Apple gör Macbook Pro 13 tum med Retina-skärm

Permalänk
Medlem

De som hatar apple är de som tycker att deras prylar är prisvärda. Saken är den att apple prylar är mer än bara saker det har blivit som status saker i samhället. Att ha en MacBook pro är som att köpa en raulph lauren tröja eller en Ferrari. Allt handlar om status

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

De som hatar apple är de som tycker att deras prylar är prisvärda. Saken är den att apple prylar är mer än bara saker det har blivit som status saker i samhället. Att ha en MacBook pro är som att köpa en raulph lauren tröja eller en Ferrari. Allt handlar om status

Nej! Jag har Mac men inte köper jag det pga. status. Jag köper det för jag tycker det är bra och fungerar som jag vill att det ska fungera. Sen att designen i sig är snygg är ju bara en bonus. Men jag ser inte Apple som någon statuspryl... Jag går inte runt och skryter om den heller

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

De som hatar apple är de som tycker att deras prylar är prisvärda. Saken är den att apple prylar är mer än bara saker det har blivit som status saker i samhället. Att ha en MacBook pro är som att köpa en raulph lauren tröja eller en Ferrari. Allt handlar om status

Nja inte för min del. Har min macbook endast hemma så den visas inte upp för ngn annan än mig själv.
Köpte den 2009 för att jag föredrar mac os x och den är fortfarande väldigt snabb.
Nästa gång om några år så blir det nog en Air istället. Lite mindre och smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haxk:

De som hatar apple är de som tycker att deras prylar är prisvärda. Saken är den att apple prylar är mer än bara saker det har blivit som status saker i samhället. Att ha en MacBook pro är som att köpa en raulph lauren tröja eller en Ferrari. Allt handlar om status

Detta blev jag lite förvirrad av. Jag kan gå med på teorin om att det är en status grej men det första att folk som hatar apple gör det för dom tycker dom är prisvärda? Oavsett vad jag tycker så finner jag ingen logik i det påståendet som för övrigt är en grov generalisering. Du får gärna utveckla det så jag förstår för om jag hade tyckt att apple hade vart prisvärd så hade iaf inte jag vart förbannad utan köpt skiten istället och inte klagat. Sen att jag inte gillar Apples attityd mot konkurrerande bolag och affärsidé och därför undviker dom är en helt annan diskussion och tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robles:

Okej. Men du kan ju inte jämföra en MacBook Pro med en Ultrabook, den måste du jämföra med MacBook Air. T.ex. Dell tar 14990 kr för sin XPS 14, Apple tar 14795 kr för sin dyraste Air (båda datorerna i grundutförande), visst Dell har 8 GB RAM i sin, men ingen SSD, det för där emot Air:en som har en 256 GB SSD.

Hitta en PC-laptop med SAMMA byggkvalité, skärmpanel, vikt, känsla och prestanda och kolla vad den kostar. Fast, det går ju inte då den inte finns!

Finns och finns. Sony hade ju sin 1,4(?)kg Z redan 2010. Gedigen byggkvalité och innehåll som fick gemene man att tappa hakan (inget mot den något tyngre 2008-modellen dock, som kunde misstagits för teknik hämtad från framtiden (Quad-Raid0 SSD, Integrerad grafik, quad-core, 8Gb minne, 1080p-skärm med TN panel som ser fantastisk ut i vilket fall, allt på en vikt av 2kg)).

Däremot kostade den runt 40.000kr, men fin var den. Tyvärr är 2012-modellen Z inte lika vass, men spelar i ungefär samma liga som en MBP 13". Är väl i princip med den här versionen av MBP som Apple lyckats gå om Sony, men får se vad Sony kommer med till 2013-versionen. Hoppas att de går tillbaka till dedikerad grafik i dockningsstation, vilket i mitt tycke fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Med den upplösningen och grafikkrets så kommer man inte långt om man ska göra saker som spel, CAD och video redigering.

