Bästa kortet för värmetransport ur burken + tyst för max 3000 kr?

Permalänk

Bästa kortet för värmetransport ur burken + tyst för max 3000 kr?

Hej.

Jag går i tankar att köpa en mini-itx-burk (tittar spec. på Fractal Design Node 304) och installera hyfsade komponenter för spel. Då riktigt små burkar mer eller mindre == dålig ventilation så önskar jag förebygga värmeslag genom att välja ett grafikkort som blåser ur så mycket av luften ut genom ventilationshålen som möjligt. Samtidigt så vill jag ha ett så tyst system som möjligt, varför jag tror referenskylare går bort då jag läst att de väsnas mest. Det tråkiga är att jag också läst att referenskylare är de som transporterar bort luft bäst... Ett klassiskt dilemma har uppstått.

Jag undrar därför om någon kan tipsa om ett bra grafikkort som:

>Transporterar bort luft från datachassit, alltså ut genom dubbelslottens ventilationshål, som möjligt.
>Som samtidigt är så tyst som möjligt.
>Och som levererar prestanda som minst GTX 550 (eller motsvarande AMD-produkt)

Tack på förhand

/Johan

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Medlem

Är inte alla dessa kylare av samma design? Dvs inte mycket som skiljer dem åt.

Permalänk
Medlem

Det är referenskylare som gäller.
Så det är bara att kolla igenom all kort med referenskylare och försöka hitta någon med låg ljudnivå.
Sedan kan man ju sänka fläkthastigheter med program i datorn också om det inte är för varmt.

Permalänk
Medlem

EVGA's referenskort som är märkta "FTW" typ GTX 670 som dock går över din budget lite men de har en ombyggd referenskylare som kyler bättre och tystare än konkurrenterna.

http://www.inet.se/produkt/5409528/evga-geforce-gtx-670-2048m...

Permalänk
Hjälpsam

Bumpning ej tillåten,

Men. För att skjuta ut luften ur chassit bör du kika på referensdesign på grafikkort, de är inte alltid de tystaste men de är de som skickar ut mest luft ur chassit.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1162965
denna ska nog funka bra då kylarens design e nog för o blåsa ut och den är även lite annorlunda än referensdesignen
kylaren är ganska stängd så den skickar ut luften dessutom är den en av de tystare modellerna (hade ett äldre iceQ x1650 och det lät väldigt lite samt skickade ut luften)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Referensdesign + underklockning, genom att du minskar tempen kan du även få ned varvtalet på fläktarna och därmed ljudnivån. Det är nog det bästa alternativet med en sådan kravspec.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

Tack alla för input och för tipsen!

Ber också om ursäkt för bumpningen, hade ingen aning att det fanns en sådan regel (borde läst trådreglerna, igen)

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Är inte alla dessa kylare av samma design? Dvs inte mycket som skiljer dem åt.

Mnjea, utöver de som länkats redan så har vi den "vanliga" referensmodellen med radialsfläkt, likt denna:

Och sen har vi ju liknande men med vanlig fläkt:

Jag gissar på att den senare har ett kylmoment på vardera sida om fläkten vilket betyder att den borde kasta ut halva värmen i burken... :/

Visa signatur

-----------------------------------------
Asus X56TA - 2,1 GHz AMD Turion X2 Ultra ZM-80, 4 GB DDR2 800 MHz, ATI Mobillity Radeon HD 3650 512 GB DDR2.