 igen.
Jag själv ser inget problem med Metro, det går oftast snabbare att komma till saker via där men jag kan förstå dom som vill ha vanligt hederligt direkt "retro" skrivbord.

Permalänk
Medlem

Den här är värd att ha i åtanke:
http://i.imgur.com/TdxBv.jpg

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas jag kan ha windows 8 imorgon då typ?.. Fick ju en "kopiia" för 139kr när jag köpte min nya dator.. Undrar hur det kommer funka. Borde få ett mail snart!

Permalänk
Inaktiv

Tur att dom inte går i apples fotspår. Då hade vi förmodligen varit tvungna att använda 'Internet Explorer' + 'Windows Media Player' för att kunna titta på livestreamen.

Permalänk

Jag förstår inte varför man skall ha TV-utsändning bara för att man gör W8 tillgängligt. Alla intresserade vet väl redan allt om produkten?

Jag kommer att bygga en ny HTPC med W8. Anledningen till att jag väljer W8 istället för W7 är rent ekonomiska. Jag kan nämligen återanvända en gammal oanvänd XP-licens och köpa uppgradering till den.

För övrigt anser jag Metro är till för pekskärmar och inte ämnat för PC med tangentbord och mus. Ja, jag har installerat och testat W8 men valde att återinstallera W7 på min speldator.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI, Intel Core i9 12900KF
, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
, ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti OC 12GB Gaming
, Samsung SpinPoint F1 1TB, Cooler Master HAF 932 Big Tower, XFX ProSeries Black Edition 1250W, 2 x HP ZR24W, 1 x HP ZR2440W, Crucial m4 SSD 128GB, HP Reverb G2
HTPC: Streacom FC5B Evo, Gigabyte GA-Z77MX-D3H, Intel i3-3225, Corsair XMS3 1600MHz 8GB, Crucial V4 SSD 256GB, Sony Optiarc BC-5650H-01

Permalänk
Medlem

Har bättre för mig än att titta på sånt här trams, speciellt trams på nått som är totalt oanvändbart, surfplattorna är väl OK, men windows 8 nix .

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Väntar på blåskärmen! Eller är det grönskärm nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bullit1968:

Jag förstår inte varför man skall ha TV-utsändning bara för att man gör W8 tillgängligt. Alla intresserade vet väl redan allt om produkten?

Reklam? Göra fler intresserade?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Tack jag har kört det i 2 veckor ca, och kan inte med att tvingas använda Windows 8 en enda sekund mer.
Är inte bara funktionen och arbetssättet som är helt käpprätt åt skogen, även designen på allt (även desktop) får en att må illa.
Fast just det är ju en smaksak, på en surfplatta kan windows 8 fungera för många skulle jag tro, dock inte för mig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tack jag har kört det i 2 veckor ca, och kan inte med att tvingas använda Windows 8 en enda sekund mer.
Är inte bara funktionen och arbetssättet som är helt käpprätt åt skogen, även designen på allt (även desktop) får en att må illa.
Fast just det är ju en smaksak, på en surfplatta kan windows 8 fungera för många skulle jag tro, dock inte för mig.

Förstår inte problemet? Du kan ju jobba med desktopen i Widnows 8 precis som i Windows 7? På startmenyn kan du välja att bara lägga desktop applikationer och inga "metro" applikationer.

Visst, det blir en annan väg in till kontrollpanelen men det kan väll inte vara några problem?

Jag har också kört det i ett par veckor och är över lag nöjd, jag hoppas dock att de inför 2 läge så att man ex automatiskt får desktop ikoner i startmenyn istället för metro ikoner som det är nu. Och då också såklart att den kommer direkt till desktopppen.

De ändringar jag fått göra är :

1. Starta desktop på startup
2. Lägga in nedast desktop program på start menyn
3. Lägg till "stäng av" på startmenyn(och på skrivbordet)

Jag jobbar nu mer eller mindre på samma vis som i Windows 7.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Bullit1968:

Jag kommer att bygga en ny HTPC med W8. Anledningen till att jag väljer W8 istället för W7 är rent ekonomiska. Jag kan nämligen återanvända en gammal oanvänd XP-licens och köpa uppgradering till den.

För övrigt anser jag Metro är till för pekskärmar och inte ämnat för PC med tangentbord och mus. Ja, jag har installerat och testat W8 men valde att återinstallera W7 på min speldator.