Fattar fortfarande inte vad poängen med macbook pro 13. Är den inte till för CAD, video redigering? Behövs då inte ordentliga komponenter? Den borde seriöst inte vara kallad pro, man kan ju inte ens upgradera den eller laga den utan att det kostar massor.

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk

Nu känns det ännu bättre att man köpte en 13" Air i Augusti med nästan identisk spec (i5, 8GB RAM, 128GB SSD), och detta ihop med några adaptrar, väska och 700kr presentkort på AppStore för sammanlagt 12K. Tycker inte att det är värt med 3-4K extra för en lite större laptop med högre upplösning, fattar inte hur dom här tänkt med att ha ett HD4000 i en "PRO" med den upplösningen? Speciellt inte eftersom man köper en PRO för att köra tyngre applikationer, det går inte att välja en Quadprolle och den har inget grafikkort som 15" har.

Kommer nog själv inte byta förrens det kanske släpper en Air med retina

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Det skulle ha stått inte prisvärda i mitt inlägg. Jag menar att vill man ha Windows 7 så är det bara att köra med boot camp på iMac:en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robles:

Men två sådana moduler får du ju inte in i en MacBook Pro med Retina Display.

Sedan, du behöver alltså öka minnesmängden i din dator med 400% för att den ska fungera korrekt? Låter inte som det är minnet som är problemet då.

Jag undrar också om du haft en Mac nån gång, mina erfarenheter av Mac OS X är att det sällan är RAM-minnet som är flaskhalsen i prestandajagandet. 8 GB kommer med stor sannolikhet räcka gott och väl till säkert 95% av den kundkrets Apple vänder sig till, du är ju uppenbarligen inte en av dessa.

Jo jag vet att de är specialvariant på ramet men lär i vilket fall inte göra något gigantiskt prispådrag med 8 gig extra, apple lär få mängdrabbater.

Min dator fungerar korrekt men med mer ram kan man göra mer och man slipper bry sig om mängden ram. Och skulle det visa sig att man inte nyttjar det skapar man ju en ramdisk eller hittar något annat roligt man hittar split användningsområden.

Nej jag har inte någon mac men använt i skolan. Men skulle i vilket fall köra in w7 eftersom alla program jag använder (nästan iaf) bara finns på Windows. Så om osx är mindre minneskrävande spelar det ingen större roll för mig personligen.

Eftersom det är svårt att hitta motsvarande dator med Windows är det enligt mig synd att denna endast hade 8gig. Men lär ha ökats när det blir dax för mig att uppdatera.

Men som du säger klarar sig nog många rätt bra med 8gig också, även jag men tyckte det var snålt för priset eftersom det är svårt att byta själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo jag vet att de är specialvariant på ramet men lär i vilket fall inte göra något gigantiskt prispådrag med 8 gig extra, apple lär få mängdrabbater.

Min dator fungerar korrekt men med mer ram kan man göra mer och man slipper bry sig om mängden ram. Och skulle det visa sig att man inte nyttjar det skapar man ju en ramdisk eller hittar något annat roligt man hittar split användningsområden.

Nej jag har inte någon mac men använt i skolan. Men skulle i vilket fall köra in w7 eftersom alla program jag använder (nästan iaf) bara finns på Windows. Så om osx är mindre minneskrävande spelar det ingen större roll för mig personligen.

Eftersom det är svårt att hitta motsvarande dator med Windows är det enligt mig synd att denna endast hade 8gig. Men lär ha ökats när det blir dax för mig att uppdatera.

Men som du säger klarar sig nog många rätt bra med 8gig också, även jag men tyckte det var snålt för priset eftersom det är svårt att byta själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det Windows du ska köra hade jag då inte köpt en MacBook Pro, känns lite bortkastat att köra Windows som huvud OS på en sådan fin dator som ju faktiskt är anpassad till Mac OS X (hittar . Jag har nog satsat på en high-end bärbar PC istället, typ Lenovo ThinkPad X1 Carbon (nomnom). Fast, den verkar ju också "bara" ha 8 GB RAM.

Eller så kanske denna är mer vad du behöver i ren prestanda: http://www.lenovo.com/products/us/laptop/thinkpad/t-series/t4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robles:

Är det Windows du ska köra hade jag då inte köpt en MacBook Pro, känns lite bortkastat att köra Windows som huvud OS på en sådan fin dator som ju faktiskt är anpassad till Mac OS X (hittar . Jag har nog satsat på en high-end bärbar PC istället, typ Lenovo ThinkPad X1 Carbon (nomnom). Fast, den verkar ju också "bara" ha 8 GB RAM.

Eller så kanske denna är mer vad du behöver i ren prestanda: http://www.lenovo.com/products/us/laptop/thinkpad/t-series/t4...

Thinkpad x1 carbon har tyvärr dålig upplösning 1600x900 på 14" och kostar 23k. Samma som jag har på min nuvarande HP probook som kostade 7000kr i somras och är la okej men inte mer.
Aja det jag ville ha kanske inte finns men lägger jag 16k eller mer skulle jag gärna se att den hade 16gig eller i alla fall möjlighet att trycka in det själv.
Om 1 eller 2 år eller när jag nu byter upp mig finns det nog något bra alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Förstår inte... inget speciellt att tala om hårdvarumässigt som inte redan finns hos konkurrenter för ett mycket lägre pris.
Hur kan inte sånt här floppa totalt... jag förstår inte...

Jag har många gånger letat bland pc-datorer just pga dessa uttalanden. Jag måste vara blind för jag hittar aldrig dessa billigare och bättre alternativ. Så kan inte du vara bussig och bjuda på en länk till en billigare och bättre bärbar dator.
Finns det så köper jag den säkert, men som sagt jag har aldrig sett nån, tror det är lite av en myt som mantrats på vartenda forum de senaste 5 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinkik:

Med den upplösningen och grafikkrets så kommer man inte långt om man ska göra saker som spel, CAD och video redigering.

Fattar fortfarande inte vad poängen med macbook pro 13. Är den inte till för CAD, video redigering? Behövs då inte ordentliga komponenter? Den borde seriöst inte vara kallad pro, man kan ju inte ens upgradera den eller laga den utan att det kostar massor.

Jag jobbar med videoredigering på en av sveriges största aktörer och vi använder lite av varje men bla macbook PRO och det räcker mer än väl. Kan hända att min 3 år gamla MBP som jag har hemma blir lite slö när jag går lös som värst i After Effects med 1080 material, men det går fortfarande.
Den största fördelen memackarsna är att de inte hänger sig. Nu är ju inte detta något bevis men endå, jag och en kollega satt nästan dygnet runt i 9 dagar och redigerade en serie. Vi hade en äldre Power Mac och en splitt ny iMac-dödare med 8-kärnor och 16 Gb i ram. Den där j...a plastburken hängde sig fan stup i ett. Macen vetofan om vi ens starta om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudburst:

Många verkar inte fatta att man inte får mer utrymme på skärmen med retina. Man får lika mycket utrymme det är bara tätare pixlar. Dvs tex hemsidorna kommer se likadana ut på denna dator. Har dock läst om 3e-parts mjukvara som ska låta dig köra i den höga upplösningen native vilket resulterar i stort utrymme men mini-ikoner (etc).

Är dock väldigt sugen på att byta ut min gamla macbook mot denna nya...

Har du ens tittat på en macbook 15"R? Jag bytte från en 15" mbp från 2009 till en retina och skillnaden är enorm. Jag kör 1920x1080 och jag får sjukt mycket mer plats, men å andra sidan har jag bra syn också.