Jag kommer att (om jag orkar) titta på sändningen från min HTPC med Win8. Surfplattekomplex i all ära, men njae, "metro" gör sig faktiskt jävligt bra från soffan.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Va? Är der redan dags? Tycker W8 ser ganska jobbigt ut...

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Saken med windows är att det inte finns något alternativ för en gamer. Problemen kvarstår dock, ljud som slutar fungera helt utan förklaring, 5miljarderd drivrutiner som aldrig vill funka som de ska och en massa andra problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kastrix:

Saken med windows är att det inte finns något alternativ för en gamer. Problemen kvarstår dock, ljud som slutar fungera helt utan förklaring, 5miljarderd drivrutiner som aldrig vill funka som de ska och en massa andra problem.

Låter som du har en hel del otur, det var verkligen en del datorer sen jag hade sådana problem som du beskriver.

Kontrollera på förhand vad det är du köper och att de fått bra omdömen från folk och köp inte det absolut nyaste. Monterar du själv så ska det självfallet vara ESD band, finns ingen anledning att chansa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycka vad man vill om Windows 8 men den största fördelen tycker jag är att allt börjar få ett gemensamt formspråk! Innan de introducerade modern UI så hade ju varje program och varje hemsida sitt egna utseende vilket jag tyckte var väldigt rörigt. Nu börjar alla Microsofts hemsidor, tjänster (outlook mfl) och program (office mfl) använda samma slags design vilket gillas!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulnut:

Tycka vad man vill om Windows 8 men den största fördelen tycker jag är att allt börjar få ett gemensamt formspråk! Innan de introducerade modern UI så hade ju varje program och varje hemsida sitt egna utseende vilket jag tyckte var väldigt rörigt. Nu börjar alla Microsofts hemsidor, tjänster (outlook mfl) och program (office mfl) använda samma slags design vilket gillas!

Visserligen har du rätt i detta, vilket nog är bra, problemet är ju bara att det nya formspråket är ohyggligt fult, så pass att man inte vill se det överhuvudtaget, är en av anledningarna varför jag inte är det minsta intresserad av tex en Windows mobil, Xboxen är såld till förmån för PS3, Windows 8 aldrig kommer hamna på nån av mina nuvarande eller framtida datorer osv

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Tur att dom inte går i apples fotspår. Då hade vi förmodligen varit tvungna att använda 'Internet Explorer' + 'Windows Media Player' för att kunna titta på livestreamen.

Haha det här är så sant. Jag försökte ladda ner en presskonferens från Apples hemsida (där dom presenterade iPhone 5) men det fick jag inte för den kände av att jag inte hade Quicktime installerat. Jag hade andra spelare installerade som kunde spela mov formatet men det fick jag ju inte använda och några andra format eller uppspelningsmöjligheter erbjöds så klart inte heller. Det slutade med att jag hittade presskonferensen på Youtube istället så jag kunde se den.

Permalänk

Vilken tur att ens skola är Microsoft partner så man fick Windows 8 för ett tag sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Visserligen har du rätt i detta, vilket nog är bra, problemet är ju bara att det nya formspråket är ohyggligt fult, så pass att man inte vill se det överhuvudtaget, är en av anledningarna varför jag inte är det minsta intresserad av tex en Windows mobil, Xboxen är såld till förmån för PS3, Windows 8 aldrig kommer hamna på nån av mina nuvarande eller framtida datorer osv

Du får nog prata för dig själv, gnerellt verkar de som kör Windows Phone vara ganska nöjda.

Och jag förstår inte problemet med formspråket? Så som jag ställt in mitt Windows 8 så är det inte mycket som skiljer det från Windows 7 förutom då att det är snabbare och känns som en updaterad version. Start menyn är ju bara en start meny som man ser i någon sek så det kan väll ändå inte vara så farligt om du nu absolut inte gillar den.

Men visst gillar du inte alls hur Windows ser ut så finns det säkert andra alternativ och då är nog denna tråd inte helt rätt för dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är nästan värt att se bara för att presentatören kanske går vilse i Metrodjungeln.... "Och se'n petar man här... eller här... eller skulle man svepa här, eller nypa... Helvete!... Ja... det går att göra samma sak från appen desktop..."

hahahahahahaHAHAHAHAHA!!!!!!

Fan vad orginellt att göra sig lustig över metro! ...speciellt av dig, för det har ju inte du gjort tjugoelva gånger tidigare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10