Har oftast 20-30 flikar uppe i safari och drar jag då igång nån 720p mkv så startar det diskreta kortet så jag är lite tveksam på hur 13"-modellen ska klara sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus X79-Deluxe | Intel Core-i7 4930K @ 4.6ghz | gtx 780 | trötta minnen än så länge

Permalänk
Medlem

Ja det kostar att ligga på topp, eller vad säger ni? XD

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

De kan ta dessa priser då de är ensamma med att erbjuda vad de gör. Jag gillar inte ens apple men måste ändå erkänna att deras produkter är snygga, känns sköna att hålla i och är anpassade för personer som vill att det ska fungera utan att veta hur/vad/varför etc.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Thinkpad x1 carbon har tyvärr dålig upplösning 1600x900 på 14" och kostar 23k. Samma som jag har på min nuvarande HP probook som kostade 7000kr i somras och är la okej men inte mer.
Aja det jag ville ha kanske inte finns men lägger jag 16k eller mer skulle jag gärna se att den hade 16gig eller i alla fall möjlighet att trycka in det själv.
Om 1 eller 2 år eller när jag nu byter upp mig finns det nog något bra alternativ.

Verkar som om du tillhör en väldigt unik kundgrupp. Sedan undrar man ju, kommer 16 GB RAM räcka för dig om 1-2 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robles:

Verkar som om du tillhör en väldigt unik kundgrupp. Sedan undrar man ju, kommer 16 GB RAM räcka för dig om 1-2 år?

Är nog inte superunikt att vilja ha högupplöst skärm mycket ram och bra cpu prestanda när man ändå lägger mycket (enligt mig) pengar på datorn.
"Sedan undrar man ju, kommer 16 GB RAM räcka för dig om 1-2 år?" det är ju just därför jag vill ha 16gig för jag tror inte 8gig kommer räcka om två år, kanske gör det det men jag vill känna mig säker på att det kommer räcka i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludric:

Finns och finns. Sony hade ju sin 1,4(?)kg Z redan 2010. Gedigen byggkvalité och innehåll som fick gemene man att tappa hakan (inget mot den något tyngre 2008-modellen dock, som kunde misstagits för teknik hämtad från framtiden (Quad-Raid0 SSD, Integrerad grafik, quad-core, 8Gb minne, 1080p-skärm med TN panel som ser fantastisk ut i vilket fall, allt på en vikt av 2kg)).

Däremot kostade den runt 40.000kr, men fin var den. Tyvärr är 2012-modellen Z inte lika vass, men spelar i ungefär samma liga som en MBP 13". Är väl i princip med den här versionen av MBP som Apple lyckats gå om Sony, men får se vad Sony kommer med till 2013-versionen. Hoppas att de går tillbaka till dedikerad grafik i dockningsstation, vilket i mitt tycke fungerar utmärkt.

Hear hear! Vaio Z är verkligen extraordinära och jag håller med om att de är fantastiska efter att ha prövat på några av toppmodellerna. Det är enligt mig de här modellerna som MBP bör jämföras med för det är svårt att argumentera för att serierna inte riktar sig mot samma sorts köpare. Kollade lite snabbt på dustin vad Z serien kostade och blev inte särskilt förvånad när de låg i ganska så precis samma prisklass som MBP.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av lomn:

Har du ens tittat på en macbook 15"R? Jag bytte från en 15" mbp från 2009 till en retina och skillnaden är enorm. Jag kör 1920x1080 och jag får sjukt mycket mer plats, men å andra sidan har jag bra syn också.

Har oftast 20-30 flikar uppe i safari och drar jag då igång nån 720p mkv så startar det diskreta kortet så jag är lite tveksam på hur 13"-modellen ska klara sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag snackade skit tydligen... så kommer med hatten i hand och ber om ursäkt. Kanske borde läst på mera och inte utgå från hur det är på iphone/ipad.

Man kan tex på retina 13" ställa in så upplösningen (faktiska arbetsytan) blir 1280x800 (standard) 1440x900 (samma som Air) and 1680x1050. Mycket bra!

Permalänk
Medlem

Kändes lite surt när jag precis fått min 15" Retina och började ryktas om 13" då jag gillar det formatet bättre.
Men nu när det visade sig att 13" enbart får det integrerade grafikchippet så är det ju som bortblåst, är inte ett alternativ att köpa en burk utan dedikerat graffekort.

Är sjukt nöjd med min 15-Retina i 1920*1080.